Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Alane"]
Is dan opmerkelijk te noemen dat naast het branden bijv. bij friezen ook nog een tatoo moest worden gezet..
[/quote]
Die kregen geen nummer erbij op de bil
[quote="Alane"]
Dat men in EU niet vindt dat branden een goede manier is om een paard te identificeren...
[/quote]
Bij mijn weten vinden ze dat wel en is het of een chip of branden met nummer.
[quote="Alane"]
En dat vriesbranden bij sommige stamboeken geen respons kreeg omdat het witte haren geeft en dus niet zo "mooi" staat op een donker paard... Dat het aan de brander ligt hoe duidelijk een brandmerk is te "lezen"
[/quote]
Bij vriesbranden moeten de paarden verdoofd worden omdat het contact veel langer moet zijn, niet zo eenvoudig op een bil zonder te bewegen. Vloeibaar stikstof is veel moeilijker te transporteren te hanteren etc, gevaarlijk goedje. Het geeft veel diepere letsels dus waarom??
Onze nummers zijn allemaal duidelijk te lezen.
[quote="Alane"]
En at je aan de hand van een brandmerk "zomaar" papieren krijgt terwijl er eerder vertelt werd dat het zoveel moeite kost als je papieren zoek zijn geraakt om duplicaat aan te vragen...
[/quote]
Ik denk dat hier nu al 2 keer staat wat het onderscheid is tussen paspoort en eigendomsakte. Als je nu zelf een paardje hebt met trakehner brandmerk bv en nummer 33 dan bel je naar het verband met die gegeven, kleur en aftekeningen. Zij kunnen in de computer een lijst krijgen met paarden met dat nummer en op die manier achterhalen waar je paard vandaan komt en wat de afstamming is. Bel gewoon effe omdat te checken.
[quote="Alane"]
Dat er in Duitsland zoveel paarden gestolen worden en nooit terug gevonden worden..
[/quote]
Nooit teruggevonden? Wandelt die chip zelf naar het dichtstbijzijnde politiekantoor? of worden ze dan via satelliet opgespoord?
[quote="Alane"]
EN dat niet ieder gebrandmerkt paard papieren hoeft te hebben en dus traceerbaar is...
[/quote]
Elk paard dat gebrand is met nummer is ingeschreven in het stamboek en dus traceerbaar. Ik heb het nu niet over mensen die hun eigen kudde branden maar over stamboekbranden
[quote="Alane schreef:En dat die papierloze gebrandmerkte paarden dan toevallig hetzelfde brandmerk heeft als een met papieren voorziene in een stamboek ingeschreven paard...
caranthir schreef:Want de meeste stamboeken doen niet aan nummers. Ook in Duitsland.
Wel is nu bekend wie en wat het paard is.Zannekin schreef:ALLE grote Duiste stamboeken doen aan nummers. Kijk eerst effe na. Enkel de oudere zijn zonder nummer gebrand.
Respect voor gebruiken en cultuur is een mooie deugd.
Vergeet niet dat je niet afschaft maar vervangt (in Nederland dus).
adriana schreef:Volbloed en Sf is gebruikt om er een rijpaard van te maken.
Ze hebben gebruik gemaakt van 2 rassen.
Bijna alle Duitse rassen hebben gebruik gemaakt van veredeling.
Maar hebben er niet zoals bij het kwpn een mengelsmoes van gemaakt.
Holsteiners bestaan ook al wat langer dan 1960 en het brandmerk is er sinds 1923 en men heeft sinds 1944 het huidige brandmerk.
Van de 16e t/m de 18e eeuw had men al export van Holsteiners over wat nu Europa is.
Philip II Koning van Spanje importeerde Holsteiner hengsten.
Gestüt Dillenburg werd in de 16e eeuw deels opgezet met Holsteiner merries.
Landstoeterij Celle begon in 1735 met 12 Holsteiner hengsten.
Oldenburg importeerde in 1780 holsteiner paarden.
Pas rond 1900 begon men met de eerste veredelingsfase volbloed en halfbloeden hier werd goed over nagedacht om de Holsteiners in stand te houden.
adriana schreef:Ok, maar dan nog zijn het niet veel andere rassen geweest.
En idd ik vergeet de Arabische invloeden.
Alane schreef:Hoe kan het stamboek in geval van Brandmerk + nummer en het opsommen van aftekeningen het juiste paard voor ogen hebben?
Hoe bruin is een bruine?
Hoe hoog is een oplopende sok?
hoe groot is een bles?
En dan heb ik het nog niet over schimmels...Ik heb een schimmel die als vosroan op papier staat en nu helemaal wit is, maar had er ook 1 die als schimmel op papier staat maar ten tijde van verkoop bruin was...
Alane schreef:Als je de papieren niet hebt...hoe wil je dan zien wat er getekend is?
Alane schreef:Is je holstiener inmiddels hagelwit heb je al een probleem, immers bij de geboorte had die nog aftekeningen...
En mijn uit engeland gehaalde welsh had ook geen brandmerk...Alane schreef:Is je holstiener inmiddels hagelwit heb je al een probleem, immers bij de geboorte had die nog aftekeningen...