Mieke schreef:Ik snap dat hokjesdenken niet hoor. Sluit je aan bij de club die het beste bij jou en je fokdoel past en heb veel plezier.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Janine1990 schreef:Lekker NederlandsVoor een dubbeltje op de eerste rij en meer
![]()
Zeg niet dat ik niet zo ben, ik ben héél erg kaaskop
sarabande schreef:het gaat over fokkers die hier uitgemaakt worden voor vermeerderaars, broodfokkers etc.
Terwijl iedereen weet dat fokken bijna nooit tot winst leidt, maar dat het een liefde en een passie is, waar de fokker zijn ziel en financiële zaligheid in gooit.
Waarom moet iemand dat zo kleinerend omschrijven?????

Dees schreef:Als het KWPN zuiver Nederlands bloed had gebruikt, stond het land vól met enkel Groningers en Gelderse paarden.
Dees schreef:Als het paard echt goed is, maakt de kleur van het registratiepapiertje echt niet meer uit. Mij niet iig.
Dees schreef:Ik zou het persoonlijk ontzettend zonde vinden als een klein stamboek als het NRPS zou gaan groeien.
Dus laat die KWPN-club aub blijven denken dat ze superieur zijn, vooral doen!
Trouwens: het NRPS betichten van het voortborduren op KWPN lijnen... ach.. zo is het KWPN zelf ook ontstaan. Als het KWPN zuiver Nederlands bloed had gebruikt, stond het land vól met enkel Groningers en Gelderse paarden.
Bij mijn weten kraak ik het KWPN niet af. Maar ik hemel het ook niet op en dat is misschien wat confronterend voor lezers met een oranje bril, die zijn dat niet gewend.
Verder moet een ieder zich lekker houden bij wat hij zelf leuk vindt.
Als het paard echt goed is, maakt de kleur van het registratiepapiertje echt niet meer uit. Mij niet iig.
Dees schreef:Paarden met 5 benen en 3 ogen?
Amai, jij weet echt weinig over het verleden van de nederlandse paardenfokkerij.
In 1887 waren we al zover dat alle paardachtigen gewoon 4 benen en 2 ogen hadden hoor.
Janine1990 schreef:'eigen volk eerst'
En dat vind ik normaal, je kiest altijd voor je eigen...
Dees schreef:Ook de Friezen met al hun inteelt hebben, naar mijn weten, toch nog meestal gewoon 4 benen en 2 ogen.
Ooit gehoord van Line-breeding?
Ik noem maar wat hoor... het is een fokpraktijk die vaak gericht wordt toegepast.
en eh... mischien als 'we' niet de neus hadden opgehaald voor het inheemse erfgoed, dan was er ook meer keus geweest hedentendage? De Friezen moesten terugkomen van nog slechts 3 hengsten in het bestand. Zo dramatisch laag is noch de Groninger noch de Gelderse stand nooit geweest, volgens mij. Bij het Gelderse zeker weten niet.Janine1990 schreef:'eigen volk eerst'
En dat vind ik normaal, je kiest altijd voor je eigen...
Heb jij énig idee wat je hiermee over jezelf hebt gezegd?
Dees schreef:Ooit gehoord van Line-breeding?
Ik noem maar wat hoor... het is een fokpraktijk die vaak gericht wordt toegepast

Rianneke schreef:NatasjavE schreef:Maar sportprestaties zijn toch heel goed met elkaar te vergelijken?
Dat is toch wat een jury doet? Het ene proefje met het andere vergelijken? Allemaal over dezelfde hindernisjes en diegene die dat het beste doet krijgt een lintje.
En aan het eind van het jaar kijken ze wie dat het vaakst goed gedaan heeft...
Sportwambloeden kan je dus heel goed met elkaar vergelijken.
Een Tinker en een Arabier niet...die hebben een ander gebruiksdoel.
Sportprestaties kun je met elkaar vergelijken als er hetzelfde aantal paarden van verschillende stamboeken aan deelneemtHet nrps is stukken kleiner en dan kan het natuurlijk niet anders dat hun minder toppers hebben...
Dees schreef:Hoeveel langer dan het NRPS bestaat KWPN al?
Hoeveel groter in fok-kwantiteit is het KWPN ten opzichte van het NRPS?
Is het dan niet simpel de logica van de grote getallen dat KWPN hoger staat op een lijst waar men enkel met absolute getallen (en dus geen relatieve getallen) werkt?
Het zou een schande zijn als dat niet zo was!
Maak die vergelijking ook eens wanneer je rekening houdt kwantiteit binnen een stamboek en levensduur van het stamboek. NRPS doet het relatief beter.
Zo heel fantastisch doet het KWPN het helemaal niet, wanneer je aspecten als omvang mee gaat nemen in de vergelijking. Ook niet in vergelijking tot vele Duitse stamboeken. KWPN moet het écht hebben van de hoeveelheid.
Ik heb het al eerder aangehaald binnen dit topic:
Zet het aantal te registreren veulentjes van dik 10.000 stuks per jaar binnen het KWPN en dan de verhouding écht presterende paarden dat daar uit voortvloeit, de KWPN-fokker niet tot nadenken? Waar is KWPN dan eigenlijk mee bezig?
Het is een zeepbel.
Broodfokkers heb je nagenoeg niet binnen het NRPS. Hulde de kleine vereniging. Het percentage écht serieuze fokkers binnen het NRPS is hoger dan bij het KWPN. Ook dat is de wet van de grote getallen.
Rianneke schreef:Janine1990 schreef:Maar in principe zijn paarden niet meer waard dan de slachtprijs, aangezien ze vrijwel niets opleveren, financieel gezien. IMO......
Dat ligt er dus aan hoe je er mee bezig bent...
Slachtprijs is een paard zowiezo waard, de rest wat er bij op komt is puur emotie en verwachtingen. Iets waar ik zo min mogelijk voor betaal, maar wel geld voor vraag als ik het verkoop
stoffel schreef:Dees waarom is het KWPN zoveel groter?
En zijn "broodfokkers" geen serieuze fokkers?
is een grootdeel van de NRPS toppers niet KWPN gefokt (zo slecht zijn ze dus bij het KWPN ook weer niet)
bewijs jouw wet van de grote getallen eens met keiharde feiten
Dees schreef:Trouwens: het NRPS betichten van het voortborduren op KWPN lijnen... ach.. zo is het KWPN zelf ook ontstaan. Als het KWPN zuiver Nederlands bloed had gebruikt, stond het land vól met enkel Groningers en Gelderse paarden.
Dees schreef:en eh... mischien als 'we' niet de neus hadden opgehaald voor het inheemse erfgoed, dan was er ook meer keus geweest hedentendage? De Friezen moesten terugkomen van nog slechts 3 hengsten in het bestand. Zo dramatisch laag is noch de Groninger noch de Gelderse stand nooit geweest, volgens mij. Bij het Gelderse zeker weten niet.
Ilzas schreef:Heb ik niet juist al in dit topic voorbij zien komen dat het NRPS kleiner was, maar desondanks in verhouding meer toppers leverde???

maverick schreef:@ Ilzas:
Sorry, maar dat vind ik onzin. Paard heeft zijn prijs naar kwaliteit en niet naar papier. Daarkomt bij als het paard is met heel veel kwaliteit al zit er een AES papier bij, op het papier kun je niet rijden.

sarabande schreef:maverick schreef:@ Ilzas:
Sorry, maar dat vind ik onzin. Paard heeft zijn prijs naar kwaliteit en niet naar papier. Daarkomt bij als het paard is met heel veel kwaliteit al zit er een AES papier bij, op het papier kun je niet rijden.
Ik denk dat het feit dat jouw dorpsgenoot als fokker op zon papier staat de prijs aardig opdrijft. Dat geldt ook als er bevestigende predicaten op dat papier staan zoals enige generaties sport en gezondheid. Op een papier kan je niet rijden is net zon loze kreet als fokken is gokken.
Uiteindelijk maken de inspanningen van de fokkers om al deze toegevoegde waardes bij hun veulens te hebben wel degelijk en in toenemende mate een prijsverschil.
Als het paard zich eenmaal bewezen heeft maakt de afstamming minder uit.