[KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:47

Ik ben wel benieuwd hoe het er nu voor staat :)
Tjinta; heb je zoveel wit gekregen als je had gehoopt?
En de anderen hier die een merrie drachtig hadden?

Op het moment is mijn merrie voor begin juli en de kans op iets met veel wit is groot; vader heeft tobiano + sabino, moeder heeft sabino. Dus ik ga voor heul veul wit!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:16

Ik heb er eentje gekregen met veel wit :j waar ik echt tevreden over ben *\o/*
(veel foto's staan in het topic vermeld in mijn onderschrift).
we zijn nog aan het raadselen hoe hoog het wit op de achterbenen gaat lopen.
De grens aan de buitenkant is op de sprong wel enigszins zichtbaar maar aan de binnenkant zien we alleen nog maar wit.
<3 <3 <3

Annelies tobiano en sabino x sabino dat zou haast veel wit moeten opleveren, maar verbaas je niet, ik heb een keer een effen geboren zien worden uit een gelijke combi... _/-\o_
Iedereen keek verbaasd!
succes straks met waken.

anneliesdj

Re: [KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 20:59

Oja, jij had dat enorme veulen met die merrie die huilde ;)

In theorie is de kans op tobiano 50% en het sabino uit zich bij de merrie meer als 'standaard' aftekeningen, de hengst heeft ook een hele witte mond. Maarja, zonder aftekeningen kan ook nog steeds, hoewel het me idd heel erg zou verbazen als er zelfs geen klein blesje op zit.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:32

Topic even globaal doorgelezen, klinkt allemaal wat ingewikkeld met al die kleuren.
Dacht altijd dat sabino altijd een witte vlek op de buik gaf.
Als ik het goed begrijp is een paard met witte benen boven de knie die grillig zijn + vlek op de kin sabino?
http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 4517_n.jpg
Dan zou die van mij ook Sabino zijn? Hij heeft een witte onderlip en op zijn lichaam witte vlekjes.
Las net dat Purioso ook sabino doorgaf?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:16

Kayleigh__ schreef:
Topic even globaal doorgelezen, klinkt allemaal wat ingewikkeld met al die kleuren.
Dacht altijd dat sabino altijd een witte vlek op de buik gaf.
Als ik het goed begrijp is een paard met witte benen boven de knie die grillig zijn + vlek op de kin sabino??

Helaas nee niet altijd ... een paard met geen wit kan ook sabino zijn, dragen en niet tonen ... of je kan een paard hebben met een kleine witte hoefbal die ook sabino is.

Citaat:
http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 4517_n.jpg
Dan zou die van mij ook Sabino zijn? Hij heeft een witte onderlip en op zijn lichaam witte vlekjes.
Las net dat Purioso ook sabino doorgaf?

Lijkt wel sabino.
Purioso ... via vaderlijn Furioso ... terug op Vas Y Donc ... en via moederlijn terug via A-lijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 00:18

Wat kan haar paard anders zijn, behalve sabino?

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:03

anneliesdj schreef:

Ben ik ook benieuwd naar na het lezen van het topic.

Vind het allemaal maar ingewikkeld. Wel leuk, ben ook gek op veel wit. Wil altijd al een sabino-vos, maar dan met heel veel wit. Lijkt mij wel grappig als die van mij gewoon sabino blijkt te zijn.
Sta er van te kijken dat er nog zoveel verschil zit met de sabino.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:42

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:29

Is zij ook getest op Dominant White? want dan zou ook in het spel kunnen zitten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 14:12

Oh wat een ontzettend gaaf veulen! Daar ben je vast heel blij mee.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:09

Een vraag van mij (met lange introductie ;) )

Mijn merrie is sabino: brede bles, kinvlek, stekelharig en beide achterbenen hoog wit en in een punt oplopend:
Bles en kinvlek en op deze foto zie je de stekelharigheid in haar flanken
Afbeelding

Hoge witte benen:
Afbeelding

Stekelharigheid:
Afbeelding

Haar veulen TiSento uit 2011 is overduidelijk sabino:
Brede bles met vlek boven zijn rechteroog, witte kin en zijkanten van zijn mond. Been linksachter hoog wit en in een punt oplopend. Been rechtsachter wit voetje, witte vlek aan de binnenkant van zijn pijpbeen en vlek aan de binnenkant van zijn spronggewricht. Been linksvoor laag wit en witte vlek aan de buitenkant van zijn pijpbeen. Been rechtsvoor hoog wit met aan de binnen- en buitenkant van zijn pijpbeen palominovlekken. Ook heeft hij witte stipjes op zijn buik.
Zijn bles met vlek en witte mond rechts
Afbeelding

Zijn witte mond links met streepje
Afbeelding

Achterbenen
Afbeelding

Linker- en rechtervoorbeen (op de foto van zijn linkervoorbeen zie je dat de binnenkant van zijn rechtervoorbeen palominovlekken heeft)
Afbeelding Afbeelding

TiSento is niet stekelharig of heel minimaal zodat ik het niet zie op zijn lichte palominovacht.
Zo is hij nu (nog niet helemaal uit zijn wintervacht. Zijn zomervacht is wat gouder):
Afbeelding

Maar nu.... Mijn merrieveulen Fiore (volle zus van TiSento)
Ze heeft een bles, een kinvlekje en vier lage witte voetjes. Daarnaast verdenk ik haar van stekelharigheid. Ik weet dat als ze stekelharig blijkt te zijn, ze zeker sabino is. Maar zijn haar witte voetjes en bles ook al een sabinoteken? Of is het kleine kinvlekje op zich al genoeg om sabino te zijn?

Bles
Afbeelding

Kinvlek
Afbeelding

Witte voetjes (nu alleen nog te zien als haar benen nat zijn
Afbeelding
In ieder geval gaat bij mijn paarden wel het verhaal op dat sabino meer toont op vos (Daisy is vos en TiSento is palomino, dus een verdunde vos) dan op bruin (Fiore is valk, dus een verdunde bruine).
Of zou TiSento homozygoot sabino zijn, waardoor hij zo veel kenmerken heeft?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:09

anneliesdj schreef:

Zoals ik al schreef 'lijkt wel sabino'.
'Haar' paard is hoogst waarschijnlijk sabino aangezien de afstamming maar ik heb haar vragen beantwoord. Er zijn ook andere 'wit' patronen die deze aftekeningen kunnen geven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:15

Knappe TiSento! en die veulen is erg mooi!

Haflinger moeder is sabino ... normaal zit er geen splash bij deze ras.

Wat wel in gedachten gehouden moet worden bij TiSento is Splash ... een toch veel voorkomend gen bij Welsh ... en dit met sabino zou de aftekeningen wat meer prominent kunnen maken.
Veel kenmerken hebben van sabino wilt niet zeggen dat het paard homozygoot is ... veelal (maar ook weer niet altijd altijd) zijn homozygoot sabino's overweldigend wit gekleurd.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:15

Dankje, Peterina! Kan ik hem laten testen op splash?
En als Ti splash is, moet Sublime dat ook zijn, maar hij heeft niet extreem veel wit. Toont splash niet altijd zo extreem, of betekent dat dat Sublime wel splash is, maar niet sabino?
En wat denk jij van Fiore? Sabino of niet en waarom wel/niet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 15:45

Heb je een foto van de vader van de veulens?
Edit; gevonden. Als ik het zo zie heeft hij flink wat wit aan het hoofd en iig één blauw oog, dus dan zal hij idd Splash zijn. Ti zal dan sabino en splash zijn en witpatronen komen toch al beter uit op een vos, bovendien versterken witpatronen elkaar en ziedaar; je resultaat ;)
Tenminste, als ik het goed begrepen heb, want de witte benen zijn geen symptoom van splash dus moet hij ook sabino hebben?

@ Peterina; is stekelharigheid ook een kenmerk van Splash?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:03

De vader heeft twee blauwe ogen, maar dat komt omdat hij perlino is. Hij heeft een kolletje en volgens mij ook een snebje en 3 (of 4) lage witte voetjes.
Is hij dan nog steeds splash? :) Hij heeft dus heel 'gewone' aftekeningen.
Sabino kan hij zeker van mama hebben, want die is sabino.

Stekelharigheid is voor zover ik weet een kenmerk van sabino, maar Ti is zo licht, dat dat heel lastig te zien is. Volgens mij is hij niet stekelharig.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 27-05-13 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:03

Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen....

7 Jaar geleden werd er bij ons een New Forest hengstveulen geboren met overmatig wit, iets wat bij het NF-stamboek niet is toegestaan (alles boven de knie is bont en die kleur is niet erkend bij het NF). Hij heeft 4 hoge witte benen en een bles. De witte benen voor zijn op de knie/net boven de knie. Hij is wel opgenomen in het veulenboek en was zelfs veulenkampioen op de regionale keuring. Maar op de CK werden we aangesproken op zijn overmatig wit..... >;)

Voor zover dat ik weet komt bont/sabino niet voor bij het NF.

Zijn afstamming is Woodrow Carisbrooke x Carlo x Heihof's Primeur x Vernons Vineyard

Afbeelding
op 4-jarige leeftijd

Afbeelding
op 6-jarige leeftijd

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:36

@ Cyntia; Perlino heeft normaal toch lichtbruine ogen, of ben ik nu in de war?
Ik zie op de foto's bij hem ook een hele witte mond lijkt het.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:16

@Moratoetje : dat is dus duidelijk Sabino en afhankelijk van het stamboek valt dat dus onder 'bont'.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:17

anneliesdje, je bent in de war ;)
Perlino's hebben altijd blauwe ogen en een witte mond :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:02

@ Moratoetje; die is gaaf!! Is toch super zo donkervos met zulke aftekeningen, kom maar brengen hoor ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:25

Helaas snappen sommige Stamboek nog altijd niet dat aftekening niets met kleur te maken hebben en zeker niets aan de kwaliteit van het dier toedoen of afnemen! >;)

Perlino is net als cremello een dubbel-verdunning van creme maar dan op bruin ipv op vos. Een kenmerk van dubbel-verdunning van creme zijn blauwe ogen.

Dit is een foto van Sublime's moeder:
Afbeelding
Als je de site van zijn fokker (http://elevagesponte.perso.sfr.fr/index.htm) bekijkt of de pedigree van zijn moeder, dan zie je veel meer wit.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:28

Peterina, kan je nog antwoord geven op mijn vraag over het eventueel splash van Ti en mijn vragen over Fiore?
Jij bent voor mij toch echt de kenner :D

Over Ti's uiteindelijke kleurtje lijk je ook gelijk te krijgen: Je hebt me eens verteld dat palomino's uiteindelijk de kleur krijgen van hun wimpers.
Ti's wimpers zijn altijd een stuk gouder geweest dan zijn bleke vachtje. Maar hij lijkt nu toch echt donkerder te worden *\o/*

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:47

Palo's zijn toverballen! :D En veranderen regelmatig van kleur als ze niet 'non-seasonal' palominos zijn ... deze laatste blijven hun kleur behouden (op een minimale verlichting in de winter periode na) het hele jaar door. Pas rond hun 4e zomer hebben ze hun 'echte' tint van palomino.

Fiore lijkt op de foto's sabino te zijn ... meer richting mama van aftekeningen.
Ti zou je kunnen laten testen op splash en sabino voor je eigen nieuwskerigheid. Maar zonder ze in het echt te zien is het heel moeilijk om daarover iets te zeggen. Spl en Sb lijken soms zo erg op elkaar wat expressie betreft en dan ook beide splash en sabino kunnen in zo'n minimale vorm aftekeningen geven (of natuurlijk daar tegenover ook zeer maximale) dat soms testen de enige manier is om uitsluitsel te krijgen. Maar ... dat gezegt ... er is maar een test voor Sabino, Sb1, terwijl er zeker nog een stuk of drie vormen zijn ... en voor Splash zijn er ook al genoeg. Dus stel dat je test en hij is negatief voor SB1 en negatief voor Splash ... maar hij is overduidelijk 'iets' ... dan weet je toch niets definitef. Wil alleen zeggen dat als je test, dat je bereidt moet zijn dat je onverwachte resultaten kan krijgen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:33

Dat weet ik inderdaad :) Dais is namelijk ook getest (ik wilde weten of ze agouti droeg en heb voor het volledige pakket gekozen) Dais testte negatief op sabino, terwijl ze dat dus wel echt is.

Waar denk jij aan te zien dat Fiore sabino is? Enkel door haar kinvlekje? Haar aftekeningen zijn anders dan die van Dais (smalle bles en lage witte voetjes).

Die echte tint van palomino die ze pas rond hun vierde bereiken, houdt dat in dat elke non-seasonal palo tot het vierde jaar elk jaar donkerder wordt, of kunnen ze ook weer lichter worden?