Ons erfgoed (Paardachtigen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:50

sarabande"]
[quote="Excuseme schreef:
Ik ben het met Theun eens. kijk eens naar de stamboom van Libero H, dan zie je daar al in de eesrte generaties paarden van rond 1960, later in de pedigree nog ouderen.

Dat kan toch niet anders er was niks anders

Met die basis van landbouwpaarden hebben de diverse Europeese stamboeken een sportpaard gecreeerd. De duitsers en Fransen hadden het wat gemakkelijker.
Op de staatsstoeterijen werden nog remonte paarden doorgefokt en zij ondersteunden de boeren bij de omvorming. De Nederlandse boeren hebben het helemaal zelf gedaan, met behulp van andere rassen o.a. de volbloed.
En ik ben trots op het resultaat als ik weer 3 dagen naar Den Bosch geweest ben.
[/quote]

En wat zag je daar in Den Bosch? Catnr. 410 kampioen worden bij de springhengsten, vader Libero H, dan nog een bijna 30-jarige (nimmerdor)en dan nog zo'n oude hengst (Marco Polo)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:51

Daaruit blijkt toch dat de oude waardevolle genen wel degelijk in ere gehouden worden

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:44

adriana schreef:
Ik vind dat dat paard die door de voorbenen trouwens wel veel van de volbloed heeft zoals we die toen in onze merries hebben gekregen door St. Simon. Hetzelfde type.
En voor zover ik weet staat het Russische type Trakehner nog goed in verhouding met hoe de Trakehner er vroeger uitzag, dus dat past prima bij dit topic.

En het is aan Joost en mij te beslissen of iemand kleinerend bezig is.
Anders druk je maar op de rode knop.
Off topic reacties zijn jammer in interessante discussies.

De voorbenen in de St. Simon lijn zijn niet zo erg als die van dit paard.

http://www.tbheritage.com/Portraits/StSimon.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:29

Hoor eens even, in zowat elk paard zit oud bloed hoor.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:07

Lovely schreef:

Hmm, ik kan zelfs nog sterker stellen: in elk paard zit oud bloed, tenzij er ook al paarden uit de fabriek komen. Wat we nu zien is dus voornamelijk een nieuwe combinatie van oude lijnen.

Overigens zou ik gemakkelijk kunnen concluderen dat paarden aan het eind van de 19e eeuw (18xx dus) zo'n beetje op hun hoogtepunt waren. Toen werden oorlogen nog gewoon gevochten met een echte cavalarie. De eerste en tweede wereldoorlog waren behoorlijk gemechaniseerd, waardoor paarden fokken voor de oorlogsindustrie overbodig werd. De enigen die dat soort paarden nog kon houden was de adel, de puissant rijken en sommige legers voor ceremoniële activiteiten. En ja, het overgrote deel werd opgegeten. Maar: opeten is goed voor het ras. We kunnen ervan uit gaan dat men niet de besten heeft opgegeten. De rijken had ook liever niet de slechtsten. Dus, de selektie is rond die eeuwwisseling heel streng geweest. Probleem is de daaropvolgende inteelt natuurlijk.

PS:
Als paarden 100 jaar geleden op hun hoogtepunt waren, dan heeft geen van ons allen een goed paard gezien.
PS2: de meeste stamboeken zijn opgericht om het paard voor het nageslacht te behouden.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:23

Lovely schreef:

Dat klopt. Het probleem is echter dat men fenotypisch en genotypisch niets van dat oude bloed wilde zien. Het type van dat oude, ook al was veredeld en luxer, werd onverkort geweerd. Sterker nog als in de pedigree nog iets van de oude genen te zien was, ging het betrokken paard linea recta achteraan. Ongewenst en ongeschikt volgens de beleidsmakers. Daarmee zijn veel goede genen fenotypisch en genotypisch verloren gegaan en werden potentiele merriestammen opgeruimd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:30

Ik gooi eens een handdoekje in de ring, als niet fokker en basissportruiter:

Ik heb het al eerder geroepen: ik heb geen verstand van fokken. Maar ik heb wel een beeld van een type paard dat ik graag zie. En hoe mooi ook gesteld dat die oudere typen zoveel beter waren...in ieder geval gaat dat niet op voor het gemiddelde zogenaamd rijtypische huis- tuin- en keukenpaard. Het is maar een piepklein voorbeeldje hoor...

Ik heb de afgelopen tijd een aantal afleveringen van de jeugdserie Floris terug gezien. En tjonge jonge wat lopen daar een gruwelijk lelijke paarden in rond zeg. Met lelijke gangen ook nog eens.

Als dat het type paard is wat we terug moeten gaan fokken, dan ga ik over op de pony's. Daar is dan gelukkig nog keuze zat. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:36

Anna42 schreef:
Ongewenst en ongeschikt volgens de beleidsmakers.

Verklaar je nader Verward

Ik bepaal altijd nog zelf wat ik graag aan en in een paard zie.

Ik hou niet van hagelslag en er is niemand die me dat door me strot douwt Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:46

Jippie schreef:

Begrijp je nu hoe wij thuis als fokkers denken? Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:08

Jippie"]
[quote="Anna42 schreef:
Ongewenst en ongeschikt volgens de beleidsmakers.

Verklaar je nader Verward

[/quote]

Neem het type Sinaeda, Farn en Rigoletto. De produkten van die paarden werden vanwege hun type als ongewenst beschouwd. Farn was in zijn nadagen als dekhengst bijna niet meer te slijten omdat de fokkers wisten als ze met een Farn op de keuring kwamen dan stond je geheid achteraan. Wat men niet heeft begrepen, is dat je het type van Farn, Sinaeda en Rigoletto moet bewaren en het qua uiterlijk iets eleganter had moeten maken. De oude schoenen niet zomaar weggooien alvorens de nieuwe goed ingelopen zijn.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:20

Anya schreef:
Ik gooi eens een handdoekje in de ring, als niet fokker en basissportruiter:

Ik heb het al eerder geroepen: ik heb geen verstand van fokken. Maar ik heb wel een beeld van een type paard dat ik graag zie. En hoe mooi ook gesteld dat die oudere typen zoveel beter waren...in ieder geval gaat dat niet op voor het gemiddelde zogenaamd rijtypische huis- tuin- en keukenpaard. Het is maar een piepklein voorbeeldje hoor...

Ik heb de afgelopen tijd een aantal afleveringen van de jeugdserie Floris terug gezien. En tjonge jonge wat lopen daar een gruwelijk lelijke paarden in rond zeg. Met lelijke gangen ook nog eens.

Als dat het type paard is wat we terug moeten gaan fokken, dan ga ik over op de pony's. Daar is dan gelukkig nog keuze zat. Lachen

De oude typen waar ik het over heb, zijn Sinaeda, Farn, Rigoletto, , Polydor, Meteor, Matador etc. Vergelijk die types weer met de recente Almox Prints, Podchod en Lowelas dan zie je hetzelfde type.

De paarden die in de serie van Floris gebruikt zijn, waren niets anders dan manegepaarden. Als je nu in de maneges rondloopt, zie je niks beters en misschien nog wel minder. Ook de huidige manegepaarden zijn produkten van de moderne fokkerij.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:23

Als de paarden in floris niks dan manegepaarden waren, waren ze toen ook al fokpruducten. Dan is er dus niks verandert Verward

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:30

Himyar"]
[quote="adriana schreef:
Ik vind dat dat paard die door de voorbenen trouwens wel veel van de volbloed heeft zoals we die toen in onze merries hebben gekregen door St. Simon. Hetzelfde type.
En voor zover ik weet staat het Russische type Trakehner nog goed in verhouding met hoe de Trakehner er vroeger uitzag, dus dat past prima bij dit topic.

En het is aan Joost en mij te beslissen of iemand kleinerend bezig is.
Anders druk je maar op de rode knop.
Off topic reacties zijn jammer in interessante discussies.

De voorbenen in de St. Simon lijn zijn niet zo erg als die van dit paard.

http://www.tbheritage.com/Portraits/StSimon.html
[/quote]

He retired at five! Op die leeftijd hoort een sportpaard pas te beginnen en kan pas op zijn achtste volledig worden ingezet. Met zulke benen in de genen kom je dan niet ver.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:36

Wat Anna tracht te zeggen is dat beleidsmakers een moderner paard voorstonden en daarop zijn gaan selecteren, je moest als fokker wel volgen. Die beleidskeuzes hebben wel geleid tot een mooier totaalplaatje, maar het functionele is voor een deel uit het oog verloren. Ik fok dan ook graag terug op die oude verervers als Loretto, de Holsteiner F-lijn en Ramzes-bloed. Hier een foto van een hengst uit 1981, Cor de la Bryere-Ronald-Roman-Matador.

Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:37

Lovely schreef:
Je kunt lang en kort praten over goed, slecht, gewenst en ongewenst, maar als je nog niet eens helder hebt over welke eigenschappen het dan gaat, kom je natuurlijk helemaal nergens toe.

Anna42, ik denk niet dat een paard zulke prestaties levert op karakter alleen, hij moet lichamelijk toch ook het talent hebben om telkens weer over die hindernissen te kruipen?

Dat ben ik helemaal met je eens. Dat zeg ik ook je hebt ook atletisch vermogen nodig. Je zult duidelijk moet vaststellen in een fokkerij welke eigenschappen gewenst en.....vooral noodzakelijk zijn.
Voor mij persoonlijk is zijn die eigenscahppen uitgekristaliseerd en dat is een .... evenwichtige bouw. Met die eigenschappen kan het paard in de natuur telkens weer aan het criterium van "Survival of the fittest" voldoen en telkens weer aan onze hoge sporteisen.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:40

Anna, ik heb nog een vraag naar aanleiding van een opmerking in het nieuwe NRPS blad

Daar kan je het volgende lezen: Discussie : de toekomst van de ponyfokkerij

ik citeer dus letterlijk: "Terugkijkend zijn de meest succesvolle NRPS pony's tot nu toe voornamelijk de F1-kruisingen geweest van het Arabisch volbloed x pony.

Op het gevaar af, dat er overheen gevallen wordt, concludeer ik dus:

als ik mijn NF pony, voor de huidige normen veel te ouderwets, volgens mij in het evenwichtsmodel staande merrie, laat dekken door een arabisch volbloed, welke voldoet aan de door mij wel gestelde evenwichtseisen, dan fok ik dus een F1 produkt, welke geschikt zou zijn als sportpony.

of is dit een verkeerde conclusie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:44

Anna42 schreef:
Farn was in zijn nadagen als dekhengst bijna niet meer te slijten omdat de fokkers wisten als ze met een Farn op de keuring kwamen dan stond je geheid achteraan. Wat men niet heeft begrepen, is dat je het type van Farn, Sinaeda en Rigoletto moet bewaren en het qua uiterlijk iets eleganter had moeten maken.

Anna, je doet net alsof er een geheim/duister sindicaat is dat de dienst uit maakt op fokkerij gebied. Ik krijg een beetje de indruk dat je spoken ziet die er niet zijn. Als Farn fijne paarden levert die voldoen aan de eisen van de consument dan is daar een markt voor. Kwaliteit verloopt zichzelf.

Ik verwijs nog maar eens naar de Tinker. Zo'n 30 jaar terug had niemand er van gehoord, tegenwoordig hebben ze een redelijk aandeel in de markt. Voor veel mensen biedt dat paard precies wat men zoekt.

Ik krijg een beetje het idee dat jij iedereen maar wijs wilt maken dat je iedere ochtend een boterham met pindakaas moet eten omdat dat zo gezond is. Ik eet liever kaas, en dat laat ik me niet van het brood af eten Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:52

Ik kan aan die conclusie niets verkeerds ontdekken. Hoe je vervolgens met dat F1 produkt verder moet gaan, is fokkerijvisie en beleid en het gebrek aan die kennis speelt het NRPS parten.
Dus zegt de voorzitter van de hengstenjury dhr. van der Wal bij gebrek aan beter in de Hoefslag: "Wij volgen in grote lijnen het KWPN beleid". Dat is mooi. Die club wist ook niet hoe je met de F1 populatie om moest gaan en nu maar kijken waar het schip strand.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:00

Sinaeda werd ook als vernieuwer gebruikt waarbij het advies destijds werd gegeven om de hengsten te ruinen en met de merries weer terug te gaan naar de basis.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:01

Door wie werd hij als vernieuwer gebruikt? En van wie was het advies?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:15

Jippie"]
[quote="Anna42 schreef:
Farn was in zijn nadagen als dekhengst bijna niet meer te slijten omdat de fokkers wisten als ze met een Farn op de keuring kwamen dan stond je geheid achteraan. Wat men niet heeft begrepen, is dat je het type van Farn, Sinaeda en Rigoletto moet bewaren en het qua uiterlijk iets eleganter had moeten maken.

Anna, je doet net alsof er een geheim/duister sindicaat is dat de dienst uit maakt op fokkerij gebied. Ik krijg een beetje de indruk dat je spoken ziet die er niet zijn. Als Farn fijne paarden levert die voldoen aan de eisen van de consument dan is daar een markt voor. Kwaliteit verloopt zichzelf.

Ik verwijs nog maar eens naar de Tinker. Zo'n 30 jaar terug had niemand er van gehoord, tegenwoordig hebben ze een redelijk aandeel in de markt. Voor veel mensen biedt dat paard precies wat men zoekt.

Ik krijg een beetje het idee dat jij iedereen maar wijs wilt maken dat je iedere ochtend een boterham met pindakaas moet eten omdat dat zo gezond is. Ik eet liever kaas, en dat laat ik me niet van het brood af eten Haha!
[/quote]

Ik maak jouw niks wijs en wil je ook niets wijs maken.
Als er niet meer met Farn gefokt wordt, komen er geen fijne paarden voor de consument. De consument is afhankelijk van de fokkers. De fokkers zijn weer afhankelijk van het stamboekbeleid. Zo is de vicieuze cirkel weer rond.
Als jij kaas wilt eten dan je doe dat. Ik zal je er niet van weerhouden.
Overigens heb ik wel begrepen, won Evert van Benthem 2 keer de Elfstedentocht dankzij dat boterhammetje met pindakaas elke ochtend!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:26

Ik vind het een opmerkelijk gezegde de consument bepaald qua fokprodukten.....
Er wordt gesproken alsof elk fokprodukt een topper is terwijl toch het grootste gedeelte van de gefokte paarden ergens eindigen tussen kroket en weide peerd....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:30

Het stamboek verteld mij hoe het ideale paard eruit ziet...en naar dat beeld probeer ik het ideale paard te fokken met de hengsten die voorhanden zijn...en ik als fokker maak een hengstenkeuze en de consument kan zo'n fokprodukt kopen...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:33

Kun je nagaan wat er allemaal mis gaat in de fokkerij! Slechts 2.5% van de nederlandse paarden haalt de internationale top.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:39

De top is altijd dungezaaid anders zou het geen 'top' heten maar basis.