Lusitano kopen tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:01

Jessix dat is zeker een hele mooi Lusitano. En zo zou ik haar ook herkennen.

De 2efoto vind ik wel dat het paard erg vreemd op haar voorhoeven staat. Hoort dat zo?,

Jessix

Re: Lusitano kopen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:05

Nee, dat hoort niet zo. Hij heeft erg weinig hiel. Lusitano hebben over het algemeen prima voeten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:10

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:10

ja die was ik ook tegen gekomen jessix, prachtig paard!

die van mij is inderdaad meer 'ouderwets barok' als je dat zo kunt noemen, wat meer lijf en wat breder/grover gebouwd.
ik vind dat zelf wel een heel mooi type :j
mooier bijv. dan mijn jonge ruin die veel langer is, die vind ik zelf veel minder rastypisch qua model, al is zijn hoofd wel weer redelijk rastypisch...

(voor foto's zie topics in mijn onderschrift en profiel, hoef ik hier niks te plaatsen... 8-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:11

De voetas viel mij op en schrok daar best van. Maar als ik de schimmel merrie naast de meeste PRE 's zet die je bv veel op bokt ziet en op marktplaats, is er toch wel een wereld van verschil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:18

russel schreef:
De voetas viel mij op en schrok daar best van. Maar als ik de schimmel merrie naast de meeste PRE 's zet die je bv veel op bokt ziet en op marktplaats, is er toch wel een wereld van verschil.

Ik twijfelde dan ook om hem te posten, maar het is wel een van de belangrijkste paarden geweest uit de Lusitano geschiedenis. Gelukkig heeft hij dat niet doorgegeven! Het is Agareno MV, meer over te lezen op website http://lusitano.nu/?page_id=30

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:23

Nouvel schreef:
ja die was ik ook tegen gekomen jessix, prachtig paard!

die van mij is inderdaad meer 'ouderwets barok' als je dat zo kunt noemen, wat meer lijf en wat breder/grover gebouwd.
ik vind dat zelf wel een heel mooi type :j
mooier bijv. dan mijn jonge ruin die veel langer is, die vind ik zelf veel minder rastypisch qua model, al is zijn hoofd wel weer redelijk rastypisch...

(voor foto's zie topics in mijn onderschrift en profiel, hoef ik hier niks te plaatsen... 8-) )

Ik zou het gewoon barok noemen, niet perse ouderwets, want Ninfa is ouder dan jouw merrie. Het is gewoon een merrie van een ander type en uit andere bloedlijnen.

Gelukkig is er zo binnen de maatstaven van de APSL voor iedereen wel wat. Mijn droommerrie is Cubana. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:23

Is dat geen kwestie van verkeerde bekappingen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:30

Cubana
Afbeelding

@ Russel, ik kan helaas geen enkele andere foto van dit paard uit 1931 terug vinden, dus ik durf het niet te zeggen. Misschien is de foto wel ooit opnieuw ingekleurd... Het is in elk geval iets wat juist bij de Lusitano niet voor komt, want die hebben eerder dezelfde hoeven als de PRE.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:31

wat vind je precies heel mooi of heel rastypisch aan haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:35

Ik ben het helemaal met je eens hoor, prachtige paarden, mijn voorkeur gaat ook uit naar een Lusitano, maar het is een PRE geworden. :D

Ik vind de Lusitano's sierlijker. Het propperige wat je bij PRE's wel eens ziet, is dat ook nog bij de tegenwoordige lusitano's?

Ik vind wel de hals een beetje kort van de laatste

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:47

Nouvel schreef:

Tja wat niet.. Zij is voor mij het schoolvoorbeeld van een Lusitano merrie. Mijn hart staat nog steeds even stil wanneer zij de ring in komt, ook al weet ik op voorhand al dat ze wint. Ik krijg kippenvel van deze merrie.

Ik vind haar hoofd en hals heel mooi. De ronding loopt door van de confexe neuslijn over haar hals. Ze heeft een mooie schoft, schuine schouder, staat goed in vierkantsmodel, mooie ronde achterhand. Beenwerk mag iets steviger, maar zijn wel goed en ze is een mega goede beweger. Op deze foto heeft ze iets ondergewicht, maar ik daar kan ik wel doorheen kijken. Hierbij nog een foto uit 2010.
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:52

russel schreef:
Ik ben het helemaal met je eens hoor, prachtige paarden, mijn voorkeur gaat ook uit naar een Lusitano, maar het is een PRE geworden. :D

Ik vind de Lusitano's sierlijker. Het propperige wat je bij PRE's wel eens ziet, is dat ook nog bij de tegenwoordige lusitano's?

Ik vind wel de hals een beetje kort van de laatste

Ik zie dat zelf niet zo veel terug, maar je zult het vast ook wel hebben bij de Lusitano's. Ik denk wel minder dan bij de PRE's. Wat ik vooral zie is dat beide rassen nog wel eens veel te zwaar zijn.. ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:52

Jessix schreef:
Ik zou het gewoon barok noemen, niet perse ouderwets, want Ninfa is ouder dan jouw merrie. Het is gewoon een merrie van een ander type en uit andere bloedlijnen.

Gelukkig is er zo binnen de maatstaven van de APSL voor iedereen wel wat. Mijn droommerrie is Cubana. <3

Het ouderwets en modern klopt sowieso niet. Bij de PRE hoor ik ook vaak mensen over modern en ouderwets praten. maar alle types zijn er altijd al geweest, dus er is niks moderns aan. Alleen in bepaalde tijden was het ene type populair en in andere tijden weer de andere.

De lusitano en de PRE zijn de voorloper van alle barokke rassen. Wat niet direct betekend dat ze heel rond en propperig moeten zijn.

Ze zijn idd populair geworden tijdens de renaissance en stammen dus allemaal af van Iberische paarden. Daarnaast was het uiterlijk van ronde vormen, hoge hals en eventueel veel behang heel populair in die tijd. Evenals hun kortere bouw omdat ze geschikt waren voor hogeschoolsprongen voor oorlog, maar dat gold ook weer niet voor alle, want sommige moesten koetspaard zijn. Het karakter was wel overal gelijk; onverschrokken, zeer gehoorzaam en toch heel temperamentvol.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:54

Jessix schreef:
Nouvel schreef:

Tja wat niet.. Zij is voor mij het schoolvoorbeeld van een Lusitano merrie. Mijn hart staat nog steeds even stil wanneer zij de ring in komt, ook al weet ik op voorhand al dat ze wint. Ik krijg kippenvel van deze merrie.

Ik vind haar hoofd en hals heel mooi. De ronding loopt door van de confexe neuslijn over haar hals. Ze heeft een mooie schoft, schuine schouder, staat goed in vierkantsmodel, mooie ronde achterhand. Beenwerk mag iets steviger, maar zijn wel goed en ze is een mega goede beweger. Op deze foto heeft ze iets ondergewicht, maar ik daar kan ik wel doorheen kijken. Hierbij nog een foto uit 2010.
[ Afbeelding ]

ik vind haar op deze foto wel veel mooier uitkomen eigenlijk!
prachtige merrie! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:57

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:57

Cyrina schreef:
Het ouderwets en modern klopt sowieso niet. Bij de PRE hoor ik ook vaak mensen over modern en ouderwets praten. maar alle types zijn er altijd al geweest, dus er is niks moderns aan. Alleen in bepaalde tijden was het ene type populair en in andere tijden weer de andere.

De lusitano en de PRE zijn de voorloper van alle barokke rassen. Wat niet direct betekend dat ze heel rond en propperig moeten zijn.

Ze zijn idd populair geworden tijdens de renaissance en stammen dus allemaal af van Iberische paarden. Daarnaast was het uiterlijk van ronde vormen, hoge hals en eventueel veel behang heel populair in die tijd. Evenals hun kortere bouw omdat ze geschikt waren voor hogeschoolsprongen voor oorlog, maar dat gold ook weer niet voor alle, want sommige moesten koetspaard zijn. Het karakter was wel overal gelijk; onverschrokken, zeer gehoorzaam en toch heel temperamentvol.

Dat heb je mooi verwoord. _/-\o_

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:02

Jessix schreef:
Ja een foto is altijd maar een moment opname. Heb je d'r niet gezien dan in Ermelo. Ze is kampioen van de merries geworden. (aan het eind van de dag) http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=A165068374D8FA70 (ze kijkt er niet echt vrolijk bij)

oh ja!
de naam kwam me ergens al zo bekend voor... :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:03

Hihi :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:13

Cubana is gaaf! (Maar niet mijn favoriet ;) )
Ik vond haar anders trouwens best stevig op haar benen staan. Ik had haar even vast (was per ongeluk, teveel paarden en te weinig mensen om ze vast te houden :+ ) En dat was het eerste wat mij opviel terwijl ze zo naast mij stond. Dat ze eigenlijk best wel massief is. En dan niet qua vet (want dat zat er niet op) maar qua bot. Terwijl je dat niet zou verwachten als je haar op afstand ziet.
Maar tegenover haar, is mijn merrietje echt een poppetje.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:17

Ik vind het mooi hoor veel bot! Ik kies bij mijn PRE's onbewust ook altijd voor paarden met veel bot, zonder lomp te zijn. Ik hou er van, paarden met veel bot hebben een heel krachtige uitstraling.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:24

Luckystory schreef:
Cubana is gaaf! (Maar niet mijn favoriet ;) )
Ik vond haar anders trouwens best stevig op haar benen staan. Ik had haar even vast (was per ongeluk, teveel paarden en te weinig mensen om ze vast te houden :+ ) En dat was het eerste wat mij opviel terwijl ze zo naast mij stond. Dat ze eigenlijk best wel massief is. En dan niet qua vet (want dat zat er niet op) maar qua bot. Terwijl je dat niet zou verwachten als je haar op afstand ziet.
Maar tegenover haar, is mijn merrietje echt een poppetje.

Ja zij wordt de bruid van Caprich! :o Ze wordt ook steeds zwaarder nu ze veulens heeft gehad. Ik wilde dat een paar jaar geleden niet geloven maar zie het nu zelf. En nee, niet vetter, maar breder. In d'r borst bijvoorbeeld. Ze is ook pas 6 jaar dus wie weet is ze later net zo knappe, oudere dame als Ninfa of Opala. Kijk ook maar eens naar foto's van een kleine Duna en Doninha.. Dat zijn nu echt volwassen dieren geworden, dus laat staan als ze straks een jaar of 12 zijn en dus in de bloei van hun leven.

@ Cyrina, voor mij is stevig beenwerk ook belangrijk. Wat dat betreft kijk ik ook naar paarden met de fokkerij in gedachte en ik zou zelf altijd een merrie of hengst kiezen die dat heeft of anders zorgen dat het weer compenseert met het dier waar je het mee kruist. Zonder goede benen en een goede rug blijft er weinig paard over. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:49

Jessix schreef:
Nouvel schreef:

[img]http://3.media.hyves-static.net/1057251930/6/hQAi/0/img1057251930.jpeg[img]

Wat een prachtige merrie.
Ik heb wel een vraag over de beweging, ik zie dit namelijk vaker op foto's van keuringen en vraag me af of het graag gezien wordt. De achterhand lijkt zo achter de massa te blijven, waardoor je (volgens mij :o? ) meer een stuwende beweging krijgt, terwijl je onder het zadel juist een goed ondertredend achterbeen en dragende achterhand wil hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:09

Wat bedoelen jullie met veel bot?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:26

blijkbaar is dat iets waar ze bij de lusitanos niet echt naar kijken, een evenwichtige bouw.
neerwaartse romp wordt hier helaas al geaccepteerd.
Doe mij maar een vierkantsmodel. Of het nu een lusitano of pre is? maakt me niet zo uit.
evenwicht/beweging en balans vind ik 1 van de belangrijkste onderdelen van een (rij)paard.