Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:52

De paarden uit de top 3 zijn uit een sterke gelderse lijn zoals ik het heb begrepen (die van van der Leyden) en bij hen is gekozen voor een dressuurhengst... Als het goed is zit er bij die merries van moederskant wel heel veel goeds in ingebakken. En zou je deze merries terugdekken op een gelderse hengst dan komt er een nog gelderser (sp) product uit als het goed is.
Het zou logischer zijn geweest om hengsten te hebben gekozen met in ieder geval iets meer gelderse roots, maar goed, kennelijk zijn ze wel kwalitatief goed ook dankzij geode moeders..

Is Oscar overigens zo'n slechte keuze - via Wolfgang gelders in moederlijn.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2281

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:18

Het is voor mij al zo lang geleden dat ik hier gereageerd heb, dat ik de antwoordknop even zoeken moest :D

Interessant om deze discussie te volgen, komen een aantal goede ideeën naar voren.

Het zou heel fijn zijn als deze ook op de Najaarsvergadering geopperd zouden worden en als de opkomst
hoger zou zijn dan een man of twintig, zoals op de Voorjaarsvergadering het geval was (inclusief het bestuur).
Om iedereen zich te laten voorbereiden op deze avond zouden we de discussie over de kampioen en het te
wensen Gelderse type op de agenda kunnen zetten?!

Dat lukraak fokken kan ik in ieder geval ontzenuwen, heb met de meeste mensen van de winnende paarden gepraat
en achter de combinatie hengst/merrie zit wel degelijk een visie achter.

Er wordt de laatste jaren niet bewuster meer rijpaard bovenaan gezet, een flink aantal kampioenen uit het verleden
had ook het nodige rijpaardbloed, zo was Ocarena een Wagenaar, over Jilady (v.Eusebio) hebben we het al gehad
en achter de onvolprezen Norene zat al heel snel Purioso, dus wat dat aangaat is er niets nieuws onder de zon en werd
er achteraf ook uitgebreid over gefoeterd, alleen werd toen nog niet zo veelvuldig gebruik gemaakt van internet. Tyara toch
wel een van de boegbeelden van het Gelders Paard heeft Farrington als vader. Achter Wanda, in mijn ogen altijd het prototype
van een Gelderse merrie, zit in de moederlijn twee keer Engels Volbloed en in de vaderlijn Holsteiner en Trakehner.
Koss noemen we een Gelderse hengst, maar daarin zit El Corona = rijpaard (Trakehner) en vervolgens ook nog Goudsmid = gedeeltelijk Holsteiner.
Dit om maar even aan te geven hoe moeilijk die discussie is.

Wat de Wynton aangaat, dat vond ik een prachtige merrie, die geweldig kon bewegen, maar inderdaad niet per definitie Gelders was.
Ik heb dan ook de jury om uitleg gevraagd en kreeg als antwoord, dat de merrie qua type dan wel iets tekort schoot, maar voor het overige
heel correct gebouwd was en een voorbeeldige beentechniek had. Het volmaakte paard bestaat niet, maar de Wynton kwam er op zaterdag
voor wat betreft de Driejarigen het dichtste bij in de buurt. Misschien had dat in de uitleg van de jury aan het publiek wat duidelijker naar voren
moeten komen. Door Carola-Woma dagkampioen maken, en dat gebeurt niet vaak met oudere merries, kozen ze wel voor de meest complete
Gelderse merrie en gaven ze aan het einde van de dag dus het goede signaal af.

Dan nog even wat praktische zaken. Wij fokken al dertig jaar paarden, waaronder Gelderse merries, Daarvan hebben we er nog vijf op stal staan.
Proefondervindelijk kan ik zeggen dat daarvan de nakomelingen verkopen niet altijd mee valt. Te vaak worden ze beschouwd als tweederangs paarden
en tref je beginnende mensen op je erf met nog maar heel weinig verstand van zaken, die van horen zeggen hebben dat een Gelderse goedkoop en braaf is.
Of je treft mensen die al zes rijpaarden hebben versleten, voordat ze accepteren dat ze beter een wat simpeler paard kunnen zoeken.
Die blijven in hun zoektocht toch vaak een luxe paard voor ogen houden en slagen dan niet bij de zwaardere/brave Geldersen.
Kortom in de Gelderse fokkerij moet je nogal eens geld achter de paarden aangooien en dat houd je nooit lang
vol. Sinds een paar jaar dekken wij dus ook commercieel en ik kan eerlijkheidshalve zeggen, dat de twee Jazz-merries die we uit onze Elegant gefokt hebben,
braver en laconieker zijn dat de Parcivals! Ik ben best wel bang dat momenteel vanwege die commercie er veel rijpaardhengsten worden ingezet op Gelderse merries,
maar hoe kun je die meer ten gelde maken? Ik weet het niet.

Braaf is overigens een complex begrip, want wat is een braaf paard? Een dooie die nergens van schrikt, maar die niet vooruit te branden is of een eerlijk
paard, dat wel een echt paard is en maar zo een keer ergens van kan schrikken. Bovendien kun je mensen wel zeggen dat ze beter af zouden zijn met
een echt braaf paard, maar dan moeten die mensen zich er al bij hebben neergelegd dat ze verminderd zadelvast zijn en geen Anky-aspiraties meer hebben.

Als ik dertig jaar geleden had geweten wat ik nu wist, was ik Geldersen in een valk- of palominokleur gaan fokken <3
Die zouden op het eerste gezicht al om hun kleur herkenbaar zijn en vanwege hun bijzondere kleur ook makkelijk te verkopen. Een Fries,
Fjord, Haflinger of Tinker zijn om die reden in ieder geval al herkenbaar. Voor het geval iemand hier denkt, dat dan alle problemen over zijn,
dan moet je maar eens googlen op vergaderingen van die fokverenigingen, waar naar hartenlust geruzied, gescholden en verenigingen opgesplitst
worden met het fokdoel als inzet. Dit is dus bij de meeste paardenclubs een heet hangijzer!

Ik ben het Gelders paard zeer toegedaan (en voor mij zelf gek op vossen met bles en veel wit aan de benen), mijn hart gaat nog steeds
sneller kloppen als ik ergens op wedstrijd ben en zie zo'n paard. Ik wil dan ook alles doen wat mij bij machte is, om mee te helpen met het veilig te stellen
ervan voor de toekomst. Dat kan alleen maar door heel veel input te krijgen van enthousiaste fokkers!

Voor degenen die contact met mij willen of eens willen kijken naar onze Gelderse paarden http://www.levenoplandlust.nl

Zo, al in geen jaar op Bokt geschreven en nu in één bericht de schade weer ingehaald *D

SophievdV

Re: Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 11:30

De vergadering is vooralsnog gepland op 11 november. Het kan nog wijzigen ;)

Leuk Leonora om je hier te treffen :) Ik heb de vergadering al in mijn agenda gezet. De Wynton is inderdaad prachtig!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:31

Ik ben het met je eens Leonora dat het gebruik van rijpaardenbloed niet problematisch is en zelfs mooie kampioenen kan opleveren. Maar de mooisten vind ik toch vaak degenen met een Gelderse vader, en dan via de moeder wat rijpaardenbloed (en dan eerder veelzijdig bloed dan een echte dressuurprikker). Dus als de rijpaardkampioenen van nu komende jaren verschijnen met een Gelders veulen aan de voet zal je mij minder horen klagen. Helaas zien we maar weinig Gelderse fokproducten terug van de rijpaarden die op kop stonden, en in de sport hoor je er ook weinig van terug. Dan krijg ik het gevoel dat er misbruik gemaakt wordt van de Gelderse richting, even een ster halen, de boel in verwarring brengen en dan weer verdwijnen.

De moeder van Norene werd op de rijpaardenkeuring te Gelders bevonden. Toen werd het advies gegeven naar de Geldersen te gaan, dan wel met een Gelders veulen aan de voet, om goede wil te tonen richting de Geldersen. En dat veulen is dus Norene geworden. Daar kan ik zeer prima mee leven.

Je idee om op de najaarsledenvergadering te discussiëren over dit onderwerp juich ik van harte toe. Ik bezoek altijd trouw de vergaderingen, ben daar ongeveer als enige van de jonge garde aanwezig, en vind ze het interessants wanneer er heldere uitleg is aan het publiek over gemaakte keuzes. En natuurlijk ook wanneer er oudere ervaren fokkers zijn die hun visie delen, want daar leer ik het meest van. Niet van de kampioenen, maar van de standvastige fokkers die een duidelijk type voor ogen hebben.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 11:46

Over de jonge garde gesproken; wordt er vanuit het JongKWPN ook nog aandacht besteed aan het GP?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:53

Jou ken ik inderdaad als zeer betrokken, [***]. Die discussie gaan we op de agenda laten zetten!
Heb overigens recent de Special D-kampioen van vorig jaar mee zien doen op een selectie voor de Pavo
Cup en die is inderdaad enorm uitgezwaard. Hele stoere merrie geworden.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:54

Daar heb ik het al eens met [***] over gehad zij zit bij JongKWPN. Misschien kan zij daar iets
meer over zeggen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:08

Ik zit ook bij het Jong KWPN. Er was altijd wel een vertegenwoordiger van het GP, maar verder hoor ik er nooit wat over.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:21

Hoe meer mensen er vanuit het GP het JongKWPN zullen bezoeken, hoe meer er aan gedaan zal/kan worden. Er is een bestuurslid dat erg enthousiast is om de Gelderse paarden er ook bij te betrekken. Ze is van het voorjaar bijv. ook bij een vergadering van het regiobestuur geweest (dacht ik, of het moest bij de fokkerijraad zijn). Heb met haar ook ideeën besproken. Het leek ons het best om Gelderse paarden mee te laten doen aan bestaande activiteiten, zoals een dressuurclinic. Minimale eis ligt wel vaak bij Z, dus als er ruiters binnen de leeftijdscategorie aangedragen kunnen worden hoor ik dat graag. Of bijv bij een informatiemiddag over keuringsklaar maken ook 2 Gelderse paarden op laten draven.
Als er een activiteit wordt georganiseerd die alleen over Gelderse paarden gaat, vraag ik me af wat de opkomst gaat zijn. Al zijn er genoeg leden die enthousiast reageren als ik vertel dat ik in de Gelderse hoek zit.
Ideeën om bij te dragen zijn altijd welkom, ik weet waar ik ze neer kan leggen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:23

Leonora schreef:
Jou ken ik inderdaad als zeer betrokken, [***]. Die discussie gaan we op de agenda laten zetten!
Heb overigens recent de Special D-kampioen van vorig jaar mee zien doen op een selectie voor de Pavo
Cup en die is inderdaad enorm uitgezwaard. Hele stoere merrie geworden.

Ja beide Special D's van vorig jaar zijn wel in handen van Gelders paard liefhebbers die ze ook uit brengen in de sport - gelukkig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:29

Ik heb Dandy Jane gezien bij de Pavo Cup dit jaar. Mooie merrie is dat! Werd ook keurig voorgesteld.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:13

Pletje123 schreef:
De vergadering is vooralsnog gepland op 11 november. Het kan nog wijzigen ;)

Misschien heb ik er overheen gelezen maar waar wordt de vergadering gehouden?
En, ik ben wel lid van het KWPN maar je moet zeker ook aangemeld zijn bij de fokrichting gelders paard om naar de vergadering te mogen komen?
Heb ik trouwens wel gedaan toen ik lid werd maar weet niet of ik ook daadwerkelijk daar bij aangemeld ben.

Lijkt me een heel goed plan om het op de agenda te zetten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:16

Ik weet niet waar .. zal ergens in Gelderland zijn. Ik heb gemaild en zo de datum gekregen. Maar de datum moet nog officieel vast gesteld worden. Hij kan dus nog wijzigen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:17

Leonora schreef:
Wat de Wynton aangaat, dat vond ik een prachtige merrie, die geweldig kon bewegen, maar inderdaad niet per definitie Gelders was.
Ik heb dan ook de jury om uitleg gevraagd en kreeg als antwoord, dat de merrie qua type dan wel iets tekort schoot, maar voor het overige heel correct gebouwd was en een voorbeeldige beentechniek had. Het volmaakte paard bestaat niet, maar de Wynton kwam er op zaterdag voor wat betreft de Driejarigen het dichtste bij in de buurt. Misschien had dat in de uitleg van de jury aan het publiek wat duidelijker naar voren moeten komen. Door Carola-Woma dagkampioen maken, en dat gebeurt niet vaak met oudere merries, kozen ze wel voor de meest complete Gelderse merrie en gaven ze aan het einde van de dag dus het goede signaal af.

Hier wilde ik nog even op reageren. Wat nu als ik met een Trakehner van kampioensformaat naar de Gelderse keuring kom? Het allerbeste sportpaard van de hele dag, bijna perfect. Wordt die dan ook kampioen, omdat ze alle Gelderse types qua kwaliteit ver achter zich laat? Beetje raar scenario natuurlijk, maar ik chargeer even om de zaak duidelijk te maken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:18

Ik neem aan dat de vergadering, net als de vorige keer, in Ermelo in het nieuwe centrum is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:22

Tja, ons meest Gelderse paard ooit was een Hero (Hohenstein x Weltmeyer) :+
Afbeelding

Afbeelding

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:13

Leuk ding die Hero, de goede kleur ook :D

Aangezien hier heel wat Gelderse liefhebbers meelezen, maak ik gelijk maar van de kans gebruik om op de clinic georganiseerd door Urosa hier op bokt te wijzen. Heb een link in mijn onderschrift gezet. Het evenement staat ook op Facebook. Gaat weer een leuke Gelderse paarden activiteit worden ook voor toeschouwers die ze eens aan het werk wil zien.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:39

Ja de clinic is op 28 september in Assen en wordt gegeven door Vai Bruntink. Floris en zijn ruiter doen ook mee! :D

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:05

GJ9 schreef:
Leonora schreef:
Ik heb dan ook de jury om uitleg gevraagd en kreeg als antwoord, dat de merrie qua type dan wel iets tekort schoot, maar voor het overige heel correct gebouwd was en een voorbeeldige beentechniek had. Het volmaakte paard bestaat niet, maar de Wynton kwam er op zaterdag voor wat betreft de Driejarigen het dichtste bij in de buurt. Misschien had dat in de uitleg van de jury aan het publiek wat duidelijker naar voren moeten komen. Door Carola-Woma dagkampioen maken, en dat gebeurt niet vaak met oudere merries, kozen ze wel voor de meest complete Gelderse merrie en gaven ze aan het einde van de dag dus het goede signaal af.

Hier wilde ik nog even op reageren. Wat nu als ik met een Trakehner van kampioensformaat naar de Gelderse keuring kom? Het allerbeste sportpaard van de hele dag, bijna perfect. Wordt die dan ook kampioen, omdat ze alle Gelderse types qua kwaliteit ver achter zich laat? Beetje raar scenario natuurlijk, maar ik chargeer even om de zaak duidelijk te maken.

Dat is inderdaad het dilemma en ik weet dat het heel discutabel is. De moederlijn is wel helemaal Gelders dus dan gaat het Trakehner-verhaal niet op natuurlijk. Als deze merrie weer gedekt gaat worden met een Gelderse hengst, dan denk ik dat het een waardevolle merrie is voor de populatie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:13

Hoe zit het dan eigenlijk als je een merrie hebt met een Gelderse vader en een Rijpaard moeder die Gelders aan doet? Tot in hoeverre wordt er meegenomen of de moederlijn Gelders is?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:16

Bloed is toch helemaal niet belangrijk, afgezien van Volbloed dat te dichtbij is, zeker gezien wat er allemaal aangeboden wordt.
Het gaat toch om het type, of heb ik het de laatste jaren helemaal verkeerd begrepen????

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:27

Ja nou... Dat vraag ik me nu dus af :) Ik had altijd de indruk dat het bloed er wel degelijk toe doet. Maar nu weet ik het even niet meer.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:45

Leonora: Dat ligt er dan wel aan met welke hengst. Als ze daar iets met Koss bloed op zetten kan het maar zo de Trakehner kant op slaan. Als je ziet wat voor chique poppetjes Alex soms al geeft..

Ik hoop dat de jury het papier wel bekijkt ja. En dat een Gelderse moederlijn dan een dikke pré is. Je ziet natuurlijk vaak wel terug in het paard waar ee op terug gefokt is.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:50

Graag wil ik toch ook nog even reageren hier. Ben niet zo heel erg thuis in het Gelderse, maar altijd geleerd en van mening geweest dat het type het belangrijkste is waarop geselecteerd wordt bij de Gelderse afdeling van het KWPN, dus vóór de beweging en de afkomst.

Voor het eerst ben ik dit jaar naar de stamboekkeuring in Didam geweest en afgelopen zaterdag ook naar Hengelo, dit allemaal om een vriendin te supporten die met haar driejarige merrie beide dagen op mocht komen draven en ook naar Ermelo is doorverwezen. Ik heb mij op de stamboekkeuring in Didam al erg verbaasd over de kwaliteit van de paarden, die ik niet best vond. Ben er niet heel de dag geweest dus weet niet of die lijn is door te trekken uit het deel dat ik gezien heb. De uniformiteit was m.i. ook ver te zoeken.
Dat de Wynton in Didam al met hoge punten beoordeeld werd, verbaasde mij toen ook en dat zij in Hengelo op kop geplaatst werd natuurlijk ook. Totdat ik te horen kreeg dat de merrie als eigenaar de voorzitter van de Gelderse afdeling heeft. Toch nog een Gelders tintje... Liever had ik de Rubus B (dat was toch de vos op de vijfde plaats?) als eerste gezien. Die kwam naar mijn bescheiden mening het meest in de buurt van wat er nagestreeft wordt / werd.

Bij de strijd om de kampioen bij de veulens liep een Davino-veulen mee. Prachtig veulen, maar net als de Wynton vond ik dat die daar ook niet thuis hoorde. Gelukkig werd het Alexandro P-veulen er boven geplaatst.

Ook begrijp ik trouwens niet waarom De Dag in Hengelo gehouden wordt. Zo'n weiland is toch ook wel centraler te regelen, ik zie geen enkele connectie.

Ik kan mij wel voorstellen dat dit een aantal fokkers van de Gelderse typen niet motiveert en hen in hun hengstenkeuze misschien onzeker maakt. Ik begrijp er in ieder geval niets van en ben eigenlijk blij dat ik dit een keer meegemaakt heb.
Ben erg benieuwd of de uitslag in Ermelo dezelfde zal zijn.

Goh, als ik bovenstaande terug lees, begrijp ik eigenlijk niet veel :-)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:50

Het Gelderse tintje zit ook wel in de pedigree hoor, dmv Rubus en Elegant. Maar er zit ook rijpaardenbloed achter, Cabochon, Leander (Cartoonist), Apalatin. Denk dat de eigenaar niet aan de uitslag heeft bijgedragen.

De Rubus vos vond ik idd een erg mooi type, maar die deed in Hengelo wat zwaar(moedig) aan.