Bonte hengst gezocht met 100% bont garantie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:26

Spookje schreef:
Ik heb dit topic geopend in de hoop op een goude tip.

De gouden tip wil je echter niet horen. Sterker nog de gouden tip in bontjesland is er niet. Je houd oogkleppen op en staat niet open voor tips en ideeën.

Wat jij zoekt is een bonte tip :+ Maar iemand weren uit je topic gaat helaas niet lukken, het staat ieder vrij om te reageren en advies te geven. Wat je er mee doet moet je helemaal zelf weten, maar zeggen jou mening hoef ik niet vind ik ronduit onbeschoft.

Als je persé bont wil en dus meer risico wil lopen op een 'minder' paard heb je op dit moment blijkbaar keuze uit twee paarden. Blijkbaar is er niet meer, de meeste mensen met kennis van bontjes hebben hun neus nl. hier al laten zien. Misschien tijd om je dan te verdiepen in die twee en gaande weg kom je er misschien meer tegen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:29

er zijn eenmaal niet zo veel homozygote bonte hengsten in nederland...sterker nog volgens mij in nederland alleen maar Bontfire en dan heb je ceasar in Belgie

Don aparte M is ook homozygoot (staat in Belgie?), maar is afgelopen jaar goedgekeurd en is dus nog niks van bekend...

je moet maar geluk hebben dat je merrie bij 1 van deze hengsten past..
en anders moet je toch gokken voor een heterobonte hengst die wel bij jouw merrie past

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 22:51

Sammie: Ook heb ik wat jij nu schrijft al 2 keer van jou gelezen (dan wel net iets anders geformuleerd). Bedankt dat jullie mee denken maar ik zou het op prijs stellen als jullie het niet de hele tijd blijven herhalen.
En fyi ik kijk ook naar andere hengsten. Zoals ik al meerdere keren heb herhaald wil ik het liefst een homozygote bonte hengst die bij mijn merrie past. Mocht ik deze niet vinden dan ga ik verder kijken en hoeft het ook geen bonte hengst meer te zijn, maar aangezien mijn topic hier niet omgaat wil ik hier verder ook niet over hebben. Als ik daar wil over hebben zal ik wel een nieuwe topic starten.
Dus die oogklep opmerking vind ik nog redelijk onbeschoft van jou, zeker aangezien jij niet van achter jouw pc kan weten wat ik wel/niet in overweging neem.

LiiNd_Y : Bedankt voor jouw bericht! Ik ga hem even bekijken.
Ceasar ter linde heb ik nog niet afgeschreven.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 08:48

Spookje, kan jij per geselecteerde hengst (Ceasar en Bontfire) aangeven wat ze behalve de kleur gaan verbeteren bij het veulen tov de moeder? Ik weet dat er geen garantie is, maar welke mindere punten van de merrie kunnen zij gaan compenseren en welke mindere punten kunnen zij versterken?

Daarnaast zou ik ook even kijken of de hengstenhouder ook andere hengsten aanbiedt, of wat voor voorwaardes hij heeft. Soms wil het gewoon niet lukken met een hengst en "moet" je uitwijken naar een andere hengst. Ik heb hier ook ervaring mee. De hengst waar mijn merrie nu drachtig van is, is niet de hengst die ik voor haar had uitgezocht. Helaas lukte dat niet en na de derde poging een andere hengst genomen waar ze in 1 keer drachtig van was.

JoukjeV

Re: Bonte hengst gezocht met 100% bont garantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:25

pk Tatanka een optie? Staat op de Zifia's hoeve van fam. vd Maat

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 09:26

gr_roos: Bedankt voor de tips.

Ik kan nog niet per geslecteerde hengst aangeven welke punten een verbetering zullen zijn voor mijn merrie.

Ik ken een fokker (doet het al meer dan 15 jaar, ook erg mooie/goede paarden) en die wilde mij wel helpen. Hij heeft aangegeven dat ik een paar hengsten (die ik leuk vind) dien uit te kiezen en dan gaat hij mij uitleggen waarom hij vindt dat ze van wel of niet goed zijn voor mijn merrie en aan welke punten dit ligt.

Aangezien ik het LIEFST (maar nogmaals niet noodzakelijk) een bont veulen wil, dan ga ik alle homozygote hengsten (die ik leuk vind) aan hem voorleggen en moet ik dus eerst weten wat mijn opties zijn. Ik ben daarna ook zeer benieuwd met welke hengsten hij zal aangkomen (zullen vast niet bont zijn) maar ook hier ga ik dan serieus naar kijken.

Ter verduidelijking waarom die topic is geopend: Ik wil graag weten wat al mijn opties zijn mbt homozygote bonte hengsten. Ook leek mij dit topic interessant als mensen een keer de zoekfunctie gebruiken voor homozygote bont en alle hengsten van toen kunnen vinden, ik had het namelijk erg handig gevonden.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 09:31

JoukjeV schreef:
pk Tatanka een optie? Staat op de Zifia's hoeve van fam. vd Maat

Bedankt voor het meedenken!

Mooie hengst, ook nog eens om de hoek van mij! :D
Helaas denk ik niet dat deze hengst homozygoot is aangezien zijn moeder een vos was? Ik hoor het graag als ik het mis heb.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:32

Is het dan geen idee om ook een paar heterozygoot bonte op je lijstje te zetten? Dan heb je altijd nog meer kans op een bont veulen als bij een effen gekleurde hengst. Er zijn hier ook al een aantal aansprekende heterozygoot bonte hengsten voorbij gekomen.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 09:37

gr_roos schreef:
Is het dan geen idee om ook een paar heterozygoot bonte op je lijstje te zetten? Dan heb je altijd nog meer kans op een bont veulen als bij een effen gekleurde hengst. Er zijn hier ook al een aantal aansprekende heterozygoot bonte hengsten voorbij gekomen.

Ik heb er al een op mijn lijstje:
Ballan SoSo in België vind ik erg mooi.
Ook staat de hengst Cream on Top in Nederland op mijn lijstje.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:18

Spookje schreef:
Dus die oogklep opmerking vind ik nog redelijk onbeschoft van jou, zeker aangezien jij niet van achter jouw pc kan weten wat ik wel/niet in overweging neem.

Mijn berichtje van gisteren kon misschien wat handiger geformuleerd worden, maar ik wil nog wel even reageren op deze opmerking en dan houd ik er over op. Waarom ik vind dat jij oogkleppen op hebt is omdat jij naar mijn mening wel degelijk aan heb gegeven wat je wel en niet in overweging neemt. Vrijwel iedereen die je wel adviezen geeft, maar ook aangeeft het niet slim te vinden om enkel richting bont te kijken wijs je af. Ookal zitten er goede ideeën bij. Bijv. Ik geef jou een aantal punten waar je op kunt letten, ik vraag meer informatie over de merrie en daar reageer je niet op. Paar berichten later iemand die met je meepraat precies hetzelfde doet zeg je zoiets van ja tips is altijd handiger, kan ik wat van leren (precieze reactie weet ik dan even niet meer, maar wil 'm anders best quoten.) Ookal vind ik het niet slim om zo beknopt te kijken, ik had je wel van advies willen voorzien waar je op moet letten bij je merrie zodat je ieder geval weet waar je op moet letten bij je zoektocht.
Verder vind ik dat je boel omgekeerd bekijkt. Als de bontjes niet passen wil je pas verder kijken naar andere hengsten, maar je geeft eerder al in het topic aan dat je eigenlijk helemaal niet zo goed weet waar je op moet letten. Iemand geef je nu de tip kijk eens naar een aantal heterobontjes, en opeens staan ze toch op je lijstje. Wat is dat het probleem om ook te kijken naar een aantal hengsten die niet bont zijn, maar wellicht beter bij je merrie passen. Als je een nieuwe bril uit zoekt bekijk je toch ook eerst uit het hele aanbod of het montuur je past en of je door de glazen heen kan kijken, alvorens je 'm aanschaft. Naar een winkel gaan en een bril uit kiezen en zeggen doe mij die maar en vervolgens thuis er achter komen dat ie van je neus afglijdt en dat je geen steek ziet door de glazen is de omgekeerde wereld. Vanuit een brede selectie ga je selecteren.

Dit topic als naslagwerk gebruiken voor anderen heeft niet zo heel veel zin, een (up to date) lijstje met bonte hengsten is al bekend op internet, veranderd regelmatig en niet elke hengst past op elke merrie (en vica versa).

Mijn hulp om je merrie eens beter onder de loep te nemen, staat wat mij betreft nog steeds. Ongeacht of je er uiteindelijk wat mee doet en of je nu wel of niet op kleur blijft kiezen, ik heb altijd duidelijk proberen te maken dat dat uiteindelijk jouw keuze blijft, ookal ben ik het er niet mee eens. En verder zal ik over bovenstaande ophouden, ik heb het aangegeven, constant blijven herhalen is zinloos. Maar het heeft geen zin om hier te roepen tegen iedereen met een afwijkende mening ik hoef jou mening niet, je bent niet welkom. Dat soort opmerkingen werkt vaak eerder als stroop dan als azijn :D

Succes met je zoektocht :)

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:36

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 10:57

Sammie: Wellicht kan je voor in de toekomst een topic goed volgen (alle berichten lezen) voordat je zo je mening over alles hebt klaar staan. Ik wil vooral nog even inhaken op wat jij zegt dat "Vrijwel iedereen die je wel adviezen geeft, maar ook aangeeft het niet slim te vinden om enkel richting bont te kijken wijs je af. Ookal zitten er goede ideeën bij."
Graag laat ik je een van mijn berichten zien waar ik wel op een reactie inging, inderdaad Sammie het is erg afwijzend en ik heb zeker hele grote oog kleppen op :)

Spookje schreef:
@ Nien1984: bedankt voor de tip, ik haar meteen een pb gestuurd! :)

Ik hou de paarden met 50% kans in mijn achterhoofd! Ook die welke jij aan raad ga ik straks even serieus na kijken.

Kent iemand de hengst BallanSoso van Sarah van Hasselt? (http://www.sarahvanhasselt.be/terdekking.html), ondanks dat hij geen homozygote is, vind ik het namelijk wel een mooie hengst.

@ agrerrits: Ik kan niet zo goed duits, maar wat ik lees is dat hij verkocht is en dat dit jaar zijn laatste dekseizoen hier was.. ;(
Of lees ik het vekeerd?

Ook onderstaande geef ik aan jou aan het doel van mijn topic en als ik iets anders wil dat ik wel een nieuw topic open, en toch ga jij vrolijk door met nog een paar keer hetzelfde te herhalen.. :')

Spookje schreef:
@ Sammie: Ik zou wel een nieuw topic kunnen starten maar ik zou toch nog liever hebben dat er iemand in dit topic een homozygote hengst zou noemen die ik nog niet ken.

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik dit veulen voor mezelf fok, graag een veulen van mijn merrie wil en ik graag een bonte wil. Als het veulen in de toekomst het goed doet in de sport is dat mooi meegenomen, zou het niet het geval zijn, dan ben ik ook blij met een bont recreatie paardje uit mijn eigen merrie gefokt! :)

Even doorgaan op jouw brillen vergelijking: Als ik een nieuwe bril kies, kijk ik eerst in de folder of ik iets leuks zien, denk aan eerste indruk, bijvoorbeeld kleur ;) (dus zoals ik nu doe ik ben aan het bladeren voor een bonte hengst). Hierbij gaat het in eerste instantie nog niet of het wel of niet bij mij leuk staat want het is mijn eerste bril en ik heb er geen verstand van. Als ik dan naar de brillenwinkel ga dan kan ik mijn voorkeur's monturen laten zien en dan kan ik professioneel advies krijgen over de brillen die ik oh zo mooi vindt!

Nogmaals door dit topic zegt het niet dat ik niet naar andere hengsten kijk, maar dit topic is geopend om te kijken of mensen wellicht meer homozyogte bonte hengsten kennen, waar ik nog nooit van gehoord had.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 10:59

UltimOo : Bedankt ik ga er staks even naar kijken!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:51

Die is ook niet homozygoot aangezien Lord Leatherdale een donkerbruine hengst is. Fruhling is ook niet bont maar vos of donkerbruin.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:00

Is het niet een idee om bv wel Samber DV te gebruiken en dan met drachtgarantie?
Dus pas betalen als je merrie drachtig is.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:06

annastasia schreef:
Is het niet een idee om bv wel Samber DV te gebruiken en dan met drachtgarantie?

volgens mij is er geen DV sperma van samber

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:08

Rocco_Love12 schreef:
http://Www.dekkerhorses.com
en dan don john van johnses fokt waarschijnlijk alleen maar bont maar dat ik je pas zeggen in maart dan komen de eerste veulens

Johnson is niet bont dus deze hengst geeft 50% kans op een bont veulen, je hebt dus geen garantie.

Heb je nog goede standfoto's van je merrie geplaatst? Zo ja, op welke pagina? Ik kan ze namelijk niet vinden.
Ik vind zelf Utah van Erpekom wel een intressante hengst qua bloedvoering maar die komt wel tekort op zijn exterieur, daar moet je imo wel een goede merrie voor hebben.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 16-11-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:22

LiiNd_Y schreef:
annastasia schreef:

volgens mij is er geen DV sperma van samber

Zie het inderdaad ook net.

Maar wellicht is deze een optie?
http://www.gestuet-wm.com/index.php?page=sambertino

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:30

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:17

LiiNd_Y schreef:
annastasia schreef:

=volgens mij is er geen DV sperma van samber

Samber was ook niet homozygoot...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:31

Vogens mij is homozygoot ook erg moeilijk te vinden.
Daarnaast, hoe groot is de kans dat TS dan ook een bont veulen krijgt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:08

annastasia schreef:
Vogens mij is homozygoot ook erg moeilijk te vinden.
Daarnaast, hoe groot is de kans dat TS dan ook een bont veulen krijgt?

100% bij homozygoot. Of het veulen bont toont, is afwachten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:13

Wil je perse een bonte kun je 'm volgens mij beter kopen.
Fokken is gokken, de kans is heel klein dat je echt krijgt wat je wilt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:32

nuka schreef:
Citaat:

deze hengst is ook niet homozygoot, en als ik naar het filmpje kijk ben ik ook zeker niet echt gecharmeerd van zijn achterbeen, erg traag als ik het zo zie.

Sambertino heeft zich als vaderdier echt wel bewezen hoor. Daarbij, de meeste bonten lijken niet heel snel van achteren. Dat hebben ze van Samber. Toch lijken veel bonten een groot talent voor de zwaardere oefeningen te hebben. Helaas belanden ze vaak bij de verkeerde ruiters.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:33

janderegelaa schreef:
Citaat:

deze hengst is ook niet homozygoot, en als ik naar het filmpje kijk ben ik ook zeker niet echt gecharmeerd van zijn achterbeen, erg traag als ik het zo zie.

Sambertino heeft zich als vaderdier echt wel bewezen hoor. Daarbij, de meeste bonten lijken niet heel snel van achteren. Dat hebben ze van Samber. Toch lijken veel bonten een groot talent voor de zwaardere oefeningen te hebben. Helaas belanden ze vaak bij de verkeerde ruiters.[/quote]

ik vind het achterbeen van sambertino ook echt wel meevallen hoe traag het is...is voor mij zeker niet storend..heb het wel eens veel erger gezien