Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
angelpam schreef:Cassantos geeft ook brave springpaarden.
Up to date nakomelingen hebben vaak een gebruiksaanwijzing maar zijn wel eerlijk en vertrouwd.
Desiree schreef:Baltic VDL. voornamelijk frans gefokt, jus de pommes zit erachter, en Quidam de Revel.... Interessant! Ik ken hem niet zo goed en ik denk dat hij daarom iets toe te voegen heeft in de fokkerij, mocht er een merrieveulen van komen. En hij vererft dus brave paarden?
friesam schreef:Willen allemaal een nieuwe Totilas of degelijke fokken en fijn te rijden gebruiks paarden die ook eens lekker naar buiten kunnen worden wat vergeten.
...
Desiree schreef:Rocamor schreef:Die drie die jij noemt van jaaaaren terug, die fokten er toch juist "koppen op"? Of ben ik zo in de war?
En welke richting zit je zelf te denken? Spring, dressuur of "gewoon een braverd waar de gemiddelde ruiter veel plezier aan kan beleven"?
Moet ie ook KWPN zijn of moet ie door KWPN worden erkend?
KWPN erkend is wat mij betreft `KWPN`.
Ik zit te denken aan een wat nuchterder sportpaard, waar je aan mag komen en waarmee je buiten zou kunnen rijden zonder te verongelukken.
Maar dan zou ik een uitstapje moeten doen buiten het stamboek en uitwijken naar bijvoorbeeld een kinsky.
Die ik noem stonden er om bekend dat ze brave en betrouwbare karakters fokten.
Dees schreef:Misschien, Desiree, is het wel verstandig om er vanuit te gaan dat er helemaal niemand een veulen van je wil kopen, wat voor hengst je ook gebruikt.
Daarmee zeg ik niets over je merrie en ook niets over jou, maar wel iets over de markt voor veulentjes. Er is gewoon minder vraag dan aanbod.
Fok jij voor de verkoop, dan doe je er het beste aan om een goede springhengst te gebruiken die er om bekend staat goed springende, werkwillige sportpaarden te brengen. Dat in combinatie met het bloed van jouw merrie..., imo maak je alleen dan goede kans dat er gerichte vraag naar je veulentje zal zijn. Dan moet het veulentje natuurlijk ook nog goed lijken. Heb je pech en zit er een stomme aftekening op, of komt het in beweging niet uit de verf, dan zul je niet uit de kosten komen bij verkoop.
De zoveelste dressuurhengst op springmerrie...daar zit eigenlijk niemand meer op te wachten. De markt voor veulentjes met een Gelderse vader is nog meer prut. Wil je verkopen, zou ik me daar niet verder op richten.
Desiree schreef:Dees schreef:Misschien, Desiree, is het wel verstandig om er vanuit te gaan dat er helemaal niemand een veulen van je wil kopen, wat voor hengst je ook gebruikt.
Daarmee zeg ik niets over je merrie en ook niets over jou, maar wel iets over de markt voor veulentjes. Er is gewoon minder vraag dan aanbod.
Fok jij voor de verkoop, dan doe je er het beste aan om een goede springhengst te gebruiken die er om bekend staat goed springende, werkwillige sportpaarden te brengen. Dat in combinatie met het bloed van jouw merrie..., imo maak je alleen dan goede kans dat er gerichte vraag naar je veulentje zal zijn. Dan moet het veulentje natuurlijk ook nog goed lijken. Heb je pech en zit er een stomme aftekening op, of komt het in beweging niet uit de verf, dan zul je niet uit de kosten komen bij verkoop.
De zoveelste dressuurhengst op springmerrie...daar zit eigenlijk niemand meer op te wachten. De markt voor veulentjes met een Gelderse vader is nog meer prut. Wil je verkopen, zou ik me daar niet verder op richten.
Dat is precies wat ik zeg.
Vandaar een goede springhengst die er om bekend staat goed springende en werkwillige sportpaarden te brengen. Mijn merrie is gewoon goed. Het huidige veulen had ik ook al kunnen verkopen voor 3000 euro en dat is een mooie prijs voor deze tijd.
De marktwaarde is volgens een KWPN inspecteur die ik gesproken heb echter hoger, een 4000 a 5000 euro, gezien de bewezen moederlijn, gezien de prestaties van de eerste nakomeling.
[naam verwijderd] schreef:De marktwaarde is volgens een KWPN inspecteur die ik gesproken heb echter hoger, een 4000 a 5000 euro, gezien de bewezen moederlijn, gezien de prestaties van de eerste nakomeling.

R12312 schreef:Dees schreef:De markt voor veulentjes met een Gelderse vader is nog meer prut. Wil je verkopen, zou ik me daar niet verder op richten.
Dat is niet helemaal waar, er is enorme vraag naar Alexandro´s
zelmago4it schreef:Een dressuurhengst op een springmerrie of andersom kan juist heel interessant zijn! Het zijn vaak heerlijke allround paarden waar je alle kanten mee op kunt. Ik heb 2 paarden op stal thuis met een dressuurvader en springmoeder. En het zijn allebei beesten die zeker weten potentie hebben voor het hogere werk (misschien geen grand prix maar zeker hoger als het nationale niveau).
Het gaat er vooral om dat ze een goed exterieur hebben, waar ze mee kunnen werken, en een werkwillig karakter met voldoende looplust.