IJslander aanschaffen, waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:02

LDRD schreef:
Die is leuk Natasja! Ze mag wel even een paar kilo's kwijt :x .

Inderdaad, samen naar de sportschool denk :-)
Ze werd nu weinig gereden, toch best knap dat je met een graasmasker nog zo mollig kan worden :-)

Elza23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:29

Ook bij stal Edda zijn soms IJslanders te koop ZONDER eczeem.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:09

Elza23 schreef:

De vraag is wat er met zo'n "eczeemvrij" paard gebeurt op het moment dat je het naar Drenthe of Brabant verhuist. Ik denk namelijk dat je op Vlieland een behoorlijke eczemer neer kunt zetten zonder dat die het daar toont. Dat "zonder eczeem" is dus echt afwachten, dat kun je vantevoren niet aan zien komen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 10:59

Eirikur schreef:
Elza23 schreef:

Brabant

Dat gaat het in mijn geval worden, dus ik zal inderdaad zeer oplettend zijn waar het paard überhaupt vandaan komt.
Uit de kustgebieden zal het niet snel worden.

Overigens, ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is om via bloedonderzoek te achterhalen of het om een eczemer zou gaan. Iemand mee bekend? Ik heb namelijk zomaar het idee dat niet iedere veearts dit gaat weten?

jonur

Re: IJslander aanschaffen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:49

Nee dat zegt me zo niks. Misschien kan je aanleg/overgevoeligheid meten in het bloed, dat kan natuurlijk ook bij mensen.

Waarom niet uit kustgebied? Dan mis je een grote groep hele leuke paarden die dikke kans hebben niks te krijgen, want zoveel excemers zijn er nou ook weer niet. Zijn ook genoeg ijslanders uit ijsland die niks krijgen en hier paarden van 12 die ineens exceem ontwikkelen. Bovendien wat is er zo erg aan een boett vraag ik me dan af? Ik vind het niet erg mits het paard niet totaal gek wordt van de jeuk of alles kapot schuurt wat nog bloot ligt. Vooral als je verhuist in de winter is de kans al kleiner zeggen ze. Door verhuis stress kan het namelijk getriggerd worden, heb ik van horen zeggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:06

Importeren voor een recreant zou mijn allerlaatste keuze zijn... Voor fokkers of mensen in het hogere sportsegment kan ik me er wellicht nog iets bij voorstellen.
Naast het ontzettend grote risico op eczeem, is het voor een paard ook tamelijk stressvol natuurlijk.
En in alle eerlijkheid: wij kunnen die importers vaak niet hetgeen bieden dat ze wel in het land van herkomst hebben.... voor het paard wordt veelal 'minder'. Een Europees exemplaar is al gewend aan een beduidend kleiner habitat...

En een paard waarbij men garandeert dat het geen eczeem heeft? Dat is erg knap... maarre, onmogelijk.
Wanneer een paard betrekkelijk probleemloos in een gebied kan leven waar de druk erg hoog is, is de kans niet heel groot dat ze het alsnog krijgen... maar je kunt het gewoon niet garanderen.
Een verkoper die de leus "gegarandeerd eczeemvrij" hanteert is dus een ware ziener, en kan waarschijnlijk ook het weer voor de komende 10 jaar voorspellen! hahaha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:07

LDRD schreef:
Overigens, ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is om via bloedonderzoek te achterhalen of het om een eczemer zou gaan. Iemand mee bekend? Ik heb namelijk zomaar het idee dat niet iedere veearts dit gaat weten?

Nee... zijn ze mee bezig, maar is nog niet sluitend.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:24

Import zou ik zelf ook niet snel doen behalve voor goede fokmerries of sportpaarden, maar die kan ik niet betalen. Dan nog kan je een fokmerrie beter daar laten en de veulens hierheen halen, want daar zijn de hengsten gewoon beter en meer keuze uit goede hengsten. Kan me wel voorstellen als je daar een tijd hebt gewerkt en helemaal weg bent van een paard dat je hem/haar dan toch laat komen.

Ja exceem voorspellen is onmogelijk al gok ik dat de mijne het niet heeft voor nu ;). Komt uit de Ardennen en nu in Paterswolde tussen de stilstaande sloten vol water, wat een vreselijk exceem gebied is. Dikke voorpluk tot halverwege zijn neus, lange dikke manen en staart. Maar ja wie zegt dat als hij verhuist en zich ergens nog niet goed voelt het niet kan komen, dat kan niemand voorspellen. Ik kreeg op mijn 27st ineens ook een huidaandoening die normaal familair is en van jongs af aan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:05

Citaat:
Naast het ontzettend grote risico op eczeem, is het voor een paard ook tamelijk stressvol natuurlijk.
En in alle eerlijkheid: wij kunnen die importers vaak niet hetgeen bieden dat ze wel in het land van herkomst hebben.... voor het paard wordt veelal 'minder'. Een Europees exemplaar is al gewend aan een beduidend kleiner habitat...

Niet mee eens. Een paard heeft een enorm aanpassingsvermogen. Wist jij overigens dat de rijpaarden op IJsland 's winters doorgaans de hele dag op stal doorbrengen? En dan heb ik het niet over lekker ruime boxen, maar over krappe stalletjes waar ze met zijn tweeën in staan. Dus met dat 'minder' hier valt het reuze mee. Dat heb je natuurlijk voor een groot deel ook zelf in de hand. Door je paarden in de groep houden, genoeg ruimte te geven om van tijd tot tijd lekker rond te kunnen rennen, je training goed in te richten en te letten op de gezondheid en een passende voeding. Nee, ik denk niet dat onze imports veel last hebben van heimwee ...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:15

Yup, wilde ook nog even reageren op het "importgebeuren".

Ben het met Askja eens....iedereen weet zo "zeker" dat het enorm stressvol is voor een paard om geimporteerd te worden. Maar denk je eens in...een paard heeft geen bewustzijn of het nou in een vliegtuig of in een trailer vervoerd wordt. Dan zou élke verhuizing stressvol en af te raden zijn. Ja tuurlijk, gras en omstandigheden zijn anders, maar zoals boven wordt beschreven: de paarden staan daar 's winters vaak opgestald. Ik heb heel bewust gekozen voor een importer omdat ik de kwaliteit van de paarden in IJsland gewoon vaak beter vindt, er is veel meer keuze en als je dan de kans krijgt een drachtige merrie te importeren van een niet onaangename hengst, dan zie ik niet waarom je het niet zou doen. Ik heb haar in december over laten komen, dat is nu precies twee jaar geleden. Nog geen spoortje van de minste jeuk. Ons land is daarnaast 20 ha groot...ideale omstandigheden als overgang. Ik denk dat het voor haar niet anders is geweest dan voor ons ruintje, die uit de Ardennen is gekomen. Daarnaast heb ik haar nooit gestresst of uit haar doen gezien, ze was eigenlijk meteen heel relaxed en de overgang is dus echt probleemloos gegaan. Ik zou het zó weer doen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:20

Tja, de winter is daar over het algemeen iets minder voor de paarden die op stal gaan... hutje mutje in kleine potstalletjes.
Het deel dat buiten blijft staat op zich net als in NL in de prut rondom een baal.
Maar uiteindelijk blijft hun habitat groter, en de ruimte die ze in zomer en voorjaar hebben.... daar kunnen wij alleen maar van dromen.
Die enorme vrijheid.... wow.

Een paard weet wellicht niet altijd beter, heeft niet het vermogen 'terug te denken aan die goeie ouwe tijd in IJsland'.
Maar vrijwel alle mensen die er langere tijd zijn geweest geven toch vaak aan dat ze, juist door daar lang geweest te zijn, vinden dat de paarden die daar opgegroeid zijn eigenlijk gewoon daar zouden moeten blijven....
Ik zou zelf ook eens moeten gaan om een nog beter beeld te krijgen.

Het is duidelijk dat mensen van mening verschillen over dit onderwerp, anders werd er niet op steeds grotere schaal door hobbyisten geïmporteerd.
Toch denk ik dat mensen dat wel zorgvuldig moeten overwegen, voor de recreatieve ruiter, manegehouder of hobbyfokker lijkt het me geen noodzaak.
Persoonlijk bespaar ik een paard liever die 'cultuurshock'. Zelf heb ik wel degelijk het idee dat er behoorlijk wat tussen loopt dat maar moeizaam kan aarden.....

ps: er is eigenlijk niemand die een harde uitspraak kan doen of importeren voor paarden wel of niet wenselijk is... voor het paard dan. Zolang ze geen brieven kunnen typen moeten we er maar een slag naar slaan....
Punt is dat er voor de recreatieve ruiter en basiswedstrijdruiter meer dan voldoende kwalitatief zeer goede paarden te vinden zijn NL of Duitsland, ze zijn alleen vaak iets duurder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:53

jonur schreef:
Waarom niet uit kustgebied? Dan mis je een grote groep hele leuke paarden die dikke kans hebben niks te krijgen, want zoveel excemers zijn er nou ook weer niet.

Ik wil de kans op een eczemer gewoon zo klein mogelijk houden. Ik wil liefst niet 20 jaar tegen die ellende aankijken als dat enigszins mogelijk is. ;(

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:53

Ja dat kan ik me voorstellen, maar schrijf niet gelijk al die paarden af ;). Ook een paard uit een exceemgebied dat het daar niet heeft kan het ergens anders wel ineens krijgen.

Al schijnt een paard minstens een halfjaar nodig te hebben om zich volledig in te burgeren op een nieuwe plek, maar laten we wel wezen als wij verhuizen moeten we ook even wennen aan een nieuwe omgeving en ritme. Importeren vind ik dan ook nooit een probleem, dan zouden we WK's ook maar moeten verbieden ;). Die paarden staan soms uren en uren op een trailer en moeten dan 2 een paar dagen daarna presteren als nooit te voren in een vrij onbekende omgeving.

Net als dems haar paard komt ook de mijne uit de Ardennen en heb nergens last van. Hij is in zijn 7 jarig leven al vaak verhuist. Fokker --> trailer --> fokker ---> eerste eigenaar --> fokker --> verkoop stal ---> mij --> andere stal met mij. Hij moet even wennen aan de omgeving en zijn nieuwe vriendje maar verder merk ik niks aan hem, voor hem is 1 dag op wedstrijd gaan veel stressvoller dan gewoon in een nieuw weiland met andere paarden en gras. Ben toen ik hem net 1 dag hier had ook gewoon opgestapt en naar buiten gegaan met hem.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 10:23

Ik schrijf zeker geen paarden af, maar ik ga dat aspect wel zeer nauw bekijken hoor.
Ik ga op voorhand zeker geen paard aanschaffen waarvan zeker is dat deze het al heeft :n . Als hij dat later zou ontwikkelen is dat al pech genoeg :j .

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:04

Heel begrijpelijk! Ik heb ook gekozen voor niet eczemers, vooral omdat ik bij paard 1 pas 13 jaar was en dan is een paard zonder eczeem al een hele verantwoordelijkheid.

Ik kies dan ook heel bewust stallingen (-en ja, ze zijn in de afgelopen jaren al vele 1000en kilometers verhuist van land naar land, en stal naar stal, Siellugh :(:) )aan de kust en waar ik zelf invloed heb op wat er gevoerd word etc. om de kans op eczeem zo klein mogelijk te houden.

Als je toch over de grens wil kijken, maar importeren ivm eczeem geen optie vind kan je ook eens in Denemarken rond kijken, erg leuke paarden, groter aanbod en de kwaliteit van de paarden is over het algemeen van hoger dan NL. Leuke 6 jarige merrie met talent: http://www.joras.dk/Annoncer/Hoppesalg. ... r&id=15244

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:23

Ja maar ook jij wist het bij Thyl niet 100% zeker, de kans bestond dat ze het hier zou krijgen.

Wow wat een snoepje! DAt noemen ze hier flink talent ;). Die komt nu al boven horizontaal joh.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:29

LDRD schreef:
Ik schrijf zeker geen paarden af, maar ik ga dat aspect wel zeer nauw bekijken hoor.
Ik ga op voorhand zeker geen paard aanschaffen waarvan zeker is dat deze het al heeft :n . Als hij dat later zou ontwikkelen is dat al pech genoeg :j .

Ik heb een eczemer gekocht vorig jaar. Verkoper zei dat hij het niet had, maar ik had mijn vermoedens. En hij heeft het idd.
Veel mensen roepen vaak: "maakt mij niet zoveel uit of hij eczeem heeft, deken erop en huppekee... als het een geweldig paard is laat ik hem er niet om staan".

Nu heb ik dit mannetje en ben vreselijk blij met hem. Maar ik zal je eerlijk zeggen dat ik het niet vind meevallen, vooral voor hem.
Het kost gewoon veel tijd en zorg, en zonder die zorg gaat het absoluut niet goed.
Ik vind het echt een klote-aandoening en kan goed begrijpen dat iemand het zichzelf wil besparen een paard zo te zien worstelen....

Nu is er bij mij grote kans dat het volgende zomer beter zal zijn: dan is hij gewend, op tijd beginnen met voorzorgsmaatregelen, etc....

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:34

jonur schreef:
Wow wat een snoepje! DAt noemen ze hier flink talent ;). Die komt nu al boven horizontaal joh.

Daar mag je ook wel een kleine 10.000 euro (70.000 Dkr) voor neertellen. :D

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:35

Kaching!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:36

Kassa!!

Ben het er overigens niet mee eens dat er in NL geen talent te vinden is... je moet alleen goed zoeken en weten waar je moet zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:42

TS, ik hoop dat je snel een leuke (nouja, 2 leuke :D ) IJslanders kunt vinden! Het gaat bij mij ook wel weer kriebelen hoor, helaas geen geld/tijd. Ooit.... ;)

Op IJsland ook zoveel leuke IJslanders gezien, en inderdaad hoe heerlijk veel ruimte ze daar hebben, het is bijna oneerlijk om ze naar Nederland te halen... staat trouwens een foto in mijn profiel van de jonge paarden + drachtige merries op m'n werk daar, heerlijk toch als je als paard zo buiten kunt staan. :) En dan was dit nog maar een klein stukje van 't land waar ze op liepen :+
Maar goed, paarden zelf zal het wel niet zoveel uitmaken. Denk overigens dat als ik een IJslander zou kopen ik minder snel voor export uit IJsland zou gaan... :j maar ik zou ook op zoek gaan naar een leuk recreatiepaardje en die kun je hier vast ook wel vinden. :)

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:52

Er is niet geen talant te vinden maar laten we realistische zijn het gros van de ijslanders is hier gewoon slechter dan in Duitsland en Denemarken en ook het niveau qua rijden ligt veel al lager. Daardoor lijken veel paarden ook slechter dan ze in werkelijkheid zijn. Daar stikt het van de cursussen van gave trainers en doen veel meer mensen dat. Hier als je zegt ohh die en die komt dan hoor je nee ik hoef niet, heb al een keer cursus gehad en weet het nu wel of de ergste ik kan al rijden. Ga maar eens naar de DIM of een wedstrijd in Denemarken, daar ligt het niveau zoveel hoog!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:03

Fiffill schreef:
TS, ik hoop dat je snel een leuke (nouja, 2 leuke :D ) IJslanders kunt vinden! Het gaat bij mij ook wel weer kriebelen hoor, helaas geen geld/tijd. Ooit.... ;)

Ik heb mijn oog al ergens op laten vallen hoor. :j Alleen zit ik verdorie nog steeds niet in de positie om
knopen te hakken :( . Mijn geduld begint op te raken :j .
Aan de andere kant als ik nu naar buiten kijk, vraag ik me wel af of het deze winter wel wenselijk is. Alles is zó nat inmiddels. Mijn andere beestjes hebben vandaag ook voor het eerst sinds lange tijd huisarrest :brr: .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:05

Bedoel je die ene merrie of is het een andere? Dat was een leuk ding trouwens. :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:07

Nee, dat is inderdaad een hele leuke, maar toen wist ik nog niet dat het er 2 moeten worden. Heb een redelijk budget
maar dat is net te gek in dat geval :D .

En ik wil niet vooraf aangeven om welke het gaat om privacy redenen :x .