Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:12

sigrid1182 schreef:
oh ik dacht dat thuiskeuring alleen maar voor tamboek opname was en er nooit ster verklaard kan worden...

in feite op beweging niet, maar op ext wel. Dus als je de sterwaardigheid op beweging al binnen hebt wordt je met een sterwaardig ext op de thuiskeuring direct ster. ;)

Spruit

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:05

Ik meld me ook hier als dat mag :D.
Ik heb sinds vorige week een 2jarige Zhivago x Gribaldi x Rinaldo x Saros xx merrie in de wei staan, waarmee ik volgend jaar ook naar de merriekeuring wil :).

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:13

Welkom LETS, heb je een foto van je 2 jarige =)?

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:32

Rhea schreef:
sigrid1182 schreef:
oh ik dacht dat thuiskeuring alleen maar voor tamboek opname was en er nooit ster verklaard kan worden...

in feite op beweging niet, maar op ext wel. Dus als je de sterwaardigheid op beweging al binnen hebt wordt je met een sterwaardig ext op de thuiskeuring direct ster. ;)

dit klopt niet helemaal.
Voldoende exterieurpunten op stamboekopname + Sportpredikaat is ster.
Als je op een eerdere keuring bent geweest mag je je paard niet aanbieden voor thuiskeuring.
Alleen als je de punten in de sport hebt behaald betekent dit dus dat je ster kunt worden aangezien je het paard bij de thuiskeuring voor het eerst exterieurmatig laat keuren.

Even ontopic: Ik begin volgende week met mijn 2 jarige. Tien minuutjes aan de longe max. Uitbouwen tot half uurtje. Van de winter pauze.. en dan weer oppakken.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:32

Mag ik vragen wat de gedachte daar achter is? :o

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:49

Waarachter?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:00

Ms_1 schreef:
Waarachter?

Achter de gedachte om met een 2 jarige te gaan longeren. :)

Ik moet zeggen dat ik denk ik ook al tegen einde van het jaar wat ga beginnen omdat ik weinig uitloop mogelijkheden heb nu ze de wei niet meer opkunnen. Ze staat nu maar te flippen met de anderen in een bakje van 15 x 15 en kan haar energie niet echt kwijt. Ik denk dat het dan beter is om haar te leren lopen aan de longe zodat ik haar ook mee kan nemen de grote bak in.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:16

Afbeelding
Dit is mijn 2jarige! Wat is ze al volwassen he.. Dit was vd zomer, ze is nu nog groter :D Heb nog geen tijd gehad om nieuwe foto's te maken op stand.

Ik begin in maart denk ik met longeren, ze lopen bij ons toch de hele winter in de wei. Laat nog maar even lekker spelen zolang het nog kan. Moet haar bovendien eerst een beetje beter gaan opvoeden haha. Vanochtend sprong ze over een plas van 3 meter toen ik haar aan het halster had, wist niet dat Zhivago springpaarden fokt?!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:00

Leuk dier LETS!

Ik heb er niets op tegen hoor, om je 2,5 jarige al wat aan de longe te doen. Dat deed ik zelf ook wel eens. Gewoon een beetje beweging geven. Maar opbouwen naar een halfuur en vervolgens na een paar maanden weer oppakken, daarvan snap ik niet waar dat goed voor is. Als ze 3 jaar zijn en dan conditie opbouwen naar een half uur dan is dat mans zat.

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 13:42

Ze blijft ook zeker lekker in de wei lopen. Uit ervaring merken we dat vooral de grote dieren wat meer de tijd nodig hebben en vaak een dipje krijgen. Vandaar dat we met haar al een beetje willen beginnen. Voor de opvoeding en heel langzaam conditie opbouwen. In de koude maanden januari/februari zitten we vaak met bevroren bodem en kunnen we dus een paar stapjes terug doen om haar in maart weer op te pakken.
Wij denken dat ze de tijd nodig heeft om langzaam spieren op te kunnen bouwen. Ik denk dat een ieder met voldoende ervaring zelf moet doen waarvan hij of zij denkt dat dit goed bij het paard past.
Na de keuring laten wij ze bijvoorbeeld zadelmak maken. Maar er zijn ook mensen die dit al vantevoren doen en/of zelfs met een nét 3jarige een merrietest of ibop rijden. Zo zijn ze dan direct keur/elite bij een ster/Prok predikaat. tja..

Begeleid met beleid denk ik dan maar..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:47

Ms_1 schreef:
Na de keuring laten wij ze bijvoorbeeld zadelmak maken. Maar er zijn ook mensen die dit al vantevoren doen en/of zelfs met een nét 3jarige een merrietest of ibop rijden. Zo zijn ze dan direct keur/elite bij een ster/Prok predikaat. tja..

Begeleid met beleid denk ik dan maar..

Sommige kunnen dit makkelijk hebben. Ik heb ook een merrie al in februari zadelmak gehad, die had het echt nodig om aan het werk te gaan.

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:42

Klopt!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:16

Ook wij hadden post van het KWPN en ik mag het papier op sturen van Equilene reina v.Scandic !! Ze is PROK :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:04

3e generatie he Ellis, super

Spannend Suzanne :=

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:14

Proficiat Ellis n Scandic nog wel =) hihi :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:42

Gefeliciteerd ellis! Uit de reina/burga stam? Mijn merrie heet Ereina, heel creatief ;)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 07:17

Suzanne bedankt .Jij ook succes ben benieuwd !
Saar ja klopt fijn he !
Lets ja idd linkje naar paardenfokken staat wel eerder in dit topic ik vind Ereina best leuk gevonden :D

Wat betreft training wij doen nog helemaal niets :+

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:09

gefiliciteerd Elllis. *\o/* even een vraag je kunt ze dus ook tehuis laten keuren? dat zou wel heel mooi zijn hoef je niet weg dus.ik weet het eigelijk nog niet waneer ik haar naar huis haal. ze heeft wel opvoeding nodig madam
denkt nu dat ze alles kan en iedereen moet maar naar haar luisteren je kan er amper mee lopen ze bijt je dan en komt ook gerust omhoog.dus sta in twijfel om haar toch eind van het jaar naar huis tehalen.je moet er toch wel een keer beginnen met de opvoeding want die is nu ver tezoeken. }> en ze is nu eenmaal niet klein dus zal het wel even aan zien :+

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:55

Super Ellis gefeliciteerd.

Espie ik heb de mijne zaterdag naar huis gehaald, maar die heeft weinig opvoeding nodig, ze is echt super makkelijk. Gisteren de voetjes al met de slang schoongemaakt, bleef braaf stil staan.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:07

Ellis, gefeliciteerd!!!

Wat ik me afvraag: Zetten jullie je merrie nog op een of ander spieropbouwend preparaat als Muscle Build, of Myoplast ofzo???

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:34

Thanks dames ... Marieke ik zie de meerwaarde niet zo in van dat soort suplementen als je gewoon op een normale manier gaat trainen met een dier en je voert netjes en voldoende lijkt dat mij niet nodig .. Maar misschien zijn er mensen die het wel doen ? Ben wel benieuwd eigenlijk . Espie ik heb geen idee :) .

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:21

De mensen die het trainen en voorbrengen van de merries uitbesteden: Hoe lang vantevoren regel je dit?

Ik heb een nu 4 jarige merrie van Dreamcatcher x Jazz x Zeoliet en zit erover te denken om met haar naar de keuring te gaan. Ik heb haar pas een klein jaar in bezit en ze begint nu pas een beetje paard te worden, was heel erg jeugdig nog.
Nu zit het alleen zo, ik wil alleen naar de keuring gaan als ze ook daadwerkelijk een kans maakt om het sterpredikaat te halen. En in dat geval wil ik het wel uitbesteden, want ik heb daar zelf niet genoeg kennis en kunde voor.

En wat betreft het prokken. Ik lees dat veel mensen prokken. Mijn merrie is wel gewoon goedgekeurd met aankoop, maar heeft dus geen prokpredikaat. Is het aan te raden om eerst te prokken alvorens ik geld steek in de training van mijn merrie?

En kunnen jullie trainingsstallen aanraden? Ik woon in omgeving Eindhoven, maar an sich maakt het mij niet uit als de trainingsstal iets verder weg zou zijn, als ze het maar goed doen!
Weten jullie aan hoeveel geld ik zou moeten denken om het paard keuringsklaar te laten maken en te laten voorbrengen? Zou voor een gereden merrie een maand in training voldoende moeten zijn?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:43

Als je haar niet laat dekken zou ik verder niet prokken als ze al goedgekeurd is.

Ik dacht dat Paul v Rijswijk in Hilvarenbeek zit? Dat is aardig bij jou in de buurt denk ik? Denk ook wel dat een maandje voldoende zou moeten zijn voor een paard wat al getraind is.

Rocky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:45

ik ben wel een keer naar een keuring geweest.
Afbeelding

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:52

Ik zou ook niet zomaar laten prokken alleen voor de keuring. Stel dat je straks wel ster of voorlopig keur krijgt, dan kun je dat altijd nog overwegen als je gaat fokken.

Mijn paarden gaan niet zo snel meer de deur uit na de eerste en meteen laatste keer klaarmaken door iemand anders :o Maar ik weet eventueel nog wel een adres voor je in Brabant, dat zijn denk ik de enige mensen die nog aan mijn nu jaarling mogen zitten als ze oud genoeg is :D