Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:59

NatasjavE schreef:
Henkjan schreef:
[

Geldersen moeten niet op dresuuurpaarden gaan lijken, ben ik met je eens. Maar dan hebben we nog steeds vooruitgang in de fokkerij nodig, ook bij Geldersen. Het Gelders paard van 30 jaar terug is nu niet meer interessant. Soms zie ik ze nog wel lopen, vos natuurlijk, 4 witte benen en een grote bles. Dik, lomp en kort van beweging. Maar het Gelders paard van nu is heel anders, veel veelzijdiger. Kijk bijvoorbeeld naar Saron, 1.40 springen en volgensmij ZZ-licht dressuur, en als je het hebt over instelling, van zijn instelling kunnen veel rijpaarden nog wat van leren, en ontzettend braaf.

Nou...De Gelderse waren nooit kort in de beweging. Juist een Gelderse moet kunnen gaan. En Saron is een superbok. Maar laat die nou net niet het meest geweldig bewegen.

Hij komt overigens uit de beste moederlijn van het KWPN met een grootmoeder die maar liefst 3 internationale springpaarden heeft gebracht en daarvan twee Grand Prix springen.

En vos met 4 witte benen is inderdaad de mooiste kleur. Ik zou het een gruwel vinden als zwart ook bij de Gelderse DE kleur moet worden.

1e en 2e alinea: Weet ik dat Geldersen nooit kort waren in beweging, maar zo staan ze bij het gros wel bekend. En daarnaast, Saron is een hele fijne hengst, heb er zelf mee gewerkt. ;)

en de 3e alinea, is natuurlijk alleen maar een mening :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:14

Ohhh okey dan begreep ik je effe verkeerd.

Ik geloof best dat het een fijn paard is. Hij lijkt me ook goud eerlijk.

Helaas is het slechts een mening maar van mij mag het in het fokdoel opgenomen worden. :D :+ :Y)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:48

NatasjavE schreef:
Helaas is het slechts een mening maar van mij mag het in het fokdoel opgenomen worden. :D :+ :Y)

AJB niet }>

NatasjavE

Re: Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:11

Grapje.. :D

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:28

Wat ik een van de grootste nadelen van fokkerijen en fokken in het algemeen vind, is dat er doordat er zoveel eisen aan het uiterlijk en prestatie worden gesteld, er een groot aantal paarden wordt geboren die niemand wil. Veel fokkers moeten minimaal 50 veulens fokken om 1 veulen te krijgen dat aan alle verwachtingen voldoet. Wat er met de andere 49 gebeurt laat zich raden. Voor een enkeling verschijnt nog een particulier die het toch een leuk paard vindt en het koopt. Maar de meeste belanden 'in de handel', lees: gaan van markt naar markt, worden eventueel nog even als fokmerrie gebruikt of gaan meteen op transport naar Zuid-Frankrijk, Spanje of Italie, dagenlang in een vrachtwagen zonder eten, zonder drinken, om een afgrijselijke dood te sterven bij een slachthuis dat goedkoper werkt dan één in Nederland.
Dit is in toenemende mate het geval, omdat de paardenhandel nagenoeg stil ligt. Om dan toch door te blijven fokken vind ik een hele slechte zaak. Als er minder paarden zijn, hebben er meer paarden kans op een goed leven.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:02

@bubbels8: Ik weet niet precies welke vorm van fokkerij je bedoelt, maar als je streeft naar het fokken van goede sportpaarden is er ook een markt voor de paarden die wat minder lukken. Natuurlijk doe je die weg voor een minder hoge prijs, maar als je streeft naar het fokken van toppaarden en er komt een minder goed paard uit, dan nog kan dat een heel leuk paard zijn waar mensen veel lol aan kunnen hebben. Een goed vader en moederdier geeft toch wel een zekere garantie dat het veulen geen compleet brandhout wordt. En wat mensen willen voor paard wordt denk ik niet bepaald door de fokkerij, de meeste mensen willen een paard voor de sport, de fokkerij voldoet alleen aan de vraag van deze mensen. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 08:49

En toch blijven veel kwpn ers te wakker voor de meeste ruiters , en dat is jammer van een goed paard !
dier verveelt zich een ongeluk ...
Ik ben nog alle dagen heel blij dat ik per ongeluk.voor mijn Gelderse ging .
Wilde geen papier zien voor ik de jaarling had gezien en beoordeeld .
ik viel op.haar karakter .
Nu met mijn gezin met kleine kinderen.had ik me geen.fijner paard kunnen wensen ..

Natasja , Ik.heb n zwarte ;-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:13

Zinzi_jewel schreef:
En toch blijven veel kwpn ers te wakker voor de meeste ruiters , en dat is jammer van een goed paard !

Dan ligt de fout bij het opleidingsniveau van de ruiters...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:17

Klopt. Maar vroeger hadden de minder goed opgeleide ruiters er wel minder last van. En minder goed opgeleide ruiters hou je altijd.
En die minder goed opgeleide ruiters zouden beter een ander paard kopen....maar jah.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:34

Maar daar zeg je het, het ligt niet aan de paarden dat ze te moeilijk zijn, het ligt aan de mensen die ze kopen die er niet mee om kunnen gaan.

En of dat nu KWNP'ers, BWWP'ers, OLD'ers en Z'ers zijn, maakt allemaal niks uit. In elk stamboek vind je verschillende paarden, en dan is het een kwestie van het juiste paard te zoeken en te kopen, en niet zomaar onbegeleid eentje te kopen voor het papier of het plaatje...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:45

s0173957 schreef:
.

En of dat nu KWNP'ers, BWWP'ers, OLD'ers en Z'ers zijn, maakt allemaal niks uit. In elk stamboek vind je verschillende paarden, en dan is het een kwestie van het juiste paard te zoeken en te kopen, en niet zomaar onbegeleid eentje te kopen voor het papier of het plaatje...

Tuurlijk.
maar nu komt ie:

Meisje wil een Gelderse kopen(=KWPN) modern type(dus geen lomp karrepaard met een ramskop) fijn lopen, kan een sprongetje maken. Zou zeker met de goede begeleiding Z dressuur kunnen halen.

De "instructrice" ernaast: Nee hoor dat moet je niet kopen...das een Gelderse.

Nu heeft ze een Krack C x ...Zuidhorn dacht ik...en durft er inmiddels niet meer op. Tis gewoon een dominant drakerig paard(was ie al naar mijn mening) wel donkerbruin en een aardig snoetje. Iemand met ervaring had er wellicht een fijn rijpaard van kunnen maken maar dat is dus niet gebeurt.(was ook geen hoogvlieger geworden ook Z nivo)

Leuk als een instructeur ook de goede beslissingen maakt en niet eens gehoord heeft dat......

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:28

Maar dan weer ligt de fout niet bij de fokkerij, maar bij de begeleiding van minder ervaren ruiters...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:32

Ook ik geef de fokkerij niet de schuld , maar de markt is nu eenmaal de mindere ruiter !
Om het simpele feit dat de meeste paarden terecht komen .
Het is dan gewoon jammer dat het paard zo drakerig wordt of blijft in omdat ie zn ei niet kwijt kan ..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:34

s0173957 schreef:
Maar dan weer ligt de fout niet bij de fokkerij, maar bij de begeleiding van minder ervaren ruiters...

Nee klopt. Dat zeg ik ook.

De fokkerij fokt gewoon datgene wat goed verkoopt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:28

s0173957 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Dan ligt de fout bij het opleidingsniveau van de ruiters...

NEe, het ligt aan de instructeurs.
Ik kon vroeger ook niet met mijn sensibele merrie omgaan. Ik heb van verschillende mensen les gehad maar er is 1 instructeur die mij dit bewust geleerd heeft. EENTJE.

Instructeurs leren mensen niet hoe ze met een heet paard om moeten gaan. Ik denk wel dat de meeste mensen het best kunnen leren. Ik heb het tenslotte ook geleerd.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:10

langcara: niet iedereen kan met een heethoofd overweg, ook niet iedereen kan met een onverstoorbaar dier overweg( die dan al gauw als lui wordt omschreven).

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:11

inkepink schreef:
langcara: niet iedereen kan met een heethoofd overweg, ook niet iedereen kan met een onverstoorbaar dier overweg( die dan al gauw als lui wordt omschreven).

Als het ze goed geleerd wordt wel. Maar men leert te veel met de hand te rijden. Een heet paard wordt met de handrem erop gereden zodat hij zijn rug weg gaat drukken. GEen instructeur die er op zal hameren om LOS te laten! Geen een! En dan zullen ze het ook nooit leren.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:04

Langcara: Zelfs in de boeken staat hoe je moet rijden, ook dat je niet met de hand rijd, zoals jij dat noemt. Mijn ervaring is dat veel instructeurs je hier prima mee kunnen helpen. Met de handrem op rijden kan een tegenovergesteld effect bereiken, ook dat weten de instructeurs, vind het jammer dat je net doet alsof er geen goede instructies gegeven word door bevoegd lesgevers.

Verder dwaald de discussie behoorlijk af want ging hier over fokkerij.
Na mijn inziens hoeft men zich geen zorgen te maken over de fokkerij :D

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:36

Is het niet de fokker, de jury, het paard, dan is het wel de instructeur hoe dan ook het is altijd de schuld van een ander.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:56

Laten we wel wezen: de beginnend paardenkoper weet de weg helemaal niet te vinden naar de fokker. Die koopt via marktplaats of bij een handelaar. (het laatste overigens voor die groep kopers verreweg het slimst ivm de omruilgarantie).

Fokkerij, laten we uitgaan van de warmbloedpaardenfokkerij, richt zich op de sport. Het KWPN wil koste-wat-kost de absolute wereldtop, maar volgens mij willen ze dat in Oldenburg en Hannover toch ook. Grote verschil is wel dat KWPN-bloedlijnen echte wakkere lastpakken erin hebben zitten en daardoor de bijproductie bij KWPN minder geschikt is voor de recreant/sportiveling. Bij Oldenburg en Hannover is het karakter een minder groot probleem.

Mijn idee: in Duitsland zijn ze de goede bewegingen van de Nederlandse paarden (sterk achter) aan het kruisen met hun dressuurtypes (mooi front, goed tussen de oren). Kon nog wel eens het meest volledige paard van komen.
Het verbaast me dat men in NL de Duits gefokte paarden continue maar als minderwaardig inschat. Maar goed, het KWPN doet er ook alles aan om deze Nederlandse arrogante houding te stimuleren.
Mijn mening: dat zal op termijn niet handig blijken. De paardenmarkt is groter dan NL en DE.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:50

De Nederlandse fokkers gebruiken al decennia Duits bloed, ze hebben altijd van het goede het beste gekozen afgezien het land waar ze vandaan komen. Kijk naar de afstamming van het doorsnee KWPN paard, het zijn de fokkers die zo zorgden voor de kwaliteit.
Voorheen keken de Duitsers altijd neer op de Nederlandse fokkerij.
Nu alleen al 6 van de 10 beste dressuurpaarden ter wereld een Nederlands paspoort hebben en daarnaast in de hele breedte het Nederlandse dressuurpaard zich profileert gebruiken de Duitsers Nederlands bloed.

Als het Nederlandse sportpaard zon slecht karakter zou hebben zouden ze niet zo goed presteren, zoals al eerder hier gezegd, de gebruikers zouden paarden moeten kopen waar ze mee om kunnen gaan. Zo lang ze die wijsheid niet hebben zullen de paarden de schuld geven

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:41

Het zijn geen slechte karakters , alleen te druk ...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:38

Niemand zegt dat je zo'n 'drukke' moet kopen...
Kijk rond, er is meer dan voldoende op de markt, goeie warmbloeden, waarmee je bij wijze van spreken op je sloffen naar de Z rijdt en waar je toch zo mee de baan op kunt...

Wij hebben zo vorig jaar nog een 5jarige merrie verkocht, het beestje had voor ons niet de laatste kwaliteit, maar had ik waarschijnlijk 'simpel' naar de Z kunnen rijden. Was 1m67 groot, echt meisjestype, een extra reden waarom we ze verkocht hebben (voor een mannelijke ruiter van 1m90 is dat maar niks).
Ze had een superkarakter om te werken, werkte en dacht mee, super voor een 5jarige, maar niet dat laatste aan kwaliteit. Was een Royaldik x Pik Solo.
Was verder compleet gezond, geen enkele opmerking klinisch noch röntgenologisch.

Zo'n paardje, alhoewel slechts 5, was ideaal voor een (jonge) ambitieuze ruiter die ook eens graag een sprongetje maakt, het bos in trekt of een sgw wilt rijden... maar er was amper interesse voor.
Uiteindelijk verkocht naar exact de plaats waar ze moest terecht komen en tot nu toe nog niks dan positieve geluiden gehoord... en dat voor een zéér realistische prijs...

Maar Royaldik x Pik Solo kennen ze niet, dus da's dan weer niet interessant genoeg...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:47

En dat is dan weer typisch zo,n voorbeeld van : willen rijden op en paard , of willen rijden op papier .. ;-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:49

En dus weer een voorbeeld dat het probleem niet zit bij de fokker... (paard was zelf gefokt).