Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:30

ohjajoh6 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat dit een ontwikkeling is die ook bij de grotere "berijdbare" rassen aan de hand is.

Als je af en toe hier op bokt al ziet wat er met wat gemixt word en dan maar op hoop van zegen, pakt het goed uit, hebben de "vermeerderaars" de grootste monden en pakt het slecht uit , hoor je er uiteraard niets meer van.

Maar dat mag je toch vooral niet alleen maar op de kleinsten afschuiven.

Dat is misschien wel zo.

Knolselder

Re: Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:56

Joolien, jammer genoeg niet :( misschien dat zaterdag wel iemand even wil filmen (en dan ga je zien dat hij alleen gaat crossen :P)
Rups is wel de moeite om te zien in de Liberty :~ al zeg ik het zelf :+

Zo zijn er ook heel veel grotere rassen die enorm verluxt zijn, maar waar dat niet het oorspronkelijke rasdoel is. Dat vind ik dan weer jammer. Waar is de rastypische haflinger, fjord of Fries heen.

Als iemand een pony eender wat en papier maakt niet uit zoekt, heeft dat niets met minipaarden te maken. Dat zijn gewoon vermeerderaars van papierloze pony's.
Maar ook binnen het stamboek zijn er vermeerderaars. Absoluut.
En ik hou ook niet van giga 'fokkerijen' waar ze 20 veulens fokken, om er 3 goede bij te houden en de rest aan de handelaar mee te geven.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:09

Over dat verluxen van fjorden wil ik wel reageren... Vroeger werden ze toch gebruikt voor de landbouw, bosbouw, slepen enz. maar tegenwoordig worden ze vooral als veelzijdige gebruikerspaarden ingezet. De luxe helpt ze mee te komen in de sport. Ik ben hier groot voorstander van. Tijden veranderen, en de wensen dus ook. Wel vind ik het tof dat het trekken nog altijd een keuringsonderdeel is voor de fjordenhengsten (als ik me niet vergis), heel gaaf!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:13

Ja, maar ik vind een ras zo verloren gaan. Als je de sport in wil zijn er zoveel andere rassen die daar prima voor geschikt zijn.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:16

waarom verluxen we dan bij het nmprs?
Ik vind het juist goed dat stamboeken met de tijd mee gaan maar toch het ras niet verloren laten gaan. Een hengst moet bij het fjordenstamboek echt een flinke selectie door zien te komen, ja je ziet meer luxe, maar de rasstandaard word nog altijd gerespecteerd.

Mira283Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:23

Knolselder schreef:
Ja, maar ik vind een ras zo verloren gaan. Als je de sport in wil zijn er zoveel andere rassen die daar prima voor geschikt zijn.

Precies! Als ik de haflinger die ik bijrij vergelijk met wat er nu gefokt word is het een lompe boerenknol. Vind ik weer zo zonde.

Maar om even op de mini's terug te komen je komt dan ook op den duur als je door fokt ook genetische afwijkingen tegen. Hoe gaan jullie dan daar mee om?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:19

Joolien schreef:
dat mensen vragen naar een kleintje onder de 100mtr

Stille meelezer..
Ik heb mn paardjes het liefst altijd wel graag wat kleiner dan 100mtr inderdaad.. is zo'n klim anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:21

ImkeTarek schreef:
Joolien schreef:
dat mensen vragen naar een kleintje onder de 100mtr

Stille meelezer..
Ik heb mn paardjes het liefst altijd wel graag wat kleiner dan 100mtr inderdaad.. is zo'n klim anders ;)

:') je snapt me wel toch :')

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:25

Omdat bij het Nmprs juist dat het rasdoel is. Om een rijpaard in het klein te fokken. Dus in verhouding een luxe paardje.

De haflinger, fjord,... Was de rasstandaard net een stevige pony. Die zie je toch niet meer zo vaak. Ik vind het zelfs niet mooi die luxe haflingers en fjords :P
Is natuurlijk ieders zijn eigen mening en smaak, maar ik vind het zonde.

Paardeen van 100meter zouden helemaal verboden moeten worden :')

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:17

mira, heel veel genetische afwijkingen zijn te testen, dus in principe kun je heel veel dingen al uitsluiten, of dat door iedereen gedaan word is wat anders

maar zien we die veranderingen in rasstandaard ook niet bij honden bijvoorbeeld?, als je foto's ziet van bijv. de duitse herder nu en 100 jaar geleden, is een totaal andere hond, waarbij is de ouderwetse 100x mooier en beter vind dan die van nu

ik vind een luxe haflinger wel heel mooi, mijn buurman had er 8 , merries en een hengst, prachtige dieren, helaas is hij pas overleden en zijn de paarden verkocht

bij fjorden vind ik het oude type juist mooier, mijn vriendin heeft er drie en de oude merrie is echt nog zo'n robuuste, prachtig vind ik dat

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:34

Knolselder schreef:
Ik vind het zelfs niet mooi die luxe haflingers en fjords :P
Is natuurlijk ieders zijn eigen mening en smaak, maar ik vind het zonde.

;( diep teleurgesteld... ik ben er juist groot fan van!
Zo tof die sport fjorden :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:14

Ja en die herdershonden zijn helemaal kapotgefokt met te lage kruisen :P

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:20

Ik moet zeggen dat ik de nieuwe model fries en haflinger ook echt niks vind, maar ik hou dan ook van stevige paarden

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:28

Joolien schreef:
Maar zijn jullie ook niet met me eens dat er ook heel veel wildfok/vermeerderen aan de gang is? Of valt dat wel mee?
Ik zie wel eens advertenties op fb voorbij komen, dat mensen vragen naar een kleintje onder de 100 mtr, papier maakt niet uit, als t maar een hengst is, want dan kan ik leuk mijn merrietjes elk jaar dekken. Dat vind ik dan weer zo eng, en die mensen melden zich uiteraard niet hier :P

Knolselderij, heb je daar ook een filmpje van? :oo

Denk dat je dat kan stellen bij ál het vermeerderen met dieren.
Iets wat "leuk verkoopt "is handel, en daar is de handel in dieren géén uitzondering op, helaas.
Op een ander forum spreken we dan ook over fokkers en fukkers......het laat zich raden wie wie is.
En natuurlijk melden die zich hier niet, daar hebben ze geen tijd voor, want tijd is geld, en garantie geven we tot de deur.

En dat is het triest dat de meeste dieren zichzelf tóch wel verkopen.
De meeste mensen zijn nog steeds "koopjes jagers " en weten altijd wel een goede rede te geven waarom zij nu nét zo een paardje met een vage geschiedenis hebben gekocht......."gered "misschien wel.
Tja en het is op het oog best een knap beestje, dus één keer een veulentje.........
En je wilt niet weten hoe vaak dat per dag gedacht of gezegd wordt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:24

Waar ik me mateloos aan irriteer is op marktplaats.. Prachtig klein minipaardje te koop, heeft alleen een stamboom en chip(dus geen minipaard vind ik), overo,splash,champagne(geen van alle zijn ze, gewoon bontjes en valkjes) en daar vragen ze prijzen voor die ik voor mijn paardjes soms nog niet eens vraag...
Dat zijn de mensen die de markt kapot maken, naja dat vind ik :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:00

Snap je helemaal, Dustinlover, ik kreeg deze week een mailtje van iemand die net een minipaardje gekocht heeft bij een 'bekende minipaardenstal'. Bleek het diertje alleen een NSPS paspoort te hebben zonder afstamming, maar ja, het is toch een minipaard want het is klein. :roll:

En ja, als je dan google'd op minipaardje, dan kom je uit op die 'goede minipaardfokkers' die wel altijd dieren te koop hebben tussen 1-3 jaar.

En toppunt van al, die mailen dan mijn mailbox plat om meer informatie over minipaardjes... waarom gaan ze die vragen niet stellen bij hun goede minipaardstalwaar ze hun merrie hebben gekocht hé. :+

Dan probeer ik hen toch maar uit te leggen dat hun merrie niet echt als een minipaardje kan beschouwd worden en het lastig wordt om er verder mee te fokken met stamboekpapier, maar dat is het één oor in en het ander weer uit... zucht, ... en wij doen al die moeite om onze dieren helemaal in orde te hebben voor we er een veulen uit willen fokken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:14

ja zo gaat dat, ook vaak mensen die zeggen, leuke shetten heb je , dan zeg ik dit zijn geen shetten maar minipaardjes, antwoord : oh?? falabella's? 8)7

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:27

Precies vanessa.. Nu ken ik die mensen wel van de markten en zijn het verder wel aardige mensen, maar er komen steeds meer van die mensen met ook precies dezelfde soort foto's. Ik irriteer me eigen er echt aan, maar dat zullen mensen met NSPS stamboek shetlanders misschien ook wel doen aan de shetlanders zonder papier.

Ook dat inderdaad Jolanda.. Ik heb natuurlijk ook soms grote voor de verkoop en dan hoor ik dat ook zo vaak.. Soms reageer ik er niet eens meer op want heb geen zin meer in al die uitleg soms :P

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:40

Bedoel je dan dat soort foto's waar ze een 'minipaardje' aan een lang stuk touw vasthouden, en een heel eind er vanaf gaan staan en het paardje op zo'n manier zetten alsof de man die er naast staat een echte reus is ofwel het paardje precies een chihuahua lijkt. :+ Echt om de potentiële kopers ervan te overtuigen dat hun minipaardje het kleinst is, terwijl dat bij ons niet eens de grootste vereiste is, wij willen een correcte bouw en verhouding in onze fokkerij.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:50

Die ja :+ Verschrikkelijk.. Ik doe juist men best om het paardje op de foto te zetten dat het lijkt alsof er een groot paard staat en dat mensen zeggen: Wow het zou zo een grote kunnen zijn :P

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:58

Haha, Begrijp je helemaal Dustinlover. :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:23

Rowan ik snap idd wat je bedoelt dat lijken dan echt ukkie ukkies

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:54

Ik vind het vooral ergerlijk dat al die paardjes, stuk voor stuk, aangeboden worden als minipaardjes. Terwijl ze OF geen papieren hebben, OF Nsps zijn. Idd nooit een minipaardje.
Ze stellen dan altijd van die jaarlingetjes op, want die zien er nog fijngebouwd uit (tot ze ' jaar oud zijn)

Ik ken ook zo iemand die tegen me zei een minipaard te hebben totdat ik het boekje in handen kreeg. Zuivere shetlander.
En ze bieden die diertjes dan aan aan een prijs die te hoog ligt voor een 'gewone' shet, en te laag voor een echt miniatuurpaard. Dus mensen komen minder bij de echte fokkers, want daar liggen de prijzen hoger, maar weten dus niet dat ze bij die goedkopere helemaal geen minipaard kopen...

Haalt de minipaardenmarkt naar beneden.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:15

Klopt Annelies, en als je die mensen dat net zo ééntje gekocht hebt, dit wil uitleggen,.. dan valt het spijtig genoeg in dovemansoren.

Daarom dat ik zeg, voor men iets koopt, informeer je toch over het ras, of dat nu om een hond, kat, minipaard of shet is. Wil je een raszuiver dier, koop dan één met afstamming op papier want anders weet je echt niet wat je in huis haalt en kan je evengoed één vanop een markt gaan halen.

En al die valse 'minipaarden' op die advertentie sites met alleen een paspoort en chip zijn een doorn in menig serieus fokkers oog. Zoals Dustinlover zegt, wij willen onze mini's heel anders op de foto zien staan maar ik vrees dat veel leken vallen voor het zogezegd minipaard naast al die grote mannen op de foto. Die zijn immers goedkoper als onze raszuivere gefokte dieren... terwijl ze eigenlijk inderdaad gewoon een shetlander of kruising zonder afstamming kopen.

Niemand een idee hoe we de mensen kunnen sensibiliseren hierover?? :P

Mira283Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:40

Misschien een lijst geven met verschillen tussen shets en mini paardjes? :P