Wat is een goede drafactie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:59

Citaat:
Des te krachtiger de heffing en de afzet bij een optimale balans in het lichaam des te langer is het zweefmoment.


Stel dat de massa bij de afzet alleen naar voren wordt gestuwd, dan wordt het zweefmoment niet langer, omdat de verticale snelheidscomponent dan niet afhangt van de horizontale snelheidscomponent: Als je uit een straaljager springt ben je even snel op de grond als dat je zou zijn als je uit een een helikopter springt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:06

Citaat:
Quote:
Des te krachtiger de heffing en de afzet bij een optimale balans in het lichaam des te langer is het zweefmoment.


Heb je in mijn profiel gekeken Haha! OK dan!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:22

Citaat:
De heffingsfase
In de afzetfase zijn de hoeken van het darmbeengewricht, het kniegewricht, het spronggewricht en het kootgewricht van het achterbeen het kleinst.

De afzetfase
Daarbij zijn de hoeken van de eerder genoemde gewrichten maximaal geopend.



Ik neem aan dat je met maximaal geopend grote hoeken bedoelt. Dus geopend = gestrekt en kleine hoeken = gebogen. Dan zou je het over twee verschillende achterbenen moeten hebben Verward

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:54

GertJan schreef:
Stel dat de massa bij de afzet alleen naar voren wordt gestuwd, dan wordt het zweefmoment niet langer, omdat de verticale snelheidscomponent dan niet afhangt van de horizontale snelheidscomponent: Als je uit een straaljager springt ben je even snel op de grond als dat je zou zijn als je uit een een helikopter springt.


Om een massa optimaal te kunnen verplaatsen, zul je de massa eerst moeten heffen!!!
Als de massa door middel van stuwing naar voren wordt bewogen dan rust de massa dus gedeeltelijk of geheel op de grond. De stuwingskracht die dan benodigd is, is aanmerkelijk groter dan wanneer de massa eerst van de grond getild is. Tewijl de slijtage aanmerkelijk groter is.
Deze natuurlijke formule geldt ook voor een paard. Als het paard het lichaam voortstuwt op het laagste punt van de dragende fase dan wordt de belasting op de ledematen en gewrichten zelfs verdubbeld. Bovendien is het bij deze vorm van voortstuwing veel moeilijker de massa in balans en recht voorwaarts te houden. Omdat je dan precies vanuit het midden de massa moet duwen
De afzet vindt plaats over de diagonaal. Als het lichaam op het laagte punt beland is, krijgen het corrigerende achter- en voorbeen onvoldoende ruimte aan de onderkant om de romp voldoende te stabaliseren.
Daarom is het van groot belang dat de romp voldoende diep is en bovenal rondgeribd. Ronde vormen hebben een hoger stabaliserend effect dan langwerpige en platte vormen.

Wat de helicopter en straaljager betreft in beide gevallen heb je om te overleven wel een parachute nodig.

Wat is de overeenkomt tussen de hersenen (het brein) van een (KWPN) fokleider en een parachute?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:56

GertJan schreef:
Ik neem aan dat je met maximaal geopend grote hoeken bedoelt. Dus geopend = gestrekt en kleine hoeken = gebogen. Dan zou je het over twee verschillende achterbenen moeten hebben Verward


Leg dat eens uit?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:04

Miss_Petit schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is mijn paard dan?

[image]


Als je het zadel tien centimeter achteruit legt en aanmerkelijk minder diep rijdt, dus zoals jouw paard ook natuurlijk in draf loopt, en dat bewegingsproces activeert dan biedt je dit paard de mogelijkheid om op het achterbeen te landen en gelijkijdig te vertrekken op het achter-en voorbeen.
Het rijden wordt dan veel plezieriger voor jouw en je paard. Meer balans en de resultaten gaan navenant omhoog. Succes.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:15

Samsam schreef:
Dat wordt niet duidelijk, want is geen feit alleen JOUW mening, er zijn zat mensen die bv Jazz, Krack, lingh wel super dressuurpaarden vinden!


Dat is dan jammer voor jouw. Leg jij ons dan maar eens even uit hoe het gaan in evenwicht bij een paard dan wel werkt en welke bouw dan noodzakelijk is????

Het wordt ook niemand verboden om Krack C en Jazz mooi te vinden. Ze liggen echter vanwege het gebrek aan evenwicht wel voordurend fysiek en mentaal in de lappenmand. Deze paarden verlangen handige profi's als ruiters om ze nog wat kunstjes te leren die lijken op de klassieke dressuur(ballet)oefeningen.
Rock en Roll heeft ook een populaire tijd gekend maar zal nooit het tijdloze ballet kunnen evenaren.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:21

Anoukie schreef:
En blijkbaar weet dus NIEMAND dat precies???


Vraag maar eens aan een paard hoe kort mijn stellingen door de bocht zijn.

Waarop baseer je dat blijkbaar NIEMAND dat precies weet?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:38

Anna42 schreef:
Wat is de overeenkomt tussen de hersenen (het brein) van een (KWPN) fokleider en een parachute?


Als je niet kan vliegen, is een parachute heel erg handig als je uit een vliegtuig wil springen.

Als je geen verstand van fokken hebt, is het heel erg handig dat er een fokleider is, die je kan vertellen hoe het een en ander in elkaar zit.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:21

Anna42 schreef:
Leg dat eens uit?


Ik veronderstel dat je het er mee eens bent hoe ik de hoeken heb geinterpreteerd. Eerst zeg je: in de afzetfase zijn de gewrichten het sterkst gebogen. Vervolgens zeg je: In de afzetfase zijn de gewrichten maximaal geopend. Dat is een tegenstrijdigheid. Als ik in die fase kijk naar het andere achterbeen zijn de gewrichten wel maximaal gebogen, of lijkt het er in ieder geval meer op.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:35

Anna42 schreef:
Om een massa optimaal te kunnen verplaatsen, zul je de massa eerst moeten heffen!!!
Als de massa door middel van stuwing naar voren wordt bewogen dan rust de massa dus gedeeltelijk of geheel op de grond. De stuwingskracht die dan benodigd is, is aanmerkelijk groter dan wanneer de massa eerst van de grond getild is. Tewijl de slijtage aanmerkelijk groter is.
Deze natuurlijke formule geldt ook voor een paard. Als het paard het lichaam voortstuwt op het laagste punt van de dragende fase dan wordt de belasting op de ledematen en gewrichten zelfs verdubbeld. Bovendien is het bij deze vorm van voortstuwing veel moeilijker de massa in balans en recht voorwaarts te houden. Omdat je dan precies vanuit het midden de massa moet duwen
De afzet vindt plaats over de diagonaal. Als het lichaam op het laagte punt beland is, krijgen het corrigerende achter- en voorbeen onvoldoende ruimte aan de onderkant om de romp voldoende te stabaliseren.
Daarom is het van groot belang dat de romp voldoende diep is en bovenal rondgeribd. Ronde vormen hebben een hoger stabaliserend effect dan langwerpige en platte vormen.

Wat de helicopter en straaljager betreft in beide gevallen heb je om te overleven wel een parachute nodig.

Wat is de overeenkomt tussen de hersenen (het brein) van een (KWPN) fokleider en een parachute?


Mee eens. Maar dat wil nog niet zeggen dat je een langer zweefmoment krijgt bij een krachtigere horizontale voorstuwing. Dan heeft de lengte van het zweefmoment te maken met de "kracht" van de heffing (zonder dat de benen los komen van de grond): de straaljager en de helikopter gaan hoger vliegen. Of het paard bereikt tijdens het zweefmoment een hoger punt, wat met een opwaartse afzet gepaard zou moeten gaan: je springt via een trampoline omhoog uit een helikopter of straaljager.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:53

Anna42 schreef:
Wat is de overeenkomt tussen de hersenen (het brein) van een (KWPN) fokleider en een parachute?



Het brein van een fokleider moet de parachute voor de vallende fokker zijn.

De parachute is het achterbeen, niet het voorbeen.

Dat betekent dat bij gelijke afzet van het voorbeen en het achterbeen het zweefmoment achter kleiner is dan voor.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:16

GertJan schreef:
Ik veronderstel dat je het er mee eens bent hoe ik de hoeken heb geinterpreteerd. Eerst zeg je: in de afzetfase zijn de gewrichten het sterkst gebogen. Vervolgens zeg je: In de afzetfase zijn de gewrichten maximaal geopend. Dat is een tegenstrijdigheid. Als ik in die fase kijk naar het andere achterbeen zijn de gewrichten wel maximaal gebogen, of lijkt het er in ieder geval meer op.


Daar had moeten staan : bij de aanvang van de HEFFINGSfase (dat is het moment waarop het lichaam zijn laagste punt bereikt heeft) zijn de hoeken van de gewrichten het kleinst. Vervolgens zeg ik: op het moment dat het lichaam de hoogste stand in de heffingsfase heeft bereikt en het lichaam naar voren wordt gestuwd, zijn de hoeken van de gewrichten maximaal geopend. Ik heb het nog steeds over hetzelfde achterbeen: rechtsachter. Ik hoop dat het je nu duidelijk is hoe de drafactie in fases verloopt.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:19

GertJan schreef:
Het brein van een fokleider moet de parachute voor de vallende fokker zijn.

De parachute is het achterbeen, niet het voorbeen.

Dat betekent dat bij gelijke afzet van het voorbeen en het achterbeen het zweefmoment achter kleiner is dan voor.


De overeenkomst tussen het brein van de fokleider en de parachute is:

IT ONLY WORKS WHEN IT OPENS!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:08

Anna42 schreef:
Daar had moeten staan : bij de aanvang van de HEFFINGSfase (dat is het moment waarop het lichaam zijn laagste punt bereikt heeft) zijn de hoeken van de gewrichten het kleinst. Vervolgens zeg ik: op het moment dat het lichaam de hoogste stand in de heffingsfase heeft bereikt en het lichaam naar voren wordt gestuwd, zijn de hoeken van de gewrichten maximaal geopend. Ik heb het nog steeds over hetzelfde achterbeen: rechtsachter. Ik hoop dat het je nu duidelijk is hoe de drafactie in fases verloopt.


Dat was dus de eerste oorzaak van de verwarring. Het lichaam bereikt bij aanvang van de heffingsfase het laagste punt. Logisch is dan dat de hoeken van de gewrichten het kleinst zijn. Maar dan wel het kleinst ten op zichte van de hoeken in de fase dat het rechterachterbeen (en linkervoorbeen) aan de grond zijn. Immers wanneer het paard zijn rechterbeen afzet en diagonaal naar voren brengt verkleinen die hoeken weer en verkleinen ook meer (kootgewricht de andere kant op).

Citaat:
Ik hoop dat het je nu duidelijk is hoe de drafactie in fases verloopt.


Volgens mij rest er nog een vraag Knipoog .

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:13

Anna42 schreef:
De overeenkomst tussen het brein van de fokleider en de parachute is:

IT ONLY WORKS WHEN IT OPENS!


En als je hem mee hebt natuurlijk.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:58

GertJan schreef:
Volgens mij rest er nog een vraag Knipoog .


En dat is?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 11:00

GertJan schreef:
En als je hem mee hebt natuurlijk.


Dat geldt ook voor het pakket aan geestelijke bagage!!!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:31

GertJan schreef:
Mee eens. Maar dat wil nog niet zeggen dat je een langer zweefmoment krijgt bij een krachtigere horizontale voorstuwing. Dan heeft de lengte van het zweefmoment te maken met de "kracht" van de heffing (zonder dat de benen los komen van de grond): de straaljager en de helikopter gaan hoger vliegen. Of het paard bereikt tijdens het zweefmoment een hoger punt, wat met een opwaartse afzet gepaard zou moeten gaan: je springt via een trampoline omhoog uit een helikopter of straaljager.


Welke van de twee mogelijkheden klopt? Of is er nog een andere mogelijkheid?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:32

Anna42 schreef:
Dat geldt ook voor het pakket aan geestelijke bagage!!!


Die zit bij de parachute inbegrepen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:55

Anna42 schreef:
Als je het zadel tien centimeter achteruit legt en aanmerkelijk minder diep rijdt, dus zoals jouw paard ook natuurlijk in draf loopt, en dat bewegingsproces activeert dan biedt je dit paard de mogelijkheid om op het achterbeen te landen en gelijkijdig te vertrekken op het achter-en voorbeen.
Het rijden wordt dan veel plezieriger voor jouw en je paard. Meer balans en de resultaten gaan navenant omhoog. Succes.


Bedankt voor het advies, kan niet zeggen dat ik met alles wat zal doen.
Maar om eerlijk te zijn, in een parcours wordt hij ook met zn koppie eruit gereden, om dr zelfde redenen die jij net geeft.

Meneer op de foto is 15, loopt nu Z springen met de punten voor het ZZ, ik ben bang dat zoiezo het ZZ de max is.

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:03

Citaat:
Als het voorbeen de grond raakt, staan het achter-en voorbeen precies in elkaars verlengde. Anders kan het paard nooit in de landingsfase het evenwicht bewaren.


Ik heb hier even over nagedacht, maar en paard is van boven dan behoorlijk breder.'

Heb je dan geen driehoek die dan op de punt staat?

En als dit zo is hoe moet een paard dan lopen in schouderbinnenwaarts en/of travers?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:39

GertJan schreef:
Die zit bij de parachute inbegrepen.


Bij de fokleider niet?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:56

Anoukie schreef:
Vertel eens wat je bedoelt?

Even heel simpel gedacht: als een paard als eerste op zijn achterbeen landt, kan hij daar toch niet als laatste mee afzetten Verward ?


De landing is diagonaal. Rechterachterbeen fractie van een seconde voor het linkervoorbeen.
Met dat zelfde landende achterbeen moet het paard ook weer afzetten.
De afzet gebeurt bij een goedgebouwd evenwichtspaard met het achter-en voorbeen gelijktijdig. Daarbij kan alleen het afzettende achterbeen zorgen voor de voorwaartse stuwing.

Alleen bij een excellent gebouwd evenwichtspaard met een extreem goed functionerend lendenmechnisme (het mechaniek bij het heffen, stuwen en landen) zal het afzettende achterbeen als laatste van de grond komen.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 14-06-04 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:14

taiga schreef:
Ik heb hier even over nagedacht, maar en paard is van boven dan behoorlijk breder.'

Heb je dan geen driehoek die dan op de punt staat?

En als dit zo is hoe moet een paard dan lopen in schouderbinnenwaarts en/of travers?


De romp is een ingenieus onderdeel van het skelet De goed gewelfde diepe romp werkt hier als de stabaliserende factor. Van de voorkant gezien lijkt de romp van het paard op de romp van een schip.
De romp vervult naast de noodzakelijke ademhaling en bescherming van hart en longen ook een grote rol bij de balans van het paard in de beweging. De spitse romp aan de voorzijde hangt als het ware middels de borstspieren tussen de voorbenen. Door de welving in het middengedeelte krijg je dus een stabaliserend geheel en geen premanente driehoek. Een permanente driehoek zou immers een topzwaareffect veroorzaken. Daarom is het van groot belang dat de dragende punten (voor -en achterbenen) van voor en achter en van opzij gezien precies evenwijdig in verhouding staan met het totale lichaam.
Zie bldz. 47 en 48 van het boek dat je hebt: Evenwicht in de bouw en de bewegingen van het sportpaard.

Ook bij het schouderbinnenwaarts gaan en de travers horen de dragende diagonale benen altijd in elkaars verlengde te staan.