[TI] verorgster van 90 kg.. graag advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: verorgster van 90 kg.. graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:22

Aan je rug kan soms best nog eens prettiger zijn ook :=

GypsyRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:40

Nuage schreef:
Ja maar het ligt gewoon aan hoe groot je kont is, je hebt appels en peren. Maar ik vind het nogal ver gaan om dat over iemand te bespreken die hier niet eens vanaf weet.

hier ben ik het mee eens,
ik ben zelf namelijk maar een klein meisje van 1,65
maar ik heb echt een dikke kont gewoon terwijl ik 70 kilo weeg,
misschien is het meisje wel 1,75 ofzo en dan zegt 90 kilo echt niks
spieren wegen meer dan vet denk daar ook aan, misschien is ze lang en sport veel dat kun je van tevoren gewoon niet beoordelen,
ik zou zeggen eerst zien en dan beoordelen , en stel dat ze wat steviger is , kun je zelf beoordelen of ze jou paard in de rug zit, :)

& daarbij vind ik ook , ik zie liever een steviger meisje op een tinker haflinger fjord or whatever dan op een iele kwpner van 1,60

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:58

Hm....ik weeg 90 kilo schoon aan de haak. Ik heb een poolse volbloed van 1.60 en een Quarter van 1.50 of zo.... ik rij ze dagelijks, ook langere ritten en beide paarden hebben geen last van hun rug.
Volbloed is al 24 en 17 jaar van mij, heeft aardig wat km en werk in de benen en hij heeft veel mankementen maar zijn rug is prima.

Je kunt best zwaar zijn, maar wanneer je met gevoel kunt rijden en het paard niet in de weg zit heb ik liever een zwaar iemand dan een lichter persoon die mijn paarden in de weg zit, op de rug bonkt en in de monden zit...
Gewoon uitproberen dus!!!!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:14

Klopt wat nuage zegt inderdaad. Ik ben anderhalve meter groot. Aan de stevige kant. Dus komt over al een normaal gewicht. (nee ga het niet zeggen scha me dood). Maar ik heb toch wel een 18 inch zitting nodig hoor van de standaard zadels.

En ik zou nooit iemand afwijzen om het gewicht. Ik heb zelfs weleens iemand van 160 kg op Sjim laten zitten. Gewoon kijken hoe je paard reageert dat is er beste.
Wat heb je liever iemand van 90 kg die keurig rijdt. Of iemand van 50 kg die continue zit te plukken in zijn mond. Makkelijke keus denk ik.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:51

Tsja, ik ben zelf ook veel te zwaar maar helaas zit onder mijn laagjes spek ook een hoop spieren van 10 jaar sporten (fitness, fietsen), zwaar werken en 19 jaar paardrijden. Daarbij komt dat ik ook een ruime 1.85m lang ben en alleen echt een dikke kont en benen heb. Ben kerngezond, alleen val ik om onverklaarbare reden niet af en de huisarts is op dit moment maar weer opnieuw onderzoeken aan het aanvragen.

Mijn 5 jarige tinkel is 1.70m en een behoorlijke bodybuilder. Op dit moment zijn we bezig met conditie opbouwen en hem doorrijden, maar buitenritten van ruim 2.5u zijn geen probleem en doet hij de hele weg met de oortjes erop en
de pas er in.

Liever iemand die zwaarder is en netjes rijdt, dan een lichte stuiterbal en trekmiep.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:32

Jouw Hendrik is cool :j ,
Leuke combi !

Dioxide schreef:
Tsja, ik ben zelf ook veel te zwaar maar helaas zit onder mijn laagjes spek ook een hoop spieren van 10 jaar sporten (fitness, fietsen), zwaar werken en 19 jaar paardrijden. Daarbij komt dat ik ook een ruime 1.85m lang ben en alleen echt een dikke kont en benen heb. Ben kerngezond, alleen val ik om onverklaarbare reden niet af en de huisarts is op dit moment maar weer opnieuw onderzoeken aan het aanvragen.

Mijn 5 jarige tinkel is 1.70m en een behoorlijke bodybuilder. Op dit moment zijn we bezig met conditie opbouwen en hem doorrijden, maar buitenritten van ruim 2.5u zijn geen probleem en doet hij de hele weg met de oortjes erop en
de pas er in.

Liever iemand die zwaarder is en netjes rijdt, dan een lichte stuiterbal en trekmiep.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:25

ElCamino schreef:
Je kunt best zwaar zijn, maar wanneer je met gevoel kunt rijden en het paard niet in de weg zit heb ik liever een zwaar iemand dan een lichter persoon die mijn paarden in de weg zit, op de rug bonkt en in de monden zit...
Gewoon uitproberen dus!!!!

Citaat:
Wat heb je liever iemand van 90 kg die keurig rijdt. Of iemand van 50 kg die continue zit te plukken in zijn mond. Makkelijke keus denk ik.

Citaat:

Liever iemand met een gezond gewicht die netjes rijdt toch?
Die optie wordt eigenlijk nooit genoemd....

Op een of andere manier is het altijd kiezen tussen een keurig rijdende zware dame, of een stuiterend en trekkend skelet.... vreemd... :+

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:38

Ikzelf ben 1.89 en weeg 85 kg. Heb een zwaar gebouwde, grote tinker en hij heeft geen problemen met mijn gewicht. Hij loopt goed ontspannen etc. Maar ik rijd niet intensief, voornamelijk bosritjes en ga binnenkort een ander zadel kopen waar mijn kont wat beter in past. Heb nu een 17,5 inch en het gaat wel maar heb laatst een Trekker zadel geprobeerd en die zitten toch wel een stuk beter (en zijn speciaal voor paarden met korte rug).

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:57

Ninx schreef:
Liever iemand met een gezond gewicht die netjes rijdt toch?
Die optie wordt eigenlijk nooit genoemd....

Op een of andere manier is het altijd kiezen tussen een keurig rijdende zware dame, of een stuiterend en trekkend skelet.... vreemd... :+

Als jij kunt regelen dat ik een gezond gewicht krijg, graag, met alle liefde. Helaas wordt er niet bij stilgestaan dat niet iedereen door vreten en lui gedrag te zwaar is...

@Bertine: dankjewel :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:59

Dioxide, super vervelend dat je meer weegt dan je eigenlijk zou willen. Maar dat maakt het nog geen gezond gewicht voor een paard om te dragen natuurlijk. Of je nou wel of niet door vreten of lui gedrag overgewicht hebt, te zwaar voor het paard is te zwaar voor het paard.

Ik zeg trouwens niet dat JIJ te zwaar bent voor JOUW paard. Maar ik wilde duidelijk maken dat hamburger kilo's net zoveel wegen voor een paard als kilo's die bv door medicijnen ofzo komen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:34

Prima natuurlijk, maar aangezien er hier erg veel misselijkmakende reacties van mensen worden geplaatst (zoals in elk topic over gewicht en rijden) vind ik wel dat er nog steeds erg weinig mensen bij stilstaan dat niet iedereen er voor kiest om zwaar te zijn :)

Overigens, het maximale draaggewicht is mijns inziens nog steeds relatief. Eerst maar eens lange termijnonderzoeken met verschillende typen paarden die allemaal op verschillende gradaties van africhting en bespiering hebben. De gemiddelde man zou niet meer op een paard mogen zitten volgens alle tabelletjes.

Natuurlijk blijft 100kg, 100kg, maar een extra bewegende massa zorgt voor piekdrukken. Of dit nu laag of hooggewicht is. Weldegelijk dat er dus verschil kan zijn tussen een zware en lichte ruiter. Daarbij, een goed passend zadel zorgt voor een goede gelijkmatige drukverdeling over een groot oppervlak, en dus minder kg per vierkante centimeter. Zelfde verhaal voor zonder zadel rijden met een dikke kont.

Niet om alles goed te praten, absoluut niet, maar je kunt altijd een beetje verder denken dan alleen een tabel. En het allerbelangrijkste: luister naar wat je paard aangeeft en kies een paard wat bij je past.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:48

En de paarden kunnen wel kiezen tussen een lichte of zware ruiter? :+

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:54

Dat zeg ik niet. Maar bij elk paard wat je wil gaan kopen, bijrijden of wat dan ook maak je toch een proefrit. Heb je snel genoeg door of 'ie er moeite mee heeft of absoluut niet. Alleen is het dan aan jouw om de beslissing te nemen of het eerlijk is tegenover het paard. Met andere woorden; ga je rijden op een paard wat duidelijk moeite heeft met jouw gewicht? Zo ja, dan vind ik het zelf ook behoorlijk egoistisch..

Nogmaals, ik praat hier niks goed. Ik geef allen mijn eigen mening op het hele gevecht rondom ruitergewicht en kortzichtigheid van veel mensen. Wat ik wel duidelijk wil maken is dat mijn mening gebaseerd is op mensen die dus overgewicht hebben door medische redenen, en daar keihard voor aangevallen en afgerekend worden. Vergeet niet dat deze groep mensen vaak ook nog andere sporten beoefenen naast het paardrijden om!

Als je te lui bent om iets anders te doen dan voor de computer/tv te zitten met een constante aanvoer van voedsel, en dan op een bloedbok gaat zitten die de grootste moeite moet doen om je te dragen, dan moet je je toch eens goed afvragen of je wel goed bezig bent.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:17

Ikzelf ben ook dik 90 kg en rijd een tinker van 1.46 dit gaat super. Nooit problemen van onder vonden, paardje loopt als een trein.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:29

Onzin!
Een tinker, vooral een Vanner kan makkelijk 100 kg houden!

:(:)

lisziej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:46

nou ik ben blij dat de eigenaar van diesel mij nog gebeld heeft, want ik kan morgen kennis maken:D

xxx

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:23

Super, Lisziej!
Ik duim mee dat het klikt met Diesel en zijn eigenares! :)
Ging het uiteindelijk niet door met de andere verzorgster?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:04

Het gaat hier op een vanner type tinker.
Kan best 90 KG dragen hoor. En misschien ziet het meisje het na uitproberen zelf niet zitten. Ik vind het wel erg dat 'dikke' mensen zo op deze manier bekeken worden hoor.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:27

En? Hoe is het gegaan!?