Welke hengst is (bijna) perfect gebouwd en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:08

coclusie weet het dus niet. Haha!

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:12

GertJan schreef:
Dat is een wedervraag, geen antwoord.

Ik begrijp niet waarom je die vraag stelt eerlijk gezegd. In mijn opinie gaat een reizend front gepaard met een lang voorbeen (jaja en een sterk achterbeen). Een dressuurpaard dat een kort voorbeen heeft zal altijd wat "op de kop" blijven lopen, ongeacht wat voor training eraan vooraf gaat. Een springpaard daarentegen (en ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn) mag best een korter voorbeen hebben.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:54

Citaat:
Een dressuurpaard dat een kort voorbeen heeft zal altijd wat "op de kop" blijven lopen, ongeacht wat voor training eraan vooraf gaat.

Ben ik het niet mee eens, kijk eens wat er in de grandprix internationaal meeloopt, die hebben lang niet allemaal een lang voorbeen en dan zeg ik LANG niet allemaal Lachen

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:21

Desiree83 schreef:
Ik begrijp niet waarom je die vraag stelt eerlijk gezegd. In mijn opinie gaat een reizend front gepaard met een lang voorbeen (jaja en een sterk achterbeen). Een dressuurpaard dat een kort voorbeen heeft zal altijd wat "op de kop" blijven lopen, ongeacht wat voor training eraan vooraf gaat. Een springpaard daarentegen (en ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn) mag best een korter voorbeen hebben.

Kijk, en daarom vroeg ik om een voorbeeld, omdat ik stiekem wist dat dit zou komen, en ik ben het er totaal niet mee eens!!! Laatst kreeg ik ook zo'n "bull***" verhaal te horen over dat springpaard een korter voorbeen moeten hebben zodat ze beter kunnen vouwen. Ik heb deze man natuurlijk even hartelijk uitgelachen Extreme duivel
Waarom zou een langer voorbeen voor een dressuurpaard voordeliger zijn dan voor een springpaard? waarom zou een springpaard met zijn kortere been wel over de kop mogen lopen? (is natuurlijk onzin want hoe moet je anders zo'n achterhand trainen vraag ik me dan af, springpaarden moeten natuurlijk een beresterke achterhand hebben, net als dressuurpaard, waar het overigens in de huidige fokkerij van dressuurpaarden nog al aan tekort schiet al zeg ik het zelf).
En om meteen nog een misverstand de wereld uit te helpen: Ook springpaarden kunnen (moeten eigenlijk) heel erg goed lopen, en wie dat niet geloofd is bij deze uitgenodigt om een blikje te komen werpen op onze Cavalier, of anders moet je maar eens kijken naar Quattro, die ik op pagina 1 al aangeprezen heb.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:33

AlmostBlack schreef:
De rugspieren krijgen de kans om langer te worden. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat als je het afwisselt tijden het werk die spieren soepel en lenig worden, dit is ook bij mijn paard het geval. Daardoor kan ze nu zonder probleem met haar neusje over de grond als ik dat van haar vraag. Ik vind de rug zelf ook een heel belangrijk onderdeel die tijdens de training zeker de nodige aandacht verdient, als het paard iets met de rug heeft belemmerd dat alles en merk je meteen aan een paard dat hij niet lekker loopt. Ze gaan scheef lopen, willen zich niet dragen, bokken als je ze recht wilt stellen...ik heb het allemaal mee gemaakt..geen pretje. Vandaar dat ik een voorstander ben voor een afwissling d.m.v. diep rijden wat op deze foto gebeurd. En wat ik al eerder zei, misschien rijdt ze dat paard maar een klein minuutje in deze houding en verzameld ze hem vervolgens helemaal weer. Het is maar een foto...

Hier zijn we aangeland bij HET probleem: de rug. Aan de rug worden allerlei problemen toegedicht die fysiek, gelet op de anatomie van het paard, niet eens mogelijk zijn. Alvorens dit verder uit te diepen, stel ik je (en anderen) voor het volgende te doen.
Longeer (zonder hulpmiddelen) op een warme dag je paard. Je zult dan het volgende constateren.
Het paard begint altijd te zweten rond zijn oren. Vervolgens aan de onderkant van de hals, de liezen, de onderkant van de buik en tussen de achterbenen. Op de rug zelf zul je geen zweetplekje aantreffen.
De vraag is nu waarom niet?
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 23-06-04 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:43

Desiree83 schreef:

Afbeelding

Afbeelding

(Anna42, in het topic staan de foto's van Krack en Olivi. Die hebben ook last van het lange voorbeen syndroom pag. 6, twaalfde reactie van boven,)

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:50

Anna42 schreef:
Op de rug zelf zul geen zweetplekje aantreffen.
De vraag is nu waarom niet?

Hij is niet warm genoeg op de rug.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:09

Daarom bewegen ze ook zo beroerd. Het paard boven heeft een evenwichtige bouw en dan functioneert het mechaniek harmonieus.
Dat lange voorbeen geeft een beropwaarts gebouwd paard. Daarbij is de bovenlijn niet horizontaal en veroorzaakt in de beweging een onbalans. Probeer eens op een schuine plank rechtop te gaan zitten. Dat kan alleen als je het bovenlichaam naar voren brengt!!!!!
De rug hoort naar onderen gewelfd te zijn. Als het bekken (lendenmechaniek) kantelt, wordt de bovenlijn recht. De ruiter blijft echter verticaal en comfortabel in de 'rugstoel' zitten en kan nu met een onafhankelijke zit de minimale hulpen geven die benodigd zijn om de gevraagde oefeningen harmonieus en gracieus te tonen (FEI).
Dit is een wonderschoon plaatje van evenwicht in de bouw, mechaniek, balans, karakter en uitstraling. Een combinatie van deze elementen en klassiek manier van rijden, resulteert in een perfectie van lichtheid en schoonheid die met geen hulpteugel en rollkurfratsen valt te evenaren. Kijk eens naar deze teugelvoering!!!! Dit is een TEAM.

Een paard hoort geen lang en geen kort voorbeen te hebben maar een naar verhouding van het totale paard GOED gesteld voorbeen.

Een paard met deze bouw kan en daar durf ik om te wedden ook goed springen. Met zo'n bouw, zo'n mechaniek en zo'n achterhand kan het gewicht moeiteloos in balans omhoog gebracht worden.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:14

GertJan schreef:
Hij is niet warm genoeg op de rug.

En waarom wordt het paard niet warm op de rug?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:17

Afbeelding

Sandro Hit Haha!

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:19

Anna42 schreef:
En waarom wordt het paard niet warm op de rug?

Transpiratie treedt in werking bij inspanning (en hoge temperaturen), en is nodig om het lichaam op temperatuur te houden.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:24

Tyrza schreef:
[image]

Sandro Hit Haha!

Staat hij al gelijk aan de Westdeutscher Rundfunk? Knipoog

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:24

In(spanning) is het gevolg van spier- en hersenengebruik. Als de spieren worden gebruikt onstaat er warmte. Warme spieren verlangen weer koeling door transpiratie. Als er geen warmte optreedt. is er dus ook geen werking!!!!!

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:30

...van spiergebruik. hopen dat ze wel hun hersenen gebruiken.

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:06

Dat vind ik een extreem goede vraag!!! En hier mijn poging tot antwoord:
Moet een paard daar werken dan? Nee! Kijk, in principe beweegt het paard vanuit zijn broekspieren en heeft hij zijn hoofd nodig (en de spieren van hoofd naar voorbeen) om zijn balans te houden.
Als jij nu beweegt ben je je niet bewust van je spieren of wat dan ook, als jij je verstapt en door je enkel gaat en een aantal dagen kreupelt kan het heel goed dat je ook last van je rug krijgt, of als je morgen spierpijn hebt in je kuiten (heeeeeeeel erg) dan weet je ineens niet meer hoe je je ene been voor het andere moet zetten. Je ziet juist vaak dat als ze wel problemen ergens hebben dat ze dan bijvoorbeeld wel heel lokaal zeetplekken ofzo krijgen. Weet niet hoe ik het heel erg goed moet uitleggen, maar dit is in ieder geval een poging tot, hopelijk begrijp je het!!!

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:09

AlmostBlack schreef:
Ook springpaarden kunnen (moeten eigenlijk) heel erg goed lopen, en wie dat niet geloofd is bij deze uitgenodigt om een blikje te komen werpen op onze Cavalier, of anders moet je maar eens kijken naar Quattro, die ik op pagina 1 al aangeprezen heb.

Ten eerste beweer ik helemaal niet dat een springpaard een korter voorbeen MOET hebben, een dressuurpaard daarentegen wel een langer voorbeen.
Wat betreft het lopen van de springpaarden: ik heb ook nooit gezegd dat deze niet goed kunnen bewegen, al vind ik wel dat niet veel springpaarden die je in de ring ziet verschijnen nou zo geweldig bewegen, de galop daarbuiten gelaten...

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:13

Desiree83 schreef:
Ten eerste beweer ik helemaal niet dat een springpaard een korter voorbeen MOET hebben, een dressuurpaard daarentegen wel een langer voorbeen.

En Fidermark heeft (had Verdrietig ) zo'n langer voorbeen?

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:17

Desiree83 schreef:
Wat betreft het lopen van de springpaarden: ik heb ook nooit gezegd dat deze niet goed kunnen bewegen, al vind ik wel dat niet veel springpaarden die je in de ring ziet verschijnen nou zo geweldig bewegen, de galop daarbuiten gelaten...

Oke, nu dat van het lopen was even een ander misverstand wat ik ven de wereld uit wil helpen. Maar goed, ik ben het met je eens dat je soms inderdaad paarden de ring binnen ziet draven op een manier dat je zoiets hebt van: 'en dat wil over een hindernis komen?' . Meestal zie je het in de galop niet meer, maar omdat het een paar mensen in de draf al op is gevallen krijgen de springpaarden al vaak een stempel opgedrukt van "springpaarden kunnen niet lopen, hoeven ze ook niet, als ze maar kunnen springen". Zelf vind ik dat onzin, want ik vind dat er een logisch verband zit tussen goed lopen en goed kunnen springen...

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:19

Er is natuurlijk wel verschil in een langer voorbeen of een lang voorbeen. Het is niet altijd zo zwart - wit.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:23

Nee maar langer betekent nog altijd langer dan "normaal".

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:25

Vind je dat voorbeen van Fidermakr dan korter dan normaal? Dat vind ik nog wel meevallen hoor!! Daarbij is ie in het front ook mooi omhoog gebouwd..
Laatst bijgewerkt door Desiree83 op 23-06-04 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:26

Dat heb ik niet gezegd en dat vind ik ook niet. Als ik zeg niet langer bedoel ik niet meteen korter, het is niet altijd zo zwart - wit.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:27

Dan snap ik je reactie op mijn uitleg niet eerlijk gezegd

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:30

Anna zoals jij het stelt dan heeft een paard geen spieren over de rug.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:40

Nu zal ik wel uitzonderingspaarden hebben...
Maar 2 van mijn paarden zweten dan wel. Niet op de rug maar wel net achter de rug op de lendenen.

Dat weet ik omdat ik ze regelmatig zonder hulpteugels longeer.

De ene omdat hij moet leren op eigen benen te lopen, en de ander om de evt. spierpijn eruit te lopen na concours.

Maar dan zijn er meer plekken waarop hij niet zweet, behalve de rug, toch?

Edit: toevoeging