sporter schreef:We begonnen de discussie met een goed dressuur paard. Een leuk sportpaard is imo weer heel wat anders
Maar ik denk dat ook daar nogal wat misverstanden over bestaan
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anneliesdj schreef:sporter schreef:We begonnen de discussie met een goed dressuur paard. Een leuk sportpaard is imo weer heel wat anders
Nee we begonnen de discussie over een braaf gebruikspaard.
Het ís een leuk sportpaard, specifieker een goed dressuurpaard, wat jij wilt.
NatasjavE schreef:Ik zit persoonlijk niet op een luie trapzak te wachten...
sarabande schreef:Precies Cassidy, het is al zo vaak gezegd in dit soort topics waar men maar ongenuanceerd beschuldigend naar de fokkers wijst, de kopers zouden meer zelfkennis moeten hebben
Zo zijn er zelfs diverse voorbeelden van mensen die jonge Gelderse paarden gekocht hebben en daar niet mee overweg konden.
Een gezond braaf geroutineerd paard kost geld en dat willen veel mensen niet uitgeven.
sporter schreef:Nee helemaal niet wat ik wilDit is niet bedoelt om te zeiken. Maar een leuk sport paard is te vinden voor 4000 euro.
Een goed dressuur paard niet. Tenminste ik ben er nog nooit 1 tegen gekomen na mijn maatstaven.
Citaat:Een wat duurder paard kopen is gewoon een kwestie van iets langer doorsparen. maar 4000 euro voor een 4 tot 6 jarige doorgereden paard wat gezond moet zijn
anneliesdj schreef:Houston
Kendra schreef:Dit is natuurlijk geen nieuwe discussie – maar het is onzin om te ontkennen dat de ‘gemiddelde KWPN-er’ anders is dan 20 jaar geleden. Doen alsof het alleen aan de ruiter ligt vind ik onterecht. Ik heb de laatste tijd vrij veel (goede) jonge paarden langs zien komen waarvan ik dacht: dit kan alleen wat worden als alles klopt (management, ruiter, begeleiding, enz.). Met deze paarden is minder ‘herstel’ mogelijk na een ‘fout’. Gevoelige types, minder vergevingsgezind en fysiek vaak wat kwetsbaarder.
Ook de ruiters/eigenaren zijn veranderd, want het paard heeft een andere plaats gekregen. Toen ik mijn eerste paard kocht, moest ik het daar mee doen. Geen discussie mogelijk. En dus stak je er veel tijd en energie in om het paard ‘naar je hand te zetten’. Veel mensen nemen die tijd niet meer of hebben te weinig paardenverstand om het te kunnen (of zijn te eigenwijs om hulp te vragen).
En zo is het dan…we zien wel hoe het zich ontwikkelt de komende jaren. Ik denk dat de markt zich zelf zal reguleren. Mensen die een wat makkelijker paard willen, kopen waarschijnlijk steeds minder vaak een KWPN-er. Dan ontstaat daar een overschot – en komen er dus minder, of zullen fokkers hun fokbeleid wat aanpassen.
De tijd zal het leren.
anneliesdj schreef:Waarom? Denk je nu echt dat een kwaliteitsvol paard niet herkenbaar meer is als er een paar maanden alleen op B/L niveau mee wordt gereden? Paard wordt daar niet anders van hoor.