Anna42"]
[quote="thoroughbred"][quote="thoroughbred"]
ik heb een tijdje dit topic gevolgd,en zal ook maar eens reageren.
[quote="Anna42 schreef:De belasting die een voor sportpaard veel meer op de pezen aankomt dan bij een renpaard verlangt dus een korte pees. Het vouwen van een korte pijp kost minder tijd dan van een lange pijp.
Een renpaard rent maar een paar mininuten en dan is de show voor de longen, benen en spieren over. Een sportpaard moet in tijd gerekend aanmerkelijk langer en veel wisselender presteren en dat vergt veel meer van de longen.
Tjsa..Ik denk niet dat je je realliseert dat voordat een renpaard meeloopt in een koers heel wat heel wat training aan vooraf gaat...
Wat betrefd de pezen...Ik denk(weet zeker) dat als je met een warmbloed een training van een renpaard mee laat draaien die snel door z n pees gaat. Hetzelfde geldt voor de longen. Je kan niet zo maar met een volbloed de baan opgaan en eens flink gas geven. dan heb je zo een blessure.
Ik train(samen met een vriendin) mijn paard niet alleen op de renbaan. We gaan 2 a 3 keer in de week naar de heide. daar is het zand best wel mul en moeten ze best wel hard werken,maar dat is ook eerst opgebouwd.
ik kan je garanderen dat als bv een getraind springpaard dat rondje mee moet lopen in dat tempo dat hij het waarschijnlijk niet eens zal halen,en de dag daarna wel ergens last van zal hebben..
Je hebt bij de renpaarden niet ook niet voor niets de zogenaamde longbleeders...dit komt meestal als het paard iets mankeerd(een onschuldige hoest of verkoudheid) of als de longen niet voldoende 'getraind'zijn,bij overbelasting dus.
ook weer een voorbeeld dat de longen van een renpaard meer belast worden dan een dressuur/springpaard.
Ik vind het dus wel erg makkelijk gezegd allemaal wat betrefd de longen en de pezen.
een renpaard loopt in een koers gemiddeld een snelheid van 65km/u, denk je niet dat de pezen zwaarder worden belast dan bij het gemiddelde spring-of dressuurpaard die zijn wedstrijd loopt??
Verder vind ik het een beetje vermoeid, dat gemiep over de volbloed als veredelaar en als sportpaard. Een bv Roven springt een parcours van 1.m40,met of zonder gebruik van het lendenmachanisme,korte hals renskellet etc etc....In mijn ogen is dat een prima springpaard.....
[/quote]
Anna,waarom reageer je hier niet op??
Ik vind het een beetje flauw dat je daar niets op zegt...is het omdat je hier eens geen tegenargument op hebt?...
[/quote]
Ik dacht dat ik reeds bij herhaling uitgelegd heb, waarom dit voortreffelijke racepaard niet geschikt is voor de warmbloed sportpaardenfokkerij. Althans niet in die mate zoals het gebruikt is.
Het sportpaard verlangt een dragend skelet en dragende bewegingen met een temperamentvol, werkbaar en relaxed karakter.
Dit vroegrijpe paard komt ook tot vroegrijpe renprestaties. Ga die vroegrijpe eigenschappen ook aanwenden bij een sportpaard dan zie je dat een voor sportpaard die vroegrijpheid negatief wekt. Omdat de belasting van een sportpaard geheel anders is dan van een racepaard.
Ga maar eens de training van een tweejarige Volbloed precies aanpassen aan die van het sportpaard, zoals men zelfs hier op Bokt op verschillende foto's laat zien. De reacties zijn zelfs: Hij loopt er zo heel wat beter bij!!!!Opgeknoopt met het nodige touwwerk, met zijn neus ver achter de loodlijn, volledig op zijn kop dravend om maar te proberen dat verkeerde skelet in die dragende houding te brengen. Dat hebben we dan wel weer door, dat een paard moet dragen. Dus gaan we dit verkeerde skelet zodanig forceren dat het woord dierenmishandeling in veel gevallen volledig op zijn plaats is. Het achter de loodlijn lopen, is funest voor het paard. Omdat dan het paard de nek niet meer kan gebruiken als hoogste punt om met de hals als balanceerstok het evenwicht van een bewegende massa optimaal in stand te houden. Het zwaartepunt wordt in dit geval nog verder achter de massa verlegd. Ten tweede in deze geforceerde hoofd/hals funest voor een goed doorstroming van het bloed naar de hersenen. Die goede doorstroming van het zuurstof naar de hersenen wordt op deze manier ernsitg geblokkeerd. Als dit niet goed werkt, werken ook de ledenmaten en de organen niet optimaal. Ten derde werkt deze geforceerde manier van bewegen voor het paard zeer nadelig voor de zuurstofopname van het paard. Het hoofd behoort altijd voor de loodlijn te zijn om daarmee een optimale toevoer van zuurstof te bewerkstelligen. Zelfs bij een Volbloed in volle actie is de neus naar voren gericht om dit proces van zuurstofopname te garanderen.
Als de neus achter de neuslijn wordt gebracht, betekent dit dat de ademshalingsorganen (de spierwerking van de borstkas) extra moet werken om de de extra hoeveelheid van zuurstof, benodigd bij prestatie, te kunnen compenseren. Die extra energie is juist nodig voor de overige ledematen waarop tijdens de prestatie een beroep wordt gedaan. Probeer zelf maar eens met het hoofd op de borst gedrukt, hard te gaan lopen. Je zult merken dat het hele ademshalimgproces ernstig wordt geblokkeerd.
Dat een hengst als Roven, als uitzondering, toevallig 1.40m springt, rechtvaardigt nog niet om dan maar dit racepaard en masse in te zitten voor de sportpaardenfokkerij. De negatieve gevolgen daarvan heb ik, en voor sommigen tot vervelens toe, dacht ik uitgebreid en onderbouwd weergegeven.
Wij zijn inmiddels zover aangeland dat we gezien ook de reactie van Zep bij de geprojecteerde foto's van de schimmel niet eens meer weten, waarom het skelet van een sportpaard anders MOET zijn dan die van het racepaard.
Als je het skelet van het sportpaard gaat aanpassen aan die van het racepaard, inplaats van uit te gaan aan welke criteria moet het skelet van een goed sportpaard voldoen, krijg je ongeveer hetzelfde effect als je de Engelse taal gaat aanpassen aan de compromissen die binnen de EU
verlangt worden.
Het resultaat is dan dat niemand er nog iets van begrijpt en dat dit alles ten koste gaat van het sportpaard. Want dit paard is het werkelijke slachtoffer van onze ondoordachte fokkerijtheorieen.
We zijn inmiddels beland bij het sportpaard op zijn breedst en zien de bomen door het sportpaardenfokkerijbos en onze zo destrasieuze aanpassingen niet meer.
[/quote]
Ehh..ja..Maar ik doelde over jou uitspraak dat een spring/dressuurpaard meer bellast werd qwa longen en pezen dan een renpaard. Waarop ik zei dat ik dat moeilijk geloven kon....
Wat roven betreft..hij is toch niet de enigste volbloed die dit gepresteerd heeft...bv French buffet,Uppercut,Julio marinier enz hebben het toch ook heel goed gedaan...
Ook het gedeelte wat je schreef over de volbloed als renpaard..waar je beweerd dat de huidige volbloed niet meer zo goed is dan de toenmalige paarden....waarop is dat gebasseerd? omdat het toenmalige baanreccord niet(nog steeds niet) verbroken is? Op een verandering in het renskelet??
De stukjes die op http://www.easpstamboek.nl/Equus%20Orientalis.htm staan....van karel de lange..ziet er overtuigend uit..maar het is zijn filosofie...is het medisch bewezen??
Als dat allemaal zo is,waarom lees je van bijna elke (bekende) fokker zegt dat je niet zonder inbreng van het EV kan? Voor met name de elastiteit...
Bijna elke bekende hengst heeft volbloed in z n afstamming..wil je zeggen dat als ze dat niet hadden ze nog beter waren??
Zijn de fokkers van de warmbloedige geweldenaren dan zo dom en fout?