Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:15

Eleeke schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het mag ietsje positiever hè? We zijn hier met een drachtige merrie voor een voldongen feit gesteld, dan blijkt er ook nog een stevige risicofactor aan te hangen. We hebben genoeg aan ons hoofd en doen ons best.
Vandaag zijn er onafhankelijk van elkaar twee mensen bij geweest met een enorme berg fok-ervaring (in de categorie tientallen jaren een aantal veulens per jaar), die zeggen allebei bij het IRL zien: het valt nogal mee en dat schiet nog wel vol. En anders komt het ook wel goed.

Als stille meelezer , dus even iets positiefs. ik vind het super hoe jullie dit oppakken. Voor een voldongen fiet komen te staan en dan alles inzetten om zo snel mogelijk volledig voorbereid te zijn.
Met de karmapunten zit het wel goed.

100% eens. Het is een voldongen feit, nu gewoon niks meer aan te doen. Vind het echt knap hoe je er in staat, TS! Wat er uiteindelijk uitkomt, you'll cross that bridge when you get to it.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:16

VuurVleugels schreef:
Eleeke schreef:
[quote="Blue_Eyes"
Het mag ietsje positiever hè? We zijn hier met een drachtige merrie voor een voldongen feit gesteld, dan blijkt er ook nog een stevige risicofactor aan te hangen. We hebben genoeg aan ons hoofd en doen ons best.
Vandaag zijn er onafhankelijk van elkaar twee mensen bij geweest met een enorme berg fok-ervaring (in de categorie tientallen jaren een aantal veulens per jaar), die zeggen allebei bij het IRL zien: het valt nogal mee en dat schiet nog wel vol. En anders komt het ook wel goed.

Als stille meelezer , dus even iets positiefs. ik vind het super hoe jullie dit oppakken. Voor een voldongen fiet komen te staan en dan alles inzetten om zo snel mogelijk volledig voorbereid te zijn.
Met de karmapunten zit het wel goed.

100% eens. Het is een voldongen feit, nu gewoon niks meer aan te doen. Vind het echt knap hoe je er in staat, TS! Wat er uiteindelijk uitkomt, you'll cross that bridge when you get to it.[/quote]

+1!

Enne... waar ik werkte hadden we jaren geleden zo'n verrassingsveulen. Ik geloof dat we 75% kans hadden op genetische afwijking (in dit geval blindheid). En guess what... veulentje is gezond geboren niks aan de hand.

Ik ben super benieuwd naar wat ze ervan gaat bakken! Kan niet lang meer duren...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 12:35

Dank jullie wel allemaal! Ze houden ons goed bezig, zowel Vicky en het veulentje als mijn Ford Mick die nu met een peesblessure staat. Dat is echt op stal komen, bietenplulp maken, stallen uitmesten, Vicky checken en haar slobber geven, Mick zijn pulp geven en zijn been koelen. En dat twee keer per dag naast het werk en alles. :)) We hadden er niet helemaal mee gerekend toen we ze volpension zetten, maar soms is het zo.

Wat betreft Vicky weinig nieuws. Uiertje vult nog iets verder op, bekken verweekt nog iets meer, maar verder weinig bijzonders.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:03

Spannend hoor. Wel weer een verrassing dat ze uiteindelijk toch drachtig blijkt te zijn. Duimen dat je er straks een mooi gezond veulen naast hebt staan.

Flubberboot

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:45

Ik vind ook dat je dit super aanpakt TS! Hopelijk dadelijk een mooi gezond veulentje ernaast!!

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:50

Ook hier een stille meelezer die een hart onder de riem wil steken +:)+

Wel hoop ik elke keer als dit topic omhoog komt in mijn lijst, dat er een veulen is en dan is het steeds zo van *\%/* ohnee -O- en nu doe ik het anderen ook aan... sorry!

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:52

BarbaravdW schreef:
Ook hier een stille meelezer die een hart onder de riem wil steken +:)+

Wel hoop ik elke keer als dit topic omhoog komt in mijn lijst, dat er een veulen is en dan is het steeds zo van *\%/* ohnee -O- en nu doe ik het anderen ook aan... sorry!

Ik denk dit ook elke keer als er weer een reactie is in dit topic :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:31

Voor mij is dit het spannendste veulen dit jaar van Bokt. Ik kijk elke dag als eerste in dit topic, in de hoop dat het allemaal goed is gegaan met een gezonde afloop.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:43

Hoe zit het eigenlijk met kosten, aangezien jullie een "niet drachtige" merrie hebben gekocht?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 16:50

De oude eigenaren zijn bereid om het veulen van ons terug te kopen. Ik denk niet dat dat ervan gaat komen, want ik geloof nooit dat mijn dochter dit kleintje nog kwijt wil als het gezond is :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:52

Ik ga volgen! Ik hoop op een gezonde kleine frummel! <3

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:53

Ik duim voor jullie op een gezond veulen en hopelijk dat ie niet doof mag zijn.

Er zijn fokkers in Amerika die het er bewust om doen, want ze zijn zo braaf en niet schrikkerig.
De gunner lijn is berucht om doofheid.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 17:11

Klopt. Hier zit geen Gunner in. De hengst van wie Vicky nu drachtig is, is ook niet doof. Dus daar heb ik wel hoop op.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:07

De doofheid is niet zozeer een ‘losstaande’ erfelijke factor maar heeft met het splashed white gen te maken. Hoe dichter het wit op de voorkant van het hoofd bij de oren komt, hoe groter de kans op doofheid.
Simpel gezegd zijn bepaalde zenuwcellen en pigmentcellen afkomstig van dezelfde soort stamcellen. Het gebrek aan die pigment/zenuwcellen zorgt indien in de oren aanwezig (soms niet zichtbaar omdat ze
inwendig zitten) voor doofheid, en in het geval van aanwezig zijn in de darmen (homozygoot frame) voor het niet werken van een deel van de darmen.

Ook van mij een compliment hoe je er mee omgaat TS!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:21

Supertje schreef:
De doofheid is niet zozeer een ‘losstaande’ erfelijke factor maar heeft met het splashed white gen te maken. Hoe dichter het wit op de voorkant van het hoofd bij de oren komt, hoe groter de kans op doofheid.
Simpel gezegd zijn bepaalde zenuwcellen en pigmentcellen afkomstig van dezelfde soort stamcellen. Het gebrek aan die pigment/zenuwcellen zorgt indien in de oren aanwezig (soms niet zichtbaar omdat ze
inwendig zitten) voor doofheid, en in het geval van aanwezig zijn in de darmen (homozygoot frame) voor het niet werken van een deel van de darmen.

Zullen we gewoon afwachten welk veulen er geboren gaat worden?
Als ik TS zou zijn zou ik er alleen maar ongeruster op worden en het is nu ook gewoon wat het is.

Er valt niets meer te veranderen, het veulen is klaar om geboren te worden en het kan van alles hebben vanwege iemand anders. Tja.....zo sneu dit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 18:22

Ah, vandaar, thanks. De vader is niet doof gelukkig, het wit reikt ook niet tot de oren in zijn geval. Ik zal even een foto zoeken van zijn veulens van vorig jaar op de plek waar we Vicky gekocht hebben - het is wel duidelijk dat hij zijn witte hoofd wel vererft.

Edit: snel gevonden :) Ik zal eens navragen of ze denken dat daar ook dove veulens bij zitten. Het is wel the least of my worries.

Afbeelding

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:29

Ja joh, dat is zeker het minste van je zorgen. Als er een levensvatbaar veulen uit komt, wat toevallig wel doof zou zijn, kan het dier een prima leven hebben en kunnen jullie er een prima paard aan hebben.

Jullie hebben niet de bewuste keuze gemaakt om frame overo x frame overo te doen en je gaat super om met dit voldongen feit. Het veulen zit er in, afwachten wat er uit komt. Hier draaien de duimen volop.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:44

Zo, die drie zijn wel gaaf met hun spookkopjes hoor!
Ik duim dat je ook zo'n mooierd krijgt, al is gezondheid natuurlijk het belangrijkst :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:29

Ah wat een schattige koppies!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:57

pien_2010 schreef:
Supertje schreef:

Zullen we gewoon afwachten welk veulen er geboren gaat worden?
Als ik TS zou zijn zou ik er alleen maar ongeruster op worden en het is nu ook gewoon wat het is.

Er valt niets meer te veranderen, het veulen is klaar om geboren te worden en het kan van alles hebben vanwege iemand anders. Tja.....zo sneu dit.

Mwah, het lijkt me juist wel handig om te weten wanneer je moet gaan uitzoeken of een veulen doof is of niet en wanneer je je daarover juist geen zorgen hoeft te maken. Persoonlijk zou ik het juist fijner vinden om te weten wat je eventueel kunt verwachten, en bovendien komt TS nou niet bepaald paniekerig over op mij.
En een beetje algemene info is ook weleens handig, de meeste mensen weten niet dat paarden met een wit hoofd vaak doof zijn (en dan heb ik het niet zozeer over TS).

Een doof veulen is overigens zeker geen ramp, dat zou de minste van mijn zorgen zijn. De kans is heel groot dat er straks gewoon een gezond veulen naast staat, en dat hoop ik ook van harte.

Degene die de hengst er gewoon bij heeft laten lopen vind ik bijzonder onverantwoord, en dat is iets waar TS helemaal niks aan kan doen maar wel met de gevolgen van zit. Deze merrie heeft heel veel geluk bij TS terecht gekomen te zijn die voorbereid is op wat er mis kan zijn in plaats van alles op zijn beloop te laten zoals de verkoper heeft gedaan.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:11

Naast een heel spannend topic is het voor mij ook onwijs leerzaam met alle achtergrond details. Succes met de bevalling!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:41

Toch zijn die melkmuiltjes wel heel leuk. Veel wit vind ik echt heel leuk.

Duimpjes draaien hier voor een mooie en gezonde baby!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:17

Ik kom ook volgen, ontzettend leerzaam topic en hopen op een gezond veulen!
(Toen ik het topic net opende hoopte ik stiekem dat er al een veulen zou zijn op de laatste berichtenpagina :P )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 22:54

Wij ook :)) Maar vooralsnog staat ze nog op haar dooie akkertje haar hooi op te eten.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:58

Ondanks de risico's vind ik dit ook een ontzettend interessant topic!

Ts, ik duim dat de genen je goed gegund zijn!