Kelly aan de teugel voor de eerste keer!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:17

TS, je hebt heel wat over je heen gekregen dus ik hoop dat je nog zin hebt in wat tips :)

Ten eerste is het handig om te zorgen dat je passend tuig hebt. En met passend bedoel ik dat het zadel jou en de pony goed past en dat je voor het rijden een enkel- of dubbelgebroken bit gebruikt. Als je geen passende spullen hebt kun je beter met barebackpad of dekje met longeersingel rijden en een touwhalster.

Ten tweede lijkt het bokkenbitje beter te werken omdat de pony aangeleerd heeft om niet op hulpen te reageren. Dit bit is niet gebroken en werkt dus veel harder in op zijn mond, hij kan niet anders meer dan reageren.

Aan jou als ruiter de uitdaging om hem uit te gaan nodigen om weer op zachtere hulpen te reageren. Hoe dat moet kun je niet zomaar zelf bedenken. je zult lessen met de pony moeten nemen of op zijn minst heel wat boeken lezen over de africhting van paarden of een thuisprogramma volgens zoals dat van parelli. Samen leren met je pony is heel leuk, jullie worden vast een goed team samen. Maar paardrijden moet je leren en met een paard blijf je leren.

Jellebie

liverpool schreef:
Ik vind de meeste opmerkingen die gegeven zijn zeer onvriendelijk!

Gelukkig zijn er wat mensen die tips geven.

Van mij mag er een slotje op.

neee geen slotje!

Silenna

Ik denk dat TS beter een goede instructeur kan nemen dan te beginnen aan bitloos.
Omdat ik persoonlijk denk dat eerst haar manier van rijden drastisch veranderd moet worden voordat ze bijvoorbeeld bitloos gaat rijden, aangezien ze dan op precies dezelfde manier doorrijdt, maar dan zonder bit.
En met je halve gewicht aan het neusbot hangen is ook niet echt paardvriendelijk.

(correct me if I'm wrong!)

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:18

liverpool schreef:

Gelukkig maar, dat dat mag van jou. :')

upendo

Ik zie geen kneepjes, maar een hoog opgetrokken binnenhand op de foto's. Of een binnenhand op een knie. Dat zijn geen kneepjes meer, maar bouwvakkermoves.

Silenna

MaritAriel schreef:
liverpool schreef:
Ik vind de meeste opmerkingen die gegeven zijn zeer onvriendelijk!

Gelukkig zijn er wat mensen die tips geven.

neee geen slotje!

Het lijkt mij handig als er pas een slotje op komt zodra TS inziet wat ze verkeerd doet..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:19

Liesje1611 schreef:
Ik denk dat TS beter een goede instructeur kan nemen dan te beginnen aan bitloos.
Omdat ik persoonlijk denk dat eerst haar manier van rijden drastisch veranderd moet worden voordat ze bijvoorbeeld bitloos gaat rijden, aangezien ze dan op precies dezelfde manier doorrijdt, maar dan zonder bit.
En met je halve gewicht aan het neusbot hangen is ook niet echt paardvriendelijk.

Jaa tuurlijk! Ik zij het ook tegen iemand anders die het had over een trensje die een tong afknelt van nou dan maar bitloos dus had helemaal niets met ts te maken , maar mensen gingen er meteen weer op door :=
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 27-12-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

upendo schreef:
Ik zie geen kneepjes, maar een hoog opgetrokken binnenhand op de foto's. Of een binnenhand op een knie. Dat zijn geen kneepjes meer, maar bouwvakkermoves.

Precies, dankje.
Ik had NET iemand nodig die het duidelijk kon maken :D

minikatje

MaritAriel schreef:
minikatje schreef:
uhh, nee.
bitloos is niet voor veel mensen een optie.
die gaan dan net zo rijden als met bit.
en dat gehang op de neus streelt mijn ogen ook niet.

ehm gehang op de neus ? Ik weet niet hoe jij je paard rijd hoor maar als mijn paard gewoon netjes luisterd naar mijn been voelt zij geen druk op der neus :)

Pfff ik ga weer eens offtopic :+

als mensen enorm trekken met een bit zullen ze dat ook doen met bitloos.
alleen is het dan op de neus.
het kwartje zal eerst moeten vallen dat je niet alles van voren moet willen oplossen maar van achteren.

en wat jouw paard doet interesseert me niet, nu iig niet.
en hoe ik mn paard rijdt doet er momenteel ook niet toe.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:20

MaritAriel schreef:
Liesje1611 schreef:

Jaa tuurlijk! Ik zij het ook tegen iemand anders die het had over een trensje die een tong afknelt dus had helemaal niets met ts te maken , maar mensen gingen er meteen weer op door :=

Aah, zo. :')
Ik vroeg me al af waarom TS in godsnaam werd aangeraden om bitloos te gaan rijden.
Daarmee wordt haar manier van rijden niet vriendelijker, dus ik had even wat vraagtekens boven mn hoofd staan, haha.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:20

Liesje1611 schreef:
upendo schreef:

Precies, dankje.
Ik had NET iemand nodig die het duidelijk kon maken :D

Haha ja ik zie ook wel dat het geen kneepjes zijn , maar zei alleen even dat hij ook zo had kunnen lopen als ze kneepjes had gegeven als zijn acherhand er niet onderzit en hij zich niet ontspant

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:21

maar kijk mensen die trekken met bit. leren zonder bit dat af

Jellebie

Liesje1611 schreef:
Ik vroeg me al af waarom TS in godsnaam werd aangeraden om bitloos te gaan rijden.
Daarmee wordt haar manier van rijden niet vriendelijker, dus ik had even wat vraagtekens boven mn hoofd staan, haha.

Tja bitloos of met bit , de hand van de ruiter maakt het scherp :)

Wendy_Komen

Inca schreef:
Wendy_Komen schreef:
Ik heb 1 tip, stap er de komende tijd enkel op als je een GOEDE lesgever naast je hebt staan.

Ik ben het met je eens maar het is wel een hele lastige om een goede instructeur te vinden. Wan hoe ga je het kaf van het koren scheiden als je nog niet weet wat je niet weet? Hoe weet je dan waar je nieuwe instructeur aan dient te voldoen om dressuurmatig een leuk rondje te kunnen gaan rijden met lijfsbehoud van je paard?

Ik zou aanraden een oproep hier te doen op bokt. Vertellen waar je (ongeveer) woont en dan zijn er vast andere bokkers uit de buurt die al een goede gevonden hebben.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:22

yliljeey schreef:

hahaha yeah right 8)7 en hoe dan volgens jou :')

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:22

De manier waarop je hem naar beneden rijd is niet de bedoeling. Je ziet heel duidelijk dat hij tegendruk geeft. Ik zou de teugels niet de kort nemen, want je fjordje heeft een vrij korte hals. Geef hem iets meer vering in de teugels. Daarbij kan je stelling vragen en hem voorwaarts laten lopen. op het moment dat hij gaat ontspannen, vraag je weer en zal jezien dat hij aan de teugel gaat lopen. Alshij sterk is en zich stek gaat maken heeeel voorzichtig met je teugels spelen'' . Niet gaan trekke en hangen. zodra je paardje ook maar een beeetje ze hoofd naar beneden doet van de mond afblijven daarmee beloon je dr. Ontspanning is erg belangrijk. Je moet goed op letten dat je paardje niet te diep gaat lopen, zoals op de foto's. Begin bij het begin, teugels op maat maar net genoeg zodat je enkel contact hebt. Overgangen rijden, op het moment dat hij zich sterk maakt, laat je dr halt houden, zet je dr terug , halt en weer weg rijden. Zo leerd ze dat sterk maken geen nut heeft. je zal zien dat je paardje van zelf zich gaat ontspannen. Gaat het hoofdje iets zakken, dan pas ga je een stapje verder.

Ik het ook een eenorm sterke fjord, ook met een korte hals. Ik rijd hem bitloos. Zo dra die van mij ook maar iets los laat en zich ontspant en toch voorwaarts blijft lopen krijg hij meer ruimte van mij bij de teugels. Wat het meest gewenste is (en veeeel mensen vinden dat juist niet goed) dat is je paardje teugels juist geven, zodra hij ontspand en zijn hoofd naar beneden gaat zakken. Bij mijn fjord helpt dit echt! tot hij zowat met zijn neus over de grondgaat, en dan pak ik hem heeeel zachtjes en rustig korter, gaat hij ontspannen lopen en gaat hij nageven. Op deze manier gaat hij ook its meer over de rug lopen, daar heeft die van mij heel erg moeite mee.. Ik heb geen bit natuurlijk dus moet een andere manier vinden. Maar dit is wel een manier, wat heel goed werkt. Het belangrijkste wat voor jou is, met die stang blijf van die mond af! Hoe meer je trekt en hannest, des te koppiger je fjord word. Het is en blijft een fjord, consencuent blijven maar ga geen strijd met dr voeren via het bit, Daar mee rij je dr alleen maar naar de filestijnen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Laatst bijgewerkt door Wendie1992 op 27-12-11 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:23

yliljeey schreef:

Volgens mij is dit dus helemaal niet waar en ook totaal onlogisch.
Die mensen gaan ook trekken. Maar dan aan de neusriem.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:24

MaritAriel schreef:
Liesje1611 schreef:

Tja bitloos of met bit , de hand van de ruiter maakt het scherp :)

Ik zat 10 minuten na te denken hoe die uitspraak ook alweer ging :')
Maar we bedoelen dus hetzelfde, haha

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:25

Liesje1611 schreef:
Ik zat 10 minuten na te denken hoe die uitspraak ook alweer ging :')
Maar we bedoelen dus hetzelfde, haha

:=

minikatje

yliljeey schreef:

mensen die trekken moeten teugels van ijzerdraad hebben.
trekken is dan opeens een stuk minder omdat ze zichzelf dan ook pijn doen ;)

upendo

Ohja, ts.. :)
Kijk eens naar de halshouding van je paard. Je ziet dat er tussen de hals en het hoofd een stukje ziet waarbij hoofd en hals een flink stuk tegen elkaar aan komen. Dat kun je nadoen door zelf strak naar beneden te kijken. Ren eens een rondje door de woonkamer met je hoofd op je borst. Dan merk je dat je in ademnood komt. Dat gevoel is voor je paard nu precieshetzelfde.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:26

Oh god, ik keek dit topic, de eerste foto, d8 meteen, oh god, een dikke rel!

Ts: ik geef je een tip, hang een normaal bitje in je paard zn mond, sturen moet zon jong paard op hele lichte hulpen en met je zit kun je ook een heleboel! Leer je paard eerst op eigen benen lopen en balans vinden, als ze dan goed aan je been is ( met een goedpassend zadel, anders kan je ook geen goeie hulpen geven, je beugels zijn veeeeel te kort, t zadel is te klein voor jou en voor het paard en ligt te ver naar voren) zal ze vanzelf licht gaan nageven.
Trekken heeft geen zin, en al helemaal niet met een stang. Ook ik zie een hele strenge hand en een paard wat alleen maar ongenoegen uitstraalt. Neem idd een goeie instructie, deze kan je begeleiden. Daarbij, voor een 5 jarige, die niet in de sport wordt uitgebracht, vind ik 30 a 40 minuten al meer dan royaal!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:26

minikatje schreef:
yliljeey schreef:

mensen die trekken moeten teugels van ijzerdraad hebben.
trekken is dan opeens een stuk minder omdat ze zichzelf dan ook pijn doen ;)

Wat dacht je van prikkeldraad, of schokdraad? :Y)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:27

Biltloos lijkt me in dit geval niet de oplossing kritisch naar je eigen houding kijken kom je waarschijnlijk een stuk verder mee

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:27

sociaal niet geaccepteerd.
ijzerdraad word serieus gebruikt om ruitertjes met ruwe handen bewust te maken.

ts hoeft geen pijn te leiden, maar moet wel een na ga denken over haar rijstijl.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 27-12-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt