tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:58

fjorden/haflingers/tinkers ed. zijn gewoon beter geschikt om van te leren... ik rijd een fjord, maar als je die niet op de goede manier rijd, gaat ze ook vervelend doen en gaat ze alleen stappen _O- maar als er wel goed op gereden word kan ze alles :j zelfs zijwaartse gangen, contragalop, galopwisselingen, zeer goede uitgestrekte draf! en 1.20 springen op lijftijd van 17, ze is nog helemaal gezond en af en toe zo'n frisse bui van: 'oef leuk die hindernis!' *pakt bit en springt er met een enorme sprong overheen, na de hindernis hoofd tussen dr benen en bokt van plezier, als ik half aan de zijkant hang heeft ze door dat ze lomp bezig was en gaat netjes vierkant halthouden _O- * glijd ik er alsnog vanaf en hebben we de grootste lol :o opnieuw en dan doet ze gewoon weer de best :) jaja springen kan die knol wel! :j zeker niet sloom! ja ze heeft soms een dag dat ze er geen zin in heeft, maar dat hoort bij dr leeftijd zeg ik dan :roll: :') dan ga ik dr longeren en heeft ze voor de rest af en toe een dagje vrij. Mijn ervaring: ga niet meer dan 1x per week springen met deze dame... je hebt gelezen wat er van komt := maar als mijn kleine zusje op haar gaat zitten, is ze poeslief! haha bij mij ook, maar daagt mij wel eens uit en loopt ze wat vlotter maar wel geconcentreerd

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:58

Yamcha schreef:
er roepen zoveel mensen dat hun koudbloed heter is dan een kwpner :D

ik stel dus voor dat edward een koudbloedje koopt :j

Er is een verschil tussen heet zijn en kunnen presteren, een heet paard loopt niet gelijk de sterren van de hemel.
Ik heb een enorm koele draver, kun je eigenlijk alles mee doen, zo mee wegrijden, bokt niet en zal nooit capriolen uithalen, met wie dan ook.
Heb eens een tijdje een hete tinker in handen gehad, vre-se-lijk. 'Laat ik nou eens lekker gaan bokken', 'Oh ik ga eens trappen, uittesten', paardlief liep constant te irriteren, stijgeren, weg lopen, uithalen, etc maar goed lopen? No way.
En bestaan ook koele, rustige paarden die presteren in de sport, zijn toch ook niet gelijk slecht omdat het geen jazzjes zijn?

FD_horses

Re: tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:00

Sloom? hmm nee naar mijn ervaring niet, mijn eerste haflinger heeft zelf een kwpn-er volbloed ingehaald, dus ze kunnen ook ongelofelijk hard !:)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:01

Zal 1 ding zeggen, mijn lieve haflinger meid is niet sloom :')
Ze kakt echt niet in of gaat trager lopen :') Ik moet haar eerder tegenhouden dan drijven :P
En ze heeft meerdere race wedstrijden gewonnen tegen 2 kwpners :') Sloom ? Neuhe
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-12-12 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:01

sloom _O- wil ze een keer op die van mij :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:02

Ja het is ondertussen wel duidelijk dat die pony's sneller zijn dan KWPNers :')

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:04

mhollander schreef:
nou mijn haf is alles behalve sloom.
Wordt niet bijgevoerd en al zeker geen krachtvoer. Is altijd voorwaarts. Op buitenritten niet te houden en in de bak al helemaal niet.

herkenbaar :')

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:38

Nou het is wel zo dat Asra ontzettend goed te rijden is, mooi op zn achterbeen zeer werkwillig en dus niet sloom.
Het is niet zo dat hij niet te rijden is, graag zelfs haha :D

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:57

Uhm Haflinger sloom? DACHT HET NIET !! hihi :=
Nouja Alle Hafjes die ik ken Zijn JUIST NIET SLOOM haha

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:01

Wat is sloom ??

Een paard die geen conditie heeft en eigenlijk te ziek is om wat te doen ??

Of een gezonde Tinker, haflinger en Fjord ??

Ik zag afgelopen zondag op een olliebollen dag weer het verschil tussen de koudbloedjes en andere paarden.

De basis van de de Tinker, Haflinger en Fjord ligt in hun gebied waar ze opgegroeid zijn.
Moeras, bergen, enz, dan kan je niet hard wegrennen.

Paar stappen weglopen en dan omkijken wat er gebeurd is.

De andere rassen zijn ontstaan in de grote steppes, ruimte om weg te rennen.

Dus weg wezen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:59

Mijn fjord is echt niet sloom!!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:48

Ik heb nog nooit 1 paard meegemaakt die niet vooruit te branden was. Volgens mij is elk ras wel vlotjes... :)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:52

In de bak is mijn haffie niet zo enthousiast maar buiten heb ik mijn handen vol. Opzij springen, maf doen. Hard, harder, hardst en ook hier hadden een draver en een kwpner hun hoefjes vol om die kleine rakker niet in te laten halen... en nee ik ben geen penny... hahahhaha

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:54

Ik denk dat mensen niet perse sloom bedoelen, maar meer 'niet zo atletisch'.

Mijn fjord is niet sloom, maar heeft toch iets minder schwung en
dressuur/spring vermogen dan een sport gefokte KWPN. Dus in dat
opzicht hebben mensen gelijk :)

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:03

Als je een tinker goed rijd, kan je hem voorwaarts genoeg krijgen, heb ik gemerkt. Een van de meest langzame tinkers op onze manege, kon ik bij mijn laatste les amper inhouden :')
En ik heb ook een fjord als leasepony gehad, en die leek meer arabisch dan fjord :')
Ze schrok van alles wat je maar kan bedenken, kon rennen als de pleuris, was vreselijk sterk, en kon er niet mee buitenrijden.
Als je een paard goed rijd, kan je elk paard voorwaarts maken.

xApple heeft anderzijds idd wel gelijk :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:07

voorwaarts =/= rennerig

voorwaarts = werkwillig
rennerig = stout of gewoon slecht opgevoed

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:14

HorseyDude schreef:
Ik heb nog nooit 1 paard meegemaakt die niet vooruit te branden was. Volgens mij is elk ras wel vlotjes... :)

Het ligt niet persé aan het ras ;) Aan het karakter, de kracht, de bouw, enzo.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:15

Qimm schreef:
voorwaarts =/= rennerig

voorwaarts = werkwillig
rennerig = stout of gewoon slecht opgevoed

Oke hier heb je ook gelijk in.. xD

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:24

HorseyDude schreef:

nou er zitten wel degelijk soms trapzakken tussen, die meer bezig zijn met ik wil niet dan lopen, maar dat ligt aan t karakter en heeft niets met ras te maken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:35

Warmbloed is volgens mij beter geschikt voor de dressuur of springsport op hoog niveau zeker als ze daar ook echt voor gefokt zijn. Maar als je het hebt over heet - sensibel enz. dan heb je het over temperament. Dat is volgens mij niet ras bepaald maar dat is net als bij mensen aangeboren. Wel vind ik dat veel KWPN erg heet (soms tot op het gestoorde af) is gefokt en met die heet heid moet je wel om kunnen gaan als ruiter.
De rassen genoemd in de openingspost zijn over het algemeen iets relaxter en koeler in de kop en dus fijner om mee buiten te rijden (helaas niet allemaal want je hebt er gestoorde bij!). Op dit moment rijd ik ook warmbloed naast mijn eigen koudbloedjes en één van mijn koudbloedje is heter sensibeler dan die warmbloed. De warmbloed is een dieseltje net als mijn andere koudbloedje, zeer relaxed, lief en braaf en heeft niet die sensibiliteit en heetheid van mijn paardje. Maar er is fijn op te rijden als hij eenmaal gaat.
Wel leeft er vaak het voor oordeel dat koudbloedjes sloom en saai zijn. Daartoe is vanuit BOKT iemand ooit mee naar buiten gegaan samen met mij en zij op het dieseltje. Ze wilde het zelf eens ervaren hoe dat nu is buiten rijden op een koudbloedje. Ze gaf eerlijk aan dat ze toch wel een fout beeld had van de koudbloedjes en niet wist dat ze zo kittig en voorwaarts waren en zo hard konden galoperen. Daarbij vond ze het erg relaxed dat ze gewoon fijn kon rijden op mijnheertje evenwicht.
Maar wil je echt dressuren op hoog niveau joh koop fijn een goed gefokte kwpn-er. Tot en met M en Z kun je ook met de koudbloedjes komen maar als het echt om ZZ en hoger gaat dan komen die paarden net te kort. En natuurlijk de uitzondering .....
Dus tinkers, haflinger, fjorden en merens zijn niet sloom. Het sloom zijn is een temperament kwestie en aangeboren volgens mij en is van alle rassen.

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:50

Mijn verzorgpony een haflinger van 25 jaar oud maar
die is zo snel voor een oudje!!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:37

Een haflinger is ook gewoon een warmbloed. Is een kruising volbloed (arabier) x koudbloed (tiroler trekpaard). Door de veredeling met arabier zijn ze warmbloeden. En bij sommige haflingers stijgt het arabierenbloed nog weleens naar het hoofd!

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:40

Madeliefjes schreef:
Een haflinger is ook gewoon een warmbloed. Is een kruising volbloed (arabier) x koudbloed (tiroler trekpaard). Door de veredeling met arabier zijn ze warmbloeden. En bij sommige haflingers stijgt het arabierenbloed nog weleens naar het hoofd!

Ja zoals bij mijne ^^ haha

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 22:00

pff, waarom blijven mensen hier niet van overtuigd! Ze lachen mij uit als ik van koudbloedjes hou :(

ktje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:13

Dat is niet zo bij elk ras heb je wel paarden erbij die sloom zijn je heb snelle fjorden maar ook slome fjorden dat geld voor tinkers en haflingers net zo