Het dressuurpaard volgens Rosie en de FEI

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 21:47

ponyzotje schreef:

en daar zit eigenlijk de fout bij vele paarden. het wordt hen onmogelijk gemaakt om nog correct te lopen.
waar gaat dat dan naartoe?

Dat gaat naar Den Bosch toe.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:09

Anna42 schreef:

Dat is niet voor alle hengsten weggelegd die zich in Ermelo kwamen laten beoordelen.
Dat is ook wat ik me afvraag.
Waarom de kennis en intentie van KWPN, jury, fokkers kortom de hele organisatie plus het doel waar die organisatie naar toe werkt op alle fronten aanvallen, maar wel je eigen dieren aan de zo vermaledijde juryleden en doelstelling van die organisatie onderwerpen Verward

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 22:17

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:

Dat is niet voor alle hengsten weggelegd die zich in Ermelo kwamen laten beoordelen.
Dat is ook wat ik me afvraag.
Waarom de kennis en intentie van KWPN, jury, fokkers kortom de hele organisatie plus het doel waar die organisatie naar toe werkt op alle fronten aanvallen, maar wel je eigen dieren aan de zo vermaledijde juryleden en doelstelling van die organisatie onderwerpen Verward
[/quote]

Even bij het topic blijven Saar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:43

Anna42"]
[/quote]

[quote="Anna42 schreef:
Even bij het topic blijven Saar.

Verward

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:50

hm ik weet niet waarover den bosch gaat. maar ik kan het wel raden.
sarabande, ik heb een bepaald beeld voor ogen. in dat beeld zit de hele organisatie in een eigengebouwde kluwen. waar zij denken nog wijs uit te raken. maar dat doen ze eigenlijk niet. en op die momenten heb je imo een buitenstaander nodig, die niet in die kluwen zit, maar erop of erbuiten. die alles of een deel kan overzien. dan kom je soms tot nieuwe visies die alle drogredenen bannen die in die kluwen zaten.

eigenlijk is de hele wereld aan zo'n buitenstaander toe, als je begrijpt wat ik bedoel, maar dat doet niet echt terzake Knipoog

point is dat wij als buitenstaander (misschien zitten we zelfs op de kluwen, maar niet erin), soms de dingen beter kunnen zien. of anders. of uit een andere hoek.
het is ons recht en misschien zelfs onze plicht van bepaalde gevestigde waarden in vraag te stellen.
daarom discussiëren wij over de kwestie. aangezien wij overzien, kunnen wij ook nog kijken naar het paard als wezen, het paard als wat het eigenlijk IS. soms moet je vele waarden overboord gooien om dat terug te zien. misschien deze waarde ook. hoe liep het paard oorspronkelijk? wat willen wij zien? ( EN WAAROM??? ) hoe kunnen we dat bereiken zonder het eigenlijke paard uit het oog te verliezen? willen we het paard dan vervormen? waarom? en hoe? mag het, kan het, welke gevolgen heeft het... daar draait het om.
overigens is je onderschrift heel passend, het is prachtig als iedereen dat in ere kan houden.

Plato had als filosofie de ideeenwereld. hij zij dat elk paard een afbeelding was van HET paard, uit de ideeenwereld die wij niet kunnen zien. en HET paard was perfect.
nu kunnen wij proberen dat beeld na te streven, maar we kunnen dat oorspronkelijke beeld niet veranderen. misschien maken we in deze tijd te vaak die fout.

crush

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:57

Typisch Anna,weet nooit antwoord te geven op normale vragen,ojaAnna,ik vind Doruto een erg goede hengst,vooral omdat hij zijn kinderen zón ontzettend goed karakter meegeeft,die willen werken en meedenken.Karakter lijkt mij het belangrijkste voor een paard,er wordt veel te vaak met een merrie gefokt die niets in de sport gepresteerd heeft,maar alleen omdat ze zo mooi is.Met een hengst idem dito,laat hem eerst maar bewijzen dat hij het hogere werk aankan en tot die tijd gelimiteerd dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:59

Zonder een goed werkwillig karakter ben je nergens. Maar dat lijkt mij vrij logisch toch?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:06

crush schreef:
Typisch Anna,weet nooit antwoord te geven op normale vragen.

ik vind dat anna al heel veel van onze vragen beantwoord heeft. ook met den bosch heeft ze the point geraakt: er wordt maw niet op gelet, of te weinig.

karakter is net zo belangrijk. mijn stuk hierboven ging echter over het paard in zijn gehele bouw en beweging. op karakter kan je ook fokken. alleen een paard met karakter haalt de top. maar ook karakter kan je kweken, ontwikkelen wil ik zeggen.

crush

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:14

Ik begrijp gerust wel dat je niet een of andere mislukte kromme bok moet fokken,maar er zijn genoeg onderzoeken gedaan waarom een bepaald paard presteert en ze kwamen er toch niet precies achter,zo is het met mensen toch ook.Je hoeft niet super inelkaar te zitten om het allerhoogste te presteren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:14

ponyzotje schreef:
ik vind dat anna al heel veel van onze vragen beantwoord heeft. ook met den bosch heeft ze the point geraakt: er wordt maw niet op gelet, of te weinig..

Welk point, welk antwoord? waarom de eigen hengsten wel aan het KWPN voorstgesteld zijn???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:19

Volgens mij gaat het topic over de visie van Rosie. Als ik het topic nogmaals doorlees word deze visie totaal verkeerd begrepen.

Of ik heb het niet begrepen, kan ook natuurlijk. Gelukkig denk ik graag het positieve van mensen, en daarmee denk ik juist dat Rosie en het kwpn, want die artikels worden heus wel doorgelicht, weer op het spoor gaan van een goed bewegend dressuurpaard.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:25

Pipo schreef:
Volgens mij gaat het topic over de visie van Rosie. Als ik het topic nogmaals doorlees word deze visie totaal verkeerd begrepen.

Of ik heb het niet begrepen, kan ook natuurlijk. Gelukkig denk ik graag het positieve van mensen, en daarmee denk ik juist dat Rosie en het kwpn, want die artikels worden heus wel doorgelicht, weer op het spoor gaan van een goed bewegend dressuurpaard.

Nu zijn we er weer.
i.p.v. weg te dwalen van blijkbaar pijnlijke punten.

Hij heeft inderdaad ruggespraak gehouden en conclusies getrokken met een aantal personen.
En dan roept iemand dat het zijn woorden zijn en niet van de leden.
i.p.v niet de woorden van 1 lid.

crush

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:26

Ik heb ook al eerder geschreven,je leest zoals je het wil lezen,het staat er misschien wat knullig,maar wanneer een artikel geschreven wordt wil het nog niet zeggen dat er eerder ook al niet zo over gedacht werd.Immers alles met paarden is al eens opgeschreven,ze moeten toch het blad vullen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:51

Is het trouwens niet zo dat bij het KWPN men altijd op zoek is naar hoogbenige type's ? Ik denk dat de hoogbenige paarden in de regel meer op hun voorhand lopen. Als je kijkt naar Ferro + kinderen die vaak wat kortere voorbenen hebben, bewegen die (of het is optisch bedrog) meer op de achterhand.
Is dit een juiste beredenering ?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:45

Anna42"]
[quote="Gail schreef:
Pff, ik vind het ook nogal een witch hunt worden. Rosie is dom en snapt nergens wat van en het afgebeelde paard is stront. OK dan!

Bel die man en ga hem bestoken, of stuur een ingezonden brief naar het KWPN, dat lijkt me zinvoller dan dit.

Kom op Gail wel bij de leest blijven. Rosie wordt door niemand gekwalificeerd als dom. Rosie wordt aangesproken op wat hij schrijft. Ook het afgebeelde paard wordt niet als stront gekwalificeerd. Wel wat Rosie erover schrijft.
Het topic is overigens interessant genoeg om er in brede kring over te discussieren en dat is via IDS niet mogelijk.
[/quote]

Je schrijft meerdere keren dat de man alles uit de lucht gegrepen heeft geen visie heeft z'n engels waarschijnlijk niet goed is en alles wat hij schrijft klinkklare onzin is en o ja we moeten hem vooral niet serieus nemen....maar je bedoelt eigenlijk te zeggen dat je hem toch intelligent vindt??? Verward

Dit is inderdaad kennelijk interessant voor een brede discussie, ik zeg alleen dat als je anoniem de man zijn visie persoonlijk (tenslotte staat zijn naam in het onderwerp) ter discussie stelt, het wel zo netjes zou zijn je de discussie óók met de persoon in kwestie aangaat, hetzij 1 op 1 hetzij via IDS.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 10:50

Pipo schreef:

Volgens welk plan gaat men dan te werk?

hanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:20

Dat lijkt me leuk Rosie en Anna42 in discussie in Den Bosch..........

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 11:23

ponyzotje schreef:
hm ik weet niet waarover den bosch gaat. maar ik kan het wel raden.
sarabande, ik heb een bepaald beeld voor ogen. in dat beeld zit de hele organisatie in een eigengebouwde kluwen. waar zij denken nog wijs uit te raken. maar dat doen ze eigenlijk niet. en op die momenten heb je imo een buitenstaander nodig, die niet in die kluwen zit, maar erop of erbuiten. die alles of een deel kan overzien. dan kom je soms tot nieuwe visies die alle drogredenen bannen die in die kluwen zaten.

eigenlijk is de hele wereld aan zo'n buitenstaander toe, als je begrijpt wat ik bedoel, maar dat doet niet echt terzake Knipoog

point is dat wij als buitenstaander (misschien zitten we zelfs op de kluwen, maar niet erin), soms de dingen beter kunnen zien. of anders. of uit een andere hoek.
het is ons recht en misschien zelfs onze plicht van bepaalde gevestigde waarden in vraag te stellen.
daarom discussiëren wij over de kwestie. aangezien wij overzien, kunnen wij ook nog kijken naar het paard als wezen, het paard als wat het eigenlijk IS. soms moet je vele waarden overboord gooien om dat terug te zien. misschien deze waarde ook. hoe liep het paard oorspronkelijk? wat willen wij zien? ( EN WAAROM??? ) hoe kunnen we dat bereiken zonder het eigenlijke paard uit het oog te verliezen? willen we het paard dan vervormen? waarom? en hoe? mag het, kan het, welke gevolgen heeft het... daar draait het om.
overigens is je onderschrift heel passend, het is prachtig als iedereen dat in ere kan houden.

Plato had als filosofie de ideeenwereld. hij zij dat elk paard een afbeelding was van HET paard, uit de ideeenwereld die wij niet kunnen zien. en HET paard was perfect.
nu kunnen wij proberen dat beeld na te streven, maar we kunnen dat oorspronkelijke beeld niet veranderen. misschien maken we in deze tijd te vaak die fout.

Wat een wijsheid in dit stukje tekst. Dat zijn de punten waarover je in de fokkerij na moet denken. Het zijn tegelijkertijd de uitgangspunten om een fokkerij systematisch te verbeteren.
Op zijn belgisch CHAPEAU.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 11:30

crush schreef:
Typisch Anna,weet nooit antwoord te geven op normale vragen,ojaAnna,ik vind Doruto een erg goede hengst,vooral omdat hij zijn kinderen zón ontzettend goed karakter meegeeft,die willen werken en meedenken.Karakter lijkt mij het belangrijkste voor een paard,er wordt veel te vaak met een merrie gefokt die niets in de sport gepresteerd heeft,maar alleen omdat ze zo mooi is.Met een hengst idem dito,laat hem eerst maar bewijzen dat hij het hogere werk aankan en tot die tijd gelimiteerd dekken.

Geef mij 1 normale vraag die ik niet beantwoord heb. Overigens wacht ik nog steeds op jouw type.
Je hebt helemaal gelijk. Paarden presteren op hun karakter. Dat karakter moet werkwillig zijn zodat elke ruiter er mee om kan gaan en niet alleen een paar profi's. Doruto bv had dat werkwillige karakter aan zijn Arabische genen te danken.
Karakter is een wezenlijk onderdeel van het totale sportpaard. Daarom moeten alle onderdelen goed functioneren om het sportpaard in zijn totaliteit goed te laten functioneren.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 11:35

crush schreef:
ze moeten toch het blad vullen.

Een fokkerijblad vul je toch niet met pertinente onzin en zeker niet het fokkerijblad van 's werelds grootste en beste stamboek. Dan kun je het lidmaatschapsgeld (jouw en mijn geld) wel beter besteden, dacht ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:36

Ik had een heel normale vraag, daar is nooit antwoord op gegeven nog in geen anna topic trouwens.
Ook niet op de vraag welk eigen product tot voorbeeld van al die theorie kan dienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:40

hanna schreef:
Dat lijkt me leuk Rosie en Anna42 in discussie in Den Bosch..........

Voorstel had ik op de tweede pagna van dit topic al gemaakt. Rosie, Anna en nog wat mensen............Haha!

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:43

Anna42"]
[quote="ponyzotje schreef:

en daar zit eigenlijk de fout bij vele paarden. het wordt hen onmogelijk gemaakt om nog correct te lopen.
waar gaat dat dan naartoe?

[/quote]

Anna, heb je moeite met het KWPN of alleen met het artikel waar dit topic over gaat. De keuring in Den Bosch ervaar ik altijd als een belevenis en een event waar de beste hengsten van Nederland samen komen. Als fokker is dit een unieke gelegenheid om zelf te oordelen welke hengst bij je merrie past. Uiteraard aangevuld met de informatie uit de hengstenboeken. Welk profesionele alternatieven heb je in Nederland om te fokken, dan moet je al snel uitwijken naar Duitsland, maar daar worden hele hordes hengsten goedgekeurd. Verder staat het KWPN open voor goede hengsten uit het buitenland, zodat hier ook gebruik van kan worden gemaakt. Je kan het niet eens zijn met de richting welke zij kiezen, maar als fokker heb je ruimte genoeg om binnen de grenzen aangegeven door het kwpn zelf keuzes te maken. Verder ben ik blij dat zij een visie hebben geventileerd zodat een ieder weet welke richting het opgaat en zijn keuze kan maken.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:44

sarabande schreef:
Ik had een heel normale vraag, daar is nooit antwoord op gegeven nog in geen anna topic trouwens.
Ook niet op de vraag welk eigen product tot voorbeeld van al die theorie kan dienen.

Een goed architect hoeft nog geen goed metselaar te zijn.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 11:53

Magique schreef:
Is het trouwens niet zo dat bij het KWPN men altijd op zoek is naar hoogbenige type's ? Ik denk dat de hoogbenige paarden in de regel meer op hun voorhand lopen. Als je kijkt naar Ferro + kinderen die vaak wat kortere voorbenen hebben, bewegen die (of het is optisch bedrog) meer op de achterhand.
Is dit een juiste beredenering ?

Je hebt 100% gelijk. Als je hoogbenige paarden wilt fokken en je vergeet de andere cruciale verhoudingen dan raakt het evenwicht zoek. Het type dat je dan krijgt voldoet optisch weliswaar aan het beeld maar praktisch niet.
Vanuit een hoogbenige perspectief zou Ferro kortbenig kunnen zijn. Vanuit een evenwichtsperspectief met de juiste verhoudingen zijn de benen precies goed.
De praktijk laat vervolgens zien dat je met dat type en die verhoudingen tot betere prestaties komt dan met het optisch ideale lange voorbeen.
Desondanks wordt in het selectiebeleid de voorkeur gegeven aan het optisch ideale beeld. Daardoor neemt het aantal afvallers toe en het aantal optimaal presterende paarden af.
Als stamboekleiding zou je tevreden kunnen zijn met een paar toppers die nog even aan het grote werk mogen ruiken.
Je zou je ook kunnen afvragen of je met ongeveer 10- 12000 veulens per niet veel meer zou kunnen bereiken.
Dat vergt echter denkwerk en vervolgens een planmatige aanpak en die cruciale voorwaarden zijn door Ponyzotje perfect aangegeven.