Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:30

Citaat:
Zoals werd gezegd: Een goed paard heeft geen kleur. Nou dan geldt dat ook voor de palomino's valkjes en dergelijke! Die kunnen ook goed zijn zonder dat er naar de kleur wordt gekeken.

Zoiets zegt de trainer van mijn hengst … maar meer iets in de trend van ‘desondanks zijn kleur is het een goede’. Toch ook een vorm van kleur discriminatie. ;)

(Hij is M staart gerechtigd in Nederland en loopt nu ook mee in het Beker van Belgie voor Jonge Dressuur Paarden, wat gelijk is aan iets net onder Z in Nederland).

Ga is op wedstrijd met een ‘gekleurde’ … iedereen heeft alles gezien en veel al wordt alleen over de fouten gesproken. Het is echt niet simpel om te durven uitkomen met een ‘gekleurde’ … laat staan dat je durft hem voorstellen op bokt! :D

anneliesdj

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:33

Stel je hengst eens voor Peterina! :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:38

Ik hou hem liever nog wat heel dank U! :D
Voorstellen op bokt is gelijk afschieten! Arme Beau dat verdiend hij niet. :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:39

Ach op bokt zijn ze wel weg van mooie kleurtjes een hengsten die leuk op de foto gaan, dus dat zal wel goedkomen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:48

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:08

En meteen valt het stil, niemand durft wat te zeggen :D
Ziet er goed uit hoor :j
Als ik al iets zie, dan lijkt hij een iets steile schouder en een iets steil achterbeen te hebben - maar dat kan ook de foto zijn. En daarnaast is een paard IRL beoordelen een stuk makkelijker dan van foto's.

Het is dat bij mij de grens bij 1.55 ligt, anders mocht je 'm zo komen brengen, ook zonder strikje :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:16

Zoals ik zei ... waardeloos foto's. Schouder ligging is goed, maar zijn schoft is er nog niet (vandaar ook de +170cm) waardoor vertekend beeld. Steil achterbenen is een commentaar dat wij tot nu toe niet hebben gehoord ... ligt ook weer aan foto.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:45

Beau is ook prachtig! <3 Maar is ook zeker niet het onderwerp van dit topic imo, hij is het product van dezelfde type paarden, geen kruising tussen een bijv. shet en tinker..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:46

dit topic gaat toch helemaal niet over speciaal kruisingen tussen verschillende rassen? Ook wel tussen vergelijkbare paarden maar waarbij alsnog helemaal niet naar de bouw wordt gekeken.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:56

Nouja, een shet en tinker sluiten niet helemaal aan toch? :+ ik gaf maar even een voorbeeld ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:01

Oh mooi paard hoor Peterina! Mooie uitstraling en zo verkeerd zijn de foto's toch niet?
Maar is het nu de bedoeling dat we er commentaar op gaan leveren? Toch juist niet dacht ik? :+
Schouder is juist mooi van ligging, achterbeen niks mis mee...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:06

Volgens mij ging het over ondoordachte fokkeuzes die enkel op basis van de kleur gemaakt worden. Twee ouderdieren die niet bij elkaar passen of waarvan er 1 zulke fouten heeft dat het niet voor de fokkerij ingezet zou moeten worden. Een aanparing die je nooit of iig minder snel gedaan zou hebben als 1 van de twee ouderdieren geen apart kleurtje te vererven had.

Er zijn gelukkig ook een hoop goede aanparingen met paarden met een kleurtje, je kunt niet alles over een kam scheren.

Mensen die een leuke gekleurde op stal hebben staan hoeven zich echt niet te verantwoorden. Als ik een nieuw paard zocht (of leuke sportpony) en ik had de keuze zou ik ook zeker voor een blikvanger met een leuk kleurtje gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 03:39

Er wordt sowieso teveel (ondoordacht) gefokt. Wat een overschot aan paarden die maar niet verkocht kunnen worden en vervolgens in een hutje op de hei belanden of naar de slager gaan.
Ik snap niet dat iedereen maar een eind weg fokt, en al helemaal niet dat kleur zo'n ontzettende hype is.
Een leuke kleur is misschien mooi meegenomen als de paard/pony goed in elkaar steekt, maar voor de meesten blijft fokken gokken en doen ze maar wat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:56

GJ9 schreef:
Volgens mij ging het over ondoordachte fokkeuzes die enkel op basis van de kleur gemaakt worden.

Inderdaad, ik vind het best wel jammer dat kleurtjesfokkers zich nu in de hoek gedromd voelen. Zoals iemand zei 'het lijkt wel alsof we niet meer met kleurtjes mogen fokken'. Ik denk niet dat dat de richting waar de TS van dit topic op doelde.

Het gaat meer over de ondoordachte fokker:
"Ik laat mijn merrie dekken door die hengst omdat die cremello is."
"Ja, en verder?"
"Euhm, hallo, ik zei cremello."

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:16

Ja vind ik ook.

En daarnaast: wat versta je onder kleurtjesfokker. Iemand die een matige merrie met een (niet passende) cremello laat dekken om het kleurtje? Of ook iemand die gericht een merrie met een mooie kleur en een goed exterieur aanschaft om daar mee te gaan fokken?

Het woord kleurtjesfokker zet een bepaalde stempel, drukt in een hoek wat m.i. niet terecht is.

En wat dacht je van de dressuurfokkers die alleen zwarte en donkerbruine paarden willen? Bepaalde tuigpaardliefhebbers die alleen zwarte paarden met 4x wit en een bles hebben? (Of Gelderse liefhebbers zoals ik die het liefst alleen maar vossen op stal hebben :P ).

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:19

Sowieso zou ik nooit een KWPN met een mini kruisen.
Ook niet zo'n kruising kopen trouwens om mee te fokken.
Lijkt mij dat je dan op den duur kans heb dat toch ergens die mini weer komt bovendrijven.
En dan mag ie een super kleurtje hebben, maar die hoef ik toch echt niet.
Er is misschien overschot, maar ook bij de bruine en vossen, en momenteel lopen de leuke kleurtjes goed, dus weinig kans dat je met je veulens blijft zitten.
En er wordt inderdaad al een stuk minder gefokt, dat hoor je overal.
Mensen die normaal ieder jaar een stuk of 10 veulens hadden, die nu niks of hooguit 1 of 2 drachtig hebben.
Maar inderdaad moeten voor mij hengst en merrie wel een beetje de zelfde bouw hebben, ik zou bijv. ook nooit een c pony laten dekken door een paard bijv. of een heel fijn merrietje met een hele forse hengst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:20

Toen ik nog fokte vroeg ik mezelf altijd af: zou ik ook voor deze hengst kiezen als ie zwart of vos was?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:28

Ik denk dat er met een kleurtjesfokker bedoeld wordt; iemand die alleen op de kleur let en niet op exterieur, beweging en/of dat de ouderdieren bij elkaar passen en elkaar indien nodig verbeteren.

Dit kan dus ook zijn met een dressuurpaardenfokker die perse zwart wil en hierbij gebruik maakt van een hengst die niet past op z'n merrie (ondanks dat het hetzelfde stamboek is bv).

Zelf fok ik dus NAS, bij het kijken naar een hengst let ik in eerste instantie op exterieur en beweging (nu maak ik het liefst gebruik van ggk kwpn hengsten), daarna pas op kleur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:52

Gini schreef:
GJ9 schreef:
Volgens mij ging het over ondoordachte fokkeuzes die enkel op basis van de kleur gemaakt worden.

Inderdaad, ik vind het best wel jammer dat kleurtjesfokkers zich nu in de hoek gedromd voelen. Zoals iemand zei 'het lijkt wel alsof we niet meer met kleurtjes mogen fokken'. Ik denk niet dat dat de richting waar de TS van dit topic op doelde.

Het gaat meer over de ondoordachte fokker:
"Ik laat mijn merrie dekken door die hengst omdat die cremello is."
"Ja, en verder?"
"Euhm, hallo, ik zei cremello."

Dat was idd niet de bedoeling van dit topic. Als een hengst qua bouw echt goed bij je merrie past en het is ook nog eens een leuk kleurtje, dan lijkt de kleur me geen doorslaggevende factor.
Echter zie ik hier alleen reageren met dat zij een hengst op bouw hebben gekozen en de kleur een bijkomende bonus was, maar op bokt is de afgelopen jaren juist toch meer naar boven gekomen dat mensen juist steeds meer op kleur selecteren en daarnaast pas naar de bouw gaan kijken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:56

Klopt, ik ken zat boktvoorbeelden maar die komen nog niet langs in dit topic.

[KS] Drachtige Boktmerries 2014
Wel geinig om (als je tijd hebt) voor jezelf deze combi's na te gaan, er zijn er veeeeel waarvan ik denk: kruising om het kleurtje!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:04

Cayenne schreef:
Dat was idd niet de bedoeling van dit topic. Als een hengst qua bouw echt goed bij je merrie past en het is ook nog eens een leuk kleurtje, dan lijkt de kleur me geen doorslaggevende factor.
Echter zie ik hier alleen reageren met dat zij een hengst op bouw hebben gekozen en de kleur een bijkomende bonus was, maar op bokt is de afgelopen jaren juist toch meer naar boven gekomen dat mensen juist steeds meer op kleur selecteren en daarnaast pas naar de bouw gaan kijken.

Denk je echt dat die hier gaan reageren?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:07

Donja schreef:
Ik denk dat er met eeno kleurtjesfokker bedoeld wordt; iemand die alleen op de kleur let en niet op exterieur, beweging en/of dat de ouderdieren bij elkaar passen en elkaar indien nodig verbeteren.

Dit kan dus ook zijn met een dressuurpaardenfokker die perse zwart wil en hierbij gebruik maakt van een hengst die niet past op z'n merrie (ondanks dat het hetzelfde stamboek is bv).

Zelf fok ik dus NAS, bij het kijken naar een hengst let ik in eerste instantie op exterieur en beweging (nu maak ik het liefst gebruik van ggk kwpn hengsten), daarna pas op kleur.

En daardoor kon ik 1 van jou gekleurde fokproducten gebruiken op mijn merrie die veel beter beweegt en kleur heeft te dekken

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:03

xSogno schreef:
En hoe wil je dat met recreatiepaarden doen dan? En bepaalde rassen zullen weinig tot niet uitblinken in een bepaalde sport, mogen die helemaal niet meer gefokt worden?
Verschillende stamboeken hebben verschillende doelen en dat is maar goed ook.
Fokken met een doel is goed hoor, maar we hoeven niet allemaal sportpaarden.

Ik heb eht er vooral over, dat ik voor mezelf op die manier zou fokken. Wat een ander doet moet ie zelf weten, maar ik heb graag zekerheid. Stamboek gebonden ben ik absoluut niet en ik ben van mening dat kruizingen in sommige gevallen zelfs beter tot hun recht zouden komen dan binnen het stamboek te blijven.
I.M.O. vallen recreatiepaarden ook in hun discipline en dan zul je toch nog heel erg goed naar karakter moeten kijken wil je een recreatiepaard fokken waar elke ruiter/amazone op weg kan rijden.

Edit: overigens zijn er ook genoeg hengsten (ongeacht kleur) die qua bouw het net niet helemaal zijn maar voor bepaalde merries wel net die extra's/aanvullingen kunnen geven. Vind het persoonlijk dus wel heel krom dat je heel veel dezelfde types ziet verschijnen en dat op die manier de keuze voor bepaalde paarden steeds minder wordt en een zootje dus snel geboren wordt
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 23-04-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:10

Ayasha schreef:
Cayenne schreef:

Denk je echt dat die hier gaan reageren?

Of ze hebben hier al gereageerd maar plots met een ander standpunt ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:15

Cayenne schreef:
Of ze hebben hier al gereageerd maar plots met een ander standpunt ;)

Beetje grof wat je nu doet. Eigenlijk impliceer je dat iig een deel dat hier reageert, liegt.

Edit: quote verkl**t, even gecorrigeerd