Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 09:49

Zep schreef:
Paard zit te propperig in elkaar. Weet ook niet hoe ik het anders uit moet leggen. Mag langere lijnen in zijn lijf hebben. Afgaand op het keuringsplaatje verwacht ik dat dit een 3-jarige is dus dat kan nog heel erg goedkomen, maar er zijn ook zat 3-jarigen die al wel voldoende ruimte hebben.

Teruggekoppeld naar de sport: zo'n paard gaat moeite krijgen in de oefeningen waar lengtebuiging gevraagd wordt. (en dat zijn er verdomd veel!)

Zep in je vorige reactie noem je te korte belijning en in deze de lengte buiging. Bedoel je dus de lengtebuiging? En dat dit paard m.b.t. problemen zou kunnen krijgen.
Wil je eens uitleggen hoe de lengtebuiging bij een paard werkt?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 10:05

Samsam"]
[quote="petraaken schreef:
Dat van die knieactie en de Passage en Piaff heeft Anna toch wel voor een deel gelijk. Bonfire heeft ook redelijk wat knieactie en iedereen roemt zijn Piaffe en Passage. .

Haha, iedereen behalve Anna en aanhang
[/quote]

De piaffe is een VOORWAARTSE DRAFBEWEGING op de PLAATS waarbij het zweefmonent ontbreekt.
IEDREEN die weet wat een werkelijke piaffe is, moet nog maar eens weer naar de piaffe van Bonfire kijken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:12

En het antwoord op mijn vraag hoe jij precies weet welke genen van een verre voorouder voor zo´n geweldig sportpaard zorgen?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 10:17

thoroughbred schreef:
Er is nog steeds geen reactie op het feit dat Ferro ondanks de nodige volboed in zijn pedigree toch een goed paard is....

Dat zou eigenlijk toch niet kunnen volgens de anna/karel theorie....

Ik denk dat je mijn filosofie anders uitlegd. Ferro heeft ondanks zijn Volbloedaandeel in zijn pedigree, dankzij de aaneensluiting van de andere andere genen, niet het skelet van de Volbloed gekregen. Ferro heeft dus een evenwichtskelet met een goed functionerend lendenmechanisme.
Dat is de reden dat Ferro zowel goed kan springen als dressuren. Als Ferro een Volbloedskelet had verkregen, was hij nooit aan de TOP beland.
Dat Volbloedaandeel speelt Ferro bij dit zware fysieke werk nu parten en gaat ten koste van de hardheid.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 10:36

horseyfries schreef:
En het antwoord op mijn vraag hoe jij precies weet welke genen van een verre voorouder voor zo´n geweldig sportpaard zorgen?

Het is een systematische combinatie van genen die genetisch er voor zorgen dat het fenotype wordt bewaard in de vorm van het evenwichtskelet en het lendenmechanisme.
Het zijn nu juist de sportpaarden met een evenwichtskelet en een goed functionerend lendenmechanisme die altijd goed kunnen bewegen en springen.
Beschikken ze daarnaast, ook weer genetisch gedoceerd, over een werkbaar en intelligent karakter dan is het de ruiter die in dat geval bepaalt welke discipline het meest geschoold wordt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:49

Daar staat toch niks, idd bla bla de kleren van de keizer. Daar staat toch niet dat juist die genen al die jaren overheersend zijn over alles dat erna gekomen is.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:50

Anna42"]
[quote="Samsam"][quote="petraaken schreef:
Dat van die knieactie en de Passage en Piaff heeft Anna toch wel voor een deel gelijk. Bonfire heeft ook redelijk wat knieactie en iedereen roemt zijn Piaffe en Passage. .

[/quote]

De piaffe is een VOORWAARTSE DRAFBEWEGING op de PLAATS waarbij het zweefmonent ontbreekt.
IEDREEN die weet wat een werkelijke piaffe is, moet nog maar eens weer naar de piaffe van Bonfire kijken.
[/quote]

Waarom zit jij dan niet in die internationale jury (die er overigens wel negens en tienen voor over heeft)?
En dan impliceer je dat die mensen er geen verstand van hebben... is dit dan niet zo'n geval van "ik ben niet gek, dat is de rest van de wereld", of ben jij de enige die er verstand van heeft?
Want als de mensen die bewezen hebben er verstand van te hebben zeggen dat het een negen of tien is, heb ik toch wel de neiging om ze te geloven...

En welk paard heeft dan WEL een goede piaffe volgens jou??

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:53

Mooi voorbeeld van Lendenmechanisme en opgaande Heuplijn. Kijk eens op www.datahorse.nl naar de videobeelden van de Rus Absent.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:59

hmz..oke dan.
Ferro heeft een evenwichtskelet.
een goed lendemechanisme..maar imo hebben alle volbloeden dat.
Je ziet dat ze met de (ren)galop de achterbenen ver onder t lichaam plaatsen. In stap stapt bv mijn paard zeker 15 cm over het voorbeenafdruk.
Als t iets kouder is wordt in de training altijd een nierdeken gebruikt om de lendenen warm te houden..als deze stijf zijn kan t paard niet goed galopperen. Is voor mij t bewijs dat deze paarden de lendenen echt nodig hebben en deze ook optimaal gebruiken.

anna42 schreef:
Dat Volbloedaandeel speelt Ferro bij dit zware fysieke werk nu parten en gaat ten koste van de hardheid

Hier kan ik t niet volgen. Ondanks dat hij een evenwichtskelet heeft kan hij t werk niet aan...en dat komt omdat hij genen heeft van de EV?
hij is dus niet hard genoeg..

Ik heb je al een een beetje verteld wat een training van een volbloed(als renpaard) inhoud.
Hard zijn ze zeer zeker.En bekijk een renpaard maar eens..de bespiering die ze hebben zie je niet bij een rijpaard.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:11

Anna bedoelt hiermee dat hij zijn skelet van zijn voorouders heeft behouden er zit namelijk veel Gelders bloed in zijn afstamming kijk maar eens op www.datahorse.nl en vul daar de naam Ferro in. Veel Wittensteinbloed zie je daar zitten. Mijn persoonlijke mening is dat je wel Engels Volbloed kunt gebruiken (natuurlijk wel de goeie) maar dan uit de Klassieke merries die hun skelet doorgeven, rastypische merries dus die goed in het type staan. Volgens mij kun je best met een Engels Volbloed fokken, ik denk dat je bij de juiste kruising een heel best sportpaard krijgt. Met zo kruisingsprodukt moet je weer terug naar de basis, ik bedoel dan de merries. Ik vraag me altijd af en jullie moeten mij daar ook een eerlijk antwoord op geven, waarom worden deze hengsten , die dus in principe als sportpaard gefokt zijn weer ingezet voor de dekdienst want tenslotte zijn het dus Eindprodukten.
Laatst bijgewerkt door greetje op 02-10-03 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:14

greetje schreef:
Ik vraag me altijd af en jullie moeten mij daar ook een eerlijk antwoord op geven, waarom worden deze hengsten , die dus in principe als sportpaard gefokt zijn weer ingezet voor de dekdienst?

De vraagstelling begrijp ik niet helemaal.
Het doel is sport, niet in de wei staan.
Dus een in de sport bewezen ouderdier voegt buiten de andere eigenschappen ook het talent, de wil en mogelijkheden door die je voor dat doel nodig hebt.
Ik doe dat zelfs met mijn merries.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:17

De logische denkwijze van de mens... "goh dat paard heeft het goed gedaan in de sport, zou hij die eigenschappen doorgeven?? Ik zal het eens proberen door hem op mijn merrie te zetten." Et voila, dekhengst. (is ook lucratiever volgens mij)

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 12:06

Zep schreef:
Ter info:

What sort of horse do you like to start with?

"The more Thoroughbred the better the horse is. They are more intelligent most of the time and they have a lot of energy sometimes. They are a good example for connection training, because they tend to have connection problems because of tension or nervousness - sometimes they like to lengthen their frame in a different way, in a stiff way, so that gives you a hell of a lot of work, but the chances are it is worthwhile, because in the end, they are still very electric, very happy, very quick, even when they get older - look at Bonfire, he only got better when he got older, and he has a lot of Thoroughbred blood in him."

http://www.horsemagazine.com/CLINIC/J/J ... essage.htm

Het is dus duidelijk dat meneer Janssen een andere mening heeft dan Anna... Wie er gelijk heeft laat ik in het midden overigens.

If the skeleton is not balance, you will have as a trainer more difficulties than without the balance. If you, despite this fact, succeed and are able to demonstrate what looks close to a perfect balance you are proud of it.
Because of the fysical shortcomings some trainers are able to teach these horses tricks. Those tricks look very close to what is really required.
So a lot of people get misleaded en tend to believe that what has been shown, is the real thing.
You might compare this with an imitation and a real Rembrandt. If no one explains the difference between an imitation and a real Rembrandt, people will pay a lot of money. Even for imitations.
The more so as the horse get use to the imitations, the better he get skilled. The trainer concludes that, even without the right ingredients, he has created with other and more complicated ingredients a perfect imitation of a real Rembrandt.
The trainer now wants to be recognised as the Rembrandt. Without realising himself, that if the horse would have been equiped with less of all the fysical and mental difficulties, as mentioned by himself, he could have been recognised without doubts as a higly experienced, skilled and wellknown museumdirector.
A museumdirector discovering, collecting and showing full proud all the real perfect cleaned and renovated Rembrandts by his team. As undisputed eyecatchers for the international spotlights. Breathless adored by the audience and created by the unknown and real artist in the background: the breeder.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 13:42

Missouri"]
[quote="Anna42"][quote="Samsam"]
[quote="petraaken schreef:

[/quote]

[/quote]

Waarom zit jij dan niet in die internationale jury (die er overigens wel negens en tienen voor over heeft)?
En dan impliceer je dat die mensen er geen verstand van hebben... is dit dan niet zo'n geval van "ik ben niet gek, dat is de rest van de wereld", of ben jij de enige die er verstand van heeft?
Want als de mensen die bewezen hebben er verstand van te hebben zeggen dat het een negen of tien is, heb ik toch wel de neiging om ze te geloven...

En welk paard heeft dan WEL een goede piaffe volgens jou??
[/quote]

Ik ga uit van wat is voorgeschreven door de FEI en wat vervolgens door het paard fysiek en met energie gedemonstreerd moet worden. Ik vergelijk vervolgens wat is voorgeschreven met dat wat werkelijk wordt gedemonstreerd. Als die actie, meestal door fysieke tekortkomingen, afwijkt van wat is voorgeschreven, doet een dergelijke actie afbreuk aan het welzijn van het paard.
Waarom zou je anders de actie expliciet voorschrijven, zoals die werkelijk uitgevoerd moet worden?
Als de deskundige vervolgens zegt het lijkt erop en de leek neemt voetstoots aan dan zal het wel zo zijn zonder zich zelf af te vragen waarom schrijven ze het dan anders voor, heeft dat meer met de gemakzucht van de leek te maken om genoegen te nemen met imitaties.
Met die imitaties gaat de leek vervolgens zelf aan de slag en belandt dan in het circuit van een moderne tijdverschijnsel ooit eens treffend onder woorden gebracht door de leadzanger van Normaal in Elseviersmagazine: 'het kan beter argens opliek'n dan nargens op'.
De leek probeert met de verkeerd gebouwde paarden de imitaties van de top na te bootsen en zo worden deze imitatiesportpaarden geforceerd tot iets wat niets met een Rembrant of Vermeer te maken heeft. De stamboekenmusea hangen deze imitaties op als zijnde echt en klassiek werk.
Het publiek kijkt ernaar en denkt: de deskundigen zeggen dat het echt is en verdomd als het waar niet is, het lijkt erop.
Een modern ontspannend, amusementsverschijnlijk op en over de rug van het sportpaard zonder het fundament van een tijdloos en nooit vervelende of achterhaalde klassieke basis van natuurlijke perfectie en schoonheid.

Als de imitatie desondanks wordt beloond, wil dat nog niet zeggen dat we te maken hebben met een echte Rembrandt.
Han Meegeren wist met zijn vervalsingen de stijl van Vermeer op geraffineerde wijze na te volgen. Die werken werden door talloze deskundigen hogelijk gewaardeerd als zijnde echte Vermeers. Menig kunstliefhebber en musea hebben forse bedragen neergeteld voor deze imitaties. Ook Meegeren kreeg met zijn imitaties negens en tienen van de mensen die bewezen hebben dat ze er verstand van hebben.
De 'leken' namen vervolgens genoegen met die waardering.
Toen Meegeren onmaskert werd, namen de 'leken' weer genoegen met die met een 100% veranderde waardering.

Om een Nederlands paard te noemen dat op een voorbeeldige wijze, conform de FEI voorschriften, de piaffe uitvoerde dan kom je o.a. uit bij Ferro. Zet beide paarden Bonfire en Ferro maar naast elkaar neer in de piaffe, dan zie je tot je verbazing, zelfs als leek, dat de deskundigen een actie belonen die behoorlijk haaks staat op wat de eigen organisatie de FEI en detail voorschrijft.
Als vervolgens de hippische pers, mede gedreven door gemakzucht, lekenmentaliteit of nationale gevoelens , niet de vinger op de zere plek legt, woekeren de afwijkingen voort en betaalt het sportpaard, louter en alleen voor ons amusement., de fysieke rekening.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:42

Kijk maar eens goed hoeveel Thoroughbred er in deze paarden zit:
Rusty:

http://www.pedigreequery.com/tmp/106390 ... 781941.php
http://www.pedigreequery.com/tmp/111300 ... 637646.php
Horse Inbreeding Stats Crosses Lines Blood% Influence AGR
HARLEKIN 4S x 6D 2 2 (2) (0) 7.81% 5x5 7.95%
FRUHLINGSSONNE 4S x 6D 2 2 (2) (0) 7.81% 5x5 8.68%
PYTHAGORAS2 5D x 6D 2 2 (2) (0) 4.69% 5x6 5.44%
DAMPFROSS 6D x 7D x 7D 3 2 (2) (0) 3.13% 6x6 3.13%
FEINER KERL2 6S x 9s x 7S x 8d x 9d 5 5 (2) (3) 3.13% 6x6 3.76%*

Relevant:
http://www.pedigreequery.com/tmp/107800 ... 897664.php
http://www.pedigreequery.com/tmp/112170 ... 173854.php
NECKAR 5s x 4D x 6D 3 3 (2) (1) 10.94% 4x5 12.18%
TICINO 6S x 5D x 6D x 7D 4 2 (2) (0) 7.03% 5x5 7.23%
GOLDFISCH II 4D x 7D 2 2 (2) (0) 7.03% 5x5 7.20%
ATHANASIUS 7S x 6D x 7D x 8d x 8D 5 2 (1) (1) 3.91% 6x6 3.91%
AMATEUR I 7s x 5d 2 2 (0) (2) 3.91% 6x6 3.91%
AXTFELD 7s x 5s 2 2 (0) (2) 3.91% 6x6 3.91%
DOLMAN4 8S x 5S x 8D 3 2 (2) (0) 3.91% 6x6 4.10%
GOLDAMMER II 9S x 5D x 8D 3 2 (2) (0) 3.71% 6x6 3.65%*
HEROLD 8S x 6d x 7D x 9D x 8D 5 3 (2) (1) 3.32% 6x6 3.32%*
DARK RONALD 9S x 9S x 8S x 7D x 8D x 8D x 9D x 9d x 9D x 9D 10 4 (3) (1) 3.13% 6x6 0.88%*

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:57

Ik heb nog geen bevredigend (of überhaupt een) antwoord gezien. Heel gemakkelijk wordt aangenomen dat positieve eigenschappen welke een bepaald paard heeft door die en die voorouder komen, en negatieve eigenschappen door een andere. Mijn vraag is nogmaals: hoe weet jij in vredesnaam welk gen voor welke eigenschap zorgt en dan nog waar die vandaan komt (bij welke voorouder)?
En als we het dan nog even hebben over de piaffe: het ene paard deed die altijd uit eigen beweging met veel plezier, het andere paard had veel ondersteuning van de zweep nodig.... (ik noem geen namen...)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:02

horseyfries schreef:
Ik heb nog geen bevredigend (of überhaupt een) antwoord gezien. Heel gemakkelijk wordt aangenomen dat positieve eigenschappen welke een bepaald paard heeft door die en die voorouder komen, en negatieve eigenschappen door een andere. Mijn vraag is nogmaals: hoe weet jij in vredesnaam welk gen voor welke eigenschap zorgt en dan nog waar die vandaan komt (bij welke voorouder)?

Dit vraag ik mij ook al af sinds het eerste topic, maar ik heb daar nooit een antwoord op gekregen, de strekking blijft: al het goede komt van de arabier en alle negatieve aspecten van de engels volbloed.... punt!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:24

En wat ik helemaal raar vind is die zgn. fysieke rekening die betaald wordt, als de voorbeelden dus correct waren zou niet Ferro, maar Bonfire nu niet meer kunnen, terwijl die het toonbeeld van gezondheid is! Waaruit ik besluit dat Jansen en v. Grunsven het prima doen!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:32

Ik zou zo graag dat voorbeeld van, vergeef me de beeldende spraak, maar Anna schijnt alleen dat te kunnen begrijpen, de klapschaats onder de paarden wel eens willen zien .

Overigens gaat al die tekst over een onderdeel van de Grand Prix dat tenslotte maar 7.6% van het geheel op het eindresultaat uitmaakt Verward

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:33

Himyar schreef:
Kijk maar eens goed hoeveel Thoroughbred er in deze paarden zit:
Rusty:

http://www.pedigreequery.com/tmp/106390 ... 781941.php
http://www.pedigreequery.com/tmp/111300 ... 637646.php
HARLEKIN 4S x 6D 2 2 (2) (0) 7.81% 5x5 7.95%
FRUHLINGSSONNE 4S x 6D 2 2 (2) (0) 7.81% 5x5 8.68%
PYTHAGORAS2 5D x 6D 2 2 (2) (0) 4.69% 5x6 5.44%
DAMPFROSS 6D x 7D x 7D 3 2 (2) (0) 3.13% 6x6 3.13%
FEINER KERL2 6S x 9s x 7S x 8d x 9d 5 5 (2) (3) 3.13% 6x6 3.76%*

Relevant:
http://www.pedigreequery.com/tmp/107800 ... 897664.php
http://www.pedigreequery.com/tmp/112170 ... 173854.php
NECKAR 5s x 4D x 6D 3 3 (2) (1) 10.94% 4x5 12.18%
TICINO 6S x 5D x 6D x 7D 4 2 (2) (0) 7.03% 5x5 7.23%
GOLDFISCH II 4D x 7D 2 2 (2) (0) 7.03% 5x5 7.20%
ATHANASIUS 7S x 6D x 7D x 8d x 8D 5 2 (1) (1) 3.91% 6x6 3.91%
AMATEUR I 7s x 5d 2 2 (0) (2) 3.91% 6x6 3.91%
AXTFELD 7s x 5s 2 2 (0) (2) 3.91% 6x6 3.91%
DOLMAN4 8S x 5S x 8D 3 2 (2) (0) 3.91% 6x6 4.10%
GOLDAMMER II 9S x 5D x 8D 3 2 (2) (0) 3.71% 6x6 3.65%*
HEROLD 8S x 6d x 7D x 9D x 8D 5 3 (2) (1) 3.32% 6x6 3.32%*
DARK RONALD 9S x 9S x 8S x 7D x 8D x 8D x 9D x 9d x 9D x 9D 10 4 (3) (1) 3.13% 6x6 0.88%*

Waar vinden we hier de positieve Shagya/Amurath invloed of zijn dit ook weer paarden die alleen kunstjes doen en niets met klassieke dressuur van doen hebben?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:40

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:52

Hé leuk, een klapschaatspaard, die houden we erin!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:53

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:48

Ik zou jullie toch echt willen vragen je bezig te houden met het onderwerp en niet die belachelijke kinderachtige kleuter streken over een klapschaatspaard of moet ik nu echt gaan twijfelen over jullie volwassenheid. in plaats van je zelf belachelijk te maken zou ik als ik jullie was de theorie nog maar een keer lezen sterkte

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:52

toen overigens de klapschaats werd uitgevonden werd er ook de spot mee gedreven nu rijden ze met die zelfde klapschaats steeds nieuwe wereldrecords dus nogmaals sterkte met de theorie