Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:56

Danique_G schreef:
Ik doelde eigenlijk niet op de genetische diversiteit maar meer over drager zijn van een ziekte. Daarom blijft mijn mening dus, fokken moet gedaan worden door mensen die genetica hebben gestudeerd en weten welk allel welk paard heeft zodat de kans op ziektes bijna onmogelijk is. Maar nogmaals, dat zal de komende jaartjes waarschijnlijk niet gebeuren.

Dat is de reden waarom wij met de riemen roeien die wij op dit moment hebben en dus Prok merries en veterinair goed gekeurde hengsten. Maar gezondheid is een van de schakels waarop wij selecteren, dus het is niet gezegd dat iemand die genetica gestudeerd heeft een functioneel paard kan fokken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:05

sarabande schreef:
Kan je fijne "wandelpaarden" mee fokken met Arabisch volbloed. :=
Zie je zelf niet de onzin van je "ik wil gelijk hebben" in

Daar ben ik t niet mee eens. Ik heb ook een NRPS-er met een zeer hoog percentage ox. Toch is het een pony die al veel onervaren paarden heeft geholpen om verkeersmak te worden. Hij houdt wel van doorlopen,maar zal niet aan de ren gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:31

ptiteblue schreef:
Wat moeten de toeristen dan als paard kopen?
Een reuze KWPN van 1m75 aan 5000€ om 3x de week te gaan wandelen?
Soms een paard met zoveel bloed dat hij gaat schrikken van een plas water of van een vlieg?

En het is niet omdat ze niet veel geld willen uitgeven aan het aankoop van een paard dat ze geen geld hebben om die te onderhouden. Meestal leven die paarden op de wei en niet in een chique privé stal. En die zijn waarschijlijk veel gelukkiger dan onze poppen.

Een KWPNGelders Paard. Een fijn te rijden allround rijpaard wat op een amateurwedstrijd ook nog goed kan meekomen. Wat een braaf karakter heeft. Als die een paar dagen in de wei gestaan heeft kan je nog zo opstappen en wegrijden. Een moderne Gelderse is een prima amateur allround wedstrijd en recreatie paard.

ptiteblue

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:18

Ik zal hiermee stoppen want het heeft geen zin. Ze heeft inderdaad een website, haar toeristen wandelingen moet je weken op voorhand reserveren in de drukke periode (oh ja, op die halve zotte arabische volbloedpaarden!!). Als ik toeristen zeg, zijn dat echte toeristen, die nooit op een paard gezeten hebben, haar paarden moeten waarschijnlijk niet zo gek zijn met al hun bloed...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:22

sarabande schreef:
Danique_G schreef:
Ik doelde eigenlijk niet op de genetische diversiteit maar meer over drager zijn van een ziekte. Daarom blijft mijn mening dus, fokken moet gedaan worden door mensen die genetica hebben gestudeerd en weten welk allel welk paard heeft zodat de kans op ziektes bijna onmogelijk is. Maar nogmaals, dat zal de komende jaartjes waarschijnlijk niet gebeuren.

Dat is de reden waarom wij met de riemen roeien die wij op dit moment hebben en dus Prok merries en veterinair goed gekeurde hengsten. Maar gezondheid is een van de schakels waarop wij selecteren, dus het is niet gezegd dat iemand die genetica gestudeerd heeft een functioneel paard kan fokken.

Waarom zou iemand die genetica heeft gestudeerd geen functioneel paard fokken? Ik denk zelfs dat ze het beter kunnen omdat ze precies weten hoe een eigenschap overerft. Zij hebben daar wel jaren voor gestudeerd niet te vergeten. Maar je bedoelt zeker dat iemand die genetica heeft gestudeerd niet bijvoorbeeld de eigenschappen en kenmerken van een 'echt dressuurpaard' kent? Als je dat bedoelde: ik denk dat dat wel op is te lossen door zo'n iemand te laten samenwerken met iemand die iets heeft met dressuurpaarden. En op den duur zullen ze dan zelf ook wel een hoop weten daarover. Maargoed, dat is mijn mening erover.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:41

Danique_G schreef:
Waarom zou iemand die genetica heeft gestudeerd geen functioneel paard fokken?

Dat stel ik niet ik stel dat het maar een onderdeel is

Raineri

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:31

Ow ja nu zie ik het, sorry, ik las het te snel :P

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:14

Ook K.W.P.Ners kunnen fijne "wandelpaarden" zijn.
En zijn echt niet allemaal 1.70 hoog.
Heb zelf een aantal jaren op een manege gewerkt waar ex z dressuur paarden door het bos en over het strand hobbelde met touristen.
En nee dat waren echt niet de popjes die alleen maar op stal stonden.
Maar gewoon 24/7 buiten.
Dat is maar net wat ze gewend zijn.
De verpieterde paarden waar over gesproken word, komt echt niet uit de lucht vallen.
Is gewoon heel schrijnend om te zien.
Dieren krijgen niet bij gevoerd terwijl dit in de winter noodzaak is.
Natuurlijk is het ook schrijnend om te zien dat paarden 23 uur per dag op stal staan.
En dan een uurtje mogen lopen.
Dat heeft absoluut niet mijn voorkeur en heeft vaak te maken met onwetendheid.
Steeds minder mensen groeien op met paarden en weten dus ook niet dat het een bewegingsdier is.
En wat er nodig is om ze gezond te houden.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:05

Ik ben het helemaal met TS eens, want het lijkt toch logisch dat iedereen ervoor kiest om voor de beste "koop" te gaan. Met beste koop bedoel ik de beste prijs / kwaliteit verhouding en binnen de fokkerij de beste kosten / kans verhouding. Waarbij kans de kans is op een "goede". Vanuit dat oogpunt is het ondenkbaar dat iemand ervoor kiest om met dezelfde kosten niet te gaan voor de optimale kans.

Maar zoals uit de vele opmerkingen blijkt is de beste koop niet het doel van iedereen.

Daarnaast mogen we er natuurlijk niet in verzanden dat wij als "doordachte" fokkers steeds de optimale kosten / kans toepassen met als doel een goede en dat de markt die vraagt om een voldoende dan maar genoegen moet nemen met onze "gemiste" kansen. ;-)