Merriekeuring 2014.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:31

Wat een knappe dames zie ik voorbij komen! Veel succes alvast allemaal :)

aniek87

Berichten: 1392
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Raalte

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:01

Bedankt :)

Weet iemand of er ook bepaalde eisen zijn mbt het invlechten?
Hoorde hier dat ze het liefste zoveel mogelijk kleine knotjes zien?

Vlecht nu in met naald en draad, maar dat wordt niet gewaardeerd hoor ik ;)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:10

aniek87 schreef:
Bedankt :)

Weet iemand of er ook bepaalde eisen zijn mbt het invlechten?
Hoorde hier dat ze het liefste zoveel mogelijk kleine knotjes zien?

Dat hangt helemaal van de hals af. Als de hals aan de korte kant is dan lijkt die wat langer met kleine knotjes.

faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:49

Ik heb mijn 4 jarige Florencio x Sultan x Amor merrie opgegeven. Vorig jaar was ze nog te jeugdig. Nu lekker aan de gang met longeren, bijzet, balkjes, vrijbewegen, en vaak met de trailer eropuit. Ijzertjes eronder. Ze doet het super. Alleen nog wat buik eraf. Na de keuring gaan we haar zadelmak maken. Stal van Hoof gaat haar voorbrengen. Spannend, want ik heb geen ervaringen met keuringen
Iemand nog tips?

Anoniem

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:48

Ja ga op een keuring kijken van een andere regio als die datum voor de jouwe valt. Heb je een idee wat je te wachten staat

Koekje_

Berichten: 2879
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Punthorst [OV]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:16

Ik meld me ook :D

Ik heb helemaal geen ervaring met keuringen, maar wil dit jaar voor het eerst met mijn 11-jarige merrie naar de keuring (Wallstreet in mijn profiel). Ik heb sinds kort met haar gestopt en wil haar dit jaar voor het eerst laten dekken. Ik heb haar tot ZZ+10 gereden dus wil binnenkort SPORT aanvragen. Aangezien ze nu nog in conditie is leek het me wel leuk om haar ook voor te brengen op een keuring om te kijken of ze ook STER kan worden.

Nog wel een vraagje, weegt de stokmaat erg sterk mee in de beoordeling?

Seven

Berichten: 21238
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:30

wij doen met deze merrie:
Afbeelding

Afbeelding

mee met de ibop, en hopelijk ook dit jaar de CK voor voorl keur

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:44

@ Seven: Wat leuk dat ik je in dit topic tegen kom hihi.

Ik heb een 6-jarige Wonderboy x Jetset-D en in Juli willen we haar PROK laten keuren.. Maar en dan?
Ik vraag mij sowieso af wat de beste volgorde is om te doen.

het gaat om deze merrie:
Afbeelding
Afbeelding
(Foto's zijn gemaakt nadat we 2 weken o.h.z. weer bezig zijn na 5 maanden stilgestaan te hebben)

opties:
1. PROK keuren, doorrijden naar het Z2 met winst (sportpredikaat), stamboekkeuring
2. PROK keuren, stamboekkeuring, sportpredikaat
3. PROK keuren, IBOP, stamboekkeuring, sportpredikaat
4. PROK keuren, stamboekkeuring, IBOP, sportpredikaat

Wat vinden jullie? Ik heb totaal geen ervaring met keuringen of iets dergelijks, dus kan zo maar zijn dat er niet logische opties tussen staan haha.

Seven

Berichten: 21238
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:27

Lastig is dat he cardy
Voor jou merrie zou ik gaan voor
prok
Hoop en opname

Je kan naar de ibop haar oplaten nemen in het stamboom of ster als ze goed genoeg is.
Je zou ook eerst thuis kunnen keuren om te weten wat ze van haar vinden exterieur matig, of je laat iemand van het kwpn komen in dr te beoordelen zonder verdere opname

Ik durf niet te zeggen of ze er streng naar kijken op t moment maar ze heeft niet de mooiste ruglijn

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:41

Seven schreef:
Lastig is dat he cardy
Voor jou merrie zou ik gaan voor
prok
Hoop en opname

Je kan naar de ibop haar oplaten nemen in het stamboom of ster als ze goed genoeg is.
Je zou ook eerst thuis kunnen keuren om te weten wat ze van haar vinden exterieur matig, of je laat iemand van het kwpn komen in dr te beoordelen zonder verdere opname

Ik durf niet te zeggen of ze er streng naar kijken op t moment maar ze heeft niet de mooiste ruglijn


ja echt heel lastig Seven....
Ik ben mij ervan bewust dat ze een weke rug heeft en een keuringstopper zal het nooit worden haha.
En indien ze om wat voor reden dan ook niet PROK worden, dan zal ik waarschijnlijk niet verder het traject ingaan.

Ik dacht dat als je IBOP hebt behaald, je alleen voor de beweging vrijstelling krijgt maar wel naar de keuring moet voor het exterieur gedeelte. Anders kan de merrie niet opgenomen worden in stamboek (of ster worden) toch?

Zowel bij IBOP en als de keuring zou ik hulp moeten inschakelen, heb daar zelf geen ervaring in en wil het wel goed laten verlopen.

gomir

Berichten: 25581
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:49

Ik heb eindelijk duidelijkheid over mijn merrie. Ze hoeft alleen PROK en cornage-onderzoek te ondergaan en heeft vrijstelling voor de verrichtingseis. Volgende week vrijdag met haar naar de dierenarts, toch wel spannend! ;)

Seven

Berichten: 21238
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:19

Je kan naar de ibop dr ook op de exterieur laten keuren dat kan op 1 dag

Jessica24

Berichten: 1304
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 21:13

Heb mijn merrie ook opgegeven. We gaan naar wamel.
Zag al een aardig rijtje staan. Zijn er nog meer bokkers die 24 juni naar de Dalhoeve gaan?

gomir

Berichten: 25581
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:03

Voor mij wordt het wsl Winschoten eind juni. Als dat met werkrooster niet past ga ik richting Friesland!

Renske_NW

Berichten: 282
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:38

Wij willen met onze driejarige Jazz x elite v. Florencio I x elite v. Rubinstein I naar de keuring in Wamel op de Dalhoeve. Niet de beste foto, maar het geeft een beeld:

Afbeelding

Ze wordt op het moment zadelmak gemaakt. Ze is al vrij groot (gaat richting de 1.70), maar ik verwacht dat er nog wel een aantal centimeters bijkomen. Moeders is tussen haar derde en vierde jaar van 1.63 naar 1.75 omhoog geschoten.

Ik twijfel toch wel een beetje, heb namelijk het gevoel dat ze er over een jaar veel beter uit zou kunnen zien. Wat is het voordeel van keuren als driejarige? (Dit is de eerste keer dat ik met een paard naar de keuring wil dus ik ben er nog niet zo in thuis..)

Edit: ze kan super bewegen.

Seven

Berichten: 21238
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:06

Heeft ze een reebeen rechts of lijkt dit zo door de foto?

Voordeel 3 jarige is dat ze jeugdigheid accepteren/waarderen ze willen met 4 of ouder veel meer paard zien

aniek87

Berichten: 1392
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:51

Nu een paar foto`s die jullie wel kunnen zien!

5 jarige merrie
Dutch Dormello x Amulet

Opgegeven voor de IBOP van 15 mei in Luttenberg :)

Afbeelding

Afbeelding

SophievdV
Berichten: 14759
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:13

De keuring komt steeds dichterbij!

Wij gaan met deze merrie naar de Gelderse stamboekkeuring in Didam:

Afbeelding

Wanneer is eigenlijk de eerste stamboekkeuring dit jaar? Wij mogen pas op 5 juli.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:50

Ik denk dat wij de eerste keuring hebben, 5 juni a.s. in Vrouwenpolder.

Zit nog erg in twijfel of ik ga met mijn 4-jarige springer (Canturano x Orame x Creool). Ik ben net met haar begonnen, ze pakt het wel makkelijk op maar moet nog behoorlijk spieren kweken. Voor 15 mei a.s. moet ik inschrijven, dus ik heb nog een kleine 4 weken voor ik een beslissing moet nemen.

Ze is gewoon nog erg jeugdig, vorig jaar was ze helemaal nog niet klaar maar om nu nog een jaar te wachten....ik weet het niet.

SophievdV
Berichten: 14759
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:46

Kan je geen advies inwinnen bij de inspecteur uit je regio?

aniek87

Berichten: 1392
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Raalte

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:59

Toen ik mijn paard op liet nemen in de verzekering (efo) heb ik eigen al duidelijk advies gekregen over mijn merrie. Ook bij de dierenarts hebben ze er wel dusdanig verstand van. Ik neem aan dat iedereen wel mensen in zijn of haar omgeving heeft die een eerlijk oordeel kan geven over het paard?

gomir

Berichten: 25581
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:32

Maar een oordeel kunnen geven over een paard en weten wanneer je het beste naar de keuring kan gaan daar zit natuurlijk ook nog wel verschil in. Regioinspecteur oid vragen is nog helemaal niet zo raar :n

Ik schrik me net rot. Was ik net lid geworden van KWPN en een afspraak bij de dierenarts gemaakt voor PROK/cornage-onderzoek, krijg ik ineens antwoord op mijn mail van 4 weken geleden (wie verwacht dat nou nog :+) met de mededeling dat mijn paard geen vrijstelling krijgt voor de verrichtingseis.
Laat ik nou 1,5 week geleden gebeld hebben met het KWPN en toen het antwoord gekregen hebben dat ze wel vrijstelling kreeg (anders had ik me al dat gedoe en de kosten tenslotte wel bespaard). Net maar weer gebeld en ze hebben een foutje gemaakt en bij het beantwoorden van de mail niet naar de fokwaarde van de hengst gekeken. Wel vrijstelling dus, maar gelukkig had ik al gebeld. Anders ben je dus 'voor niets' een merrie in de sport aan het uitbrengen...Krijg het ook nog even gemaild, heb ik er bewijs van als er weer één in de war raakt :P

Anoniem

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:34

Ik kom hier even binnenvallen :D
Het lijkt mij superleuk om met mijn merrie is naar de keuring te gaan! Alleen in een stamboek is ze al opgenomen, en ik wil er eigenlijk ook niet mee fokken :')
Gewoon de ervaring lijkt me erg leuk, en wat de "profs" van mijn paard vinden :D
Kan dat? En wat heb je verder aan zo'n keuring? :)

gomir

Berichten: 25581
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:42

_Dreamer: weet je zeker dat je paard in het stamboek is opgenomen? Of gaat het niet om Eternity uit je profiel? Als ik haar namelijk op zoek in de database vind ik een paard met een registratie in register B en daarmee kun je helemaal niet naar de keuring (bij het KWPN).

Voor mij is de keuring weer een stapje dichterbij! Bella is vandaag gekeurd voor PROK en cornage en dierenarts was heel tevreden. Moet natuurlijk de definitieve mening van het KWPN nog afwachten, maar vooralsnog alles OK!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:48

gomir schreef:
_Dreamer: weet je zeker dat je paard in het stamboek is opgenomen? Of gaat het niet om [naam] uit je profiel? Als ik haar namelijk op zoek in de database vind ik een paard met een registratie in register B en daarmee kun je helemaal niet naar de keuring (bij het KWPN).

Voor mij is de keuring weer een stapje dichterbij! Bella is vandaag gekeurd voor PROK en cornage en dierenarts was heel tevreden. Moet natuurlijk de definitieve mening van het KWPN nog afwachten, maar vooralsnog alles OK!


wat? :?
kan je dat uitleggen, en waar je dat gevonden hebt? (mag via pb)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-14 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt