Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) russel schreef:De voetas viel mij op en schrok daar best van. Maar als ik de schimmel merrie naast de meeste PRE 's zet die je bv veel op bokt ziet en op marktplaats, is er toch wel een wereld van verschil.
Nouvel schreef:ja die was ik ook tegen gekomen jessix, prachtig paard!
die van mij is inderdaad meer 'ouderwets barok' als je dat zo kunt noemen, wat meer lijf en wat breder/grover gebouwd.
ik vind dat zelf wel een heel mooi type![]()
mooier bijv. dan mijn jonge ruin die veel langer is, die vind ik zelf veel minder rastypisch qua model, al is zijn hoofd wel weer redelijk rastypisch...
(voor foto's zie topics in mijn onderschrift en profiel, hoef ik hier niks te plaatsen...)
Nouvel schreef:wat vind je precies heel mooi of heel rastypisch aan haar?
russel schreef:Ik ben het helemaal met je eens hoor, prachtige paarden, mijn voorkeur gaat ook uit naar een Lusitano, maar het is een PRE geworden.![]()
Ik vind de Lusitano's sierlijker. Het propperige wat je bij PRE's wel eens ziet, is dat ook nog bij de tegenwoordige lusitano's?
Ik vind wel de hals een beetje kort van de laatste
Jessix schreef:Ik zou het gewoon barok noemen, niet perse ouderwets, want Ninfa is ouder dan jouw merrie. Het is gewoon een merrie van een ander type en uit andere bloedlijnen.
Gelukkig is er zo binnen de maatstaven van de APSL voor iedereen wel wat. Mijn droommerrie is Cubana.
Jessix schreef:Nouvel schreef:wat vind je precies heel mooi of heel rastypisch aan haar?
Tja wat niet.. Zij is voor mij het schoolvoorbeeld van een Lusitano merrie. Mijn hart staat nog steeds even stil wanneer zij de ring in komt, ook al weet ik op voorhand al dat ze wint. Ik krijg kippenvel van deze merrie.
Ik vind haar hoofd en hals heel mooi. De ronding loopt door van de confexe neuslijn over haar hals. Ze heeft een mooie schoft, schuine schouder, staat goed in vierkantsmodel, mooie ronde achterhand. Beenwerk mag iets steviger, maar zijn wel goed en ze is een mega goede beweger. Op deze foto heeft ze iets ondergewicht, maar ik daar kan ik wel doorheen kijken. Hierbij nog een foto uit 2010.
[ Afbeelding ]
Cyrina schreef:Het ouderwets en modern klopt sowieso niet. Bij de PRE hoor ik ook vaak mensen over modern en ouderwets praten. maar alle types zijn er altijd al geweest, dus er is niks moderns aan. Alleen in bepaalde tijden was het ene type populair en in andere tijden weer de andere.
De lusitano en de PRE zijn de voorloper van alle barokke rassen. Wat niet direct betekend dat ze heel rond en propperig moeten zijn.
Ze zijn idd populair geworden tijdens de renaissance en stammen dus allemaal af van Iberische paarden. Daarnaast was het uiterlijk van ronde vormen, hoge hals en eventueel veel behang heel populair in die tijd. Evenals hun kortere bouw omdat ze geschikt waren voor hogeschoolsprongen voor oorlog, maar dat gold ook weer niet voor alle, want sommige moesten koetspaard zijn. Het karakter was wel overal gelijk; onverschrokken, zeer gehoorzaam en toch heel temperamentvol.
Jessix schreef:Ja een foto is altijd maar een moment opname. Heb je d'r niet gezien dan in Ermelo. Ze is kampioen van de merries geworden. (aan het eind van de dag) http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=A165068374D8FA70 (ze kijkt er niet echt vrolijk bij)
)
) En dat was het eerste wat mij opviel terwijl ze zo naast mij stond. Dat ze eigenlijk best wel massief is. En dan niet qua vet (want dat zat er niet op) maar qua bot. Terwijl je dat niet zou verwachten als je haar op afstand ziet.Luckystory schreef:Cubana is gaaf! (Maar niet mijn favoriet)
Ik vond haar anders trouwens best stevig op haar benen staan. Ik had haar even vast (was per ongeluk, teveel paarden en te weinig mensen om ze vast te houden) En dat was het eerste wat mij opviel terwijl ze zo naast mij stond. Dat ze eigenlijk best wel massief is. En dan niet qua vet (want dat zat er niet op) maar qua bot. Terwijl je dat niet zou verwachten als je haar op afstand ziet.
Maar tegenover haar, is mijn merrietje echt een poppetje.
Ze wordt ook steeds zwaarder nu ze veulens heeft gehad. Ik wilde dat een paar jaar geleden niet geloven maar zie het nu zelf. En nee, niet vetter, maar breder. In d'r borst bijvoorbeeld. Ze is ook pas 6 jaar dus wie weet is ze later net zo knappe, oudere dame als Ninfa of Opala. Kijk ook maar eens naar foto's van een kleine Duna en Doninha.. Dat zijn nu echt volwassen dieren geworden, dus laat staan als ze straks een jaar of 12 zijn en dus in de bloei van hun leven.
Jessix schreef:Nouvel schreef:wat vind je precies heel mooi of heel rastypisch aan haar?
Tja wat niet.. Zij is voor mij het schoolvoorbeeld van een Lusitano merrie. Mijn hart staat nog steeds even stil wanneer zij de ring in komt, ook al weet ik op voorhand al dat ze wint. Ik krijg kippenvel van deze merrie.
Ik vind haar hoofd en hals heel mooi. De ronding loopt door van de confexe neuslijn over haar hals. Ze heeft een mooie schoft, schuine schouder, staat goed in vierkantsmodel, mooie ronde achterhand. Beenwerk mag iets steviger, maar zijn wel goed en ze is een mega goede beweger. Op deze foto heeft ze iets ondergewicht, maar ik daar kan ik wel doorheen kijken. Hierbij nog een foto uit 2010.
[img]http://3.media.hyves-static.net/1057251930/6/hQAi/0/img1057251930.jpeg[img]
) meer een stuwende beweging krijgt, terwijl je onder het zadel juist een goed ondertredend achterbeen en dragende achterhand wil hebben.