Merriekeuring 2015

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sportfokker

Re: Merriekeuring 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:16

De regio's van het KWPN zijn verdeeld in afdelingen. Die afdelingen organiseren vaak wel oefenavonden. Wanneer je advies wilt over je paard of vragen hebt over keuringen, dan kun je contact opnemen met zo'n afdeling, of met de regiosecretaris. Die helpen je wel verder.

Overigens maken wij onze merries altijd zelf klaar voor de keuring. Het is echt geen abacadabra! Goed voeren, rustig mee werken en kritisch zijn! Ik zou wel een paar keer naar een binnenmanege gaan, sommige paarden vinden het binnen ineens heel spannend!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:24

Het is trouwens meer zo dat de bedragen mij verbaasde voor het keuringsklaar maken, had niet verwacht dat het zo veel zou kosten maar heb er verder ook totaal geen ervaringen in.

Waarom ik mijn merrie liever wil laten klaarmaken is ten eerste omdat ik er geen ervaring mee heb en ik haar er het beste voor wil hebben staan. Ook is het zo dat ze bij ons 24/7 op het land gaan en ze dan denk ik te vol word en wij mogen niet losgooien in de binnenmanege dus kan niet oefenen met loslopen in een grote bak zegmaar...

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:45

in dat geval zou ik haar inderdaad in training zetten, als je het natuurlijk gelijk goed wilt doen.

Ik doe het wel zelf, maar het voorbrengen laat ik wel doen door iemand die er zoveel meer ervaring mee heeft dan mij, hij weet precies hoe ze moeten staan en dat komt soms wel precies vind ik.

Wel gaan wij naar een oefenavond waar ze dan op vreemd terrein kan vrij bewegen, zodat ze al eens van huis is geweest.
Laatst bijgewerkt door Jovibo op 10-02-15 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:54

Ik doe het ook zelf. Zelfde als Jovibo, op het voorbrengen na. We nemen er 2 mee, en 1 daarvan is een hete merrie. Die heeft wel echt even iemand nodig die weet hoe het moet.. Andere merrie is wel erg braaf, maar op vreemd terrein is toch alles anders.

Waar ga jij heen te oefenen Jovibo?

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:13

2 of 3 weken voor de keuring is er een oefenavond, kan je zo heen. ook gewoon bij HBC

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:29

Oh, dat wist ik niet dat ze dat ook daar deden, handig!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:25

Vandaag weer een beetje met Hinde aan de hand gewerkt, ze heeft even een weekje stil gestaan. Ze is de laatste weken ontzettend fijn aan het ontwikkelen en erg werkwillig. Ik ga waarschijnlijk 9 juni naar Alblasserdam.

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:42

Afbeelding
Hier ook kalmaan na blessure ( hoefbeenbreuk) aan t opbouwen en mijn dame ontwikkeld fijn.
Familie van hinde!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:45

Alle Obeliskjes ontwikkelen fijn, haha knollentuin!

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:32

yeentll schreef:
Vandaag weer een beetje met Hinde aan de hand gewerkt, ze heeft even een weekje stil gestaan. Ze is de laatste weken ontzettend fijn aan het ontwikkelen en erg werkwillig. Ik ga waarschijnlijk 9 juni naar Alblasserdam.

[ Afbeelding ]

Leuke merrie, in Alblasserdam is 9 en 10 juni he? Weet je welke dag de dressuur en welke dag spring is?

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:41

Een vraag voor de kenners hier: ik heb een 8-jarige springmerrie. Als driejarige is ze naar de keuring geweest waar ze 65 punten voor exterieur kreeg en 70 voor springen.

Op dit moment doet ze het best goed in de spring- en eventingsport en zou ik het sportpredikaat springen mogen aanvragen. Ze is een paar cm gegroeid (nu 1.65) en zit nu mooi in de bespiering. Ik zou het leuk vinden als ze alsnog ster zou worden. Als ik haar exterieur opnieuw laat beoordelen, maak ik dan enige kans op een hogere score of wordt er toch vaak vastgehouden aan punten die eerder toegekend zijn?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:11

Met een sportpredikaart erbij maak je wel kans tenzij ze afwijkingen heeft op beenstand bijv.

Even je profiel bekeken lijkt een mooie bloederige merrie. Zou het altijd proberen als je een sportpredikaat erbij hebt :)

leentje34

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:42

Afgelopen jaar heb ik met mijn nu 5 jarige merrie (wittinger Vdl x corland) de ibop gereden en aansluitend laten keuren. Ze is toen ster geworden en geslaagd voor ibop. Zit nu te kijken om haar weer voor te brengen voor mogelijk keur en dus gelijk elite.. Heb alleen ook geen idee wat ze nu nog moet aangezien ik de omgekeerde volgorde heb gedaan ook vroeg ik me af of ik dan verplicht ben de keuring te doen in de regio waar ik ook de ibop heb gedaan of mag dat ook in een andere regio?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:50

Ik ga even meelezen. Ik ben nog in twijfel of ik mijn merrie naar de keuring wil doen. Ze is nu 10 en heeft alleen vb maar op het moment is mijn hoofddoel met haar in de sport. Daarnaast verwacht ik dat ze 'enkel' stamboek wordt. Dus ik ben er nog niet over uit of ik het meerwaarde vind hebben om haar naar de keuring te doen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:01

Dan zou. Ik eerst kiezen voor de sport, als dat goed gaat wordt ze ook makkelijker ster.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:52

Marijkeeee schreef:
Met een sportpredikaart erbij maak je wel kans tenzij ze afwijkingen heeft op beenstand bijv.

Even je profiel bekeken lijkt een mooie bloederige merrie. Zou het altijd proberen als je een sportpredikaat erbij hebt :)

Dank voor je antwoord! Het beenwerk is volgens bij best correct. Misschien moeten we het maar gewoon een keer proberen dan :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:38

Fokfanaat dank je voor je antwoord

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:57

ik zou ook voor de sport gaan, uiteindelijk vind ik zelf dat belangrijker dan een keuring ;)

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:17

Ik meld me ook
die van mij wordt in maart 3 en ik wil met haar ook dit jaar naar de keuring
voor mij is het de eerste keer en best spannend
weet iemand een stal of mensen die paarden uitbrengen op de keuring in arnhem of omgeving arnhem?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:52

Wat een leuke bruintjes komen hier voorbij! Die van mij is denk ik wel wat jeugdiger.

Joki, als ze geen Z heeft gelopen zou ik inderdaad pas na het sportpredikaat gaan, dan maakt ze meer kans.

Vorige week haar voor het eerst even in haar eentje de paddock uitgehaald. Manen maar eens ingekort, lekker gepoetst. Het is echt een supercool diertje, ze bleef rustig staan. Verbaasde mij ook weer over dat ze zich weer zo ontwikkeld heeft de laatste tijd; mooi front, flinke schouder erin. De bodem van de longeerpaddock ligt, ben zo nieuwsgierig! Wij gaan trouwens naar Middenbeemster.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:18

Mosh....klinkt als een braaf dier! Wij gaan ook naar middenbeemster...twijfel wel een beetje nu i.v.m de kosten.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:23

Ik hou daar wel van! het mag geen dooie zijn, maar het moet wel hanteerbaar zijn.

Als het je lukt om zelf 3 à 4 dagen ongeveer 20 minuten op een serieuze manier te longeren, dan zou ik iemand zoeken die je goed kan adviseren over voeding en manier van trainen (is per paard toch weer verschillend). Ook de planning naar de keuring toe en het voorbrengen zelf moet in orde zijn. Je moet even weten hoe je je paard het beste kunt voorstellen. Dit laatste kun je desnoods ook door iemand anders laten doen, maar dan zou ik van tevoren wel een of twee keer oefenen.

Ben even aan het nadenken over een persoon die je goed kan adviseren..

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:53

Mosh schreef:
Ik hou daar wel van! het mag geen dooie zijn, maar het moet wel hanteerbaar zijn.

Als het je lukt om zelf 3 à 4 dagen ongeveer 20 minuten op een serieuze manier te longeren, dan zou ik iemand zoeken die je goed kan adviseren over voeding en manier van trainen (is per paard toch weer verschillend). Ook de planning naar de keuring toe en het voorbrengen zelf moet in orde zijn. Je moet even weten hoe je je paard het beste kunt voorstellen. Dit laatste kun je desnoods ook door iemand anders laten doen, maar dan zou ik van tevoren wel een of twee keer oefenen.

Ben even aan het nadenken over een persoon die je goed kan adviseren..

Ben ik zeker met je eens..... vind het fijn als een paard nuchter in het hoofd is maar hoeft geen brave dooie te zijn inderdaad.

Wat longeren betreft dat lukt me wel, doe haar nu 2x in de week longeren. Maar inderdaad welke spieren moeten bij haar vooral getraind worden om haar het mooist ervoor te hebben?!
Misschien dat ik op stal kan regelen dat ze tegen die tijd op een wat schraler land kan aangezien ze 24/7 staan. Voorbrengen wil ik zoiezo door iemand anders laten doen.

Wil dan inderdaad ook een paar keer oefenen, ook met het los lopen in de grote baan, bij ons heb ik die mogelijkheid niet.

Ze gaat zoiezo op ijzers alvast in april....heb met john maarse contact gehad via de mail en kon eventueel bij hem langs komen met haar om hem door hem te laten beoordelen alvast.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:32

Ik heb een vraag
hoe weet je of het zin heeft om naar de keuring te gaan met je merrie

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:07

Ga naar een oefenavond bij jou in de buurt.