Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:05

Misschien omdat die paarden gestressd worden van injectienaalden?

Mijn paarden stonden gewoon stil hoor. Geen pasje achterwaarts zelfs.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:31

Is dan opmerkelijk te noemen dat naast het branden bijv. bij friezen ook nog een tatoo moest worden gezet..
Dat men in EU niet vindt dat branden een goede manier is om een paard te identificeren... En dat vriesbranden bij sommige stamboeken geen respons kreeg omdat het witte haren geeft en dus niet zo "mooi" staat op een donker paard... Dat het aan de brander ligt hoe duidelijk een brandmerk is te "lezen"
En at je aan de hand van een brandmerk "zomaar" papieren krijgt terwijl er eerder vertelt werd dat het zoveel moeite kost als je papieren zoek zijn geraakt om duplicaat aan te vragen...
Dat er in Duitsland zoveel paarden gestolen worden en nooit terug gevonden worden..EN dat niet ieder gebrandmerkt paard papieren hoeft te hebben en dus traceerbaar is...
En dat die papierloze gebrandmerkte paarden dan toevallig hetzelfde brandmerk heeft als een met papieren voorziene in een stamboek ingeschreven paard...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:20

Alane"]
Is dan opmerkelijk te noemen dat naast het branden bijv. bij friezen ook nog een tatoo moest worden gezet..
[/quote]

Die kregen geen nummer erbij op de bil

[quote="Alane"]
Dat men in EU niet vindt dat branden een goede manier is om een paard te identificeren...
[/quote]
Bij mijn weten vinden ze dat wel en is het of een chip of branden met nummer.

[quote="Alane"]
En dat vriesbranden bij sommige stamboeken geen respons kreeg omdat het witte haren geeft en dus niet zo "mooi" staat op een donker paard... Dat het aan de brander ligt hoe duidelijk een brandmerk is te "lezen"
[/quote]
Bij vriesbranden moeten de paarden verdoofd worden omdat het contact veel langer moet zijn, niet zo eenvoudig op een bil zonder te bewegen. Vloeibaar stikstof is veel moeilijker te transporteren te hanteren etc, gevaarlijk goedje. Het geeft veel diepere letsels dus waarom??
Onze nummers zijn allemaal duidelijk te lezen.

[quote="Alane"]
En at je aan de hand van een brandmerk "zomaar" papieren krijgt terwijl er eerder vertelt werd dat het zoveel moeite kost als je papieren zoek zijn geraakt om duplicaat aan te vragen...
[/quote]

Ik denk dat hier nu al 2 keer staat wat het onderscheid is tussen paspoort en eigendomsakte. Als je nu zelf een paardje hebt met trakehner brandmerk bv en nummer 33 dan bel je naar het verband met die gegeven, kleur en aftekeningen. Zij kunnen in de computer een lijst krijgen met paarden met dat nummer en op die manier achterhalen waar je paard vandaan komt en wat de afstamming is. Bel gewoon effe omdat te checken.

[quote="Alane"]
Dat er in Duitsland zoveel paarden gestolen worden en nooit terug gevonden worden..
[/quote]

Nooit teruggevonden? Wandelt die chip zelf naar het dichtstbijzijnde politiekantoor? of worden ze dan via satelliet opgespoord?

[quote="Alane"]
EN dat niet ieder gebrandmerkt paard papieren hoeft te hebben en dus traceerbaar is...
[/quote]
Elk paard dat gebrand is met nummer is ingeschreven in het stamboek en dus traceerbaar. Ik heb het nu niet over mensen die hun eigen kudde branden maar over stamboekbranden

[quote="Alane schreef:
En dat die papierloze gebrandmerkte paarden dan toevallig hetzelfde brandmerk heeft als een met papieren voorziene in een stamboek ingeschreven paard...

Met dezelfde kleur, aftekeningen, nummer en stamboek? Dat moeten eeneiige tweelingen zijn!

Ben je raadgever voor de EU ofzo?

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:33

Even afgezien van het nummer+teken heeft een brandmerk totaal geen nut. Behalve dan traditie of 'cultuur' wat ik echt een idiote reden vind. Net als vrouwenbesnijdenis en couperen.
Als het verder niet echt belangrijk is, kan het dus ook afgeschaft worden. Want de meeste stamboeken doen niet aan nummers. Ook in Duitsland.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:33

Is Nederland ook niet het enige land ter wereld die een chip verplicht in paarden?
Dan hoeven we ons ook helemaal niet druk te maken Lachen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:35

caranthir schreef:
Want de meeste stamboeken doen niet aan nummers. Ook in Duitsland.

ALLE grote Duiste stamboeken doen aan nummers. Kijk eerst effe na. Enkel de oudere zijn zonder nummer gebrand.
Respect voor gebruiken en cultuur is een mooie deugd.
Vergeet niet dat je niet afschaft maar vervangt (in Nederland dus).
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 16-06-04 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:37

[quote zannekin]Hier op bokt zijn al mensen geweest die zo zelfs opnieuw papieren hebben gekregen (bij Rheinland dacht ik)[/quote]

Klopt, dat was o.a. ik. Papieren zijn niet meer aangevraagd, de eigenaresse wilde daar niet voor betalen Verward Wel is nu bekend wie en wat het paard is.
Op dit moment ben ik zelfs weer bezig met een Rheinlands paard.

SF heeft overigens ook een brandmerk.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:39

adriana schreef:
Hmm helaas leeft Corde niet meer, ik zou het zo ook niet weten Boos!

Misschien weet excusme het!

Corde had helemaal geen brandmerk en slechts en slechts een met de hand geschreven pedigree.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:57

Zannekin schreef:
ALLE grote Duiste stamboeken doen aan nummers. Kijk eerst effe na. Enkel de oudere zijn zonder nummer gebrand.
Respect voor gebruiken en cultuur is een mooie deugd.
Vergeet niet dat je niet afschaft maar vervangt (in Nederland dus).

Goed doen ze aan nummers. Ik heb een paar Duitse paarden (trakehner) gezien die dat niet hadden, maar die waren idd al ouder.
Respect voor cultuur heb je niks aan als je niet openstaat voor vernieuwing, anders leefden we nu nog in de Middeleeuwen. Ik heb het niet over vervanging, de vraag was brandmerken en zolang dat zonder nummer (hier in NL) gebeurt is het overbodig.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:02

Dus dan zou Nederland één van de zeer weinige landen worden die niet meer aan brandmerken doet.
Tegelijkertijd doen we nog wel aan import en export, gechipte paarden in landen waar nog geen apparatuur voor is, dus weinig met die gechipte paarden kunnen doen. En hier heeft men gebrandmerkte paarden.
Of is het inmiddels in de gehele EU verboden?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:09

adriana schreef:
Volbloed en Sf is gebruikt om er een rijpaard van te maken.
Ze hebben gebruik gemaakt van 2 rassen.
Bijna alle Duitse rassen hebben gebruik gemaakt van veredeling.
Maar hebben er niet zoals bij het kwpn een mengelsmoes van gemaakt.

Holsteiners bestaan ook al wat langer dan 1960 en het brandmerk is er sinds 1923 en men heeft sinds 1944 het huidige brandmerk.
Van de 16e t/m de 18e eeuw had men al export van Holsteiners over wat nu Europa is.
Philip II Koning van Spanje importeerde Holsteiner hengsten.

Gestüt Dillenburg werd in de 16e eeuw deels opgezet met Holsteiner merries.
Landstoeterij Celle begon in 1735 met 12 Holsteiner hengsten.
Oldenburg importeerde in 1780 holsteiner paarden.
Pas rond 1900 begon men met de eerste veredelingsfase volbloed en halfbloeden hier werd goed over nagedacht om de Holsteiners in stand te houden.

Ze hebben gebruikt gemaakt van 2 rassen is wel heel kort door de bocht.
Waar schaar je Koheilan el Adjuze ox , Bagdadly ox Kadi VII ShA, Amurath ShA en Ramzes x dan onder?

De eerste Orientaalse invloeden in Holstein en Ost Friesland waren afkomstig van de Romeinen.
De tweede Orientaalse invloed vond plaats toen de inheemse paarden werden gekruist met de door de kruisvaders meegebrachte Orientaalse paarden.
De derde golf vond plaats rond 1700 (Turcmanatti en Koylan) toen overal in Europa paarden uit de Orient werd ingevoerd. Het Engelse Volbloed dankt zijn oorsprong aan deze Arabische Paarden.
De vierde golf vond rond 1815 (na de slag bij Waterloo) plaats toen men ontdekte wat voor een voortreffeljke hunter/militarypaarden de eerste kruisingen met de nog Arabisch georienteerde Engelse Volbloeds opleverden (Burlington Turk).
Rond 1900 de vijfde golf met Amurath ShA , Kadi VII, Koheilan el Adjuze ox Achill, Ethelbert, Adjudant en Cicero.
De zesde golf na de tweede wereldoorlog met de Anglo Araber Ramzes x en de EV Marlon xx, Ladykiller xx, Cottage Son xx, Anblick xx en Manometer xx en de SF Cor de la Bruyere
Na 1960 was het hek van de dam en heeft men maar liefst 67 Volbloedhegsten ingezet en nog een aantal SF hengsten. Waarvan alleen de bovengenoemde enige naam gemaakt hebben.

ELK PAARD IS EEN PRODUKT VAN DE GENEN VAN ZIJN VOOROUDERS:

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:13

Ok, maar dan nog zijn het niet veel andere rassen geweest.
En idd ik vergeet de Arabische invloeden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:16

The Australian Stud Book Introduces Microchips

The foal crop of 2003 is to be microchipped at the time samples are taken for DNA typing and parentage testing. This is a mandatory Stud Book requirement.
The rice grain sized microchip will be implanted into the nuchal ligament in the horse’s neck. We are using the same microchips which have been used in England, Ireland and South Africa for the past four seasons.

En het Friese stamboek in Amerika:
All FPS registered horses born before 1997 have a tongue tattoo (in Dutch tongcode) on the left side of the tongue to identify a horse with its registration paper. Horses born in 1997 and after have an electronic identification chip in the upper left neck, midway between poll and withers. The chip code is on the horse’s registration paper (chipnummer).

En in the state of Colerado is een bill voorgelegd om chippen verplicht te stellen...

Verder heb ik niet gezocht... De chip (hoe die er uit precies uit gaat zien in de toekomst) is een niet te stuiten ontwikkeling.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:29

adriana schreef:
Ok, maar dan nog zijn het niet veel andere rassen geweest.
En idd ik vergeet de Arabische invloeden.

Dr. Rau: 'Es sei noch einmal gesagt: Zuechten heißt auslesen und gezielt anpaaren. Daß dabei den Vorfahren eine ausschlaggebende Rolle zufaellt ist laengst erwiesen. Nur ein moeglichst umfangreiches Wissen ueber die Ahnen in den auch weiter zurueck liegenden Generationen macht dies moeglich'.
[/list]

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:33

Dat Australisch gaat over volbloeden, die zijn nooit gebrand.
Zolang Duitsland aan z'n brandmerk met nummer houdt zal de chip nooit Europees verplicht worden.... en dat zijn ze nog heel lang van plan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:05

weer chippen erbij gehaald...chippen is niet verplicht volgens de EU, mede om de reden dat dubbele identificatie bij paarden niet toegestaan is, dus brandmerk ter identificatie én chip.. Dus als de EU die regel veranderd kunnen de duitsers vrolijk verder branden én [weer dat chippen erbij betrekken]

Hoe kan het stamboek in geval van Brandmerk + nummer en het opsommen van aftekeningen het juiste paard voor ogen hebben?
Hoe bruin is een bruine?
Hoe hoog is een oplopende sok?
hoe groot is een bles?
En dan heb ik het nog niet over schimmels...Ik heb een schimmel die als vosroan op papier staat en nu helemaal wit is, maar had er ook 1 die als schimmel op papier staat maar ten tijde van verkoop bruin was...

en nee ik werk niet voor de EU en ben ook geen raadgever (zou dat goed betalen?)

En je spreekt pas over een ras als er geen invloeden van andere "rassen" toegestaan zijn, een gesloten stamboek. Zodat dit ras ook haar eigen rastypische eigenschappen kan tonen...
En zelfs zonder invloed van andere "rassen" is het mogelijk om tot een ander type te komen dan dmv kruisingen...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:32

Alane schreef:
Hoe kan het stamboek in geval van Brandmerk + nummer en het opsommen van aftekeningen het juiste paard voor ogen hebben?
Hoe bruin is een bruine?
Hoe hoog is een oplopende sok?
hoe groot is een bles?
En dan heb ik het nog niet over schimmels...Ik heb een schimmel die als vosroan op papier staat en nu helemaal wit is, maar had er ook 1 die als schimmel op papier staat maar ten tijde van verkoop bruin was...

Waarom zouden ze willen chippen als er een nummerbrand is?
Ik weet niet hoe aftekeningen bij jullie vermeld staan maar bij ons is alles ook getekend: langs 2 zijden van het lichaam, vooraanzicht, achteraanzicht, ook precies de aftekeningen op het hoofd en op de onderlip. Dit wordt gecontroleerd door iemand van het stamboek bij opname, dus door een beperkt aantal mensen. Daarbij staan ook nog eens de haarwervels getekend. Ik denk niet dat er 2 paarden zijn met dezelfde haarwervels, kleur, evt dan nog zonder aftekeningen en dan ook nog met hetzelfde nummer en stamboek. Normaal wordt, als 1 van beide ouders schimmel zijn, altijd vermeld dat ze kunnen schimmel worden.
Als je wil kan je dit nog laten aanvullen door een DNA profiel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:41

Als je de papieren niet hebt...hoe wil je dan zien wat er getekend is?
Het schetsen van een paard (dus aan de hand van een tekening met rode pen aangeven waar welke aftekeningen zitten, kan nl ook in het paspoort) is niet voldoende om een paard te kunnen identificeren...Ook het brandmerken niet...
ALS chippen een verplichting zou worden..dan mogen de stamboeken niet meer branden als zijnde identificatie methode...
Normaliter zou het bij schimmels zo moeten zijn dat er staat van Schimmel, bruin geboren bijv.... echter staat het niet op de papieren van mijn pony's... en die ene is helemaal wit..

dus eigenlijk is nummerbrand niet voldoende om een paard te kunnen identificeren.... en heb je nog een schets nodig?
maw branden als identificatie methode is ook geen reden om een paard te branden...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:53

Alane schreef:
Als je de papieren niet hebt...hoe wil je dan zien wat er getekend is?

Wel:
je hebt het paard/pony
je kijkt naar het brandmerk,
vermeldt het nummer
neem een foto van links rechts, vooraan, achteraan, hoofd en geef dit door aan het stamboek.
Zij kunnen dan kijken welk paard in hun database overeen komt (daar zit namelijk het dubbeltje van de aftekeningen bij alle andere gegevens).
Als vermeld staat in de database dat er ook DNA is kan je ook een haarstaal nemen.

Me dunkt heel wat nauwkeuringer dan een uitgehaalde chip of een paard met 3 chips in.

Duitsland wil niet stoppen met branden dus komt chippen niet aan de orde, europees niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:11

mwoah zou dat toch niet zo hard roepen... dat chippen niet aan de orde komt...
Identificatie moet passen voor elke paardachtige... Is je holstiener inmiddels hagelwit heb je al een probleem, immers bij de geboorte had die nog aftekeningen...
Dan het brandmerk, moet dus minimaal wat zal het zijn... 60 brandmerken kennen en herkennen en de brander moet geen slechte dag hebben gehad... Murphy, om die uit te sluiten zou je kunnen gaan chippen... Echter is dit geen topic over chippen maar over brandmerken... en nog steeds geen overtuigende reden om weer te gaan branden of door te gaan met branden...

Een een paard met 3 chips of uitgehaalde chip is weer fraude en dat lukt je ook wel met een brandmerk...ships knollie in het draad gezeten, en vermeerderd dus niet de waarde van het paard als de afstamming niet (meer) achterhaald kan worden...én mocht het een topsportpaard zijn, is dat weer een teken dat een brandmerk dus niet nodig is Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:15

Het chippen is een uitvinding van een slimme fabrikant en een stelletje regelzuchtige ambtenaren. Onder het exuus van wetenschappelijk betrouwbaar, veilig en vooral controleerbaar. Voor de dierenbeschermingsorganisaties onder het excuus van dierenleedpreventie wordt de eigenaar door een samenzwering van deze organisaties en regelgeile ambtenaren op hoge kosten gejaagd.
Geen enkele eigenaar kan zelf de chip met het bijbehorend paspoort controleren. Want daar heb je weer een apparaat voor nodig.
Geen enkele politieambtenaar kan bij controle op de weg de chip en het bijbehorend paspoort controleren. Want daar heb je gigantisch veel leesapparaten voor nodig. Geen enkel politiecorps beschikt over een dergelijk leesapparaat. De ene ambtenaar bedenkt een regel die de andere ambtenaar met geen mogelijkheid adequaat kan uitvoeren. Zowel de ambtenaar als de kromme regels worden door de belastingbetaler gefinancierd.
Geen enkele slager kan zeggen dat het betrokken dier een veiligheid vormt voor de voedselvoorziening m.b.t de in het paspoort opgetekende injecties. Want omdat te controleren, moet de slager weer beschikken over een leesapparaat.
Elk klein k ..stamboekje werd verplicht om de regelgeile ideeen van de ambtenaren conform een reeks nog meer zinloze regels uit te voeren.
Al die k..stamboekjes moeten allemaal dezelfde apparatuur en materiaal aanschaffen die geschikt is om de kromme kronkels van de ambtenaren een beetje recht op het voorgeschreven paspoort te krijgen. Chippers opleiden en verzekeren tegen de aansprakelijkeheid als iets met het paard of door het te chippen paard gebeurt.
Een ongekende kapitaalsvernietiging die op de leden van het stamboek verhaald wordt. Van een centrale database is helemaal geen sprake.

De paardensektor staat erbij en kijkt ernaar. Maakt zich druk over de te verdelen baantjes en nestelt zich vervolgens in het door de sektor bedachte comfortabele pluche.

Brandmerk met de laaste twee cijfers van het levensnummer eronder en elk stamboek, wedstrijdorganisatie, eigenaar, koper, politieagent, slager en de regelgeile ambtenaar kan zelf, zonder al die andere zinloze poespas, controleren of hij het betrokken dier voor zich heeft staan.

Geen wonder dat ze in Duitsland niet aan deze kostbare flauwekul willen beginnen.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 16-06-04 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:23

Alane schreef:
Is je holstiener inmiddels hagelwit heb je al een probleem, immers bij de geboorte had die nog aftekeningen...

Had ik dat daarnet niet opgeschreven??? kan schimmel worden... volgens mij heeft een schimmel nooit aftekeningen, wel haarwervels! en een nummer.

En als het diefstalpreventie is? Is dat dan geen fraude?
Ik zie gerust iemand proberen een chip te verwijderen maar een brandmerk wegwerken op de bil?? Dan kan dat paard niet meer in de sport.

Ik heb gesproken met de man van het Rheinlands stamboek die de paarden schetst en die heeft me verteld dat van branden afschaffen geen sprake is. Het heeft op tafel gelegen ter discussie en is er weer afgeveegd. Elke provincie is te trots op z'n eigen paarden om dat af te schaffen.

Ik weet alleen niet wat jij eraan zou hebben, persoonlijk dan, dat het branden wordt afgeschaft? Als er iemand last van heeft zijn het fokkers van Duitse paarden die gebrand zijn in Duitsland en hier niet. Kopers vermoeden dan fraude etc. Als je daar allemaal geen last van hebt en het is je job niet waarom dan zo van leer trekken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:26

Ik geloof anna42 dat jij het gewoon duidelijker uit kan leggen dan ik.........

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:50

oh...vrijheid van meningsuiting geldt niet meer....ik mag dus geen mening hebben over het branden omdat er geen welshjes (meer) gebrand worden in Nederland (wel in Duitsland hoor) en de duitsers kopen even vrolijk ongebrande nederlandse Welshjes En mijn uit engeland gehaalde welsh had ook geen brandmerk...

{een topic over brandmerken, en wederom begint men over chippen}
en de samenzweringstheorie vwb het chippen.... een vereiste van een transponder die gebruikt gaat worden is dat deze uit te lezen is met andere apperaten van andere merken uit andere landen die ook toegelaten zijn....
oa Virbac geeft transponders uit.... maar ook bijv ontwormpasta.
(dacht dat de transponders gebruikt bij dieren zelfs gepatenteerd waren door een amerikaans bedrijf, weet het alleen niet zeker...)

ene een schimmel geen aftekeningen?
Afbeelding dit is een vosroan, nu dus schimmel en met nog gedeeltelijk de aftekeningen...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:59

Alane schreef:
Is je holstiener inmiddels hagelwit heb je al een probleem, immers bij de geboorte had die nog aftekeningen...

Ik antwoordde hierop Alane. Des te makkelijker zou jouw Welsh te identificeren zijn.

Iedereen mag een mening hebben, zelfs als het gewoon voor de sport van het discussieren is.
Dankzij Nederland zullen we nu binnen een 15-20 jaar weten wat de neveneffecten en de levensduur van een chip zijn. Hopelijk belanden ze niet te vaak op ons bord...