Maar misschien heb je wat aan mijn verhaal. Vorig jaar was ik in augustus helaas met mijn merrie op de dierenkliniek. En om een lang verhaal kort te maken, toen ik daar s`morgens aankwam wist ik nog niet dat ik twee dagen later zou gaan fokken met mijn merrie.En ik wist helemaal niks van dekhengsten af omdat ik me daar nog nooit in verdiept had! Maar omdat mijn merrie op dat moment hengstig was en het al heel laat in het seizoen was ( ik had eigenlijk nog maar een kans om mijn merrie te laten insimineren) had ik maar twee dagen om de keuze van een hengst te bepalen! Ik heb dan ook geen nakomeling, geen indexlijst, geen hengsten show of wat dan ook gezien!! Dus het werd niet moeilijk doen en kiezen!! Het enigste waar ik naar gekeken heb is de bouw en karakter verder niks! Toen werd het nog "slikken" omdat er wel veel hensten waren met een goede bouw die wel zouden passen op mijn merrie. Toen ben ik maar gaan kijken naar kleur. Aangezien mijn merrie zwart is leek het me wel leuk om een zwart veulen te krijgen, voordeel was ook nog dat er daardoor veel andere hensten afvielen. Ik wou een niet al te groffe hengst op mijn merrie en daardoor bleef OOSeven over. Nergens naar kijken dus, en gewoon doen! Ik heb OOSeven pas in werkelijkheid bekeken op de hengstenshow van de dalhoeve in maart van dit jaar, 4 maanden dus voordat mijn merrie dus al uitgeteld zou zijn! En eerlijk is eerlijk, toen ik hem in werkelijkhied zag was het best wel even "slikken " idd dat vlakke voorbeen en zo kon ik nog wel meer dingen opnoemen. En waarschijnlijk zou ik hem niet gekozen hebben als dekhengst voor mijn merrie als ik hem voor het insimineren in werkelijkheid had kunnen bekijken! Maar ja, het zat er al in en terug halen kun je het niet he? En kijk, dit is het resultaat geworden:
Volgens kenners die mijn veulen bekeken hebben een toppertje en niet alleen dat, als ik van te voren had mogen tekenen hoe mijn veulen "eruit"had moeten zien had ik het zo precies gewild!

Wat is nou het moraal van het verhaal? Als ik OOSeven in werkelijkheid had kunnen zien voor het dekken had ik hem niet gekozen omdat ik dan puur naar de hengst zelf zou hebben gekeken. Maar in combinatie dus met mijn merrie was het dus een zeer goede "match". Je weet het dus nooit van te voren!! En te beredeneren valt het dus ook niet
Wat niet wil zeggen dat je mijn verhaal als voorbeeld moet nemen, absoluut niet, dit heeft achteraf goed uitgepakt maar had heel anders af kunnen lopen. Waarschijnlijk zullen veel proffesionele fokkers je mijn verhaal zeker niet aanraden ( en gelijk zullen ze hebben ). Maar een ding is zeker..je weet ( nog ) niet hoe je merrie fokt en eigenlijk blijft dus alles een grote gok. Dus ik zou zeggen ga op je gevoel af en doe niet "te" moeilijk.
(snap je wel hoor)
Uit een 1.60m. in combi met een 1.70 nog wat hengst fok je met wat geluk een 1.64m. paard. (waarschijnlijk) Geven indexen aan dat de hengst verkleint dan loop je risico op een ponyveulen. Maar in de buurt van de stokmaat van de merrie zal het vast wel blijven, helemaal bij merrieveulentjes.
. Ga volgend voorjaar zeker ook kijken bij de hengstshows, en let vooral op de enters die ze af en toe laten zien. Karakter is bij veulens en enters echt al duidelijk, dus daar kan je ook een boel van leren over een hengst.
en misschien ook al welke hengst je de keer daarop wilt kiezen 

Gaat binnenkort hengsten opmeten met een rolmaat
(zaten er wel 5 aan maar was 1e jaar pas) ooh en niet te vergeten gele tomaten..
lief he?! Hele grote bos wortels bij schoonpapa meegenomen die heeft veel grotere tuin.. zelf geen plaats voor moestuin