Artikel Keuringsgekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:59

Op je bek ga je toch wel, behalve als je elke eigenaar influistert dat hún dier geweldig talent heeft, dan maak je wel vrienden Haha!.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:05

tja, en als dan uit de realiteit blijkt dat dat 'geweldige' talent er niet uitkomt, ligt dat natuurlijk aan allerlei 'randartikelen'.
Maar nooit aan zichzelf/rijkunstige vaardigheden of doodsimpel dat het paard het niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:26

Dat is best zuur, heb je er zelf alles aan gedaan en overkomt je dàt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 06:17

jessy"]
Het doorvoeren van vernieuwing gaat ook doorgaans niet zonder slag of stoot. Vraag is waar zo'n vernieuwing vorm zou moeten krijgen binnen een stamboek (ik bedoel hier uitdrukkelijk stamboek algemeen)en zijn ledenstructuur. (vandaar: zijn hangoren eigenlijk wel mooi) Zou het verstandig zijn om de toekomst van een ras geheel af te laten hangen van de heersende markt? Zonee, waar zou dan de expertise vandaan moeten komen die bevoegd kan worden geacht richting te geven?
.
[/quote]

Voor mij maakt het niet uit wat een stamboekleiding doet, omdat wij sportpaarden fokken.
We hebben een stamboek alleen nodig voor de registratie.
Het is natuurlijk niet leuk voor een leiding van een stamboek om dit te horen en kan voor sommige als pijnlijk ervaren worden, maar meer kan ik er niet van maken.

Maar ik laat mijn fokkerij ( 2 stammen) die met zorg in tientallen jaren is opgebouwd en waar andere fokkers 100 jaar aan meegewerkt hebben,
niet door in mijn ogen onervaren c.q. anders denkende juryleden beoordelen.

Zeker als de visie van die personen niet strookt met de visie van mijn denken over fokkerij.

En daarmee zet ik mijn fokkerij boven een stamboek.

Ik heb dan ook gekozen om mijn produkten te registreren bij een stamboek(en) die individueel passen bij het dier i.p.v andersom.
En daarmee ben ik met mijn fokkerij minder kwetsbaar.

Kortom: Ik maak gebruik van de nieuwe mogelijkheden binnen de EU,
om te kiezen voor degelijk geregistreerd maatwerk i.p.v. kwetsbaarheid.
De gebruiker kiest immers ook voor maatwerk waarom dan niet ook de fokker.

Ter herinnering:

[quote="ceasario"]
Ik dacht dat VDL fokte wat het KWPN vroeg.
Want wat het KWPN vroeg is de markt.(binnenlandsemarkt wel te verstaan)

Nu ontdekt hij dat de markt (buitenlandse markt wel te verstaan) iets anders wil hebben dan het KWPN bedoelt.
En hebben ze samen een probleem.

Verder is de Wereldmarkt nogal wat overgeproduceert en gaat het om de concurrentie.

Ook VDL ziet dat de handel naar het Westen (USA) een aflopende zaak is.
(Inmiddels alle apen daar leren klimmen) en zal dus een andere markt moeten aanboren nl. het Oosten.
Maar dan heeft het KWPN een probleem,daar Polen inmiddels voorzien is van allerlei genetische ingredienten, om in de toekomst voor het Oosten een goed gebruikspaard tegen een lage kostprijs te kunnen produceren.

Daarbij heeft het KWPN zichzelf een exportslot opgelegd door het "buitenland" (ook EU) niet meer te erkennen.

En is de fokkerijpolarisatie in EUropa in hevigheid losgebarste.
Verder zullen Polen en Oost-Duitsland de nieuwe Oostelijke markt ( en die is heel groot)voorlopig voorzien van produkten.
Deze gebieden bezitten het bloed waar prestatie aanleg in verankert is,gecombineerd met "Cool" Westelijkbloed.

Deze gebieden hebben ook de ruimte en kennis inmiddels opgebouwd, om op ruime landerijen, tegen een lagere kostprijs te produceren.
(Zie de varkens - kippen--en koeiensektor die Nederland snel aan het verlaten is)

http://www.pzj.pl/modules.php?op=modloa ... t=10&abc=0

Klik op Następna, en zie wat er in Polen voor genetischmateriaal voorhanden is.
Dieren met de O zijn hengsten.
Deze O's zijn ook alle keurig voorzien van een EU paspoort en sommige van een FEI erkenning.En worden ingezet voor de produktiefokkerij van de toekomst.
Daarbij optellend,de andere voor het KWPN niet erkende stamboeken
en de weg is afgesloten voor een groot deel van de "nieuwe markt"

En het beleid van het KWPN heeft daarbij zichzelf de strik om de hals gedaan.

Er zullen natuurlijk ook daar wat KWPN-ers gevraagd worden maar de Bulk van 12000 veulens zullen toch regionaal in Nederland zijn afzet moeten vinden.
En aangezien het KWPN alleen maar paarden heeft gemaakt met OCD-vrij Knipoog ,zal de Nederlandse gebruiker zijn eigen paardje nog in lengte van dagen vertroetelen met behulp van de dierenartsen.
En zijn dus niet snel toe aan vervanging.

Je kunt ook inspelen op die nieuwe markt,door bloed toe tevoegen dat herkenbaar is in de "nieuwe"markt.

http://worldhorsepedigree.tripod.com/id8.html

Maar dan zal je afscheid moeten nemen van een KWPN.
Of het KWPN zal zich moeten aanpassen aan veranderde omstandigheden.
Maar met zo'n logge organisatie zie ik dat de eerst 5 jaar nog niet zitten.
En zal men het in Nederland moeten doen, zoals ze al 20 jaar doen (boeren eigen en ook paardenmensen eigen) achter de markt aanhobbelen.

[image]

Zie verder de fusie van de zuidelijke Deelstaten.(Mercedes-BMW gebied)
Samen sterk in een polariserende snel veranderde Wereldmarkt.
http://www.sueddeutsche-pferdezuchtverb ... nframe.htm

[quote="Anna42"]
De auteur heeft kennelijk een zeer actueel probleem aangesneden. Blijkens een publicatie in de Leeuwarder Courant van vandaag heeft de heer Wiepke van de Lageweg al zijn paarden op de Ck van het KWPN afdeling Friesland teruggetrokken. De reden is dat de heer van de Lageweg van mening is niet de paarden maar de mensen (lees eigenaren) door de inspecteur Jaques Verkerk worden gekeurd. Volgens het artikel liet hij de noordelijke inspecteur Boersma regelmatig in zijn hemd staan.

De in het artikel goed gefundeerde alternatieven kunnen dit soort excessen voorkomen.
[/quote]

.
[/quote]

[quote="joshua schreef:
In de bit stond het volgende artikel met een kritische kijk op het keuren bij de meeste stamboeken. Aangezien het een artikel uit de bit betreft en het als jpg ingescand is doe ik hier maar een link!

http://www.ihwstudbook.com/upload/bitopinie.doc

Graag jullie mening hierover!

.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:38

Ja, en zo zie je dat het van erg veel factoren afhankelijk is of een paard doorbreekt of niet.
Het is niet voor niets dat er veel gefokt wordt, een topper ligt niet voor het oprapen.
Als dat zo was!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:12

sarabande schreef:
Lovely, laat ik me even beperken tot een KWPN lokale opname stamboekkeuring.
Daar wordt naar een totaal paard gekeken.
Exterieur wordt beoordeeld, stappen en draven op het straatje, daarna los galop en draf, eventueel springen en vervolgens nog eens stappen aan de hand.
Er wordt wel degelijk rekening gehouden met afstamming, ook dat wordt in de beoordeling meegenomen.
Dat betekent dat de jury in dat totale plaatje ook het talent tot meeneemt.

Terug naar jouw vraag over veulens, daar kan je bijna niets anders doen dan de afstamming en de dagvorm jureren, dus veulens keuren is nog meer een selektie op hoop op talent.

Het meenemen van het talent is niets meer dan een menselijke inschatting. Uitgaan van een aanname. Van die aannames komt in de praktijk maar bar weinig terecht. Hoe vaak is al niet vermeld in diverse topics dat een zgn. goed keuringspaard vaak niet het sporttalent, zowel fysiek als mentaal of zelfs beide, heeft waar men om vraagt.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 01-08-04 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:23

Bucephalus schreef:
Op de grote stoeterijen zoals bijv. Marbach worden de veulens keer op keer beoordeeld, doorgesluisd naar bepaalde groepen en vervolgens weer geselecteerd. Daar werken mensen die hun hele leven niets anders hebben gedaan dan beoordelen van en werken met paarden.
In de vele jaren dat de stoeterij bestaat zijn er mensen geweest die heel succesvol waren met het selecteren van toppers en anderen die dat veel minder waren. Door te werken met leiders die tientallen jaren waren verbonden aan de stoeterij kreeg je wel een bepaalde constante kwaliteit.

Ik denk dat een stamboek als het KWPN misschien wel te veel verschillende mensen heeft gehad die de 'lijn' uitzetten, waardoor je die constante factor en herkenbaarheid mist.

In Marbach moesten de Arabische hengsten met zijn tweeen voor de ploeg lopen. Herken je daarin talent, een uiterst werkwillig karakter, andere aanwezige fysieke kwaliteiten etc?

Overigens met welke van de huidige sporthengsten zouden we dit nog klaar spelen?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:26

sarabande schreef:
Niet alleen petjes (whatever)

Gewoon, kennis, ervaring, feeling.

Last but not least de MODE.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:38

Anna42 schreef:
Last but not least de MODE.

Nee hoor voldoen aan de huidige vraag, anders geen afzet en geen fokkerij

Overigens Cesario voor iedereen is een stamboek een orgaan om een paard te registeren alleen niet iedereen zoekt telkens een ander stamboek en zet zich af tegen het vorige

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:43

sarabande schreef:
Overigens Cesario voor iedereen is een stamboek een orgaan om een paard te registeren alleen niet iedereen zoekt telkens een ander stamboek en zet zich af tegen het vorige

Was jij het niet die mensen op Bokt adviseert als ze het bij een stamboek niet bevalt maar moeten oprotten.

En er velen van uitgaan dat jij de stem van het stamboek bent,doen we dat toch ook. OK dan!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:43

cesario"]
[/quote]

Dit zou op den duur dus een revolutie in het registreren van (sport)paarden teweeg kunnen brengen, mits genoeg fokkers hun bedrijfsvoering "mondializeren". Vraag is dan: wat is dan nog de waarde van een stamboek? Wat is een "ras"?

Even ter vergelijking: een Fjordenfokker heeft deze vrijheid niet vanwege de eigenschappen van het ras waar hij/zij zich mee bezig houdt. (en zal zich misschien ook minder opwinden hierover omdat de fokkerij hem sowieso meer geld kost dan opbrengt)

[quote="Anna42 schreef:
Last but not least de MODE

Wie/wat bepaalt de mode? Is dat niet gewoon de dictatuur van de dollar? (of de yen, de euro, vul maar in) En zal dat de kwaliteit van het sportpaard ten goede komen?

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:45

sarabande schreef:
Nee hoor voldoen aan de huidige vraag, anders geen afzet en geen fokkerij

Is de huidige vraag geen eufemisme voor de heersende mode? Hoe komt de huidige vraag tot stand?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:49

jessy schreef:
cesario schreef:
----------------
Dit zou op den duur dus een revolutie in het registreren van (sport)paarden teweeg kunnen brengen, mits genoeg fokkers hun bedrijfsvoering "mondializeren". Vraag is dan: wat is dan nog de waarde van een stamboek? Wat is een "ras"?

De waarde van een stamboek is zo groot als de representatie van de leden is.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 01-08-04 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:50

ceasario schreef:
Was jij het niet die mensen op Bokt adviseert als ze het bij een stamboek niet bevalt maar moeten oprotten.

En er velen van uitgaan dat jij de stem van het stamboek bent,doen we dat toch ook. OK dan!

Ik heb nooit gezegt dat iemand op moet rotten, ik vind dat iemand keuzes moet kunnen maken zonder dat die voortdurend afgekat worden.
Ik vind ook dat als jou iets niet bevalt je dan niet aan iedereen die negatieve mening hoeft op te dringen.
Ik ben geen stem van welk stamboek dan ook, dat is een idee dat jij aan iedereen opdringt.
Ik vind dat iedereen blij en trots mag zijn op zijn eigen fokkerij niet jij alleen en daar lijkt het wel op als ik jouw teksten over jouw fokkerij voortdurend zie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:51

jessy schreef:
Is de huidige vraag geen eufemisme voor de heersende mode? Hoe komt de huidige vraag tot stand?

Door bruikbaarheid

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:56

sarabande schreef:
1. Ik vind ook dat als jou iets niet bevalt je dan niet aan iedereen die negatieve mening hoeft op te dringen.

2. Ik ben geen stem van welk stamboek dan ook, dat is een idee dat jij aan iedereen opdringt.

Ik dring geen mening op,maar ik geef een mening weer, dat is iets anders.
Daardoor is het voor de lezer iets gemakkelijk om keuzes te maken of niet.

We zitten nog steeds op internet/forum met vrijheid van woord.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:19

sarabande schreef:
Ik vind dat iedereen blij en trots mag zijn op zijn eigen fokkerij niet jij alleen en daar lijkt het wel op als ik jouw teksten over jouw fokkerij voortdurend zie.

Voor het laatst onderstreepte zou je ook het woord KWPN kunnen invullen.

En het is al sinds de "big-boom".
Aktie geeft meestal reaktie.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:34

joshua schreef:
In de bit stond het volgende artikel met een kritische kijk op het keuren bij de meeste stamboeken. Aangezien het een artikel uit de bit betreft en het als jpg ingescand is doe ik hier maar een link!

http://www.ihwstudbook.com/upload/bitopinie.doc

Graag jullie mening hierover!

En zijn we weer terug bij af. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:34

Anna42 schreef:
Het meenemen van het talent is niets meer dan een menselijke inschatting. Uitgaan van een aanname. Van die aannames komt in de praktijk maar bar weinig terecht. Hoe vaak is al niet vermeld in diverse topics dat een zgn. goed keuringspaard vaak niet het sporttalent, zowel fysiek als mentaal of zelfs beide, heeft waar men om vraagt.

Ik vroeg hoe men talent herkent in een paard, ik vroeg niet hoe men van alles verkeerd doet in jouw ogen.

Fok jij met paarden zonder talent?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:59

ceasario schreef:
Voor het laatst onderstreepte zou je ook het woord KWPN kunnen invullen.

En het is al sinds de "big-boom".
Aktie geeft meestal reaktie.

Jij vergelijkt jour privefokkerij met het hele KWPN Verward Huilen OK dan!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:00

Lovely, jij weet zelf ook wel dat dat niet zo maar te beantwoorden is.
Gevoel speelt hierin een grote rol, dat is niet iets wat je aan kunt leren, tenminste voor een heel groot deel.
Daarom zei ik ook in een eerder bericht dat het niet voor niets is dat er veel veulens zijn.
Als het gemakkelijk was waren er vast minder veulens.

wietske46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:35

Sarabande
wat dicht jij de KWPN toch allemaal niet toe,
volgens mijn bescheiden mening, moet het kwpn dienen als een adminestratie kantoor.
Volgens mij hebben zij lang geleden, het recht verloren, om zich een stamboek te noemen, o.a door hun selectiemethoden t.a.v. o,a goedkeuring buitenlandse hengstenen ( Hoeveel oud Gelders of Groninger bloed is er bewaard gebleven ).
Feodale besturen,( Gesloten cultuur )
Een jaar of 10 geleden zouden we een nieuw KWPN, vormen met nieuwe gezichten ,in friesland heeft het er toe geleid, dat de oude bestuurders een rondje om hun bestuurs stoelen zijn gaan lopen, en vervolgens weer zijn gaan zitten, met hun vrienden.
Maar ja wat wil je ook eigenlijk, met een stamboek dat in zijn fokdoel heeft staan, een olympisch paard fokken?
Daar kan je geen enkel keurings jurylid op ter verandwoording roepen, zie wat er dit jaar weer op de centrale keuring in Gorredijk is gebeurd !!!!!
voor de fokkers is het moeilijk te anticiperen op dit beleid, wat elk jaar weer een andere richting uit gaat.
Het duurt nu eenmaal een aantal jaren,dat je na de dekking met je met een 3 jarige op de keuring staat ,

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:48

wietske46 schreef:
Sarabande
wat dicht jij de KWPN toch allemaal niet toe

Ik niks, ik laat mijn paarden registeren en fok al heel lang zoals ik wil.

Maar jij dicht ze dus wel allemaal complot theorieën toe zo te zien.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:04

wietske46 schreef:
Sarabande
wat dicht jij de KWPN toch allemaal niet toe,
volgens mijn bescheiden mening, moet het kwpn dienen als een adminestratie kantoor.
Volgens mij hebben zij lang geleden, het recht verloren, om zich een stamboek te noemen, o.a door hun selectiemethoden t.a.v. o,a goedkeuring buitenlandse hengstenen ( Hoeveel oud Gelders of Groninger bloed is er bewaard gebleven ).
Feodale besturen,( Gesloten cultuur )
Een jaar of 10 geleden zouden we een nieuw KWPN, vormen met nieuwe gezichten ,in friesland heeft het er toe geleid, dat de oude bestuurders een rondje om hun bestuurs stoelen zijn gaan lopen, en vervolgens weer zijn gaan zitten, met hun vrienden.
Maar ja wat wil je ook eigenlijk, met een stamboek dat in zijn fokdoel heeft staan, een olympisch paard fokken?
Daar kan je geen enkel keurings jurylid op ter verandwoording roepen, zie wat er dit jaar weer op de centrale keuring in Gorredijk is gebeurd !!!!!
voor de fokkers is het moeilijk te anticiperen op dit beleid, wat elk jaar weer een andere richting uit gaat.
Het duurt nu eenmaal een aantal jaren,dat je na de dekking met je met een 3 jarige op de keuring staat ,

Ik ben het niet met je eens Sarabande dat Wietske46 het KWPN allerlei complot theorieen toedicht.
Ze geeft een mening, m.b.t. haar ervaring en wat ze in de praktijk tegenkomt, dat is niet het KWPN een complot theorie toedichten.
Waarom is het bij jou vaak zo dat wanneer er kritiek op het KWPN wordt geuit, je dan met zulke antwoorden komt zoals complot therorie etc.
Iemand kan toch een mening hebben n.a.v. eigen ervaring en wat men ook werkelijk constateert!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:25

Stephany schreef:
Iemand kan toch een mening hebben n.a.v. eigen ervaring en wat men ook werkelijk constateert!!

Ja en die heb ik zelfs