Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:26

Wist het niet meer zeker, maar Gelders was eerste wat in me op kwam :') .

Bij deze, sorry Groninger :P .

lailapri

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 06:49

Wat kunnen jullie veulens momenteel? Hebben jullie de moeders weer opnieuw drachtig? Mijn veulens kunnen nog niet zoveel maar beginnen het meelopen met een touwtje om de nek nu te snappen nu ze dagelijks uit de kudde worden gevist voor brokjes. Poetsen en voetjes op tillen lukt ook.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 07:32

Voetjes optillen, meelopen, voorzichtig aan vaststaan, kortdurend uit het zicht bij de moeder weg. Borstelen, uit een voerbak eten. Dat is het dan wel zo ongeveer. Weet ook niet wat ze nog meer zou moeten kunnen alles veulen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 07:37

Syl kan gepoetst (en dus overal aangeraakt) worden, voetjes optillen, meelopen aan halster en touw, halthouden en pasje terug, zonder moeder in de paddock blijven voor een periode en andersom (moeder blijft in paddock en zij wandelt met mij mee, wel in het zicht van moeder), trailerladen met moeder erbij. Vaststaan leren ze bij mij alleen op de trailer, verder wil ik dat ze gewoon zelf rustig blijven staan tijdens poetsen.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:03

Murionia die van jouw is echt mega! Mooi hoofd heeft ze ook.

Hier kent ze al mee lopen aan het halster, vast staan wel naast haar moeder, borstelen en hoeven krabben. Alleen met mij meelopen op het erf zonder haar mama. En buiten wandelen doen we veel 1 keer ook zonder haar mama buiten gaan wandelen en dat gaat eigenlijk heel goed.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:37

Die van mij loopt al na een paar dagen netjes mee aan het halster. Moet ook wel want we moeten over stukje weg heen.
Wormenkuur, trailer, voetjes optillen, lekker borstelen, wassen, samen met zus achter blijven in stal of wei als moeder weg gaat, ze doet het allemaal.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:01

Roosje kan ook wat ze ongeveer "moet" kunnen, dus meelopen aan het halster met en zonder merrie, alleen in de stal blijven als ma op pad is, borstelen, voetjes geven, wassen, vlechten. Mee met ma in de trailer kan ze ook. Nog een weekje, dan gaat ze afgespeend worden maar eerst mag ze nog mee naar een show :)
Ik heb mijn merrie niet drachtig, eerst weer het rijden oppakken en dan zie ik wel weer.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:14

Hier is het ook summier wat ze kan. Halsteren, meelopen met of zonder moeder, voetjes geven, borstelen, wormenkuur, bij de smid etc.
Vaststaan en trailer nog niet geoefend.
Ga haar in de lente spenen en moeder vertrekt terug op date.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:11

Mijn veulen kent het halster, meelopen, vaststaan, (trailer :+ ), bordtelen, voetjes uitkrabben + bekappen, uit de bak en de hand eten, een aantal 'enge' dingen zoals een tractorband, over het zeil lopen, over matras lopen, bladblazers en tractors.(toen ze nog bij mams stond kwam ze hiermee in aanraking), Meedraven aan de hand, stoppen.

Mss een beetje veel. Maar ik wil graag met haar naar een trail aan de hand wedstrijd als ze 1 wordt volgend jaar. Niet om iets te winnen maar eerder als training om op andere plekken te komen.

Ik Ben ook maar telkens 10min bezig met haar. Soms iets langer maar nooit langer dan een half uur tot een uur. Want ze moet ook gewoon lekker paard kunnen zijn.

Eigenlijk moet een veulen maar de abc's kennen.

En even terug over de kleur, papa is een paint. Maar ik denk niet dat ze schimmel is. Ze heeft een roze huid en blauwe ogen. Mama is nu ook niet een schimmel. Mama is ook deels quarter en heeft op de huid wel vlek aftekeningen. Op de foto lijkt dit donkerder omdat ze toen weinig haar had.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:26

De roze huid en blauwe ogen komen door het bontpatroon, als ze eerst gekleurde oren heeft en nu niet meer en dit bij moeder hetzelfde is (en er geen appie in de lijn zit) dan is schimmel vosbont eigenlijk de enige verklaring.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:07

Y’ur zit in dezelfde lijn qua kennen en kunnen, halsteren, mee lopen, alleen van mama weg (vind vooral mama een ding, Y’ur niet zo :') ) vaststaan, voetjes geven, hoefsmid, wassen/afspoelen, trailerladen. Dekjes op z’n rug, dekentje aan, vlag over z’n lijf, plastic op z’n rug. Enzovoorts. Hij is overal wel voor in :))
We trainen dit niet perse bewust, gewoon spelenderwijs als we toevallig iets bij ons hebben, ergens mee bezig zijn. Y’ur is erg ondernemend en staat overal met z’n neus bovenop :)) dan mag hij ook best mee kijken/mee doen van ons :j

Rosa is dit jaar niet opnieuw drachtig. Even bijkomen van deze bijzondere dracht. Volgend jaar gaan we waarschijnlijk wel weer opnieuw voor dezelfde combinatie :o :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:34

Hier ook mee lopen aan het halster, voetjes geven (maar heel lang optillen vindt hij wel lastig), afspoelen, poetsen, overal aanraken en staart uitpluizen, wandelen in de tuin maar daarbuiten moet er wel een ander mee anders gaat hij halverwege de oprijlaan in de staak. Dus we wandelen dan met het andere veulen erbij.
Pas een keer met het zeil geoefend en van het weekend met de trailer. Met 2 voetjes uiteindelijk op de klep. Als ik de trailer weer een keer nodig heb ga ik weer kijken hoe ver we dan komen. Dit wil ik spelenderwijs doen want hij is heel nieuwsgierig en heb liever dat hij zelf ontdekt dan dat je er druk op zet. Hij heeft paar keer vast gestaan maar poets hem eigenlijk altijd los. De bladblazer is hij gewend en de trekker en de grasmaaier. Soms nog wel spannend maar niet meer zoals in het begin. De trein kent hij ook. De smid vindt hij nog niet zo leuk maar überhaupt mannen zijn in het begin spannend..

Mijn merrie is niet drachtig. Wil eerst het rijden weer gaan oppakken en kijken hoever we kunnen komen. De planning is over 2 jaar weer dekken en dan hopen op een merrieveulen zodat ik een opvolger heb voor mijn merrie.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:03

Hoi allemaal! Veel bekende namen en veulens van het dikke buiken topic :j

Ik kom ook graag mee kletsen! Ik heb een bonte merrie Ushuaia D, geboren op 7 mei. Ze is een Ceasar ter Linden x Sandreo.

Ze heeft het niet altijd even makkelijk gehad omdat we haar moeder moesten inslapen toen ze 3 maanden oud was. Gelukkig is het met Ushuaia allemaal goed gekomen en doet ze het nu super en groeit ze goed :j

Afbeelding

Afbeelding

En nu al aardig in een wintervacht :=

Afbeelding

Afbeelding

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:21

Wat een hoop nieuwe berichten, leuk!

Wat een knapperd NikkiDW! is het je eerste veulen?

En pradadaan, die van jou vind ik ook zo leuk! Die naam ook! Vervelende start wel, gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden.

Wij zijn rustig begonnen met afspenen van May, Ze staat nu een paar uurtjes 's avonds alleen in stal, mama staat ernaast. Verder nemen we haar nu ook alleen mee naar de wei en brengen haar moeder daarna. We poetsen en kunnen voetjes optillen. Moet nog even aan de gang met trailerladen en vastzetten.

Vrijdag komt haar nieuwe vriendinnetje en we zetten ze dan (zoals jullie ook al aanraden) eerst naast elkaar op stal, daarna bij elkaar. Verwacht daar weinig problemen. Nieuwe veulen is al afgespeend en heeft al met 2 andere veulens gestaan. May is gelukkig ook makkelijk.

Ben meer benieuwd hoe der moeder, Isa, erop gaat reageren. Ze is wel weer drachtig en mijn ruin heeft ze goed geaccepteerd. Verwacht omdat het een veulen is het ook wel goed gaat maar toch even spannend.

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:10

Thanks Eclare :D Ik heb 11 jaar geleden ook zelf een veulentje gefokt, een PRE. Die heb ik toen uiteindelijk verkocht, nadat hij was ingereden. Ik heb gelukkig toen een fantastische nieuwe eigenaresse voor hem gevonden en ik bezoek hem ieder jaar nog <3 Jij al eerder een veulen gehad?

Het was absoluut niet de bedoeling om weer een paard of veulen te kopen, maar ik was op slag verliefd :o

Umbrella kan meelopen en achterwaarts. Ik kan haar schouders en achterhand verplaatsen. We wandelen over het hele terrein en in de verschillende bakken/round pens op stal. Ze vindt borstelen heerlijk (net zoals knuffels door mijn twee dochters) en voetjes geven is ook geen probleem. Een wormenkuur vindt ze heerlijk :') Vandaag voor het eerst trailer laden geoefend en ze liep er zo op, heel fijn! Haar moeder is enige tijd terug al verhuist, ze is daarvoor heel langzaam gespeend :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 20:24

Ik heb maar meteen wat nieuwe foto's van mn juffie gemaakt. Morgen is ze een half jaar oud *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:40

Mag ik me hier ook melden? Onze draak is inmiddels een half jaar oud en staat al op eigen hoefjes.

[FA] I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Plan a, veulen is voor de verkoop is compleet mislukt, ze is te knap en te leuk.

Afbeelding
Niet haar meest flatterende foto, maar ze zit nu niet in een bloedmooie levensfase >;) .

Afbeelding
Mevrouw heeft een duidelijke eigen mening, maar als het haar past kan ze keurig aan een touwtje meelopen, poetsen is geen probleem, voetjes optillen ook niet, behalve bij de hoefsmid
Spoiler:
zeg nooit dat je een braaf en goed opgevoed veulen hebt staan

Ze mag hier lekker in de gemengde kudde opgroeien, met vriendje en vriendinnen in diverse leeftijden en over 3 jaar gaan we haar inspannen. Hopelijk werkt tegen die tijd de zwaartekracht en blijven de voetjes in de buurt van de grond.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:18

Kiko : ah dacht even dat je deze erbij had gekocht. Maar wel fijn dat het bekend was wbt de overbijt , alleen wat erger dan gedacht dan.

Wat knap van het trailerladen dan zo zeg. Altijd handig als ze dat kunnen.
Wat het cover een mooi hoofd zeg!

Prinero , welkom en gefeliciteerd met je aanwinst. Wat fijn dat zijn maatje mee verhuisde.

Eclair , welkom en wat een mooi veulen. Van welke hengst is de moeder nu drachtig?

Soohievvd , oh man toch nog een uierontsteking. Dat verwacht je niet meer dan inderdaad. Fijn dat ze aan beterende hand lijkt.

Nikkivdv : gefeliciteerd met je aanwinst , wat is ze momenteel mooi donker zeg :j

Saner , oh wat vervelend dat het helemaal niet zo soepel gaat inderdaad. -O- dat is niet het scenario waar je met twee veulens direct rekening mee houdt.

Sentir , welkom.
Cremello zal ze zeker niet zijn. Papa een paint en mama deels quarter betekend niet dat ze geen schimmel kan zijn want komt bij beide rassen gewoon voor.
Zo te zien is haar kleur een vos. En gezien de mama vlekken en haar eigen vlek is ze vermoedelijk een schimmelbonte vos geboren. En dan kan ze of een bonte zijn of Max sabino of W20/W20.
Heb je al gecheckt op doofheid? :o

De moeder ziet er namelijk uit als een zwartbonte geboren schimmelbonte. :j

Kvikur , gaat het hè alweer 6 maanden bijna. Oh kleine monstertjes maar dat overnemen van mama als baas is denk ook wel afhankelijk wat ze dan ervan overneemt.

Calice , wat kan die truffel en ontzettende diva koppie opzetten zeg

Ansodm : fijn dat het met zowel nova als moeders beide goed gaat.

Quie , met die omgeving zijn al die fotos van je veulens om af te drukken zelfs als ze zo vies is :')

Muronia , fijn dat het langzaam afspenen goed zo gaat. Maar jeetje maat pony halster is ze alweer bijna door heen joh... Mooie fotos.

Pradadaan , welkom. Wat een mooi veulen. Vervelend met het verlies van de moeder. Gelukkig heeft ze het aardig getrokken en hebben jullie nog een mooi aandenken aan haar.

Nimmy welkom

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:22

Nou ik ben gister thuis gekomen van vakantie. Hailey weer bij indian en lootah gelaten dus lootah was dolblij.
War ze hier een beetje kent is. Trailer ( samen met moeders) vast staan. Hoefsmid en voetjes optillen al is evenwicht soms nog een dingetje. Meelopen aan touwtje en halsteren. Achteruit lopen. Door het bos wandelen. Autos en fietsers en wat tractors gezien.
Voer uit emmer eten. Kan haar overal borstelen en aanraken.

En in november krijgen we haar eerste les. Volgend jaar gaat ze mee op wedstrijd namelijk :j.

Ze wil het liefste hooi uit de zak , waarmee ik het breng.

Afbeelding

Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:21

Hier is Hailey weer helemaal happy en blij. Eerste dagen miste ze Sookie wel. En ook Lootah (veulen) miste haar. Nu hebben deze twee elkaar gevonden om samen gek te doen. :+

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:19

Schimmel of niet, Ongeacht blijft ze mooi :o

Gisteren nog wat slobber gevoerd (op voorschrift van de DA) en even gemeten. Ze stond wrl niet recht en wou absoluut niet recht komen dus we gokken op zon 120cm schoft.

Ze is ondertussen al 7 maanden. Ik had helemaal verkeerd gerekend.

Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:44

Schatje is het wel sentir. Zijn de ouders panel getest? Anders is het wel handig om dit te laten doen. Kan via animal Genetics en kost je de kop niet.
Voor 195 dollar heb je alles. En kleur en gezondheid.

Afbeelding

Of alleen de panel. Voor 95 dollar.

Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:57

Papa is panel getest, is een paint hengst dus die gegevens heb ik.
Alleen is de mama niet getest geweest.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:57

Vandaag weer bij de hoefsmid. Ze doet het zo super braaf. Hoefsmid was ook helemaal blij met hoe knap ze het deed. <3

Samen met tante Hailey die het nu voortaan zelf kan.

Afbeelding

Sentir , lekker ongevraagd advies. :o Maar ik zou je veulen dan wel laten testen.

Hoe groot zijn beide ouders dan ? Want als ze nu 1.20 is? Dan word ze rond de 1.40/1.45?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 16:29

Vandaag veulen weggebracht naar nieuwe adres. Opa pony mocht als gezelgschap mee (die was al jaren niet meer op de trailer geweest). Beide liepen er zo in en stonden onderweg prima.

Aangekomen gelijk bij oudere merrie en ander veulen in de wei gezet. Dat ging ook heel rustig.
Even onrust toen ze Opa niet meer zag, dus maar gauw weggegaan zodat ze elkaar niet meer konden horen.
Merrie zoekt wel iets maar is op zich rustig.
Volle zus van verleden jaar is onrustiger.