Verzamel topic oude hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:07

Rocamor schreef:
Ik heb als puber een Pion*Doruto*Epigoon merrie gereden. Nou zijn mijn rijkunsten niet zooo denderend, geef ik grif toe, maar dat beest had een niet te positief karakter. Die was zo slim, die verzon telkens wat nieuws.

Haha feest van herkenning.

Ik was een ponymanege-amazone. Mijn eerste en enige paard was een Pion x Solaris xx. Een kreng was het onder het zadel. En daarbuiten ook niet echt meewerkend. Eigenlijk altijd proberen moeilijk te doen.

Mensen vroegen "wah is deh er fur inne?" en schudden vervolgens hun hoofd. :D

En toch was ik gek op haar en nooit bang.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:13

die Uniform ach kijk..wat een stam die Stv!

Is bij mij om de hoek ,en kom we dagelijks 2x langs.
Wat een zonde ,hoe het er bij ligt nu.

Rizette

Re: Verzamel topic oude hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:24

Afbeelding
Natuurlijk de superverervende Doruto niet vergeten. Heerlijke paarden om te rijden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:26

Is Wolfgang al langs gekomen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:29

Mungbean schreef:
Is Wolfgang al langs gekomen?

Op pagina 1.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:31

Afbeelding

Amurath

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:38

karijn schreef:
Er zitten in dit topic best veel fokkers. Stel dat één van deze hengsten nu nog beschikbaar zou zijn, welke hengst zou je kiezen?

Ik ben geen fokker en heb daar ook geen verstand van.
Maar mijn nostalgie zou voor Burggraaf of Flemmingh gaan.
gewoon fijne paarden van gereden of stonden er op stal.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:46

Ik ook niet en ik heb een ruin dus dat is sowieso een dingetje. Maar de volle zus van mijn paard heeft ooit te koop gestaan. Letterlijk een kopie qua uiterlijk van mijn paard. Het was dat ik absoluut geen middelen had om twee paarden te houden maar zij was wel een interessante om de lijn verder uit te bouwen.
Op basis van de lijn zouden veel van mijn oude favorieten afvallen: Nimmerdor, Concorde.

Er komt er nog eentje in mij op die ik, volgens mij nog niet voorbij heb zien komen: Lord Z.

https://www.kwpn.nl/images/horseimage.ashx?pc=P-087082

Afbeelding

En Ladykiller.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:04

Ik grijp nog even terug naar Pion. Ik heb een jonge hengst van Pion gereden in de jaren 90 en dat was geen makkelijk mannetje. Hij liep fantastisch maar zeker niet voor iedereen.
Ik zou hem zelf nooit gekocht hebben maar de baas zag er potentie in.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:39

c_alsemgeest schreef:
pillow schreef:
Deze foto staat ook op pagina 1 en daar is het Nimmerdor

Dit is inderdaad Nimmerdor

Dit is Goodtimes:

[ Afbeelding ]

Oeps. Zie het nu ook. Ze lijken ook echt op elkaar.

Olivi heb ik meegemaakt bij Bart Bax op stal tijdens stage. Was een echte hengst. Zijn zoon Universeel was daarintegen een heerlijke knuffel. Zo vriendelijk.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:06

@anoniem ja ik denk het wel. Schimmels veranderen zo fel doorheen hun leven :)

aisa schreef:
die Uniform ach kijk..wat een stam die Stv!

Is bij mij om de hoek ,en kom we dagelijks 2x langs.
Wat een zonde ,hoe het er bij ligt nu.

Geen idee waar het is. Is de oude kwekerij helemaal weg/vervallen? Of is er van de lijn niet veel meer te vinden? Er was een merrielijnen topic ooit, misschien moet ik daar eens gaan vragen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:14

Wij hebben een Frühling (ook wel bekend als Landadel geloof ik) x Purioso gehad.
Purioso heb ik nog niet voorbij zien komen, wel zijn opa Furioso.
Purioso:
https://search.app/vYuWteXq6ufcYxnJ8

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:18

Handel ,Noord Brabant is het thuisfront van Stv.
2004 is de veiling geweest dat ze stopte,20 jaar is lang.

Staat al erg lang een soort van leeg..
Verpaupert is het zo zonde

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:31

Deze ontbreekt geloof ik nog, vond dat hij hier ook wel thuis hoorde

Carthago Z

Afbeelding

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:37

Bedankt Aisa. Zo heel veel ken ik niet van de historie van die grote stallen. Spijtig inderdaad...

Ik ga nog eentje toevoegen: Catherston Dazzler. Een Brits sportpaard, hier lopen er waarschijnlijk wat minder nakomelingen van rond dan in GB/USA. Diegene die ik gereden heb was heel fijn van karakter, moedig, heel goed allround paard dat meer in de spring/eventing richting ging.
Afbeelding

Ik vind het zo leuk om in die oudere stambomen te gaan graven en te zien hoe snel je aan echte volbloeden zit. Bij die Britse sportpaarden lijkt dat het snelste te gaan
https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... on-dazzler

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:55

Roemer mis ik ook nog!

Afbeelding

Ik reed dertig jaar geleden met een Roemer-merrie, was toen je-van-het qua dressuurpaard, kun je je ook niet meer voorstellen eigenlijk.
Ik had ook een Renville x Farn x Uppercut x Amor, beetje klein gebleven maar zoooo leuk paardje.

Mijn vader had in die tijd een Komeet x Spartaan (Sineada), F1 kruising was toen heel populair. Superbraaf paard.

Qua braaf had ik in de tijd dat we ook nog vaak paarden verkochten vooral graag Bruggraaf en Samber (meerdere gehad maar nooit een bonte), met een Burggraaf zelfs nog gehad dat we er pas na een maand achterkwamen dat ie niet zoals verondersteld een ruin was maar hengst.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:58

karijn schreef:
Er zitten in dit topic best veel fokkers. Stel dat één van deze hengsten nu nog beschikbaar zou zijn, welke hengst zou je kiezen?

Houston

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:00

Afbeelding

Ik mis Ulster nog in het lijstje.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:07

Een aantal hengsten die genoemd werden, worden natuurlijk nog volop gebruikt zoals Heartbreaker, Carthago, Kannan, Baloubet du R en Quidam de Revel. (en Diamant/ Chacco B/ Cornet maar die werden niet genoemd). In de springpaarden wordt eigenlijk nog wel volop gedekt met (stok)oude hengsten en tegelijkertijd zegt men dat de springpaardenfokkerij qua vooruitgang stil staat. Dus ja wat is wijsheid...

Zelf zou ik deze oude hengsten niet meer direct gebruiken, maar merries of hengsten zoeken die deze lijnen in zich dragen en dan proberen de goede combinaties te maken of interessante hengsten met andere bloedvoeringen erbij zoeken.

Jalisco B is ook zo'n stempelhengst.

Afbeelding

Laudanum XX

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:12

Ik zou nog wel een kind van Sultan willen, zoveel mooie paarden van die hengst gezien :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:15

Tazzey schreef:
Ik grijp nog even terug naar Pion. Ik heb een jonge hengst van Pion gereden in de jaren 90 en dat was geen makkelijk mannetje. Hij liep fantastisch maar zeker niet voor iedereen.

Ik heb Pion zelf verzorgd. Hij stond bij ons s winters op stal. Bij zijn geboorte was Pion al een brutaal aapje. Zijn moeder had er haar handen vol aan en wij ook: Pion vond zich zelf altijd super grappig. Maar wel heel eerlijk.
Mooie herinneringen aan Pion.

prompter schreef:
Ik zou nog wel een kind van Sultan willen, zoveel mooie paarden van die hengst gezien :)

Zo baldadig als Pion was, zo ongelooflijk lief en braaf was Sultan. Heel wat met hem mee geweest op wedstrijd als groom. Sultan was een echte knuffel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:42

Ooh ja iemand zei Amor..
Ja daar staat nog een mooi standbeeld van bij de radstake

Afbeelding

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:51

janouk schreef:
Tazzey schreef:

Ik heb Pion zelf verzorgd. Hij stond bij ons s winters op stal. Bij zijn geboorte was Pion al een brutaal aapje. Zijn moeder had er haar handen vol aan en wij ook: Pion vond zich zelf altijd super grappig. Maar wel heel eerlijk.
Mooie herinneringen aan Pion.

prompter schreef:

Zo baldadig als Pion was, zo ongelooflijk lief en braaf was Sultan. Heel wat met hem mee geweest op wedstrijd als groom. Sultan was een echte knuffel.

De omschrijving van brutaal aapje past heel prima bij onze Pion hengst van destijds. Hij vond zichzelf ook hilarisch, wij waren het daar niet altijd mee eens. :o Vooral zijn trukendoos op buitenrit was bijna eindeloos en altijd verrassend. Toch kon dat paard ook onvoorspelbaar zijn en dat vond ik zelf nooit zo fijn.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:07

wat een leuk topic!
Ik heb nu een merrie van WV Saron x KreatorXX x Ahoy onder zadel, super braaf onder zadel, vrolijk en overal voor in.. Ik ben erg te zoeken naar een in mijn ogen goede hengst. Vind het heel jammer dat er (bijna) geen allround paarden meer zijn binnen het KWPN .
Ook heb ik nog een oude ruin, OO Seven x Unitas, over oud bloed gesproken..... hij was ook erg allround maar wel een bakje riller dan de merrie.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:24

Nog 1 die zeker niet vergeten mag worden, Farmer.
Hij stond op de stal waar ik toen kwam te werken in pension. Een van de liefste hengsten die ik ooit mee heb mogen maken. Had toendertijd het idee om hem m'n merrie te laten dekken, kwam alleen door gezondheidsproblemen van de merrie er nooit van helaas.

Afbeelding