Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jadeooseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:47

Ik begrijp je heel goed hoor *LOL* Maar misschien heb je wat aan mijn verhaal. Vorig jaar was ik in augustus helaas met mijn merrie op de dierenkliniek. En om een lang verhaal kort te maken, toen ik daar s`morgens aankwam wist ik nog niet dat ik twee dagen later zou gaan fokken met mijn merrie.En ik wist helemaal niks van dekhengsten af omdat ik me daar nog nooit in verdiept had! Maar omdat mijn merrie op dat moment hengstig was en het al heel laat in het seizoen was ( ik had eigenlijk nog maar een kans om mijn merrie te laten insimineren) had ik maar twee dagen om de keuze van een hengst te bepalen! Ik heb dan ook geen nakomeling, geen indexlijst, geen hengsten show of wat dan ook gezien!! Dus het werd niet moeilijk doen en kiezen!! Het enigste waar ik naar gekeken heb is de bouw en karakter verder niks! Toen werd het nog "slikken" omdat er wel veel hensten waren met een goede bouw die wel zouden passen op mijn merrie. Toen ben ik maar gaan kijken naar kleur. Aangezien mijn merrie zwart is leek het me wel leuk om een zwart veulen te krijgen, voordeel was ook nog dat er daardoor veel andere hensten afvielen. Ik wou een niet al te groffe hengst op mijn merrie en daardoor bleef OOSeven over. Nergens naar kijken dus, en gewoon doen! Ik heb OOSeven pas in werkelijkheid bekeken op de hengstenshow van de dalhoeve in maart van dit jaar, 4 maanden dus voordat mijn merrie dus al uitgeteld zou zijn! En eerlijk is eerlijk, toen ik hem in werkelijkhied zag was het best wel even "slikken " idd dat vlakke voorbeen en zo kon ik nog wel meer dingen opnoemen. En waarschijnlijk zou ik hem niet gekozen hebben als dekhengst voor mijn merrie als ik hem voor het insimineren in werkelijkheid had kunnen bekijken! Maar ja, het zat er al in en terug halen kun je het niet he? En kijk, dit is het resultaat geworden:

Afbeelding

Volgens kenners die mijn veulen bekeken hebben een toppertje en niet alleen dat, als ik van te voren had mogen tekenen hoe mijn veulen "eruit"had moeten zien had ik het zo precies gewild! *LOL*
Wat is nou het moraal van het verhaal? Als ik OOSeven in werkelijkheid had kunnen zien voor het dekken had ik hem niet gekozen omdat ik dan puur naar de hengst zelf zou hebben gekeken. Maar in combinatie dus met mijn merrie was het dus een zeer goede "match". Je weet het dus nooit van te voren!! En te beredeneren valt het dus ook niet

Wat niet wil zeggen dat je mijn verhaal als voorbeeld moet nemen, absoluut niet, dit heeft achteraf goed uitgepakt maar had heel anders af kunnen lopen. Waarschijnlijk zullen veel proffesionele fokkers je mijn verhaal zeker niet aanraden ( en gelijk zullen ze hebben ). Maar een ding is zeker..je weet ( nog ) niet hoe je merrie fokt en eigenlijk blijft dus alles een grote gok. Dus ik zou zeggen ga op je gevoel af en doe niet "te" moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Jadeooseven op 15-08-04 13:12, in het totaal 3 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 13:02

Natuurlijk is ieder verhaal anders, en jij had maar 2 dagen en ik nog meer dan een half jaar.
Maar ben wel blij met je reactie hoor, want het steld me wel gerust.
Ik ben zo bang dat ik het verkeerd doe, terwijl ik me er aan de andere kant op verheug om dit te proberen.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:05

Hieruit blijkt dat je je inderdaad niet te veel zorgen moet maken over of je het goed doet. Als jij zelf weet wat je ongeveer wilt en daarop selecteerd hou je een aantal hengsten over. 1 daarvan zul je moeten kiezen en je weet nooit zeker of je de goeie eruit pakt maar als je zelf goede afwegingen hebt gemaakt zul je er hoe dan ook waarschijnlijk best een aardig veulen uit krijgen. Vraag is volgens mij dan over het algemeen meer of je er een gemiddeld veulen uit krijgt of bovengemiddeld. Echt slechte veulens worden alleen gefokt met slechte paarden of onmogelijke combinaties.. of door domme pech omdat er tijdens het groeiproces iets niet goed gaat maar ja de spelingen der natuur zijn niet te voorspelen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 13:15

Zeg Toscana, wil je me nu even ophouden Tong uitsteken (snap je wel hoor)

Hoe maak ik nu de juiste keus?
Ik heb zoveel mogelijk foto's bekeken van paarden met als vader, Farrinton, Wellington, Junior STV, Variant, Uniform.
Moet zeggen dat mijn merrie in het rijtje van Farrington wel thuis hoort.
Ze lijken vrij veel op elkaar, qua bouw en bewegen.
Dan heb ik ook foto's en filmpjes bekeken van Don Romantic, zijn nakomelingen en zijn ouders, en dat is ook erg mijn smaak. Hoe jonger hoe mooier lijk ik te vinden.
Dus daarvanuit denk ik dat ik niet verkeerd gekozen heb. Dan lijkt me het wel een goede keuze.
Maar dat zegt mijn oog, maar ik denk steeds dat ik ook de tecnische kant niet moet vergeten, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat zou moeten berekenen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:40

nu snap ik niet goed wat je bedoelt met de technische kant Holly?

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:54

neem aan dat ze met de technische kant bedoeld wat voor sterke/zwakke kanten de hengst doorgeeft?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 19:17

hm ja hoe leg ik dat uit?
Ik probeer ook dingen uit te zoeken idd. Bijvoorbeeld de lijn in de stokmaten. De karakters, de punten enz. Een heel klein beetje toch proberen uit te zoeken wat mijn merrie eventueel zou kunnen doorgeven (of de hengst)
Eigenlijk vanalles, niet alleen omdat ik er iets in probeer te zien, maar ook omdat ik dat leuk vind.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:14

Stokmaten, exterieurtrekjes, algemene karakter-aandachtspuntjes kun je idd heel goed uit lijsten en indexen en internet opmaken.
Maar daarna moet je echt wel naar het ECHTE dier kijken, in real life.
Je moet er toch een beetje kippevel bij voelen, dat is gewoon echt het leukste. Sterker nog, je zult dan ook wat milder zijn voor het uiteindelijke veulen, je hebt immers dan uit volle overtuiging gekozen.

Uit een 1.60m. merrietje hoef je niet bang te zijn voor een 1.70m en nog wat veulen. Dat zou erg uniek zijn, als je zoveel maat toevoegt. Dat recept willen fokkers graag van je leren Knipoog Uit een 1.60m. in combi met een 1.70 nog wat hengst fok je met wat geluk een 1.64m. paard. (waarschijnlijk) Geven indexen aan dat de hengst verkleint dan loop je risico op een ponyveulen. Maar in de buurt van de stokmaat van de merrie zal het vast wel blijven, helemaal bij merrieveulentjes.
Je angst voor maat mag je dus eigenlijk wel los laten *LOL* Dat komt wel goed. Maar neem liever geen hengst die op maat verkleint. Dan beter een grotere jongen.

Selecteer een paar hengsten waarvan het haalbaar is de hengst zelf te aanschouwen maar ook een veulen of 2, 3 minimaal. Liefst in combinatie met de moeder, dus als de bliksem langs de veilingen en laatste keuringen Haha!. Ga volgend voorjaar zeker ook kijken bij de hengstshows, en let vooral op de enters die ze af en toe laten zien. Karakter is bij veulens en enters echt al duidelijk, dus daar kan je ook een boel van leren over een hengst.

Zoek losjes contact met oude paardenboertjes, vraag die eens welke hengst zij zouden gebruiken als ze een leuk rond damespaardje zouden willen fokken... kon je nog wel eens hele leuke ideeen van krijgen.

Nou ja, en als je dat allemaal hebt gedaan... dan weet je in je hart echt wel welke hengst je gaat gebruiken hoor en misschien ook al welke hengst je de keer daarop wilt kiezen Nagelbijten / Gniffelen

vergeet niet naar Florencio te kijken Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 21:32

Oh laat dat laatste effe achterwegen joh, vind 1 keer al moeilijk genoeg. Tong uitsteken

Ik had idd een groot lijstje, wat kleiner werd na veel kijken naar foto's, filmpjes en lezen over de hengsten. Was toch niet allemaal helemaal wat ik zoek. Toen had ik weer een kleiner lijstje wat op die manier alweer kromp. Nu heb ik er nog maar heel erg weinig over, waarvan ik echt helemaal glim bij Don Romantic. Kan het niet helpen, gaat niet over (nog)
Natuurlijk heb ik ook even gekeken naar zijn ouders en zijn veulens en dan glim ik nog steeds.
Waar ik op gevallen ben? Kan dat niet uitleggen eigenlijk, maar misschien toch dat soepele bewegen, zijn body en het geheel aanspreken van het paard zelf. Ik hou bv niet van een enorme bles, die hij wel heeft, maar dat weerhoud me toch niet. Haha!

Paardenboertjes? (hihi) Jep heb ik ook achter de hand. Denk dat die mij adviseerd een allround hengst te zoeken, maar ik ben eigenwijs. Bloos!

De uitleg over de stokmaat is heel fijn , ik hoef geen groot paard, maar iets groter dan mijn merrie is al voldoende.

Wel nog een vraagje, waar vind ik de index die mij kan vertellen of deze hengst verkleint of niet?

Angst hebben kun je het misschien niet helemaal noemen, maar dat het een gok is, en ik wat moeite heb met gokken. Mezelf afvragen of ik het wel goed doe.

Florencio heb ik op verschillende sites bekeken, maar ik krijg daar geen glim van

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:48

In het boekje Fokwaarden sport- en exterieur van het KWPN kun je een heleboel info halen over zowel sterke als zwakke kanten van KWPN hengsten ook staat hierbij of ze kleiner of groter fokken. Weet alleen niet of er voor buitenlandse paarden ook zoiets is bij alle stamboeken dus zou je eens op de homepage van het stamboek van de paarden van jou voorkeur moeten kijken of je daar info kunt vinden. Dat kan dus een nadeeltje zijn als je een buitenlandse hengst kiest dat je er misschien minder info over beschikbaar hebt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:50

Don Romantic is vast eentje van Donnerhall x nog wat. Die vergroten in de regel wel. Die Duitse knapen zijn eigenlijk allemaal wel rond de 1.70..

Bij veulens kan je het beste beetje kijken naar de beenlengte. Iemand pb-de mij ooit te kijken naar de kniehoogte... Knie gelijk met merrie = even groot, knie hoger met merrie = groter, knie lager = lager. ik let er sindsdien regelmatig op, en het klopt eigenlijk altijd Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:05

Gaat binnenkort hengsten opmeten met een rolmaat Haha! Schijnheilig

Toch eens kijken hoe hoog de knietjes zitten van de heren. Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 22:18

Dees schreef:
Don Romantic is vast eentje van Donnerhall x nog wat. Die vergroten in de regel wel. Die Duitse knapen zijn eigenlijk allemaal wel rond de 1.70..

Bij veulens kan je het beste beetje kijken naar de beenlengte. Iemand pb-de mij ooit te kijken naar de kniehoogte... Knie gelijk met merrie = even groot, knie hoger met merrie = groter, knie lager = lager. ik let er sindsdien regelmatig op, en het klopt eigenlijk altijd Haha!

Dees, is het al laat Verward
Don Romantic is Don Schufro x Romancier joh. Wel Donnerhall, maar dan weer een stukkie verder.

Veulentjes kijken? Zullen we die eerst maar even kweken Tong uitsteken
Nee ik ga dat idd even doen ja, met de foto's en filmpjes die ik heb.
Goeie tip weer OK dan!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:39

Kweken doe je met plantjes Haha! kan ook heel leuk zijn trouwens en onze merrie heeft al "gefokt" en daarvan zien we als alles goed blijft gaan eind mei het resultaat.. brrr.. spannend

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 22:45

Aardbeien, wortels, druiven, jep doe ik ook allemaal Tong uitsteken

Wat leuk, wat hoop je dat het word?

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:47

Wil je nog wat extra spanning Holly? Wij hadden na zorgvuldig selecteren besloten dat we met Tschaikovsky wilden dekken. Bij de eerste hengstigheid door dierenarts laten controleren omdat eerste veulen zou gaan worden dus dan wil je zeker zijn dat alles bij je merrie klopt. Vervolgens 3 achtereenvolgende keren dat ze hengstig was geprobeerd haar drachtig te krijgen. Ondanks dat met onze merrie alles OK was en sperma van Tschaikovsky ook goed was lukte dit niet.. vervolgens in overleg besloten met andere hengst te proberen en ze was meteen de eerste keer drachtig van Timeless... waar blijf je dan met je zorgvuldige keuze? Timeless vinden we best een aardig alternatief hoor alleen is die op papier allround als je naar de uitslag van zijn hengstenkeuring kijkt alleen wordt hij zelf (voorlopig in ieder geval en zal wel zo blijven) uitgebracht in het springen. Hopen dus nu dat dit toch ook leuk uitpakt. Geeft alleen wel aan dat je niet alles in de hand hebt...
Hoop dat het een goedgekeurde 3 jarige hengst word Clown
Whahaha nee maakt niet zoveel uit als maar beetje leuk veulen is en gezond is!!!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:53

holly schreef:
Aardbeien, wortels, druiven, jep doe ik ook allemaal Tong uitsteken

Aardbeien ga ik in mee.. verder wijnbesjes (soort kleine framboosjes maar veel lekkerder ) rode bessen en abrikozen Vingers aflikken (zaten er wel 5 aan maar was 1e jaar pas) ooh en niet te vergeten gele tomaten..
Laatst bijgewerkt door toscana op 15-08-04 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 22:54

Nee hoor, niet meer spanning Knipoog
Wel weer een denkertje.
Dus nu heb je 2 keer moeten betalen voor een hengst?
1 keer voor Tschaikovsky (wat een naam) en 1 keer voor Timeless, toch?

Waarom heb jij geen wortels in de tuin? Tss, stouterd, die arme paarden. Tong uitsteken

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:56

nee tschaikovsky geregeld dat alleen verzendkosten moeten betalen en die heeft hengstenhouder er bij Timeless weer afgetrokken Cool lief he?! Hele grote bos wortels bij schoonpapa meegenomen die heeft veel grotere tuin.. zelf geen plaats voor moestuin
Laatst bijgewerkt door toscana op 15-08-04 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 22:57

Maar normaal gesproken betaal je dus voor 2 hengsten?

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:59

Tsja weet niet wat in zo'n geval gebruikelijk is.. komt niet iedere dag voor.. zal van de hengstenhouders afhangen waarmee je werkt.. ze hebben natuurlijk meer aan een tevreden klant die nog eens terug komt dan aan 1 die met extreme kosten word opgezadeld voor een veulentje misschien dat er anderen zijn die hier ook ervaringen mee hebben of over gehoord hebben.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 23:24

Voor mij staat wel al 1 punt vast, als het niet lukt dan lukt het niet, maar 2 hengsten gaan betalen, vind ik iets te veel in 1 jaar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 06:35

De meeste hengstenhouders stellen zelf dan een alternatief voor uit hun eigen hengstenstapel. Hier in België was dat toch gebruikelijk of dat nu nog zo is weet ik niet. Ikzelf heb nog nooit in die situatie gezeten nog met Belgische noch met Nederlandse hengstenhouders.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:22

Dees schreef:
Stokmaten, exterieurtrekjes, algemene karakter-aandachtspuntjes kun je idd heel goed uit lijsten en indexen en internet opmaken.
Maar daarna moet je echt wel naar het ECHTE dier kijken, in real life.
Je moet er toch een beetje kippevel bij voelen, dat is gewoon echt het leukste. Sterker nog, je zult dan ook wat milder zijn voor het uiteindelijke veulen, je hebt immers dan uit volle overtuiging gekozen.

Uit een 1.60m. merrietje hoef je niet bang te zijn voor een 1.70m en nog wat veulen. Dat zou erg uniek zijn, als je zoveel maat toevoegt. Dat recept willen fokkers graag van je leren Knipoog Uit een 1.60m. in combi met een 1.70 nog wat hengst fok je met wat geluk een 1.64m. paard. (waarschijnlijk) Geven indexen aan dat de hengst verkleint dan loop je risico op een ponyveulen. Maar in de buurt van de stokmaat van de merrie zal het vast wel blijven, helemaal bij merrieveulentjes.
Je angst voor maat mag je dus eigenlijk wel los laten *LOL* Dat komt wel goed. Maar neem liever geen hengst die op maat verkleint. Dan beter een grotere jongen.

Selecteer een paar hengsten waarvan het haalbaar is de hengst zelf te aanschouwen maar ook een veulen of 2, 3 minimaal. Liefst in combinatie met de moeder, dus als de bliksem langs de veilingen en laatste keuringen Haha!. Ga volgend voorjaar zeker ook kijken bij de hengstshows, en let vooral op de enters die ze af en toe laten zien. Karakter is bij veulens en enters echt al duidelijk, dus daar kan je ook een boel van leren over een hengst.

Zoek losjes contact met oude paardenboertjes, vraag die eens welke hengst zij zouden gebruiken als ze een leuk rond damespaardje zouden willen fokken... kon je nog wel eens hele leuke ideeen van krijgen.

Nou ja, en als je dat allemaal hebt gedaan... dan weet je in je hart echt wel welke hengst je gaat gebruiken hoor en misschien ook al welke hengst je de keer daarop wilt kiezen Nagelbijten / Gniffelen

vergeet niet naar Florencio te kijken Knipoog

over die stokmaten da's allemaal pure gok als het in de realiteit zou kloppen wat je hier neerschrijft dan was het wel heel makkelijk :we hebben een merrie van 1.65 ,we nemen een hengst van 1.75 en we krijgen een paard van 1.70. dat zou pas leuk zijn .Ik had een abgarx joost merrie van 1.58 ,daar Indoctro opgezet , en het paard is inmiddels 1.75 groot!!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:20

Libke, de uitzonderingen bevestigen de regel.
Als je goed had gelezen had je het woordje "waarschijnlijk" ook aangetroffen in de tekst. Knipoog