zadelpresentatie en herkansing kwpn-hengsten najaar 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:10

NatasjavE schreef:
[Ik lees niets over ongelijke voeten.

Ik denk dat op basis van bovenstaande foto er ook eerder sprake is van zure muggezifterij van de reagerende 'bokker', dan van een ernstig groot verschil dat de duurzaamheid van paard zijn nafok in de weg staat....

Een driejarige die DIT kan tonen:
Afbeelding
Zo'n driejarige heeft gewoon buitengewoon veel talent en die onthoud je geen dekbrevet om dat er een 'bokker' is die meent een minimaal verschil aan de voorvoeten te constateren. Zeker niet als er in een voet een veterinaire conditie is vastgesteld die niets met genetische aanleg te maken heeft.

Prima paard, die Vivaldi x Havidoff!
Nu maar hopen dat ze hem niet kapotrijden ten behoeve van hengstshows en Pavocups.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:31

Ach de echte kenners hier op bokt zijn op de vingers van een verminkte hand te tellen.

Edit...O en voor er wat gezegt wordt....die heb ik op andere fora ook nog niet gevonden :D .

meredith

Re: zadelpresentatie en herkansing kwpn-hengsten najaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:05

je zult mij niet horen zeggen dat de hengst ongelijke voeten heeft omdat ik der hengst zelf niet heb gezien.Wat ik wel weet, is dat voeten die ongelijk zijn door "handige" smeden zo bijgevijld en bekapt worden dat uiteindelijk de dikte van de hoefwand weg is geveild en er dan een holle/losse wand ontstaat.

Maar hij is dan wel "tijdelijk" gelijk. De tijd zal het leren.Als hij echt ongelijke voeten heeft kun je dit niet bij blijven werken.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:14

Een hoefsmid kan dit inderdaad corrigeren, maar zo´n verrichtingsonderzoek duurt 70 dagen, dus als ze ongelijke voeten hebben komt dit toch aan het licht.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:42

meredith schreef:
je zult mij niet horen zeggen dat de hengst ongelijke voeten heeft omdat ik der hengst zelf niet heb gezien.Wat ik wel weet, is dat voeten die ongelijk zijn door "handige" smeden zo bijgevijld en bekapt worden dat uiteindelijk de dikte van de hoefwand weg is geveild en er dan een holle/losse wand ontstaat.

Maar hij is dan wel "tijdelijk" gelijk. De tijd zal het leren.Als hij echt ongelijke voeten heeft kun je dit niet bij blijven werken.

Volgens mij los je ongelijke voeten niet op door de voorkant ervan af te vijlen hoor...
... ik denk dat een hoefsmid dan eerder aan de andere voet de verzenen verlaagd. Dat is veel makkelijker camoufleren :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:10

Dees schreef:
NatasjavE schreef:
[Ik lees niets over ongelijke voeten.

Ik denk dat op basis van bovenstaande foto er ook eerder sprake is van zure muggezifterij van de reagerende 'bokker', dan van een ernstig groot verschil dat de duurzaamheid van paard zijn nafok in de weg staat....

Een driejarige die DIT kan tonen:
Afbeelding
Zo'n driejarige heeft gewoon buitengewoon veel talent en die onthoud je geen dekbrevet om dat er een 'bokker' is die meent een minimaal verschil aan de voorvoeten te constateren. Zeker niet als er in een voet een veterinaire conditie is vastgesteld die niets met genetische aanleg te maken heeft.

Prima paard, die Vivaldi x Havidoff!
Nu maar hopen dat ze hem niet kapotrijden ten behoeve van hengstshows en Pavocups.

Ik denk dat er eerder sprake is van een 'bokker' die thuis met hetzelfde probleem wordt geconfronteerd en er geen weet van heeft dat ongelijke voeten altijd een ongelijke belasting meebrengt en veelvuldig tot kreupelheid leidt. Door een afwijking te bagatelliseren, verdwijnt de afwijking en de gevolgen niet. Overigens blijkt uit deze rapportage nergens dat de genetische aanleg uitgesloten wordt omdat dit probleem altijd een genetische oorsprong heeft.

En waar blijkt het talent uit van een paard dat sterk achter de loodlijn wordt gereden en derhalve veel meer gewicht op de voorhand en dus in onbalans wordt gereden?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:23

Nou, dat vind ik nogal een uitspraak wat je hier nu doet arie53.... Persoonlijk zou ik een beetje op je tellen passen als ik zo eerlijk mag zijn. Zeker met betrekking tot je laatste uitspraak! Ooit zelf een driejarige gereden? En redeneer je nou vanuit omstreden theorieën of is dit uit ervaring?

Zoals je aan de ogen en oren kunt zien, is dit paard een klein beetje kijkerig naar de wand op deze foto. Er is dus totaal geen sprake van 'gewicht op de voorhand' en 'in onbalans rijden'. Dit is juist een van de weinige paarden die op zulke jonge leeftijd al zoveel balans en zelfhouding laat zien, begeleidt door een van de beste amazones die we hebben. En mag toch hopen dat je dergelijke begrippen als onbalans en op de voorhand lopen toch niet baseerd op enkel de hoofdhouding..? Hopelijk zijn we niet zo simpel........
Ik zou in ieder geval zeggen: ga het eens in het echt bekijken in plaats van je achter je computerscherm te verstoppen en conclusies te trekken uit een enkele foto/momentopname.

(Overigens heb ik die foto gemaakt en het paard/de combinatie dus ook in het echt gezien)

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:24

Cute schreef:
Een hoefsmid kan dit inderdaad corrigeren, maar zo´n verrichtingsonderzoek duurt 70 dagen, dus als ze ongelijke voeten hebben komt dit toch aan het licht.

50 dagen in dit geval. Dat scheelt weer 3 weken. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:41

Arie53 herkent een goed paard nog niet als het op zijn tenen gaat staan.
Beeldscherm theorie....
Gelukkig dat de paarden van Arie53 (alle 3?) meteen vanaf de eerste dag met zadel en ruiter in volledige balans en op de achterhand gaan. Best jammer eigenlijk dat je ze nergens kunt zien, we zouden er een boel van kunnen leren ;)

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:52

Kom op mensen, dadelijk gaat dit topic ook weer op slot door jullie gekibbel. :roll: Vecht het lekker via PB uit!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:54

Ik vind het een enorm gave bok met juist veel balans! Ze zou hem ook zo voor de loodlijn kunnen rijden als ze zou willen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:00

smeetjoew schreef:
Nou, dat vind ik nogal een uitspraak wat je hier nu doet arie53.... Persoonlijk zou ik een beetje op je tellen passen als ik zo eerlijk mag zijn. Zeker met betrekking tot je laatste uitspraak! Ooit zelf een driejarige gereden? En redeneer je nou vanuit omstreden theorieën of is dit uit ervaring?

Zoals je aan de ogen en oren kunt zien, is dit paard een klein beetje kijkerig naar de wand op deze foto. Er is dus totaal geen sprake van 'gewicht op de voorhand' en 'in onbalans rijden'. Dit is juist een van de weinige paarden die op zulke jonge leeftijd al zoveel balans en zelfhouding laat zien, begeleidt door een van de beste amazones die we hebben. En mag toch hopen dat je dergelijke begrippen als onbalans en op de voorhand lopen toch niet baseerd op enkel de hoofdhouding..? Hopelijk zijn we niet zo simpel........
Ik zou in ieder geval zeggen: ga het eens in het echt bekijken in plaats van je achter je computerscherm te verstoppen en conclusies te trekken uit een enkele foto/momentopname.

(Overigens heb ik die foto gemaakt en het paard/de combinatie dus ook in het echt gezien)

Dit paard draagt veel meer gewicht op dragende voorbeen dan op diagonaal dragende achterbeen en daar is het sterk achter de loodlijn gereden debet aan. Daarom ligt het diepste (zwaarte) punt niet in het midden maar tussen de voorbenen. Ik neem aan dat je wel weet dat bij het in balans gaan het diepste punt in het midden ligt en het te verplaatsen gewicht gelijk over de dragende benen wordt verdeeld.

Of jij nu wel of niet de foto hebt gemaakt, doet aan dit criterium geen afbreuk. Toon de volgende foto dan maar en laat maar eens zien of er een significant verschil in de balans tussen deze twee opnamen is. Zonder de foto te zien, zal ik je al vast voorspellen dat die er niet is.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:03

Kom op het paard is 3 jaar?? wat wil je dan verwachten? dat hij gelijk al de passage doet bij de geboorte? :+
Vind het verder een heel mooi paard met veel balans.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:10

Nou sorry hoor, maar met zo'n antwoord kan ik werkelijk niets. := Als jij vindt dat dat paard op die foto op de voorhand en in onbalans gaat, dan zou ik bijna willen zeggen dat je er geen oog voor hebt... Het paard gaat super over vier benen, ontzettend mooi in balans en pakt gigantisch veel bodem en beweegt daarbij hartstikke ongedwongen en mooi door zijn lijf. Dat doet menig 3 jarige 'm in de verste verte niet na. En dat is (groten)deels te danken aan het staaltje rijvaardigheid dat in het zadel zit!
Een paard dat in onbalans gaat/op de voorhand sjouwt, kan nooit dergelijke schoudervrijheid hebben om het voorbeen zo mooi weg te zetten.

Weetje, ik ga er verder maar niet op in.
Alleen wil ik je even meegeven dat je wat secuurder om zou moeten gaan met je woordkeuze en je ongenuanceerde uitspraken die nergens op gebaseerd zijn!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:13

Dan blijft het nog de vraag of het wenselijk is dat een 3jarige zo door de baan gaat natuurlijk...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:14

Hoezo? als hij het aankan zag het beeld er ook niet zo uit? moet hij dan op dit moment minder presteren als hij op dat ene moment echt beter kan?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:16

Ik noem dat niet 'goed presteren' voor een 3jarige...
Mooi beeld, goed dat hij het kan, maar op die leeftijd moeten ze zo gewoon niet lopen... zoals hier al eerder gezegd, hopelijk rijden ze hem niet kapot voor de shows, HC en Pavo... want als die daar zo door de baan moet... ocharme het beest!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:18

Nee dat bedoel ik ook niet, maar op zo'n moment moet dat paard wel zijn beste kant laten zien!
Ik zeg ook niet dat ik er voor ben dat ze zoveel moeten doen (qua leeftijd).
Ik zie ze ook liever nog in de wei staan of ieder geval lekker lang en laag, maar zo gaat dat niet bij een HK

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:20

s0173957 schreef:
Dan blijft het nog de vraag of het wenselijk is dat een 3jarige zo door de baan gaat natuurlijk...

Ik denk dat het grotendeels aanleg is bij deze! :j Ik heb hem maar 1x gezien, dat moet ik erbij zeggen. Dat was niet onder Emmelie, maar onder de verrichtingsruiter (wel een heel fijne amazone overigens!), en ook nog eens bij de eindpresentatie dus toen had Emmelie hem al 7wk niet gereden. Wat hij toen liet zien komt overeen met het beeld wat deze foto geeft. Hij liep als een Z-paard, als je het hebt over houding, achterbeengebruik, souplesse. En niets 'afgedwongens' aan, er werd gewoon rustig uit gereden wat er in zit. :) In 20 minuten, waarin hij rustig werd opgebouwd, eerst even 5 minuten stoom afblazen vanwege het vele volk/rumoer, vervolgens rustig rondgereden richting een korte 'piek' waarin hij iets meer aan elkaar / met de schoft eruit werd gereden.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:23

s0173957 schreef:
Ik noem dat niet 'goed presteren' voor een 3jarige...
Mooi beeld, goed dat hij het kan, maar op die leeftijd moeten ze zo gewoon niet lopen... zoals hier al eerder gezegd, hopelijk rijden ze hem niet kapot voor de shows, HC en Pavo... want als die daar zo door de baan moet... ocharme het beest!

Pavo is pas in augustus, HC pas in december volgend jaar! Dat duurt nog even... Al zitten daar in het voorjaar nog wat hengstenshows tussen, vermoed ik. Maar hij staat op een stal waar men daarmee genoeg ervaring heeft, lijkt mij.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:30

Er zijn altijd mensen die menen dat een driejarige niet zo hoort te lopen. Maar in feite doen die professionele ruiters niets bijzonders met die paarden. Ze zijn alleen veel handiger waardoor zo'n paard veel sneller aan elkaar komt. Voor een amateur, voor wie het vaak een hele klus is geweest om zijn M- of Z-paard net zo aan elkaar te krijgen, lijkt het dan of er heel veel druk op gezet.

Het is veel kwalijker als er allemaal oefeningen op een jong dier worden gemonteerd. Daar krijg je van die paarden van die alles kunnen, behalve rechtuit en voorwaarts.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:31

smeetjoew schreef:
Nou sorry hoor, maar met zo'n antwoord kan ik werkelijk niets. := Als jij vindt dat dat paard op die foto op de voorhand en in onbalans gaat, dan zou ik bijna willen zeggen dat je er geen oog voor hebt... Het paard gaat super over vier benen, ontzettend mooi in balans en pakt gigantisch veel bodem en beweegt daarbij hartstikke ongedwongen en mooi door zijn lijf. Dat doet menig 3 jarige 'm in de verste verte niet na. En dat is (groten)deels te danken aan het staaltje rijvaardigheid dat in het zadel zit!
Een paard dat in onbalans gaat/op de voorhand sjouwt, kan nooit dergelijke schoudervrijheid hebben om het voorbeen zo mooi weg te zetten.

Weetje, ik ga er verder maar niet op in.
Alleen wil ik je even meegeven dat je wat secuurder om zou moeten gaan met je woordkeuze en je ongenuanceerde uitspraken die nergens op gebaseerd zijn!

Geef jij eens een definitie van wanneer een paard in balans gaat.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:33

MargreetB schreef:
s0173957 schreef:

Ik denk dat het grotendeels aanleg is bij deze! :j Ik heb hem maar 1x gezien, dat moet ik erbij zeggen. Dat was niet onder Emmelie, maar onder de verrichtingsruiter (wel een heel fijne amazone overigens!), en ook nog eens bij de eindpresentatie dus toen had Emmelie hem al 7wk niet gereden. Wat hij toen liet zien komt overeen met het beeld wat deze foto geeft. Hij liep als een Z-paard, als je het hebt over houding, achterbeengebruik, souplesse. En niets 'afgedwongens' aan, er werd gewoon rustig uit gereden wat er in zit. :) In 20 minuten, waarin hij rustig werd opgebouwd, eerst even 5 minuten stoom afblazen vanwege het vele volk/rumoer, vervolgens rustig rondgereden richting een korte 'piek' waarin hij iets meer aan elkaar / met de schoft eruit werd gereden.

Heb je ook wel eens paarden gezien waar de schoft erin gereden werd? Waar staat overigens de schoft eruit rijden in de FEI regels?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:39

Het doorvragen naar definities is een erg doorzichtig trucje om je gesprekspartner van zijn apropros te brengen.

Speciaal voor jou heb ik het even opgezocht:
Citaat:
2.3. The lightness of the forehand and the engagement of the hind quarters, originating in a lively impulsion;

Dit zorgt ervoor dat een paard met zijn schoft omhoog gaat lopen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:47

Probeer ten alle tijde iig een filmpje van een hengst te bekijken. :)

Ik ben benieuwd wat de gekeurde hengsten allemaal gaan brengen.