Drachtig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 07:03

Onrustig zijn, kan toch ook evt de 10-dagen draai zijn?

Wel een spannende tijd in elk geval

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 08:07

Zeker spannend zo ja :D
Ik denk dat er over kleur heel erg weinig te zeggen valt als er niets bekend is van vader.
Weet je wat van haar ouders?

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 08:17

gerlindie schreef:
Zeker spannend zo ja :D
Ik denk dat er over kleur heel erg weinig te zeggen valt als er niets bekend is van vader.
Weet je wat van haar ouders?

Nee, helaas niet -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:05

Er kan van alles uitkomen :+ Ze is bruin-bont, daaronder zit in ieder geval een E-gen (zwart), en een A-gen (agouti, wat haar ipv zwart bruin maakt) plus een To-gen (tobiano). Al die genen zijn dominant, daar heb je er maar 1 van nodig om tot uiting te komen. Een paard heeft echter een setje van 2 exemplaren van elk gen. Als het tweede exemplaar niet het E-gen maar het e-gen is (niet-zwart oftewel vos) kan er ook een vos uitkomen, als de vader (zichtbaar, dan is het een vos, of onzichtbaar, bij een zwarte of bruine) dat e-gen draagt. Idem kan er, als aan beide kanten ook een a-gen zit, er een niet-bruine uitkomen (= een zwarte als er wel een E-gen meegekomen is).

En verder kan er verdunning uitkomen als de vader een creme-gen doorgeeft, of wildkleur ('dun') als de vader een wildkleurgen doorgeeft, of schimmel als de vader een schimmelgen doorgeeft, enz, enz. Dat soort extra kleurgenen zullen dus allemaal van de vader moeten komen, want die heeft je merrie niet.

En dat alles dus in combinatie met minstens 50% kans op bont.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 12:30

Ibbel schreef:
Er kan van alles uitkomen :+ Ze is bruin-bont, daaronder zit in ieder geval een E-gen (zwart), en een A-gen (agouti, wat haar ipv zwart bruin maakt) plus een To-gen (tobiano). Al die genen zijn dominant, daar heb je er maar 1 van nodig om tot uiting te komen. Een paard heeft echter een setje van 2 exemplaren van elk gen. Als het tweede exemplaar niet het E-gen maar het e-gen is (niet-zwart oftewel vos) kan er ook een vos uitkomen, als de vader (zichtbaar, dan is het een vos, of onzichtbaar, bij een zwarte of bruine) dat e-gen draagt. Idem kan er, als aan beide kanten ook een a-gen zit, er een niet-bruine uitkomen (= een zwarte als er wel een E-gen :') _/-\o_ meegekomen is).

En verder kan er verdunning uitkomen als de vader een creme-gen doorgeeft, of wildkleur ('dun') als de vader een wildkleurgen doorgeeft, of schimmel als de vader een schimmelgen doorgeeft, enz, enz. Dat soort extra kleurgenen zullen dus allemaal van de vader moeten komen, want die heeft je merrie niet.

Dit is heel helder, dankjewel! Ik had geen idee van de kans op bont. Is dit dan bruin bont of kan dat ook zwart bont zijn?

Ik hoop stiekem op bont of zwart met vier witte benen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:39

Red_ottb schreef:
Ibbel schreef:
Er kan van alles uitkomen :+ Ze is bruin-bont, daaronder zit in ieder geval een E-gen (zwart), en een A-gen (agouti, wat haar ipv zwart bruin maakt) plus een To-gen (tobiano). Al die genen zijn dominant, daar heb je er maar 1 van nodig om tot uiting te komen. Een paard heeft echter een setje van 2 exemplaren van elk gen. Als het tweede exemplaar niet het E-gen maar het e-gen is (niet-zwart oftewel vos) kan er ook een vos uitkomen, als de vader (zichtbaar, dan is het een vos, of onzichtbaar, bij een zwarte of bruine) dat e-gen draagt. Idem kan er, als aan beide kanten ook een a-gen zit, er een niet-bruine uitkomen (= een zwarte als er wel een E-gen :') _/-\o_ meegekomen is).

Dit is heel helder, dankjewel! Ik had geen idee van de kans op bont. Is dit dan bruin bont of kan dat ook zwart bont zijn?

Ik hoop stiekem op bont of zwart met vier witte benen

Zul je zien, krijg je een vos zonder aftekeningen _O- al lijkt die kans me vrij gering.
Maar iemand hier had een schimmel-merrie, wilde daar een schimmel kind van, koos dus een schimmelhengst; rolt er een bruine uit......

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:42

Zou ook zwart(bont) kunnen uitkomen, dat ligt er aan of ze zelf 1 of 2 agouti genen heeft.
Als ze er twee heeft, kan er geen zwarte uitkomen, alleen bruin (met eventueel dan weer bont/appaloosa/verdunning/wildkleur, al naar gelang de papa :D )

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 20:14

Dit is zo interessant om te lezen haha. Ik heb bijna spijt dat ik haar niet heb laten testen op kleur, dan hadden we meer success met gokken kunnen hebben.

Ik ben de hele nacht op veulen wacht geweest maar mooi niks dus.

Ik heb deze week vrij van werk dus ik heb haar gesmeekt om in de komende dagen een veulen te brengen.

De drie weken daarna ben op en aan in het buitenland :roll:

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 20:27

[/quote]
Zul je zien, krijg je een vos zonder aftekeningen _O- al lijkt die kans me vrij gering.
Maar iemand hier had een schimmel-merrie, wilde daar een schimmel kind van, koos dus een schimmelhengst; rolt er een bruine uit......[/quote]

Als er een schimmel uit komt ben Ik wel verbaasd denk ik hahah. Alhoewel je dat natuurlijk soms ook pas na maanden kan zien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:29

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:14

Nog geen vooruitgang geweest? :o

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:36

Red_ottb schreef:
Oh en heeft iemand nog naam suggesties? De moeder is Teddy. De andere heten Moose, Boots, Bunny, Kash en Kumo.

Sassy? Kimi? Tuttie.

Ik kom nog even gezellig op de valreep meekijken. Leuk hoor dit, al is het spannend dat je niet precies weet wanneer het komt.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 11:01

Geen update. Haar tietjes groeien wel.. maak morgen weer een foto.

Ik ben trouwens via FB op zoek naar de vorige eigenaar - wellicht leer ik daar wat van

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 06:23

Ok ik weet Wie de vorige eigenaar is. Lang en vaag verhaal dat hun Gypsie Cob stallion ooit eens constant was. Dat zal dus de vader wel zijn. Ik heb gevraagd om fotos dus dat moet ik nog even afwachten. Ik ga er nu dus vanuit dat er waarschijnlijk een bont veulen komt :)

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 07:57

Afbeelding
En vandaag ^

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:01

Red_ottb schreef:
Ok ik weet Wie de vorige eigenaar is. Lang en vaag verhaal dat hun Gypsie Cob stallion ooit eens constant was. Dat zal dus de vader wel zijn. Ik heb gevraagd om fotos dus dat moet ik nog even afwachten. Ik ga er nu dus vanuit dat er waarschijnlijk een bont veulen komt :)

Ik ben benieuwd!

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 08:09

Red_ottb schreef:
Ok ik weet Wie de vorige eigenaar is. Lang en vaag verhaal dat hun Gypsie Cob stallion ooit eens ontsnapt was. Dat zal dus de vader wel zijn. Ik heb gevraagd om fotos dus dat moet ik nog even afwachten. Ik ga er nu dus vanuit dat er waarschijnlijk een bont veulen komt :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:15

Heel spannend!

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 07:31

Afbeelding

Surely she’s close to giving birth?!!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 08:30

Denk dat nog ff duurt, heb merrie er ook zo op staan en die is voor januari

Heb je al een foto van de hengst toevallig?
Want een GC kan ook weer allerlei kleuren hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:08

Qua uiervorming is er nog niet veel te zien :)
Wel een hele leuke opname zo !

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 20:53

Poosje81 schreef:
Denk dat nog ff duurt, heb merrie er ook zo op staan en die is voor januari

Heb je al een foto van de hengst toevallig?
Want een GC kan ook weer allerlei kleuren hebben.

Helaas heb ik niks meer gehoord… hoe lang denk jij dat het nog duurt? Ik zit maandag voor een week in Tokyo dus ik hoop dat ze het nog even volhoudt.

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:28

stille meelezer hier, hoe staat het ervoor? :)

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 00:02

Afbeelding

Links een week of twee geleden en rechts van vanochtend. Uier lijkt iets voller. Het heeft hier heel veel geregend dus wellicht wacht ze tot de zon weer terug is

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:26

Ze houd het spannend!! :o