Symposium van selectie tot succes in Leeuwarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:10

Zannekin schreef:
Kijk een keer op www.wbfsh.com bij dressuur. Ik zie daar 3 paarden in de top 10 met de combi Bolero X Grande (of Graf vader van Grande)
Graf (v.Grande) is de vader van Grannus, die weer veel goede springpaarden leverde.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:11

Dees schreef:
Terug naar het topic: een Fries paard is gefokt om op stand bergopwaartst te lijken. Er zit een best front op en een opvallend voorbeengebruik. En toch is er niet een die echt presteerd op hoog internationaal dressuurniveau.
Het bewijs toch dat op front en bergopwaarst gebouwd fokken geen dressuurpaarden levert, lijkt mij zo. Want waarom zouden vergelijkbaar gebouwde KWPN-ers wél kunnen presteren dan?

Meer elasticiteit misschien? Talent bestaat uit de combinatie van meerdere goede eigenschappen, slechts 1 is niet voldoende.

Ik zie nog wel voordeel om een paard zo te fokken dat hij met de sport goed mee kan. Natuurlijk is het niet de bedoeling om ze jong te hoog laten presteren, maar ik weet wel dat de meeste paarden bij amateurs terecht komen, die minder goede rijcapaciteiten hebben. Een paard is minder kwetsbaar om kapot gereden te worden als hij al gemakkelijker in elkaar zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:15

Maar desiree, is zo bergopwaarts gebouwd " goed in elkaar zitten" dat is volgens mij de discussie. Ik denk van niet namelijk.

Een paard wat enorm bergopwaarts gebouwd is en daarnaast een laag kruis heeft is volgens mij JUIST NIET in het voordeel met het zitten in de achterhand. Al lijkt het wel zo. Dat is volgens mij optisch bedrog!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:15

Een paard moet gezond in elkaar zitten, duurzaam gebouwd zijn en niet dankzij zijn bouw zich allerlei kwalen aanhalen. Wat dat aan gaat, heb ik sterk het gevoel dat de fokkerij steeds delicatere paarden gaat leveren en dat is niet goed.

De opmerking dat je een paard moet fokken waarmee je een paar jaar training kunt uitsparen, zit me niet lekker.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:22

Lovely"]
[quote="Zannekin schreef:
Kijk een keer op www.wbfsh.com bij dressuur. Ik zie daar 3 paarden in de top 10 met de combi Bolero X Grande (of Graf vader van Grande)
Graf (v.Grande) is de vader van Grannus, die weer veel goede springpaarden leverde.
[/quote]

Ja, maar wat ik interessant vind: dat bloed in combi met Bolero is blijkbaar erg succesvol. 3-4 paarden in de top 10 met dat bloed.... Waarom is dat zo, is dat ook te verklaren met één of ander lendenmechanisme, dat intrigeert me wel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:25

Pipo"]
Maar desiree, is zo bergopwaarts gebouwd " goed in elkaar zitten" dat is volgens mij de discussie. Ik denk van niet namelijk.

Een paard wat enorm bergopwaarts gebouwd is en daarnaast een laag kruis heeft is volgens mij JUIST NIET in het voordeel met het zitten in de achterhand. Al lijkt het wel zo. Dat is volgens mij optisch bedrog!!
[/quote]
heb je ook weer gelijk in. MAar hier komt het woordje "te" ook van pas. Alles waar "te" voor staat is niet goed.

[quote="Lovely schreef:
De opmerking dat je een paard moet fokken waarmee je een paar jaar training kunt uitsparen, zit me niet lekker.

dat komt omdat het "mentaal" hier vergeten wordt. En dat moet ook mee met de rest.

Ik hou het erop dat een paard met een goede bouw minder kwetsbaar is voor slechte ruiters en instructeurs.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:40

Dat is juist een breed begrip, wat is goed gebouwd, dat kan men zeer subjectief uitleggen.
Sommige mensen willen gaan sluitelen aan het paard, en zeggen dan dat het paard al zo vaak is veranderd van bouw.
Maar het paard heeft altijd zijn natuurlijk evenwicht behouden door de evolutie's heen, en nu willen die zelfde mensen aan dat evenwicht knutselen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:19

Er komen wel steeds meer friezen welke aardig mee komen in de dressuur, en ik sta echt niet bekend als een friezen fan (heb er een jaar mee gewerkt ~~}> , het grapje daar was: Een gefrustreerde friezen ruiter vraagt: Hoe krijgen jullie ze vooruit?? Antwoord: Wij gebruiken een plank met spijkers. Gekheid, maar sommige hebben echt geen impuls en nog minder uithoudingsvermogen).

Volgens mij hoeven we niet naar een ander ras te kijken, misschien weet iemand waarom een aantal tuigpaarden echt kunnen "zitten", is het verschil anatomisch aan te wijzen, of is het het interieur (spieren , zenuwen etc) of is dat alleen voor de wagen en werkt dat niet onder het zadel??

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:35

Ik weet of mijn mening hierover wel goed is maar een tuigpaard ziet er in mijn ogen niet uit als een paard dat je lekker laat zitten. Wel kan ik het mis hebben op dit gebied.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:49

petraaken schreef:
Ik weet of mijn mening hierover wel goed is maar een tuigpaard ziet er in mijn ogen niet uit als een paard dat je lekker laat zitten. Wel kan ik het mis hebben op dit gebied.

Ik heb wel eens Hackney's aangespannen zien lopen, die leken met de voorbenen de grond niet eens te raken.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:29

Himyar schreef:
Ik heb wel eens Hackney's aangespannen zien lopen, die leken met de voorbenen de grond niet eens te raken.

Maar dan zie je waarschijnlijk ook een blauwe tong en een body builder in de wagen hahaha, gekheid. Ik heb er wel eens 1 voor de wagen gehad, en dat viel niet mee, wat een drukte makers zeg (van mij mag je ook rotzakkies zeggen hoor Haha! ).

Maar ook aan de hand kunnen ze echt zitten, en ze hebben volgens mij (in iedergeval de kleine maat) een kort kruis met een sterke helling en op stand met een lang, gestrekt achterbeen. En o ja steigeren kunnen ze ook.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 19:13

Pipo schreef:
Gronings, Fries volgens mij is het allemaal een pot nat.
Ik versta er in ieder geval geen ruk van.

Zal wel weer het verschil zijn tussen boerenhondenland, en de bewoonde wereld.

Nou ja dit slaat echt helemaal nergens op!! Crista Laarakkers is van beroep logopediste geweest (zolas je weet) en ik vond dat ze superduidelijk sprak! Heel netjesen rustig en vooral erg duidelijk en ik vond dat ze niet eens een accent had. Als ze nou plat gronings stond te knauwen oke, maar ze spreekt vaker voor grote zalen en dan praat ze gewoon ABN!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:22

Yvonne19: niet uit de bocht gaan, dit topic was net weer een beetje rechtgebreid.. Zoals gezegd, laten we het weer over paarden gaan hebben.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 19:38

Ja sorry, ben 1 dag niet geweest en dan lees ik dat en wil ik ff opmerking maken, mag toch??

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 19:46

Waarom KWPN-ers met friezen, hackneys en tuigers vergelijken?? Als dat uberhaupt kan... Een paard kan nog zo mooi bergop gebouwd zijn, maar als hij van achter voor geen meter meedoet, kan hij idd nooit gaan zitten en zul je nooit de top halen (uitzonderingen daargelaten). Heb je een paard dat van achteren mooi meedoet en de achterhand er goed onder zet EN hij is mooi bergop gebouwd, dan heb je op zijn bouw een voorsprong, van zoals crista zegt 3 a 4 jaar. Als de rest van zijn exterieur tenminste correct is en ie daar geen tekortkomingen op heeft. Ik bedoel maar dat als je een paard hebt dat bergop is, haal je niet automatisch de top, logisch eigenlijk. Er zijn zoveel factoren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:01

Zolang het optische plaatje belangrijker is dan de daadwerkelijke graad van africhting, dan kun je misschien een voorsprong benutten; maar dat is dan wel uitholling van de sport en het ras in de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:02

Yvonne19 schreef:
Ja sorry, ben 1 dag niet geweest en dan lees ik dat en wil ik ff opmerking maken, mag toch??

Yvonne het was een grapje om iedereen een beetje op de kast te jagen. Heb 6 jaar in Oldemarkt gewoont ( waar???, ja daar) en vervolgens in de achterhoek. En heb het er erg naar mijn zin gehad.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:12

MissHIS"]
[quote="Gerrie"][quote="MissHIS schreef:
Alinea 1: Wie heeft het hier over een
extreem
bergopwaarts gebouwd paard? Wat ik heb gezegd is dat we in onze fokkerij moeten proberen paarden te fokken die het wat de sport van hen verwacht, zo makkelijk mogelijk kunnen doen. Dit scheelt ook jaren training.

Ik wilde even reageren op deze laatste zin.

Hoeveel jaren training denkt men te winnen?
Voorafgaand aan de training komt ook nog het deel van de fokker en opfokker,pas dan komt de ruiter in beeld.

Moeten de dieren nog eerder aan de top komen en liefst daar nog een poosje blijven?
Ik denk dat daar nog heel veel andere zaken om de hoek komen kijken,dan alleen maar bergopwaarts gebouwd.En dat is TIJD,voor en goed management.

Door jonge paarden zoals op de foto getoond van Solange (ik neem aan Warendorf) zo te laten draven veroorzaakt de ruiter (of het systeem?) een geforceerde manier van gaan en het leed is al geschied.
Een valse door de ruiterhand bewerkstelligde oprichting,met een vastgereden rug.

Dus fok goede paarden en blijf de tijd nemen,eerder dan 7 jaar lijkt mij niet gezond.
[/quote]

Volgens Christa scheelt het zo´n 3-4 jaar. Maar het is natuurlijk nooit de bedoeling om met een 5 jarige al Prix st Georges te kunnen starten, wat dat betreft ben ik het uiteraard met je eens.
Christa vertelde ook hoe zij haar jonge paarden traint, en daaruit blijkt ook dat zij haar paarden alle tijd geeft. 3 jarige paarden worden zo´n 3 keer per week gereden en daar wordt alleen maar aan de basis gewerkt. Het liefst komen de jonge paarden bij haar de eerste jaren ook niet op wedstrijd (tenzij de eigenaar het wil, bv. Pavo, of als het paard voor de verkoop is óf als kwalificatie voor het WK). In ieder geval gaf ze aan dat haar paarden alle tijd krijgen.
[/quote]

Ik was erbij en weet wat ze beweerd heeft.
Blijft mij alleen nog onduidelijk waar dan wel die "winst"in zit Verward Verward

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:13

Alleen een paard dat sterk is in de achterhand kan tot dragen komen en daardoor bergopwaarts lopen.

Variant op ART-UMA: Een kennis van ons noemt Friezen altijd 'hometrainers' Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 00:11

Juist Kendra.
Waar het nu op gaat lijken is dat de staarten lager gefokt worden om de dressuurruiter het werk lichter te maken... Waardoor een paard nooit sterk in de achterhand zal worden. Want laten we nou wel wezen, de kracht in de achterhand is voor een groot gedeelte toch ontwikkeling en niet alleen maar aanleg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 00:26

Lovely schreef:
Juist Kendra.
Waar het nu op gaat lijken is dat de staarten lager gefokt worden om de dressuurruiter het werk lichter te maken... Waardoor een paard nooit sterk in de achterhand zal worden. Want laten we nou wel wezen, de kracht in de achterhand is voor een groot gedeelte toch ontwikkeling en niet alleen maar aanleg?

Maar dat blijft optisch bedrog, en dat lijkt mij toch niet de bedoeling?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 01:30

Sorry Pipo, maar uiteindelijk draait alles in de fokkerij om het plaatje.
In alle rasfokkerijen gaat de bruikbaarheid verloren en worden vooral de dieren die in extreme mate aan het fokdoel voldoen gewaardeerd. Of ze dan ook nog iets kunnen presteren (uberhaupt, zelfstandig overleven) is daarbij niet aan de orde.
Tot nu toe zijn de sportpaarden hier gelukkig redelijk buiten gebleven.
Wanneer er nu veel meer op dressuur of springen gefokt gaat worden zal er zeker bij de dressuurafdeling ook zo'n verschuiving komen. Dressuur is niet voor niets een jurysport, daar wordt je ook afgerekend op uiterlijkheden....

Dat lijkt mij absoluut geen gezonde ontwikkeling.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:46

Gerrie schreef:
.............
Ik was erbij en weet wat ze beweerd heeft.
Blijft mij alleen nog onduidelijk waar dan wel die "winst"in zit Verward Verward

Ik snap je redenering. Knipoog
Maar dat moet je zien als relatieve winst ten opzichte van paarden die langer over de africhting doen.
Een 8-jarige met africhting voor GP is nu eenmaal veel meer waard dan een 12-jarige.
Puur commercieel dus !

De eerste loopt nog een jaar of 8 serieus mee (als het even kan 3 OS).
Het oudere dier gaat hooguit nog 1 maal naar de OS.
Een paardenleven is veel korter dan een ruiterleven en is dus de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:54

CGJ12 schreef:
!

De eerste loopt nog een jaar of 8 serieus mee (als het even kan 3 OS).
Het oudere dier gaat hooguit nog 1 maal naar de OS.
Een paardenleven is veel korter dan een ruiterleven en is dus de zwakste schakel.

Moet je wel zeker weten dat ie het nog doet, dat de paarden het mentaal aankunnen, en dat ze lichamelijk nog heel zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:11

Het levert dus ook wat op als een paard het langer volhoudt. Ik zou het idd wel eens willen uitzoeken; hoeveel jaren lopen de meeste paarden aan de top? En is het zo dat de meeste paarden een bepaald aantal jaren daar lopen of of is het zo dat ze er tot een bepaalde leeftijd? Maakt nogal wat uit!
Andere factoren spelen natuurlijk ook een rol, ET (over prestatiefokkerij gesproken trouwens, hum) wordt nu nog heel selectief ingezet maar houdt het daardoor waarschijnlijk zo lang vol.