Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:36

sporter schreef:
We begonnen de discussie met een goed dressuur paard. Een leuk sportpaard is imo weer heel wat anders ;)

Maar ik denk dat ook daar nogal wat misverstanden over bestaan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:39

sporter schreef:
We begonnen de discussie met een goed dressuur paard. Een leuk sportpaard is imo weer heel wat anders ;)

Nee we begonnen de discussie over een braaf gebruikspaard.
Het ís een leuk sportpaard, specifieker een goed dressuurpaard, wat jij wilt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:40

anneliesdj schreef:
sporter schreef:

Nee we begonnen de discussie over een braaf gebruikspaard.
Het ís een leuk sportpaard, specifieker een goed dressuurpaard, wat jij wilt.

Nee helemaal niet wat ik wil :+ Dit is niet bedoelt om te zeiken. Maar een leuk sport paard is te vinden voor 4000 euro.
Een goed dressuur paard niet. Tenminste ik ben er nog nooit 1 tegen gekomen na mijn maatstaven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:50

NatasjavE schreef:
Ik zit persoonlijk niet op een luie trapzak te wachten...

Als ik ergens een hekel aan heb is het dat wel :o

En vwb bakkabouters... Ieder paard ziet wel eens wat... Maar de reactie is bij ieder paard weer anders. Ik vind een kijkerig paard helemaal niet erg als ze iets "geks" zien. Vind ik gewoon nog een braaf paard! Maar anderen vinden een kijkerig paard al niet meer braaf...
Een paard wat nooit schrikt en nooit een stap verkeerd zet is er volgens mij alleen in hobbelpaard-versie :D Heb nog nooit een dier meegemaakt wat vanaf jongs af aan meteen alles normaal vond en nergens gek van opkeek!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:57

sarabande schreef:
Precies Cassidy, het is al zo vaak gezegd in dit soort topics waar men maar ongenuanceerd beschuldigend naar de fokkers wijst, de kopers zouden meer zelfkennis moeten hebben
Zo zijn er zelfs diverse voorbeelden van mensen die jonge Gelderse paarden gekocht hebben en daar niet mee overweg konden.
Een gezond braaf geroutineerd paard kost geld en dat willen veel mensen niet uitgeven.

Mee eens ,al is een kleine nuance op zijn plaats....veel mensen kunnen het niet uitgeven...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:28

Een wat duurder paard kopen is gewoon een kwestie van iets langer doorsparen. Niet iedereen zal waarschijnlijk 45.000 euro voor een paard neer kunnen leggen dat hoeft ook niet als je ambitie niveau niet zo hoog is...maar 4000 euro voor een 4 tot 6 jarige doorgereden paard wat gezond moet zijn :x

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:05

sporter schreef:
Nee helemaal niet wat ik wil :+ Dit is niet bedoelt om te zeiken. Maar een leuk sport paard is te vinden voor 4000 euro.
Een goed dressuur paard niet. Tenminste ik ben er nog nooit 1 tegen gekomen na mijn maatstaven.

Misschien zoek jij niet goed? Of je hebt heel andere eisen?

Citaat:
Een wat duurder paard kopen is gewoon een kwestie van iets langer doorsparen. maar 4000 euro voor een 4 tot 6 jarige doorgereden paard wat gezond moet zijn

Ligt nogal aan je eisen, die kun je ook best voor minder krijgen en nu al helemaal, er lopen veel te veel paarden rond.

sarabande

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:15

Er lopen vooral veel te veel gewone paarden rond. Voor kwaliteit wordt nog steeds goed betaald

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:22

sarabande schreef:
Er lopen vooral veel te veel gewone paarden rond. Voor kwaliteit wordt nog steeds goed betaald

Er lopen vooral veel te veel gewone ruiters rond die goed betalen voor kwaliteit......maar die kwaliteit niet aankunnen :Y)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:28

papagroom schreef:
Er lopen vooral veel te veel gewone ruiters rond die goed betalen voor kwaliteit......maar die kwaliteit niet aankunnen :Y)

Ook dat

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:43

Maar iedereen heeft andere opvattingen bij kwaliteit en 'goed' betalen dus dat is een discussie zonder eind.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:48

anneliesdj schreef:
Houston _O-

Die is heel braaf hoor. Heb nog een mooie foto van hem met mijn 3 jarige dochter op zijn rug. En ik kon daar ook gewoon mee wegrijden en allerlei trucjes mee uithalen die ik nog nooit had gedaan. :D Alleen als ie hertjes ziet in het bos gaat ie wat huppelen. Kan je prima mee buitenrijden ook.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:22

Dit is natuurlijk geen nieuwe discussie – maar het is onzin om te ontkennen dat de ‘gemiddelde KWPN-er’ anders is dan 20 jaar geleden. Doen alsof het alleen aan de ruiter ligt vind ik onterecht. Ik heb de laatste tijd vrij veel (goede) jonge paarden langs zien komen waarvan ik dacht: dit kan alleen wat worden als alles klopt (management, ruiter, begeleiding, enz.). Met deze paarden is minder ‘herstel’ mogelijk na een ‘fout’. Gevoelige types, minder vergevingsgezind en fysiek vaak wat kwetsbaarder.

Ook de ruiters/eigenaren zijn veranderd, want het paard heeft een andere plaats gekregen. Toen ik mijn eerste paard kocht, moest ik het daar mee doen. Geen discussie mogelijk. En dus stak je er veel tijd en energie in om het paard ‘naar je hand te zetten’. Veel mensen nemen die tijd niet meer of hebben te weinig paardenverstand om het te kunnen (of zijn te eigenwijs om hulp te vragen).

En zo is het dan…we zien wel hoe het zich ontwikkelt de komende jaren. Ik denk dat de markt zich zelf zal reguleren. Mensen die een wat makkelijker paard willen, kopen waarschijnlijk steeds minder vaak een KWPN-er. Dan ontstaat daar een overschot – en komen er dus minder, of zullen fokkers hun fokbeleid wat aanpassen.
De tijd zal het leren.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 25-05-11 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:23

papagroom schreef:
[

Voordeel is, dat na een paar maand een gewone ruiter op de rug van dat kwaliteitspaard je de kwaliteit toch amper nog herkent.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:33

Kendra schreef:
Dit is natuurlijk geen nieuwe discussie – maar het is onzin om te ontkennen dat de ‘gemiddelde KWPN-er’ anders is dan 20 jaar geleden. Doen alsof het alleen aan de ruiter ligt vind ik onterecht. Ik heb de laatste tijd vrij veel (goede) jonge paarden langs zien komen waarvan ik dacht: dit kan alleen wat worden als alles klopt (management, ruiter, begeleiding, enz.). Met deze paarden is minder ‘herstel’ mogelijk na een ‘fout’. Gevoelige types, minder vergevingsgezind en fysiek vaak wat kwetsbaarder.

Ook de ruiters/eigenaren zijn veranderd, want het paard heeft een andere plaats gekregen. Toen ik mijn eerste paard kocht, moest ik het daar mee doen. Geen discussie mogelijk. En dus stak je er veel tijd en energie in om het paard ‘naar je hand te zetten’. Veel mensen nemen die tijd niet meer of hebben te weinig paardenverstand om het te kunnen (of zijn te eigenwijs om hulp te vragen).

En zo is het dan…we zien wel hoe het zich ontwikkelt de komende jaren. Ik denk dat de markt zich zelf zal reguleren. Mensen die een wat makkelijker paard willen, kopen waarschijnlijk steeds minder vaak een KWPN-er. Dan ontstaat daar een overschot – en komen er dus minder, of zullen fokkers hun fokbeleid wat aanpassen.
De tijd zal het leren.

Helemaal mee eens!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:26

Denk dat ook twintig jaar geleden, je bepaalde stammen had waar brave paarden van kwamen
of juist lastige. Abgar, Amor, Cadmus, Balzflug, allemaal hengsten met een 'lastige' reputatie.

Tegenwoordig selecteren veel fokkers ook op karakter
en waar gaan de galbakken naar toe, meestal niet naar de slager,
maar de handel in en op een sjabby handelsstal worden ze dan voor
een grijpstuiver aangeboden en gekocht door miepjes die dromen van een
eigen paard, maar nog weinig geld hebben. De afloop is voorspelbaar!

Verder kom ik op wedstrijden legio KWPN-ers tegen, die ernstig hinder ondervinden
van hun ruiter of hun zadel of hun bit en dan toch nog onvoorstelbaar braaf blijven.

En de manier van houden werkt ook meer onrust in de hand,
veel paarden staan te lang op stal en worden daarbij goed gevoerd
en moeten zich dan als ze naar buiten gaan nog als een lammetje gedragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:29

En dan nog klagen dat er geen brave paarden zijn........

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:43

Interessante discussie. Hier hebben we bij het fokken als eerste selectiecriterium het karakter aangehouden. Omdat moeders niet de makkelijkste is, wilden we absoluut geen hengst met "lastig" karakter, om te voorkomen dat we een veulen kregen dat heel erg met zichzelf in de knoop zat. Uiteindelijk hebben we twee keer een nuchtere hengst erop gezet en twee keer een heel braaf en nuchter veulen gekregen.

Maar eerlijk is eerlijk, mijn 6-jarige Rhodium die ik in oktober heb gekocht, heeft wel een rilkikker-lijn en is zelf ook niet van nature heel nuchter, maar hebben we door veel gekke dingen te doen en zelf nuchter te blijven nuchter weten te maken.

Het is volgens mij dus een beetje van beiden; de huidige KWPN'er vergt volgens mij meer rijkunst dan voorheen, maar er zijn ook minder ruiters die over die rijkunst beschikken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:50

sarabande schreef:

Precies. Maar goed als men met een goed dressuurpaard bedoeld dat hij uiteindelijk ook een keer Z2 gaat lopen dan moet dat wel lukken voor 4000E

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:22

4000 euro voor een hele brave, waar ook nog een beetje sport inzit
voor een driejarige neem ik aan? Als ze al wat doen in de sport en
ze zijn gezond ligt die prijs toch wat hoger.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:06

Basti schreef:
Voordeel is, dat na een paar maand een gewone ruiter op de rug van dat kwaliteitspaard je de kwaliteit toch amper nog herkent.

Dan is het geen kwaliteitspaard of kun je zelf niet rijden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:15

anneliesdj schreef:
Basti schreef:

Dan is het geen kwaliteitspaard of kun je zelf niet rijden.

Wat een onzin

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:27

Waarom? Denk je nu echt dat een kwaliteitsvol paard niet herkenbaar meer is als er een paar maanden alleen op B/L niveau mee wordt gereden? Paard wordt daar niet anders van hoor.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:30

anneliesdj schreef:
Waarom? Denk je nu echt dat een kwaliteitsvol paard niet herkenbaar meer is als er een paar maanden alleen op B/L niveau mee wordt gereden? Paard wordt daar niet anders van hoor.

Ja wat moet ik hier op zeggen. Een ruiter die niet weet waar hij mee bezig is kan een paard in een half jaar dusdanig kapot rijden dat het niet meer goed komt.
Laatst bijgewerkt door sporter op 25-05-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:33

Er werd gesproken over een 'gewone' ruiter, niet over een idioot.
Bovendien kun je kwaliteit aan 2 passen nog herkennen.