Pipo schreef:[image]
De Narcosnakomeling!
Heeft een mooi kruis.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Heeeeeeel verhaal .........en .........D.w.z. als de hindernis 50 cm. hoog is, moet hij geen lap in de lucht springen van een meter. Hij moet in een vloeiende galop de hindernis zo zuinig mogelijk overbruggen. Dat kost de minste tijd, de minste kracht, geeft de minste belasting en minste slijtage.
Dezelfde efficiente manier moet het paard ook toepassen op 1 meter en op 1.60m.
Anna42 schreef:Vermogen bij een springpaard is een combinatie van intelligentie, lichaamsfuncties en fysieke mogelijkheden.
Het paard is er immers bij gebaat om zo efficient en zo snel mogelijk (levensbedreiging) de hindernis te passeren.
Het paard dient daartoe exact op basis van zijn fysieke mogelijkheden nauwkeurig in te schatten welke krachtsinspannning hij moet inzetten om de hindernis te passeren.
D.w.z. als de hindernis 50 cm. hoog is, moet hij geen lap in de lucht springen van een meter. Hij moet in een vloeiende galop de hindernis zo zuinig mogelijk overbruggen. Dat kost de minste tijd, de minste kracht, geeft de minste belasting en minste slijtage.
Dezelfde efficiente manier moet het paard ook toepassen op 1 meter en op 1.60m.
Vermogen bij een springpaard is de beschikbare kracht onder alle omstandigheden zo efficient mogelijk in te zetten.

Ruchet schreef:gaan er eigenlijk nog meer mensen kijken in geesteren of doet er nog iemand mee ?
) schoentje schreef:Ik ben het gedeeltelijk met je laatste zin eens
Verder heeft vermogen niks met intelligentie te maken, er zijn genoeg domme ezels die simpel over een kasteel kunnen springen, maar te dom of niet handig genoeg zijn om een simpel 1.20 parcours rond te springen.
Efficient springen heeft niks met vermogen te maken. Vermogen is niks meer als domme kracht.
hetgene wat jij beschrijft is gewoon een goed springpaard.
schoentje schreef:klopt, ben ik ook met je eens anna42.
Maar we hadden het over vermogen en niet over een goed springpaard...

adriana schreef:Hmm mag ik die zaterdag van jou lenen?
Wat vinden jullie dan van Champion Du Lys wat vermogen betreft?