Dreamboy schreef:Persoonlijk vind ik dat mensen tegenwoordig veel te veel controle willen hebben i.p.v. te vertrouwen op de natuur. Natuurlijk is het heel vervelend als het fout gaat maar dat is ook lang niet altijd te voorkomen met een camera of ingrijpen van een dierenarts. Dus om dan te zeggen dat mensen die geen camera willen aanschaffen het fokken van een veulen niet waard zijn, slaat echt helemaal nergens op.
Maar veel ellende is ook te voorkomen door wel controle uit te voeren

En daar spreek ik ook uit ervaring. De fokkers vroeger zaten er ook vaak met hun neus op. Want verlies van een dier had gewoon een grote economische impact voor hen. Zij leefden vaak naast hun dieren en sliepen vaak naast of in de stal.
Ik zal de verhalen maar besparen van het leed dat is voortgekomen op “vertrouwen op de natuur”. De natuur is echt vaak niet mooi om aan te zien. Bovendien staan we dicht bij onze dieren en neem ik aan dat we er wel om geven of het wel of niet fout gaat.
TS kan doen wat ze wil. Haar keuze uiteindelijk. Dat neemt niet weg dat ervaren fokkers die zowel de mooie als donkere kanten van het fokken gezien hebben geen advies kunnen geven.
Meestal loopt het goed af, gelukkig. Daarna is het meestal goed te komen met enig ingrijpen van een begeleider (vlies wat niet breekt, beentje wat fout ligt, merrie die vastligt tegen een wand,…) en pas het minste percentage gaat grof fout waarbij een dierenarts het of wel of niet kan redden (merrie en/of veulen).
Er bestaat inderdaad een systeem waarbij de camera signaal geeft, maar volgens mij nog niet hier te koop.
En nee, soms heb je ook het beeld eens niet in de gaten. Maar de camera staat hier toch dag en nacht open op de app wanneer het spannend wordt. Op de bank, naast mijn bad, op het toilet,… wat niet weg neemt dat er niet eens eentje tussen de mazen door glipt (vorig jaar nog gehad met slechte afloop:vlies niet gebroken, op een kwartiertje tijd). Met om het uur kijken is de kans dat je het mist wel groter.
Een alarm kan je ook huren. Al is dat ook niet de heilige graal.
Nogmaals: wat TS zelf doet moet ze zelf maken uit haar eigen weloverwogen keuzes. Ik kan niet in TS haar situatie kijken.
Mijn post is vooral bedoeld op het ‘in de natuur doen ze het toch ook zo’. Dat is zo, maar dan moet je ook rekening houden met een groter risico of een slechte afloop voor merrie en/of veulen.
Met op de natuur vertrouwen had ik al wel zeker 5 overlijdens meer gehad.
En de verhalen die slecht aflopen zonder toezicht op de wei, zijn vaak de verhalen die niet naar buiten komen.