contributie bedrag niet normaal meer!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: contributie bedrag niet normaal meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:03

Ik ga het stamboek zeker niets aanrekenen, maar feit is wel dat ik in dezelfde situatie zit. Entingvel bijna vol, medisch inlegvel was niet nodig, want dat zat er al in... Binnenkort nieuw paspoort aanvragen dus, maar als ik het goed begrijp kan ik dat bij iedere andere paspoortuigevende instantie ook doen?

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:04

Ik schrok me ook kapot van de rekening pffh. Die boekjes gaan bij mij altijd direct naar het oud papier ik lees ze nooit. Ik ben echt dom want ik dacht dat je lid moest zijn voor concouren. Vond het ook wel erg veel, vereniging,knhs en dan ook nog kwpn. Ik ga direct opzeggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:32

Paard overschrijven op naam zal ik dus nu niet meer laten doen En met mij vele denk ik. Vermoedelijk blijf ik als eigenaar van mijn merrie te boek staan als ik haar zou verkopen. Of van mijn ruin. Ik heb toevallig wel m'n paarden op naam staan, maar dat was toen nog gratis.
Contributie vind ik ook belachelijk hoog. Kennelijk moeten al die foto's van jaarlingen die op de foto's gezet moeten worden gewoon door alle leden opgehoest worden.
Als je niet fokt, dan is het lidmaatschap nu gewoon niet leuk meer.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:45

manic schreef:
Ik ga het stamboek zeker niets aanrekenen, maar feit is wel dat ik in dezelfde situatie zit. Entingvel bijna vol, medisch inlegvel was niet nodig, want dat zat er al in... Binnenkort nieuw paspoort aanvragen dus, maar als ik het goed begrijp kan ik dat bij iedere andere paspoortuigevende instantie ook doen?

Nee als het paard een KWPN-paspoort heeft, kun je (officieel) alleen via het KWPN een nieuwe paspoort krijgen.

Vroeger betaalde je als lid ook geld voor het overschrijven. Toen is dat (jaren geleden) afgeschaft als soort van ledenactie. Nu het financieel niet meer uit kan, ivm met teruglopende dekkingen, een nieuw centrum en het OC-onderzoek is besloten om voor het overschrijven weer geld te vragen en het lidmaatschap te verhogen. Niet heel raar...want voor een overschrijving moeten administratieve handelingen verricht worden. En voorheen hoefde men ook niks te betalen aan verzendkoste...eigenlijk zijn we afgelopen jaren verwend ;)
Als ik het lidmaatschap van het NRPS vergelijk met KWPN vindt ik het allemaal nog wel meevallen. Het KWPN is toch wel een hoger aangeschreven stamboek die meer voor haar leden doet op het gebied van gezondheid, fokwaarden, eigen centrum en afzetbevordering.

Waarschijnlijk ben ik de enige, maar ik vind dat de nadruk van de IDS wel degelijk ligt op de fokkerij en KWPN-hengsten.
Uiteraard worden de grootste sportwedstrijden genoemd in IDS, het is immers ook reclame wanneer de KWPN-paarden goede prestaties leveren op de WEG of een wereldbekerfinale winnen? Als dit niet vermeld wordt, zeggen waarschijnlijk de fokkers van deze paarden hun lidmaatschap op ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:48

manic schreef:

Nee, dit kan enkel bij de PUI waarbij het paspoort is uitgegeven. En je hoeft geen nieuw paspoort aan te vragen, je krijgt daarvoor een aanvulling, die in het orginele paspoort gebonden wordt (zie ook http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48). Overigens staan hiervan de kosten niet in de tarievenlijst bij het KWPN.

Wanneer er geen medisch inlegvel is aangevraagd destijds (en die dus niet al in het paspoort zat) moet je een nieuw paspoort aanvragen, een medisch inlegvel kun je aanvragen tot 1 juli 2009 (zie ook http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=pmmkBsHs ... EcBhBeBRAH). En dat is een duplicaat paspoort, die dus extra duur zijn.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:51

Eigenlijk zijn jullie lidmaatschapskosten dan meer terecht dan die van het NRPS.
Het is maar €10,- meer en daarvoor krijgen jullie wel 1x in de 2 weken de IDS.
Die altijd redelijk gevuld is.
Het blaadje van het NRPS komt 1x in de maand? en dat betwijfel ik ook nog wel eens en dat is echt zo dun.

Plus dat kwpn beter aangeschreven staat.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:00

NatasjavE schreef:
Neonlight schreef:
Volgens mij bedoeld Fleur dat haar entingenstukje vol is, en dat ze indertijd vergeten is een medisch inlegvel aan te vragen.
Je kunt geen medisch inlegvel meer aanvragen, je moet een nieuw duplicaat paspoort aanvragen, en dat is wel iets duurder dan 40 euro.

Maar dat is het stamboek toch niet aan te rekenen?
Het is echt zeer duidelijk gecommuniceerd dat je dat inlegvel moest aanvragen..
Net als nu bij de contributieverhoging....

Als je nou eens even leest, ik ben al een aantal jaar geen lid meer bij het KWPN. Vijf jaar terug was ik dat wel en als ik toen mijn naam in het paspoort wilde was ik het paspoort 4-6 weken kwijt. Ik ben inderdaad vergeten dat inlegvel aan te vragen, als je namelijk niet echt meer ergens bij aangesloten bent, wordt het je niet iedere 14 dagen duidelijk gemaakt dat je een inlegvel nodig hebt. Dan zie je dat ergens een keer voorbij komen en denk je ohja moet ik nog doen en vergeet je het vervolgens. Dat is het stamboek misschien niet aan te rekenen nee, maar de kosten zijn wel belachelijk hoog voor alles.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:06

Die kosten voor dat paspoort vervangen vanwege het ontbreken van het medisch inlegvel zijn overal ongeveer gelijk. De PVE bepaald dat je een duplicaat paspoort aan moet vragen, niet het stamboek.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:19

Thanks voor de info Neonlight... :)

Op zich is er best wel wat te zeggen voor de lidmaatschap kosten van het KWPN. Als je inderdaad fokt en erg actief met het ras bezig bent is het niet echt heel veel... Ik denk dat de discussie inderdaad meer is dat als je 1 KWPN rijpaardje hebt je wel erg op extra kosten gejaagd wordt enkel en alleen om je administratie op orde te hebben.

Daarbij vindt ik 17% verhoging echt abnormaal veel. Ik snap dat dat door de ledenraad geaccepteerd is, maar ik kan ook goed begrijpen dat mensen daarvan schrikken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:24

Fleurtje100 schreef:
Als je nou eens even leest, ik ben al een aantal jaar geen lid meer bij het KWPN. Vijf jaar terug was ik dat wel en als ik toen mijn naam in het paspoort wilde was ik het paspoort 4-6 weken kwijt. Ik ben inderdaad vergeten dat inlegvel aan te vragen, als je namelijk niet echt meer ergens bij aangesloten bent, wordt het je niet iedere 14 dagen duidelijk gemaakt dat je een inlegvel nodig hebt. Dan zie je dat ergens een keer voorbij komen en denk je ohja moet ik nog doen en vergeet je het vervolgens. Dat is het stamboek misschien niet aan te rekenen nee, maar de kosten zijn wel belachelijk hoog voor alles.

Dat blijf je maar zeggen, maar ik heb de papieren altijd binnen een week heen en weer terug, en als het wat langer duurt kan je bellen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:32

Ik kan mij niet heugen dat ik de papieren ooit zo lang kwijt ben geweest en als ik ze helemaal niet kon missen ging ik langs het stamboekkantoor en kon ik er gewoon op wachten. Kom daar bij de meeste andere stamboeken maar eens om. Het verbaasd mij ook ieder jaar weer hoe ontzettend snel het registreren van de veulens gaat, binnen no time na het schetsen en chippen heb je de papieren van je veulen al binnen. Bij het Hannoveraanse heb ik wel eens het papier lang en breed na het afleveren naar de nieuwe eigenaren moeten nasturen, heel vervelend!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:33

Ach, 4 tot 6 weken, dat is nog heilig vergeleken bij de NAS, daar ben je het paspoort vlot een half jaar kwijt. :+

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:05

sarabande schreef:
Fleurtje100 schreef:

Dat blijf je maar zeggen, maar ik heb de papieren altijd binnen een week heen en weer terug, en als het wat langer duurt kan je bellen.

Ik zeg alleen maar wat mij destijds aan de telefoon gezegd is door een mevrouw van het KWPN. En toen heb ik besloten het niet op te sturen, en na dat jaar heb ik mijn lidmaatschap opgezegd, omdat ik er met een ruin verder niet zoveel aan heb. Maar fijn voor jou dat jouw ervaring anders is.
Ik kan trouwens nergens terugvinden dat ik een duplicaat paspoort aan moet vragen omdat ik dat inlegvel niet op tijd heb aangevraagd. Een duplicaat kost 169€ en zó hoog waren de bedragen ook weer niet toen ik in de week na 1 juli 2009 aan de telefoon hing van oliebol vergeten. Het kwam op iets van 80-90 euro voor een nieuw paspoort + overschrijven op mijn naam. Ik wacht gewoon rustig een jaartje af totdat zijn paspoort vol is. Als de sector van Bleker die registratie op orde moeten gaan krijgen zullen ze waarschijnlijk toch wel weer met iets nieuws komen, en met de huidige prijzen krijgen ze het nooit op orde. Er lopen nog veel niet gechipte paarden rond. Want voor een recreatiepaard, oud paard, pony waar niet veel mee gedaan wordt etc. geven veel eigenaren zulke bedragen echt niet uit. Maargoed dat is een andere discussie.

Een half jaar je paspoort kwijt trouwens.... dat kan toch gewoon niet, als je je bedenkt dat je officieel zonder paspoort bij je te hebben je paard niet mag vervoeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:34

Fleurtje100 schreef:

Als jij nou even aardig blijft...dat had ik heus gelezen...

Deze zaken zijn niet alleen via IDS gecommuniceerd. Ook via De Hoefslag en andere gebruikelijke media kanalen.
Mij lijkt dat als je dat ergens een keer "voorbij hebt zien komen" dat je gelijk denkt...hey doe mij zo'n inlegvel. En het niet tot op het laatst laat aankomen.
Het lijkt mij logisch dat de kosten voor een duplicaat paspoort zo hoog zijn. Het moet namelijk niet aantrekkelijk zijn om maar even een nieuw paspoort aan te vragen.
Het is niet te bedoeling dat om het minste of geringste een nieuw paspoort wordt uitgegeven...ook met het water dichthouden van het systeem.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:37

Nee, want dan moet je eerst nog checken of je wel of geen inlegvel hebt, dus je boekje zoeken, dan nog gaan uitzoeken hoe je dat ding moet aanvragen etc. In sommige periodes heb je nou eenmaal wel wat beters te doen dan paardentijdschriften/bokt te lezen en achter dergelijke onbenullige dingen aangaan. Want dat is het wel als je gewoon een beetje recreatief met een paard bezig bent. Daarom is voor veel KWPN leden deze contributie verhoging ook zo fors en dus een reden om het lidmaatschap op te zeggen (om weer even on topic te gaan).
Ik heb heb trouwens even opgezocht en een duplicaat aanvragen hoeft van het PVE alleen bij verlies of diefstal. Ben je ook mooi klaar mee, want officieel moet het paspoort zich altijd bij het paard bevinden (wat de diefstal gevoeligheid in veel gevallen verhoogt, want dan wordt het voor velen de zadelkast op de pensionstal, als die er al is)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:11

Was hier ook even slikken de prijsverhoging :j had het wel gelezen maar leuk is het niet :+

Maar goed wil dit jaar weer een merrie laten dekken en dus blijven we braaf lid.

@Fleurtje100 dat is je eigen verzuim geweest, het is zeer lang en zeer vaak gecommuniceerd dat een inlegvel nodig was en een ieder heeft daar ruim de tijd voor gehad om te controleren of het paspoort voldeed aan alle eisen.
En nee je hoeft geen duplicaat aan te vragen, maar een nieuw paspoort bij die instantie die het eerste paspoort heeft uitgegeven.
De paspoortuitgevende instantie kan je vertellen wat de kosten zijn van een nieuw paspoort omdat je huidige niet geldig is.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:16

Ik blijf ook gewoon lid, vind t wel forse verhoging, maar ja. Wie weet hoe t zit met een merrie die uit t buitenland komt? Heeft wel KWPN paspoort en papier, maar mist ook t inlegvel. Ze wordt puur en alleen voor de fokkerij gebruikt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:51

ook dan is je paspoort niet geldig en zul je een nieuwe aan moeten vragen, als ik zie dat de PVV onderscheid maakt tussen ongeldig paspoort = nieuwe aanvragen en duplicaat lijkt het mij dat een nieuw paspoort niet (veel) meer zal kosten dan een paspoort wat je krijgt als je een veulen aanmeldt.
Duplicaten (na verlies/diefstal) kosten aanzienlijk meer geld

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:09

kan iemand mij hier soms ook vertellen wanneer de laatste verhoging was?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:07

pajidin schreef:
manic schreef:

Nee als het paard een KWPN-paspoort heeft, kun je (officieel) alleen via het KWPN een nieuwe paspoort krijgen.

Vroeger betaalde je als lid ook geld voor het overschrijven. Toen is dat (jaren geleden) afgeschaft als soort van ledenactie. Nu het financieel niet meer uit kan, ivm met teruglopende dekkingen, een nieuw centrum en het OC-onderzoek is besloten om voor het overschrijven weer geld te vragen en het lidmaatschap te verhogen. Niet heel raar...want voor een overschrijving moeten administratieve handelingen verricht worden. En voorheen hoefde men ook niks te betalen aan verzendkoste...eigenlijk zijn we afgelopen jaren verwend ;)
Als ik het lidmaatschap van het NRPS vergelijk met KWPN vindt ik het allemaal nog wel meevallen. Het KWPN is toch wel een hoger aangeschreven stamboek die meer voor haar leden doet op het gebied van gezondheid, fokwaarden, eigen centrum en afzetbevordering.

Waarschijnlijk ben ik de enige, maar ik vind dat de nadruk van de IDS wel degelijk ligt op de fokkerij en KWPN-hengsten.
Uiteraard worden de grootste sportwedstrijden genoemd in IDS, het is immers ook reclame wanneer de KWPN-paarden goede prestaties leveren op de WEG of een wereldbekerfinale winnen? Als dit niet vermeld wordt, zeggen waarschijnlijk de fokkers van deze paarden hun lidmaatschap op ;)

Voor zover ikweet kan dit gewoon bij alle instanties en niet persee bij het opgegeven stamboek.Ken namelijk genoeg mensen die van kwpn over gestapt waren naar nrps.

@Stoffel: laatste verhoging was van 70,?? naar 80,?? en dat was in 2008 naar 2007 daarna is het nog een keer verhoogd naar 8?,?? en nu deze verhoging. Ik heb gelukkig in april mijn lidmaatschap al stopgezet want was het helemaal zat. Als ik lees dat er hengsten goedgekerud worden met cornage en ocd, dan heb je je prioriteit niet liggen bij het fokken van gezonde paarden, maar alleen bij de sportresultaten.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 02:03

mijn paard heeft het inlegvel ook niet.
ik ben het toen helemaal vergeten.
mijn paard gaat pas bij me weg als ze dood is.
dus ik heb het verder niet nodig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 02:07

Zonder medisch inlegvel is je paard bestemd als slachtvee en mag je niet mee doen aan keuringen en wedstrijden.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:21

daffie1986 schreef:
Zonder medisch inlegvel is je paard bestemd als slachtvee en mag je niet mee doen aan keuringen en wedstrijden.

Zonder inlegvel mag het paard niet geslacht worden, omdat men dan niet kan nagaan wat voor medicijnen het paard gehad heeft.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:23

Citaat:
Voor zover ikweet kan dit gewoon bij alle instanties en niet persee bij het opgegeven stamboek.Ken namelijk genoeg mensen die van kwpn over gestapt waren naar nrps.

Dan zou je het paard uit moeten schrijven bij het KWPN en opnieuw moeten registreren bij de NRPS. Dan kom je duurder uit dan een nieuw paspoort met inlegvel via de KWPN ;)
Als het op een andere manier gegaan is, heeft de NRPS zich niet aan de regels gehouden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:34

pajidin schreef:
Als dit niet vermeld wordt, zeggen waarschijnlijk de fokkers van deze paarden hun lidmaatschap op ;)

Dat zal wel loslopen..