Zijn dit schopjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:27

Dreamboy schreef:
Persoonlijk vind ik dat mensen tegenwoordig veel te veel controle willen hebben i.p.v. te vertrouwen op de natuur. Natuurlijk is het heel vervelend als het fout gaat maar dat is ook lang niet altijd te voorkomen met een camera of ingrijpen van een dierenarts. Dus om dan te zeggen dat mensen die geen camera willen aanschaffen het fokken van een veulen niet waard zijn, slaat echt helemaal nergens op.

Maar veel ellende is ook te voorkomen door wel controle uit te voeren :+
En daar spreek ik ook uit ervaring. De fokkers vroeger zaten er ook vaak met hun neus op. Want verlies van een dier had gewoon een grote economische impact voor hen. Zij leefden vaak naast hun dieren en sliepen vaak naast of in de stal.

Ik zal de verhalen maar besparen van het leed dat is voortgekomen op “vertrouwen op de natuur”. De natuur is echt vaak niet mooi om aan te zien. Bovendien staan we dicht bij onze dieren en neem ik aan dat we er wel om geven of het wel of niet fout gaat.

TS kan doen wat ze wil. Haar keuze uiteindelijk. Dat neemt niet weg dat ervaren fokkers die zowel de mooie als donkere kanten van het fokken gezien hebben geen advies kunnen geven.
Meestal loopt het goed af, gelukkig. Daarna is het meestal goed te komen met enig ingrijpen van een begeleider (vlies wat niet breekt, beentje wat fout ligt, merrie die vastligt tegen een wand,…) en pas het minste percentage gaat grof fout waarbij een dierenarts het of wel of niet kan redden (merrie en/of veulen).

Er bestaat inderdaad een systeem waarbij de camera signaal geeft, maar volgens mij nog niet hier te koop.
En nee, soms heb je ook het beeld eens niet in de gaten. Maar de camera staat hier toch dag en nacht open op de app wanneer het spannend wordt. Op de bank, naast mijn bad, op het toilet,… wat niet weg neemt dat er niet eens eentje tussen de mazen door glipt (vorig jaar nog gehad met slechte afloop:vlies niet gebroken, op een kwartiertje tijd). Met om het uur kijken is de kans dat je het mist wel groter.

Een alarm kan je ook huren. Al is dat ook niet de heilige graal.

Nogmaals: wat TS zelf doet moet ze zelf maken uit haar eigen weloverwogen keuzes. Ik kan niet in TS haar situatie kijken.

Mijn post is vooral bedoeld op het ‘in de natuur doen ze het toch ook zo’. Dat is zo, maar dan moet je ook rekening houden met een groter risico of een slechte afloop voor merrie en/of veulen.
Met op de natuur vertrouwen had ik al wel zeker 5 overlijdens meer gehad.

En de verhalen die slecht aflopen zonder toezicht op de wei, zijn vaak de verhalen die niet naar buiten komen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:32

Er zijn hier op Bokt tig topics waar de eigenaren een camera hebben en in de nacht elk uur de wekker zetten om even te checken.
Wat is het verschil daarmee tov uit bed en naar de stal lopen of misschien wel in de stal slapen?

TS zegt toch dat er ze gaan waken en afwisselen?

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 16:40

Nyaleti schreef:
Er zijn hier op Bokt tig topics waar de eigenaren een camera hebben en in de nacht elk uur de wekker zetten om even te checken.
Wat is het verschil daarmee tov uit bed en naar de stal lopen of misschien wel in de stal slapen?

TS zegt toch dat er ze gaan waken en afwisselen?

Waken en afwisselen inderdaad :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:41

Kabayo schreef:
Dreamboy schreef:
Persoonlijk vind ik dat mensen tegenwoordig veel te veel controle willen hebben i.p.v. te vertrouwen op de natuur. Natuurlijk is het heel vervelend als het fout gaat maar dat is ook lang niet altijd te voorkomen met een camera of ingrijpen van een dierenarts. Dus om dan te zeggen dat mensen die geen camera willen aanschaffen het fokken van een veulen niet waard zijn, slaat echt helemaal nergens op.

Fok jij ook veulens?
Zo ja, ben je wel eens een veulen of merrie verloren?

Heeft imo niks met ‘controle willen’ te maken. Wij mensen mogen ook niet bevallen zonder hulp ;) En das niet om je te pesten, maar dat heeft een reden

Wordt wat lastig met alleen maar ruinen. Maar zoals ik eerder schreef heb ik heel wat nachten gewaakt. En ja, daar is het ook wel eens mis gegaan.
Maar je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Het was niet jouw uitspraak dat iemand die geen camera heeft het fokken niet waard is toch? Daar ging mijn opmerking namelijk over.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 07-04-25 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

corinadrenth

Re: Zijn dit schopjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:44

Het kan maar 1 keer goed fout gaan. En daar kunnen een aantal fokkers hier op bokt helaas inmiddels over meepraten. Een koe bevalling is anders als paarden bevalling. Kalf wil geregeld nog wel is achterste voren komen. Als dat met veulen gebeurt krijgt t geen zuurstof meer. Of redbag delivery. Verkeerde ligging.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:46

En wij hier bedoelen het zeker niet aanvallend. We willen gewoon voor jou als voor de merrie dat het graag goed gaat!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:48

Heel veel succes TS met de laatste loodjes! Ik ben heel benieuwd wat voor veulen er straks naast staat. Dat alles maar voorspoedig mag verlopen :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:52

Hele discussie als je even paar dagen niet kijkt.

Mijn 1e veulen loopt hier rond en is 26. Merrie hadden we drachtig gekocht en hadden geen exacte dekdatum. Toch vroeger dan ongeveer aangegeven en verwacht, kwamen de tekenen. Ze verhuisde naar de bevalstal en het weekend zou er een camera komen. Ook 26jr geleden gebeurde dat. Maar meneertje stond er toch voor het weekend naast. Gelukkig alles goed gegaan, ondanks een maiden mama.

Mijn merrie nu ( haar dochter ) heeft op ander adres wat hulp nodig gehad. Bij ons in 2022 ging ook niet alles vanzelf. Nu is ze uitgerekend voor eind Juni en gebruiken we ook camera's.

Het nadeel van waken is ten eerste dat het gewoon echt veel tijd kost om er om de beurt naar te gaan zitten kijken.
Daarnaast zijn er veel merries die wachten tot je juist weg bent. Juist daarom is de camera zo handig, want dan kan je zien of ze hulp nodig heeft en anders even met rust laten en haar gang laten gaan.

De boer waar ik 40jr geleden mn eerste pony had, zette koeien apart en had daar wel zicht op. Maar hij werkte ook op het erf, dus zag veel meer over de gehele dag en avond, dan als je maar 1 of 2x per dag gaat voeren bijv.

En waar ik als eerste werkte op ene stal gingen wij wel op stal slapen als een merrie drachtig was, maar ook daar wachtte toch veel merries tot iedereen weg was. Als je een paar dagen vlakbij lag en rustig was, wende ze soms wel.

Ken ook genoeg paarden die overal, ook tijdens de drukte bevallen, maar dat weet je bij de eerste keer van een merrie niet.

Als ouders nee zeggen, maar ook geen verstand hebben van paarden is het misschien toch ene kwestie van op ene rustige manier in gesprek gaan. Vaak loopt het uit op een wat stevige discussie als iemand opgestookt wordt op iets als Bokt, maar beste is dat TS met goede argumenten komt. Misschien zien de ouders er tegenop en vinden ze het gedoe........
Maar een camera hoeft ook echt niet veel geld te kosten en is ook zo aangesloten.

Het belangrijkste is dat je aangeeft er veel ellende mee te kunnen besparen en dan ook kosten. Een veearts is er vaak gewoon niet snel genoeg, maar als er iets aan de hand is, krijg je toch een flinke rekening.

Dan ben je nog niet verzekerd dat alles goed gaat, want je moet nog steeds op de camera kijken en de rest moet ook goed gaan. Maar ik zet bijv het geluid ook harder, want mijn merrie is er vocaal en maakte aardig wat geluid voor en tijdens de start van de bevalling.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:58

Ik denk dat corina meer erop doelt dat iemand die er niet alles aan doet om de bevalling niet te missen (of dat nou een camera is, birth alarm of er 24/7 bij naast de stal te bivakkeren), het fokken niet waard is. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. De natuur zn gang laten gaan is het domste wat je kan doen of je moet al totaal geen waarde hechten aan je merrie of het veulen. Dat gaat vaker fout dan sommigen hier denken. Als je erbij bent wil ook niet zeggen dat het altijd maar goed gaat maar je kunt ingrijpen, een dierenarts bellen enz. En dat moet je gewoon niet verzaken. Dat zou je jezelf toch nooit vergeven als het door laksheid helemaal fout loopt? Ik niet tenminste. Ik ben dit jaar zowel mijn merrie als het veulen verloren. Dat was grote pech en heel verdrietig maar ik weet wel dat we er alles aan gedaan hebben om het te voorkomen. Deze week werd hier vlakbij een veulen dood geboren. Die mensen hadden de bevalling gemist. Waarschijnlijk gestikt in het vlies dat niet open ging. Tja daarbij denk ik echt verdorie hoe dan, dat was niet nodig geweest.

Waarom ik zelf zo pro camera ben is omdat je meer mensen kan laten meekijken en je dus niet 24/7 zelf paraat hoeft te staan want dat is bijna onmogelijk. Daarnaast leer je door daar regelmatig op te kijken de vaste routines van je merrie, want ja, paarden zijn best autisten en doen dingen vaak op dezelfde tijden. Dan valt het je ook snel op als de routine niet klopt en het paard zich anders gedraagt, zodat je op tijd alerter kunt waken. Merries zijn een kei in het verbergen van hun ongemak bij een beginnende bevalling maar daaraan herken je vaak al dat er iets gaande is. Mits je wifi hebt, is het ook geen kostbare zaak. Mijn camera van dit jaar kwam van de action en heeft maar 2 tientjes gekost. Dan scheelt het nogal dat je geen nachten op stal hoeft te slapen en vanuit je huis rustig mee kan kijken. Dat is puur een stuk makkelijker. Toen wij 23 jaar geleden begonnen met fokken heb ik het eerste jaar op een stretcher bij de stal geslapen. Het jaar erop kregen we een camera. Zo'n zwart-witte, bedraad met een klein schermpje in de woonkamer. Zelfs dat scheelde al een boel.

Dus nee ik denk niet dat hier gedramd wordt maar echt uit goede bedoelingen en ervaring wordt geadviseerd.

Let inderdaad op dat de bevalling bij een koe en een paard nogal verschillen en dat een paard een veel teerder wezen is waarbij sneller schade ontstaat.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:59

Ik ben benieuwd naar je verrassing veulen. Ik volg.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:00

Wel/geen camera roept veel op, geen idee of daar al een passend topic voor is, maar ik denk dat het (de goede bedoelingen) TS wel duidelijk is. Misschien het hier nu loslaten en anders in een ander topic verder gaan? Dan kunnen we hier weer ontopic :j Ik ben heel erg benieuwd naar jouw veulen TS!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:03

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om de off topic discussie over niet of wel waken en/of camera's te stoppen en hiervoor een apart topic aan te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:04

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd wegens negeren moderatoropmerking

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:33

Ik weet niet of het negeren is geweest. Als ik naar de tijd kijk kan het gelijktijdig geplaatst zijn.

Citaat:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd wegens negeren moderatoropmerking

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:04

Spannend

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:43

Hoe is het met de merrie, ben heel benieuwd :o

sallinara