Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Er kan van alles uitkomenZe is bruin-bont, daaronder zit in ieder geval een E-gen (zwart), en een A-gen (agouti, wat haar ipv zwart bruin maakt) plus een To-gen (tobiano). Al die genen zijn dominant, daar heb je er maar 1 van nodig om tot uiting te komen. Een paard heeft echter een setje van 2 exemplaren van elk gen. Als het tweede exemplaar niet het E-gen maar het e-gen is (niet-zwart oftewel vos) kan er ook een vos uitkomen, als de vader (zichtbaar, dan is het een vos, of onzichtbaar, bij een zwarte of bruine) dat e-gen draagt. Idem kan er, als aan beide kanten ook een a-gen zit, er een niet-bruine uitkomen (= een zwarte als er wel een E-gen
![]()
meegekomen is).
En verder kan er verdunning uitkomen als de vader een creme-gen doorgeeft, of wildkleur ('dun') als de vader een wildkleurgen doorgeeft, of schimmel als de vader een schimmelgen doorgeeft, enz, enz. Dat soort extra kleurgenen zullen dus allemaal van de vader moeten komen, want die heeft je merrie niet.
En dat alles dus in combinatie met minstens 50% kans op bont.
Red_ottb schreef:Ibbel schreef:Er kan van alles uitkomenZe is bruin-bont, daaronder zit in ieder geval een E-gen (zwart), en een A-gen (agouti, wat haar ipv zwart bruin maakt) plus een To-gen (tobiano). Al die genen zijn dominant, daar heb je er maar 1 van nodig om tot uiting te komen. Een paard heeft echter een setje van 2 exemplaren van elk gen. Als het tweede exemplaar niet het E-gen maar het e-gen is (niet-zwart oftewel vos) kan er ook een vos uitkomen, als de vader (zichtbaar, dan is het een vos, of onzichtbaar, bij een zwarte of bruine) dat e-gen draagt. Idem kan er, als aan beide kanten ook een a-gen zit, er een niet-bruine uitkomen (= een zwarte als er wel een E-gen
![]()
meegekomen is).
En verder kan er verdunning uitkomen als de vader een creme-gen doorgeeft, of wildkleur ('dun') als de vader een wildkleurgen doorgeeft, of schimmel als de vader een schimmelgen doorgeeft, enz, enz. Dat soort extra kleurgenen zullen dus allemaal van de vader moeten komen, want die heeft je merrie niet.
En dat alles dus in combinatie met minstens 50% kans op bont.
Dit is heel helder, dankjewel! Ik had geen idee van de kans op bont. Is dit dan bruin bont of kan dat ook zwart bont zijn?
Ik hoop stiekem op bont of zwart met vier witte benen
Red_ottb schreef:Ok ik weet Wie de vorige eigenaar is. Lang en vaag verhaal dat hun Gypsie Cob stallion ooit eens constant was. Dat zal dus de vader wel zijn. Ik heb gevraagd om fotos dus dat moet ik nog even afwachten. Ik ga er nu dus vanuit dat er waarschijnlijk een bont veulen komt
Poosje81 schreef:Denk dat nog ff duurt, heb merrie er ook zo op staan en die is voor januari
Heb je al een foto van de hengst toevallig?
Want een GC kan ook weer allerlei kleuren hebben.