Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:19

Jennyk lief! Ik hoop het ook!

Kevinsky welkom! En herkenbaar :+ Ik heb ook foal fever haha! Mooi veulen op de foto!

Nieky we zouden eerst opvangen en daarna de merrie insemineren. Maar hij vond de kunstschede nog niet zo’n succes := Dus we hebben natuurlijk gedekt
Bedankt voor je uitleg. Dat wist ik niet

Claudia klopt! Ei was er nog en ze is ook alweer gedekt. Ik hoop het ook!
Oh das nog een lange zit tot juni! Je wil geen vroeg veulentje ?

Retlaw leuke hengst! Spannend. Wanneer mag je scannen voor dracht? En wat fijn dat het zo kan! Jullie hebben er alles aan gedaan :j

Mirjamalvaro dat is al bijna *\o/*

Boelles ah Okee. Ik zou veel te nieuwsgierig zijn :')
Zou wel snel zijn, maar soms voelen ze zich al snel drachtig

Janine ik zou zelf het liefste de natuur zelf op gang laten komen. Het is nog vroeg

Zilver had vanochtend nog een ei van 5 die wel al aan het vervormen was. Ben net weer thuis van een ritje hengst, maar het zit er weer in. Nu 18 dagen wachten..
Mooi meisje
Afbeelding

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:57

Hier is t ei er net een week (rondom een week) af. Dus. Wij wachten 2 weken op een nieuw ei _O-
Leuk altijd; een begin maken. Dacht dat ik der goeie 2 en halve week geleden hengstig zag. G e f o p t

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:30

Altijd ff puzzelen dan hea Cioccolato.

Ohh dus ook paar spannende dagen Kabayo! Jaa ga van Martzen uit hoor, anders hadden ze wrs wel wat gezegt denk ik dan.

Kevinsky, Piet is leuk!
Wij hebben nu klein hummeltje lopen uit een pony, blijft toch mooi.
Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:48

Spannend Kabayo, hopelijk in 1x drachtig!

Cioccolato, haha fopmerrie :+

Boelles, wat een schatje <3

Bij mij komt over twee weken ongeveer Perry aan in Zweden :D Heel spannend, naast de eerste keer voor mij een dekhengst (en zo echt zelf mijn merries dekken) ook gastmerries ontvangen en dekken.
Verder moeten alle merries eerst nog bevallen.
En ik ben zelfs nog niet eens uit de hengstkeuze voor mijn IJslandse :=

Even een vraagje in de hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, mijn 4 jarige maiden merrie wil ik dit jaar laten dekken. Alleen heeft ze een klein navelbreukje, hier heb ik het meerdere keren met mijn DA over gehad, die heeft het zelfs aan klinieken en andere artsen gevraagd, volgens hun zou dracht geen enkel probleem zijn met zo'n kleine breuk.
Het breukje is 1,5 vinger lang en 1 breed, heel klein.
Ondanks de geruststelling van de DA blijf ik het toch een spannend idee vinden, de buik rekt toch wel uit met dracht. Heeft iemand hier ervaring mee?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:28

Veronia heeft ook een klein navelbreukje. Helemaal aan het einde van de dracht zie je soms een klein uitstulpinkje door al dat gewicht maar het kan verder geen kwaad.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:04

Hallo allemaal, wij gaan morgen de eerste weer insimineren. Dus ik meld me weer.
Gezellig

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:39

Spannend Baudyh. Welke hengst is het geworden?

Kabayo. Toch natuurlijk dus. Duimen draaien dat het pakt

Met navelbreukjes en dracht geen ervaring. Ik zal van oordeel van de dierenarts uitgaan

Lyona. Spannend zo straks een hengst op je erf. Maar ook erg leuk

Boelles. Duimen draaien. Je hebt de keuze aan de hengstenhouder over gelaten?

Cioccolato. Oeps, gefopt. Nu weet je in ieder geval waar ze zit in cyclus

Kevinsky. Heel herkenbaar. Hopelijk is de baarmoeder nog mooi schoon

Wat de planning voor dit jaar is. Is nog niet helemaal duidelijk. Zoizo mijn Palomino merrie. Ik heb nog een merrie die ik met mijn eigen hengst dek, maar zal tzt ook te koop komen.

Gisteren was ze nog niet hengstig. Vandaag weer kijken. Ze loopt gelijk op met Nigrante kwa hengstigheid. Als ze nu 2 eitjes heeft :=

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:09

We gaan na 3 x McLaren achter elkaar nu voor een jonge McLaren. Solid Rock, McLaren x tuschinski.
Dit is een jonge aangewezen hengst. Maar door de nieuwe regeling krijg je daar een register A papier bij.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:13

boelles -> op het wachtbankje hopelijk heeft het gepakt

Janinevv -> veel succes met de 2 dames, en inderdaad ook al uit welke hengsten het worden.
Ik zou zelf nog even aankijken voor de cyclus het is nog vroeg in het jaar. Wordt ze naturlijk gedekt of KI. Bij natuurlijk zou ik er misschien voor kiezen mocht het gaan de merrie gewoon daar een hele maand te stallen naast de hengst dat doet soms ook veel met de hormonen.

Kabayo -> wat een heerlijk koppie zit erop. succes met het wachten tot de 18 dagen

Retlaw -> we duimen heel erg mee dat alles meehelpt en het gepakt heeft.

Kevinsky -> hopelijk pakt het dit jaar wel

lyona -> Geen ervaring mee maar zou dan vertrouwen op mijn Da heb het zelf eigenlijk helemaal niet aan gedacht om daar naar te kijken bij mijn merries.

Hier net bericht gehad van de hengstenhouder dat cookie voor het eerst gedekt is gisteren gebracht maar toen vond ze alles nog heel spannend. Nu wachten totdat ze afslaat en dan begint het wachten tot de 18 dagen scan.

De andere merrie doet het boven verwachting goed nu ze weg is. Staat rustig op de weide en roept en rent niet. Ze kan nog al last hebben van verlatingsangst maar zoals ze nu is krijgt ze veel extra knuffels.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:39

Butengewoon ze word inderdaad natuurlijk gedekt, misschien is dat een optie!

Spannend bijna aftellen naar de 18 dagen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:07

Kevinsky hopelijk is ze met de swab nog steeds mooi schoon en kun je gerust beginnen met dekken.

Kabayo Aah vandaar dus toch gedekt. Had hij wel al eens gedekt?
Duimen maar dat het gepakt heeft.

CioccolatoZe heeft je idd mooi gefopt. Maar nu weet je tenminste wel waar ze effectief zit in d'r cyclus.

Boelles wat een dotje <3

Lyona ga je aan de hand dekken of hem bij de merries in de weide zetten?

Baudyh welkom weer. Welke merries ga je dekken?

Am_horse Wel handig dat ze gelijk lopen. Zou je met 2 eitjes, 1tje in nigrante over zetten?

Butengewuen Fijn dat het dekken goed ging. En ook dat je andere merrie thuis rustig blijft.

Hier is het super druk op het moment.
Booster dekt 2 merries per dag op het moment. Ik hoor hem niet klagen :+ Amy en Nina had ik al voorgesteld hier. Hij is ook nog Jackie en Fleur aan het dekken
Jackie is een bijna 3 jarige maiden merrie. Zij is 3/4 tinker en 1/4 trekpaard. Ze meet nu al 1.55m en waar zal nog wel wat bijkomen. We hebben voor de 1ste x Booster gekozen omdat booster ervaren is, bovendien vinden we een kleinere hengst ook wel fijner voor de 1ste x.
Afbeelding

En dan Fleur heeft een veulen van hem aan de voet op het moment. Deze 2 zijn een hele goeie combi dus op naar een 3de veulen hopelijk in 2026.
Afbeelding

En dan heeft onze jonge hengst Cooper voor het eerst mogen dekken. Dat deed hij eigenlijk heel netjes. Hij mocht Blue dekken. Een ideale merrie voor de 1ste x want zij blijft super netjes stilstaan en is heel geduldig.
Afbeelding

Dit is Blue volledig
Afbeelding

En dan is onze fotograaf nog geweest voor foto's in de paddock van de jonge hengsten :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo de post is wat langer geworden als gedacht :')

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:48

Wat een leuke update zeg!’ :D

En spannend alweer druk aan het dekken,
Ik zit in een dilemma. 5 jarige merrie weinig te zien nog leek wel iets op een misschien beginnende hengstigheid. Mijn oudere merrie is bijna hengstig. Paar dagen dacht ze, eigenlijk vind ik het wel erg vroeg al.

Nu dacht ik wacht 3 weken en als het kan beide mee nemen. Maar als ze dan beide hengstig zijn zit ik wel echt beetje met handen in haar als het pakt qua waken volgend jaar (1 kraam stal met camera)

Of nu gaan met oudere en bij ophalen de 5 jarige mee nemen

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:08

Ja dat vind ik ook moeilijk qua planning. Volgend jaar voorzien we: twee drachtige merries, drie drachtige geitjes en een of twee ouessant ooitjes :=
Ik heb momenteel twee stallen en was juist stilletjes aan hier aan het aanbrengen dat we misschien toch wat stallen moeten bijmaken _O-
Want zelfs al plan je qua data enzovoort, drachten zijn toch steeds anders dus dan kan je nog plannen voor niets 8)7

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:09

Ik ga dezelfde 3 merries weer dekken.
Vanavond onze ivoorprinses geinsimineerd. Ze was super mooi hengstig. Morgen scannen of het ei weg is.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:55

Janinevv ik zit een beetje in hetzelfde dilemma. Heb nog niet eerder 2 merries tegelijk drachtig gehad. Nu hebben we wel 2 merrieboxen en komt er dan ook een 2e camera, maar verder geen idee of het handig is ze bv zo dicht mogelijk op elkaar te plannen of juist met wat tijd er tussen.

Inmiddels in elk geval besloten met de maiden een paard te proberen te fokken. Met nadruk op proberen.

Zie hier de maiden met mijn bijna 3 jarige paard ruin _O-

Afbeelding

Ik verwacht van beide merries binnen nu en een week wel een hengstigheid. Dus wij kunnen ook bijna gaan beginnen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:02

Ik vind het voor mijn eigen nachtrust fijner om ze iets uit elkaar te hebben .
Maar ja ze laten zich niet altijd sturen daarin

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:09

Dat lijkt mij ook, dus met 3 weken gaat de eerste en de andere breng ik daarna als ik ophaal.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 23:22

Helaas nog niet op het bankje. Ei zat er nog. Dus morgen nog een keertje insimineren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:01

Baudyh snap ik. Maar kan ook snappen dat je ze gewoon samen insemineert. Stel je voor het pakt niet gelijk.. succes vandaag nog insemineren. Leuk 3 stuks! Ivoorprinses dus, en welke nog meer? Leuke hengst!

Janinevv zo had ik het ook gedaan denk ik. Eerst de ene dan de andere

Myrthe mooi maatje toch? Leuk dat je ook bijna kan gaan beginnen :D

Wonders klinkt druk! En dat wordt bij bouwen haha!

Nieky wat een drukke bedoeling! De hengst komt wel aan z’n trekken haha :P Mooie dames ook!

Butengeweun ja een heel Arabisch koppie vind ik. Of bedoel je m’n Fries haha. Wat goed dat ze al gedekt is! Spannend! En fijn dat de andere zo rustig is

Amhorses te koop? Welke? Ben benieuwd welke keuzes je maakt

Lyona ook spannend voor jou alles een eerste keer! Komt vast goed :j

Boelles wat een leuk veulen <3 Ik denk inderdaad wel dat ze dan iets gezegd hadden

Cioccolato oeps :+ Nog maar even wachten dan..

Hier even heel snel! Minthe voor het eerst gescand omdat ik haar morgen na de keuring wou brengen. Even zien hoe ze er voor stond. Nou.. ei van 5. Morgen redden we waarschijnlijk niet eens. Dus ik koppel de trailer zo maar aan denk ik :+ Ben benieuwd wat ze er van vind.. eerste keer
Zilver is ei af en geen vocht. Ook wel fijn !

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:11

Oe een ei van 5 ja dan moet je gang maken. Wij hadden gisteren ook een ei van 5.

We fokken verder dit jaar met Phirola. Uphill x Cabochon . Nu een veulen van Denver US. Misschien dekken we terug. Maar nog niet zeker.
Heb nog tot 26 april om dat te bedenken.
Ga Denver nog ff bekijken bij de hengstenshow van van uytert volgende week.

En Proxi. IL Divo x ooseven. Nu nog drachtig van White dream. Maar eerst ff afwachten hoe dat word. Ze is 4 mei aan de tijd.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:24

Baudyh, bedankt voor het delen van de ervaring! Balen dat het ei er nog zat, maar hopelijk kan je snel op het wachtbankje.

Kabayo, zo 5cm is de moeite. Fijn dat bij Zilver het ei af is. Spannend hoor!
Ik vind mijn merrie inderdaad een prima maatje, alleen naast de 'echte' paarden ziet ze er direct weer heel klein uit vind ik.

Wij zien beginnende hengstigheid. Hebben besloten zondag te gaan scannen met de maiden. Vind het maar spannend :=

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 02:44

Zo Wiske was hier eindelijk hengstig. Gelijk gedekt met mijn jonge hengst. Het was zijn eerste keer :+ Hij was zeer beleefd, meestal zijn ze nogal onstuimig dan := heeft hij flink gedaan!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:00

Knolselder. Wat goed!

Sis staat goed hengstig. Maar besloten om nog ronde te wachten. Komt nu allemaal even niet goed uit kwa timing. Lekker druk :') is nog vroeg zat. Dus prima

Myrthee. Spannend. Heb je al een hengstenkeuze gemaakt?

Kabayo gefeliciteerd met de resultaten op de keuring. Ging de dekking gisteren goed?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 17:34

Knolselder, wat fijn dat je jonge hengst het zo goed deed!

Am, het is inderdaad nog vroeg zat.
Ik ben er zo goed als uit. Heb 2 hengsten die beide zouden passen. De een spreekt me meer aan en is wat ouder/meer bewezen terwijl de ander dus jonger is maar qua verwachtingen dus beter zou passen. Ben dus tussen deze 2 nog de plussen en minnen tegenover elkaar zetten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 18:56

Zo we zitten met Ivo op het bankje. Afwachten maar.