Kletstopic veulens 2025

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:02

@sharon wat vervelend dat Vic het zwaar heeft gehad van het verhuizen. Hoe gaat het nu met haar?

@Mirjam hoe is het gegaan op de veulenkampioemschappen?

@meremel, fergus heeft maatje pony. Maar dat is groter dan gemiddeld denk ik haha

@Blue-eyes wat een leukerd!

@de rest, wat een knappe veulens allemaal :Y) Echt bizar hoe snel ze groeien en veranderen he!

mirjamalvaro

Re: Kletstopic veulens 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:25

Goed, ze gedroeg zich super. Geloof 7e plaatsing.
Afbeelding
Heb niet hele protocol kunnen ontcijferen.

Wat ik hebt ontcijferd: goede proportie, grote stap, functionele gangen, kan heel fijn rijpaard worden, heeft potentie voor de toekomst.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:36

Garffpamela, : Viv gaat goed nu gelukkig, vrijdag ga ik haar eindelijk bezoeken, kijk er zo naar uit <3

Echt een Knappie MirjamAlvaro <3

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 15:07

Knappe dame Mirjamalvaro!

Dank je wel voor de complimenten voor Dice! Het was best spannend, hij was een verrassing en toen we erachter kwamen dat mama drachtig was (we hebben haar sinds november), bleek niet alleen mama maar ook papa een frame overo. Dus dat was wel even zenuwen toen hij geboren werd. Maar gelukkig kwam er een vlekkenmonster uit en een heel leuke ook nog :D

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 18:27

Viento is van 14 april, 5 maanden nu dus.
Langzaamaan richting afspenen toewerken nu, hij eet af en toe alleen in de stal en z’n moeder in de stal ernaast. Helaas lukt heel veel langer nog niet zonder stress, een echt moederskindje…

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 18:30

Mijn veulens staan gerust bij "tante" chablis binnen of bij "tantes" Blossom en Roos op de wei, terwijl de moeders ergens anders zijn. Super relax allemaal :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 18:36

Mijn veulen staat vaker bij vader dan bij moeder. Moeder kan in de stal staan en veulen is ervandoor naar vader die in de weide loopt. En omgekeerd ook. Die trekt echt heel zelfstandig zijn eigen plan en moet nog 2 maand worden _O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 19:52

Dice vindt het nog best moeilijk om even bij mama weg te zijn. Een paar keer per week nemen we Vicky even mee naar de bak om tien minuten te longeren ofzo, dan blijft hij met wat lekkers in de stal. Tante Sundance en oma Mick staan er dan bij, maar dat is niet goed voor meneertje. Ik blijf er dan ook bij of mijn schoonzoon, dat helpt wel. En Vicky vindt het prima als ze even bezig is zonder baby.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:50

Kennismaking (van dichtbij) met één van mijn honden *\o/*

Vip had de hond uiteraard al elke avond vanop een afstandje wel gezien om en rond de stal en in de weides lopende terwijl ik bezig ben op stal met voer klaar leggen en paddock en weides mesten enz maar vandaag was het tijd om eens echt kennis te maken <3

Dus mijn hond laten liggen en VIP erbij geroepen := Kleine "grote mond" had deze keer toch wel de steun van zijn papa nodig hoor _O-

Maar wat was het mooi om te zien hoe vader het aan zijn zoontje kwam voordoen en uitleggen en dan zijn zoontje aanmoedigde om ook neuscontact te maken <3
Was echt een mooi moment om te mogen aanschouwen <3

En er is geen betere hond geschikt voor dit, dan deze <3 altijd kalm en beheerst en zo ontzettend vriendelijk en open tegen alles en iedereen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:40

Heel goed! Alles moet geleerd worden.
Bij ons begon dat over de bakrand :D

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 19:39

De mijne wacht wel eens in de box terwijl (pleeg) mama even weg is. Zij blijft best veel hinniken maar eet toch ook wel. Dus iets van stress maar geen dikke paniek. Ik blijf het bewust oefenen, maar zij heeft uiteraard al een verlies gehad, dus reactie kan ook heftiger zijn. Er staan altijd ook andere paarden, niet dat ze in een verder lege stal staat.

Het plan is om enkele weken voor het echte afspenen (opfok) het veulen ook in een eigen box te laten overnachten. We zullen het zien...

Vraagje: volgens mij snapt het veulen nog niet de waterbak. Een hele gewone, met zo'n drukklep. Nu kan ze nog snachts (iets) bij de merrie drinken en wellicht ook tegelijk uit de bak. Maar zijn er trucjes om de klep te leren? Of is het gewoon hopen en duimen dat ze erachter komt de eerste nacht alleen?

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 19:47

Wij proberen ook toe te werken naar de nacht in de stal naast moeders, nu eten in de stallen naast elkaar gaat goed. In de wei neemt hij ook al wel meer afstand.
Geen idee of hij weet hoe de waterbak werkt in de stal idd, in de wei hebben ze een grote ton.
Afbeelding
Knappie vandaag in z’n stal (met het halster van de Shetlander)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:05

Wat een lief hoofd Memerel <3

Ik heb afgelopen vrijdag onze viv opgezocht, ze zag mij aan komen lopen en begon kei hard te hinniken, m’n hart weer in 1000 stukjes natuurlijk :’)

Was heel blij om haar te zien, en zij mij, we hebben lekker geknuffeld samen, heerlijk, mis haar echt heel erg,

Ze heeft wel nog altijd een snotneus, en wat soep uit der ogen, maar ze eet en drinkt nog steeds heel erg goed, ze is wel enorm afgevallen daar schrok ik wel van… maar ze word goed bijgevoerd, merk wel dat ik het lastig vind dat ze ver weg staat, en het nu zelf minder onder controle heb := hoop dat ze snel bijtrekt, het is natuurlijk cruciaal dat ze goed de winter in gaat,

Hebben jullie ervaring met verkoudheid bij die jonkies? Ze is nu al 2,5 week verkouden ong… het wordt dus wel minder, maar het duurt zo lang voor mijn idee, de andere jonge paarden hadden overigens ook snot neuzen,

Afbeelding

Afbeelding

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:25

Citaat:
Hebben jullie ervaring met verkoudheid bij die jonkies? Ze is nu al 2,5 week verkouden ong… het wordt dus wel minder, maar het duurt zo lang voor mijn idee, de andere jonge paarden hadden overigens ook snot

Het is ook wel slecht weer geweest afgelopen week. Is het mogelijk om wat kruiden bij de voeren? Hier werkt weegbree en kleefkruid heel goed bij snot.
Ik heb toevallig net ingeslagen voor het geval ze het krijgen in de herfst/winter.

Verder doet Fergus het heel goed, hij is wel mega overbouwd. Ik poets en voer hem zonder moeder in stal en andersom. Vandaag voor het eerst even een klein stukje met moeder van het erf gelopen. Behalve een hoop gehinnik was het gelukkig verder heel rustig.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:47

SharonIndezz maar als je haar zo mist en het lastig vind, waarom haal je dr niet gewoon terug dan? Of een stal dichterbij zoeken?

Hier bijna tijd om te beginnen met afspenen… heb over 2 weken regio kampioenschappen in Oregon en dan moet mijn man op de paardjes passen. Dus besloten om te wachten tot ik terug ben.
Wij doen het heel geleidelijk dus weinig stress, beide veulens zijn ook al heel onafhankelijk dus ik denk dat ze het wel best zullen vinden om zonder mama te eten :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:50

Hier is dat iets lastiger, ze staan in een kudde 24/7 dus naast elkaar laten overnachten is een beetje ingewikkeld. We gaan wel regelmatig met Vicky even naar de bak en dan met Dice in de inloopstal blijven. Als hij wat te eten heeft en zij wat te doen, dan gaat dat goed.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 20:10

@garff Pamela, bedankt voor je reactie, ik ga eens kijken wat er mogelijk is

@libera, omdat er in de omgeving weinig te vinden was/is wat aansluit bij het geen wat ik voor ogen had.. ze heeft het heel goed, ik zeg wel eerlijk dat ik mijn ogen en oren open houd voor iets korterbij huis :=

Spannend als het moment van af spenen echt daar is, maar dat komt vast goed zoals ik het lees, fijn als ze al wat zelfstandig zijn.

Blue_eyes, dat komt vast goed straks als het zover is.

winston_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:30

Spannend zeg het moment van afspenen. Zal wel even stress zijn voor merrie en veulen maar komt goed.

Onze is nog maar 2,5 maand dus we zijn daar nog lang niet aan toe.
Wel heb ik een helemaal ander veulen dan toen ze geboren was.
Het is wel duidelijk dat ze een PRE is :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:21

Zo wat een toverbal Winston, erg mooi veulentje <3

Ik had gisteren de foto’s binnen gehad van Viv en haar moeder, ben er erg blij mee. Hier een kleine impressie <3 op de foto’s was viv 4,5 maand

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:26

Heel mooi!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:32

Mooie foto's!

Net nu ik hier vroeg over de waterbak heb ik mijn veulen 2x betrapt op wél op de klep drukken. Ze is slimmer dan ik dacht (of ik ben overbezorgd :') ).

Hoe doen jullie met enten? De mijne gaat (met 6 mnd) naar een kleinschalig privé-opfok en de houder zegt zat hij ze niet ent (en nooit problemen heeft gehad). Ik ken ook een grotere fokker die helemaal niets ent, onder het mom van 20 merries en 15 veulens x enting kost ook wat.

Wat is wijsheid? Toch maar braaf enten? Welke risico's zijn er bij het niet doen? (Zou dan toch ook gelijk 3x moeten).

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:36

Hier gewoon met 6maanden enting

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 23:39

Oh leuk een veulentjes topic! En wat een knappe
Plaatjes komen er voorbij.
Mag ik mij melden? En mee praten :D

Ik heb dit jaar 3 veulentjes.
2 welsh veulentjes, hengstje en merrie. Deze worden beide verkocht. Vanuit deze ouders heb ik ook meerdere nakomelingen gefokt en ook verkocht.
Blijft elk jaar leuk hoe het uitpakt in dezelfde combinatie. Het valk veulentje is een kopie van vorig jaar.

En een Kwpn gefokte veulen. Vanuit deze moeder heb ik al meerdere nakomelingen.

Afbeelding
Afbeelding

winston_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:50

Erg mooie foto's sharon.

Welkom Spaanse pony.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:36

Fergus is bijna 5 maanden en het afspenen heb ik nog niet helemaal over nagedacht. Ik merk wel dat hij minder vraagt van z’n moeder. Alleen als ze even apart zijn geweest vanwege rijden dan moet hij daarna wel troost drinken. Al ziet het er niet uit want hij is al zo groot haha

Welkom spaansepony!

Fergus is echt heel erg overbouwd op het moment..Afbeelding

En van klein naar groot
Afbeelding