Vermogen, wat is het en waar komt het vandaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:56

Pipo schreef:
[image]

De Narcosnakomeling!

Heeft een mooi kruis. Tong uitsteken

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:34

Ik heb niet de hele discussie die in dit topic gevoerd is gelezen, maar ik heb nog wel een ideetje. Heeft het niet veel met lossigheid te maken?
Ik zou me kunnen voorstellen dat een paard met een strakke rug niet veel klaarmaakt op een sprong, terwijl een paard dat lekker los is en (dus?) mooi kan basculeren veel hoger kan komen. Dit insinueert een beetje dat de hele techniek van het paard 'gewoon goed' moet zijn.

Ik heb ooit zo'n beoordelingscursus gevolgd bij het KWPN. We hebben daar ook wat vrijspringen gedaan, en dan is het ook het idee dat je het vermogen becijfert, maar aan de hand van een sprong van een meter. Ik vroeg toen aan de 'kenners' hoe je eigenlijk kunt zien dat een paard veel vermogen heeft, hun antwoord was dat ze dat een soort van 'op gevoel' zagen, het had volgens hen (oa Dhr Michels en Arjen Vos stonden daar bij) niet zoveel met losse onderdelen te maken maar gewoon het geheel, aan de hele maniet waarop een paard over een hindernis gaat kun je zien of hij dat hoog kan of niet. Ik vond het toen wel een moeilijk onderdeel.(eens een dressuurmiepje....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:37

Het is balans volgens mij. Dat zit in de achterhand omdat het paard balans moet hebben om zich te verheffen als het ware en dan nog zich van de grond af kaatst, dat kan alleen als hij beheersing en balans heeft. Sommige paarden hebben dat van zichzelf en sommige paarden helaas niet.
Wat Ruchet bedoelt met terugspringen is net als bij het rotatiepunt van een vliegtuig.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:18

petraaken schreef:
Dit is een interessante discussie op dit moment en volg hem met belangstelling. Zou je dat vermogen ook kunnen doortrekken naar dressuurpaarden? Bv. het vermogen om goed te kunnen zitten, dragen in pirouettes, passages en piaffes?

Je bent er dichtbij.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:26

Ruchet schreef:
ik heb vier jaar lang een maand per jaar bij J.Wihtaker getraind, en dus ook milton gereden, een droompaard om te rijden, veel balans ,
en een machtige galop, goeie achterhand dus. l

lekker sentimenteel he .

Milton sprong niet terug maar omhoog en vooruit en ...WON!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:43

Anna42 schreef:
Milton sprong niet terug maar omhoog en vooruit en ...WON!

Daar hebben we het toch de hele tijd al over Anna..........hoe ziet het begrip terugspringen eruit.............omhoog en niet naar voren springen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:12

Bij het KWPN wordt vermogen gezien in de context van terugspringen, bukken, het volle gewicht op de voorhand, dan het hele gewicht op de achterhand, dan in de parabool met de voorbenen onder de buik gevouwen, dan met een lap in de lucht in springen vervolgens achteruit slaan, dan volledig op de kop landen en dan na 3 of 4 galopsprongen pas weer een beetje in evenwicht verder galopperen. Een slijtageslag van ongekende hoogte.

Gelukkig heeft het summiere Jumpex onderzoek in ieder geval wel aangetoond dat het KWPN springboekje niet de meest efficiente manier voor springpaard is. Het Jumpex onderzoek komt meer overeen met het EASP springboekje en dat is gebaseerd op wat veel anderen inmiddels ook al wisten.

Vermogen bij een springpaard is een combinatie van intelligentie, lichaamsfuncties en fysieke mogelijkheden.
Het paard is er immers bij gebaat om zo efficient en zo snel mogelijk (levensbedreiging) de hindernis te passeren.

Het paard dient daartoe exact op basis van zijn fysieke mogelijkheden nauwkeurig in te schatten welke krachtsinspannning hij moet inzetten om de hindernis te passeren.
D.w.z. als de hindernis 50 cm. hoog is, moet hij geen lap in de lucht springen van een meter. Hij moet in een vloeiende galop de hindernis zo zuinig mogelijk overbruggen. Dat kost de minste tijd, de minste kracht, geeft de minste belasting en minste slijtage.
Dezelfde efficiente manier moet het paard ook toepassen op 1 meter en op 1.60m.

Vermogen bij een springpaard is de beschikbare kracht onder alle omstandigheden zo efficient mogelijk in te zetten.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:57

Citaat:
Heeeeeeel verhaal .........en .........D.w.z. als de hindernis 50 cm. hoog is, moet hij geen lap in de lucht springen van een meter. Hij moet in een vloeiende galop de hindernis zo zuinig mogelijk overbruggen. Dat kost de minste tijd, de minste kracht, geeft de minste belasting en minste slijtage.

Je brengt het altijd zo alsof dat HET is en MOET zijn, maar moet ik het niet meer zien als hoe jij VINDT dat het moet zijn ?

Ik ben het er namelijk niet mee eens Lachen

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:41

Ik benader de sportpaardenfokkerij vanuit het paard. Ik ga niet uit van aannames maar probeer mijn filosofie, denkend vanuit het paard, te onderbouwen. Als jij daar anders over denkt, heb ik daar geen enkele moeite mee.
Boer Koekoek zei ooit eens in de 2e Kamer:
'meneer de voorzitter wij weten niet waar over het gaat maar wij zijn tegen'.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:06

Citaat:
Als jij daar anders over denkt, heb ik daar geen enkele moeite mee.

Mooi Lachen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:15

Anna42 schreef:
Vermogen bij een springpaard is een combinatie van intelligentie, lichaamsfuncties en fysieke mogelijkheden.
Het paard is er immers bij gebaat om zo efficient en zo snel mogelijk (levensbedreiging) de hindernis te passeren.

Het paard dient daartoe exact op basis van zijn fysieke mogelijkheden nauwkeurig in te schatten welke krachtsinspannning hij moet inzetten om de hindernis te passeren.
D.w.z. als de hindernis 50 cm. hoog is, moet hij geen lap in de lucht springen van een meter. Hij moet in een vloeiende galop de hindernis zo zuinig mogelijk overbruggen. Dat kost de minste tijd, de minste kracht, geeft de minste belasting en minste slijtage.

Vermogen bij een springpaard is de beschikbare kracht onder alle omstandigheden zo efficient mogelijk in te zetten.

Ik ben het gedeeltelijk met je laatste zin eens Lachen

Verder heeft vermogen niks met intelligentie te maken, er zijn genoeg domme ezels die simpel over een kasteel kunnen springen, maar te dom of niet handig genoeg zijn om een simpel 1.20 parcours rond te springen.

Efficient springen heeft niks met vermogen te maken. Vermogen is niks meer als domme kracht.
hetgene wat jij beschrijft is gewoon een goed springpaard.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:19

Anna42 schreef:

Valt dat onder taxeervermogen?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:28

Ruchet schreef:
gaan er eigenlijk nog meer mensen kijken in geesteren of doet er nog iemand mee ?

is t ruiterbal ook goed?
Misschien dat ik zondag naar de grote prijs ga kijken, ligt eraan of ik moet werken of niet.

Mij is verteld dat vermogen is het gemak waarmee het paard over de hindernis gaat. Het is niet meetbaar en t komt voort uit alle facetten van de sprong. (waar school al wle niet goed voor is Haha!)

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:51

GertJan schreef:
Valt dat onder taxeervermogen?

Het getaxeerde moet vervolgens wel omgezet worden in de benodigde actie.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:53

schoentje schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met je laatste zin eens Lachen

Verder heeft vermogen niks met intelligentie te maken, er zijn genoeg domme ezels die simpel over een kasteel kunnen springen, maar te dom of niet handig genoeg zijn om een simpel 1.20 parcours rond te springen.

Efficient springen heeft niks met vermogen te maken. Vermogen is niks meer als domme kracht.
hetgene wat jij beschrijft is gewoon een goed springpaard.

Een goed springpaard dat zijn vermogen op het juiste moment weet in te zetten is een nog beter springpaard.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:05

Dat een paard efficient moet springen is logisch, en helemaal op hoog nivo,
maar een paard dat efficient springt op hoog nivo, heeft nog steeds wel die eigenschappen die hier allemaal worden genoemd, alleen veel economischer.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:05

klopt, ben ik ook met je eens anna42.
Maar we hadden het over vermogen en niet over een goed springpaard...

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:10

over vermogen gesproken, wie heeft vandaag de Calvados van Julia keijzer zien springen ? (c.s.i twente) wat een ongelooflijk goed springpaard is dat .

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:16

Marjolein schreef:
is t ruiterbal ook goed?

Daar hebben sommige geen beste ervaring gehad. Huilen

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:36

dat verhaal heb ik laats gehoord ja, ik neem morgen twee bodyguards mee !

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:38

Hmm mag ik die zaterdag van jou lenen?

Wat vinden jullie dan van Champion Du Lys wat vermogen betreft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:41

Ruchet schreef:
dat verhaal heb ik laats gehoord ja, ik neem morgen twee bodyguards mee !

Whhahahahahhahaha, jij en bodyguards Haha!:D:D

Jij bent zelf toch juist altijd bodyguard *LOL*

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:55

schoentje schreef:
klopt, ben ik ook met je eens anna42.
Maar we hadden het over vermogen en niet over een goed springpaard...

Iedereen herinnert zich nog wel de sprong van Libero H die Jos Lanssink in den Bosch destijds de titel opleverde.
Libero H kwam op die cruciale sprong geen vermogen maar snelheid tekort. Het paard had echter wel het vermogen om op dat moment gebruik te maken van het slingereffect van de benen. Met die voorwaartse drafbewegingen boven de sprong compenseerde dit paard wat hij op dat moment aan snelheid tekort kwam om foutloos over die hindernis te geraken.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:56

adriana schreef:
Hmm mag ik die zaterdag van jou lenen?

Wat vinden jullie dan van Champion Du Lys wat vermogen betreft?

van mij mag je ze lenen, het zijn nog mooie mannen ook !

Ik vind champion du lys wel een fijne hengst, volgens mij niet direkt een paard met heel veel vermogen,
maar hij kan er wel overheen.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:58

Pipo schreef:
Whhahahahahhahaha, jij en bodyguards Haha!:D:D

Jij bent zelf toch juist altijd bodyguard *LOL*

Haha! Haha! Haha!