Voorjaarsonderzoek dressuur 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:49

petraaken schreef:
Ik heb zo'n vermoeden dat veel van de 3-jarigen gewoon niet klaar zijn om zo'n test te doen. In plaats dat ze even kunnen rusten na de keuring moeten ze onmiddellijk onder het zadel om de voorjaarstest te doen. Allemaal naar de najaarstest zou veel beter zijn denk ik.

Mij zou het niet verbazen als er een paar laatbloeiers tussen zitten.

in het geval van de oscar, de winningmood en de uphill zou dit best eens kunnen kloppen....., voornamelijk die eerste....

Lilliputter

Re: Voorjaarsonderzoek dressuur 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:50

Mee eens Weule ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:52

Lilliputter schreef:
Mee eens Weule ;)

Dat is toch een keuze van de eigenaren, die kunnen toch naar het najaarsonderzoek en zelfs dan, zie Bravour, nog doorgeschoven worden.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:54

sarabande schreef:
Lilliputter schreef:
Mee eens Weule ;)

Dat is toch een keuze van de eigenaren, die kunnen toch naar het najaarsonderzoek en zelfs dan, zie Bravour, nog doorgeschoven worden.

Dat zou ook mijn keuze geweest zijn, zeker gezien alle commotie die de hengst over zich heen heeft gehad. Kampioen worden, drukke tijd achter de rug. Ga dan voor een tijdje rust, rustig zadelmak maken en dan op naar het najaar. Heb je wel 1 kans minder, maar waarschijnlijk (!!!) haal je er dan ook meer uit. Maar wij weten niet van de visie van v. Norel is.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:26

florencio x jazz mooi front veel zelfhouding en bewegingstechniek voorbeengebruik heel spectaculair maar achterbeengebruik ook actief! (oppassen dat voorhand niet de overhand neemt)

Uphill x vincent fijn te rijden en ook veel techniek in galop nog wat weinig balans maar wel sprong en activiteit!

Een jonge hengst wat meer tijd geven vind ik hoe dan ook goed om te doen, al die belasting en indrukken een een half jaar a jaar uitspreiden lijkt mij niet verkeerd!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 15:28

Vond je dat in alle gangen bij zowel de Florencio als de Uphill :)? Ben helaas niet geweest, dus alle info is welkom!

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:31

stap en draf van de uphill x vincent erg goed! galop zou nog wat meer houding en gedragenheid mogen hebben van nature! maar hij is nog heel jong!

ik vond de florencio x jazz in alle gangen goed met in stap nog wel wat spanning! als dat paard goed door zijn lijf blijft lopen komt het met dat actieve voorbeen icm het achterbeen wel goed! (Denk ik)

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:59

oneway schreef:
stap en draf van de uphill x vincent erg goed! galop zou nog wat meer houding en gedragenheid mogen hebben van nature! maar hij is nog heel jong!

ik vond de florencio x jazz in alle gangen goed met in stap nog wel wat spanning! als dat paard goed door zijn lijf blijft lopen komt het met dat actieve voorbeen icm het achterbeen wel goed! (Denk ik)

ik miste juist dat achterbeen gebruik, vond hem wat met de hakken onder de staart en ook weinig ondertreden in draf.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:35

Citaat:
ik miste juist dat achterbeen gebruik, vond hem wat met de hakken onder de staart en ook weinig ondertreden in draf.

Ik zou hem ook niet kiezen vanwege zijn sterke ondertredende achterbeen in draf, maar ik vond het niet zo storend!

daarom omschreef ik ook het belang om dit paard wel goed te rijden dus door het lijf balans laten krijgen, anders kan hij inderdaad zijn takt verliezen, maar dat zou erg zonde zijn omdat hij veel extra's heeft (model, front en souplesse)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:39

Cayenne schreef:
Ik ben benieuwd naar de Winningmoods!
en dan met name de Winningmood x Contango.

Zo te zien doet Van Norel weer goede zaken :D

Ben ik ook benieuwd naar, vind het een leuke hengst.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:09

weule schreef:
oneway schreef:

Dat deed hij inderdaad, maar ik heb het idee dat het ook met spanning te maken had (hij was ook wat kijkerig op de bakrand, kwam daardoor ook wel wat 'terug'). Naarmate hij meer tot ontspanning kwam werd het beter, ik denk dat het nog wel mee zal vallen. Vond het wel een fijne!

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:18

Vandaag vond ik de Flemmingh, de Florencio, de Uphill en de Winningmood er positief uitspringen. De Oscar was (nog?) niet zo best in de aanleuning en kwam daardoor ook nog niet echt aan lopen toe. Erg jammer voor nu, ben benieuwd of het de komende weken verbetert.

Verder vond ik er nog een aantal bijzitten waar de beentechniek wel wat te wensen over laat... De Scandic gaat nog enorm wijd achter, de Sir Donnerhall schept linksvoor en zette rechtsachter op een wat vreemde manier weg (naar buiten gedraaid), de Lord Leatherdale schept ook voor en loopt sowieso nog erg scheef.

Maar het zijn natuurlijk nog jonge dieren, ben benieuwd hoe ze zich verder ontwikkelen.

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:18

weule schreef:
Frenka schreef:
dat is zeker verrassend. Ben ook benieuwd waarom niet, teveel spanning?

té braaf, te gewoon, weinig uitstraling

De Lingh te weinig uitstraling :?
Maar oke alle bovenstaande genoemde punten waren niet de reden waarom hij niet door is, ze zien er wat anders aan.

De Florencio was naar mijn mening de beste gister ochtend, meest complete paard zeer goede gangen (ook de galop) en veel houding!
Volgens mij gaan er over 3 weken (bij de eerste beoordeling) heel wat direct naar huis.
Bijv. de westpoint (stapt kort lang achter en erg klein beknopt), scandic (lastig te rijden, achterbeen:S)
Bravour vind ik een te zware hengst, ben benieuwd hoe hij wordt als hij een paar jaar aan het werk is, volgens mij was die wel goed te rijden verder.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:52

nou vertel, wat zien ze eraan?

5wittesokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 01:35

Absoluut belachelijk dat de Lingh x Ferro niet door gaat.
Vooral het Lingh bloed zou een aanvulling zijn voor de Nederlandse fokkerij.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 01:39

5wittesokken schreef:

Wat voor aanvulling zou lingh volgens jou kunnen geven met als vader Flemmingh en moedersvader Columbus?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 07:51

5wittesokken schreef:

Citaat:
KWPN: 20-03-2010

Gisteren was de aanvang van het zeventig dagen durende voorjaarsonderzoek. Eenenveertig hengsten kwamen voor het oog van de jury. Helaas moest een aantal hengsten om veterinaire of andere redenen huiswaarts keren.

Dit gold voor de springhengsten:

- cat.no. 65 (Cassini I x Contender)
- cat.no. 102 (Darco x For Pleasure)
- cat.no. 307 (Ukato x Libero H)

Ook de dressuurhengsten cat.no 2009 561 (Lingh x Ferro) kon helaas wegens veterinaire redenen niet op het testcentrum blijven. Hetzelfde gold voor cat.no. 621 (Uphill x Rhodium).

Twee Gelderse hengsten bleken nog niet sterk genoeg om met de test van zeventig dagen aan te vangen. Dit waren cat.no. 730 (Ahoy x Galant) en cat.no. 736 (Upperville x Zep).

Met de aanlevering van de volbloedhengst cat.no. 700 Sea Warrior (War Blade xx x Le Glorieux xx) komt het totaal aantal hengsten in Stegeren op dit moment op vierendertig.

Voor een overzicht van alle aangeleverde hengsten, klik hier.
http://www.kwpn.nl/data/events/00009897.pdf

KWPN Persbericht, overname toegestaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:40

Lilliputter schreef:
petraaken schreef:
Ik heb zo'n vermoeden dat veel van de 3-jarigen gewoon niet klaar zijn om zo'n test te doen. In plaats dat ze even kunnen rusten na de keuring moeten ze onmiddellijk onder het zadel om de voorjaarstest te doen. Allemaal naar de najaarstest zou veel beter zijn denk ik.

Mij zou het niet verbazen als er een paar laatbloeiers tussen zitten.

Daar ben ik het helemaal mee eens! Veel hengsten worden pas eind februari zadelmak gemaakt, wat eigenlijk nog te vroeg is, en dan vervolgens 19 maart netjes voorgesteld kunnen worden. Liefst meteen volgens t boekje. Dat gaat gewoon niet. Ik denk dat (van het verslag uitgaand) veel hengsten meer tijd nodig hebben en een aantal had ik ook zeker niet vandaag al aangeleverd. Jammer, want het kost in die zin de hengsten wel 'punten'.

De commerciële kant van de hengsteneigenaren drijft ze naar het voorjaarsonderzoek zodat ze dit seizoen nog voor inkomsten kunnen zorgen terwijl het wellicht veel beter is om het onderzoek altijd in het najaar tehouden. Of, zoals bij het NRPS, een voorlopige dekboek tot het najaarsonderzoek. Daar gaan toch steeds meer stemmen voor op. De mijne in ieder geval.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 14:53

Dat commerciële is o.a. vanuit de financiële kant begrijpelijk, maar of het een positieve bijdrage aan de hengst zelf levert is de vraag. Bij veel hengsten vraag ik me dat in dit geval af.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:47

dat is inderdaad maar de vraag, en of het dan op langere termijn aan de financiele kant veel meer opleverd?

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:48

Ik weet dat er met de lingh x ferro gezegd werd dat hij een probleem had bij een spier of pees aan het achterbeen!

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:51

Iemand nog foto's of informatie over de Flemmingh x Fruhling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:06

5wittesokken schreef:

De dressuurrichting is vergeven met Flemmingh en Ferrobloed! :(:)

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:06

wonderboy schreef:
Iemand nog foto's of informatie over de Flemmingh x Fruhling?

Ik vond dat een mooi en fijn dier, ben benieuwd hoe hij zich verder ontwikkelt.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:46

Tanx :j