bloedspreiding in de dressuurfokkerij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:37

shan schreef:
Idd de punten die Amaze al aanhaalde, dus front en het vermogen tot verzamelen, verder uitstraling, go, sterk achterbeen (waar we toch zo naarstig naar op zoek zijn) en een niet te vlak voorbeen.

Maar shan dat is toch een totaal andere bewegingsvorm dan een goed dressuurpaard heeft, en ook een totaal ander front. Wanneer dat zou zijn wat we nodig hebben, dan zou het toch allang op grote schaal gebruikt worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:38

essiesilly schreef:
amaze schreef:
..en daarom ook willen de fokkers hun vingers er niet aan branden ! :n

Ik denk nog steeds dat volbloeden iets zouden kunnen toevoegen/betekenen in de springpaardenfokkerij ,maar bij de dressuurpaarden(waarbij je xx zeker niet omwille van bloedspreiding moet gebruiken) zie ik vooralsnog alleen maar nadelen .

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EGQNR8PM-D.jpg
de rousseau uit de volbloed, ik denk nl dat je het wel degelijk mis hebt.. wat zijn voor jou alle nadelen en waarom zou je een volbloed niet bij de dressuurpaarden moeten gebruiken? ik denk nl dat met zo n veulen als ik nu heb, ik zeker goed fokmateriaal heb straks, uit een volbloed moeder, geeft de nodige hardheid, instelling en prachtig type. zoals je kan zien is dat veulen alles behalve neerwaarts, zoals veel kwpners wel hoor ;)
ik denk dat je niet alles zo over 1 kam kunt scheren..

Ja ik heb ook alleen maar heel veel ruimte en draagkracht, daarbij talent en wil om te werken verkregen via volbloed.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-01-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:41

daarom snap ik ook totaal de opmerking van amaze niet.. waarom we het niet zouden moeten gebruiken :S, als er 1 tact heeft en geeft is het mijn volbloed, instelling voor een 10+ en beenwerk , zo droog heb je het bij een 17 jarige niet veel gezien!

zoals ik al zei vooral in de moederlijn vind ik het zeer! interessant
(gelukkig ben ik eigenwijs ;) )

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:41

essiesilly schreef:
...waarom zou je een volbloed niet bij de dressuurpaarden moeten gebruiken? ik denk nl dat met zo n veulen als ik nu heb, ik zeker goed fokmateriaal heb straks, uit een volbloed moeder, geeft de nodige hardheid, instelling en prachtig type. zoals je kan zien is dat veulen alles behalve neerwaarts, zoals veel kwpners wel hoor ;)
Een zwaluw maakt (voor mij) nog geen zomer !

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:42

sarabande schreef:
shan schreef:
Idd de punten die Amaze al aanhaalde, dus front en het vermogen tot verzamelen, verder uitstraling, go, sterk achterbeen (waar we toch zo naarstig naar op zoek zijn) en een niet te vlak voorbeen.

Maar shan dat is toch een totaal andere bewegingsvorm dan een goed dressuurpaard heeft, en ook een totaal ander front. Wanneer dat zou zijn wat we nodig hebben, dan zou het toch allang op grote schaal gebruikt worden.

Die dingen kun je over de EV ook zeggen.
Ik beweer trouwens ook niet dat iedere tuiger geschikt is, maar zeker ook niet ieder EV is geschikt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:45

amaze schreef:
essiesilly schreef:
...waarom zou je een volbloed niet bij de dressuurpaarden moeten gebruiken? ik denk nl dat met zo n veulen als ik nu heb, ik zeker goed fokmateriaal heb straks, uit een volbloed moeder, geeft de nodige hardheid, instelling en prachtig type. zoals je kan zien is dat veulen alles behalve neerwaarts, zoals veel kwpners wel hoor ;)
Een zwaluw maakt (voor mij) nog geen zomer !

ik heb het ook niet over 1 zwaluw ;) heel veel fokkers, en ook mensen bij het kwpn hechte waarde aan volbloed in de moederlijn ;)
en ook vooral in duitsland!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:53

shan schreef:
Ik beweer trouwens ook niet dat iedere tuiger geschikt is, maar zeker ook niet ieder EV is geschikt.

Ja wellicht, toch is het percentage ev aanzienlijk groter bij de sportpaarden, dan het percentage tuiger :D
Laatst bijgewerkt door sarabande op 10-01-10 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:08

[quote]ik heb het ook niet over 1 zwaluw heel veel fokkers, en ook mensen bij het kwpn hechte waarde aan volbloed in de moederlijn
en ook vooral in duitsland!/quote]

knap veulen! In duitsland vond ik oa royaldik en meraldik die volgens hetzelfde principe zijn gefokt. Die twee komen uit een volle zus van Heraldik XX. Ik denk dat dergelijke hengsten heel veel kunnen bijdragen. Ze zorgen niet allen voor nieuw bloed via de moederlijn, ze zorgen eveneens ervoor dat het commercieel blijft en de angst om er mee te dekken beperkt is.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:18

essiesilly schreef:
amaze schreef:
..en daarom ook willen de fokkers hun vingers er niet aan branden ! :n

Ik denk nog steeds dat volbloeden iets zouden kunnen toevoegen/betekenen in de springpaardenfokkerij ,maar bij de dressuurpaarden(waarbij je xx zeker niet omwille van bloedspreiding moet gebruiken) zie ik vooralsnog alleen maar nadelen .

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EGQNR8PM-D.jpg
de rousseau uit de volbloed, ik denk nl dat je het wel degelijk mis hebt.. wat zijn voor jou alle nadelen en waarom zou je een volbloed niet bij de dressuurpaarden moeten gebruiken? ik denk nl dat met zo n veulen als ik nu heb, ik zeker goed fokmateriaal heb straks, uit een volbloed moeder, geeft de nodige hardheid, instelling en prachtig type. zoals je kan zien is dat veulen alles behalve neerwaarts, zoals veel kwpners wel hoor ;)

@ Essiesilly: heb jij je merrie gekocht of zelf gefokt?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-01-10 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:20

die rousseau (het veulen) heb ik zelf gefokt, de lauries heb ik gekocht een aantal jaar geleden :)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:22

sarabande schreef:
shan schreef:

Ja wellicht, toch is het percentage ev aanzienlijk groter bij de sportpaarden, dan het percentage tuiger :D

tuigpaardenfokkers schijnen op dit moment wel rijpaarden te gebruiken in het kader van de bloedspreiding, dus wie weet, staan de zaken er over 10 jaar al heel anders voor. :D

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:35

essiesilly schreef:
die rousseau (het veulen) heb ik zelf gefokt, de lauries heb ik gekocht een aantal jaar geleden :)

Ja en dat is toch een heel ander verhaal dan zelf een volbloed gebruiken. (Als vader bedoel ik.)

Ik heb absoluut geen bezwaar tegen het gebruiken van een merrie als de Lauries van jou! Integendeel, qua bloedopbouw en (voor zover ik het kan beoordelen) hoe ze fokt lijkt ze mij een zeer waardevolle merrie. Ze zal ook niet voor niet staatspr.stute zijn, weer een plus. Alleen maar goed lijkt me, om met zo'n merrie te fokken. Daarnaast heeft Lauries zich natuurlijk ook (ondertussen) wel bewezen in de dressuurfokkerij.

Echter, wanneer je een merrie koopt weet je al wat je hebt. Je koopt wat je ziet... Bij fokken / zelf een volboedhengst op je merrie gebruiken, is dat toch echt een ander verhaal. Dan moet je nog maar zien wat er uit komt en als het tegenvalt heb je niks (zeker niet als het een hengstveulen is..). Dat is voor mij (ik heb maar één merrie en begin net met haar te fokken) een té grote gok, die ik gewoon niet wil nemen. En dat zal voor veel anderen evengoed gelden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:45

MargreetB schreef:
Echter, wanneer je een merrie koopt weet je al wat je hebt. Je koopt wat je ziet... Bij fokken / zelf een volboedhengst op je merrie gebruiken, is dat toch echt een ander verhaal. Dan moet je nog maar zien wat er uit komt en als het tegenvalt heb je niks (zeker niet als het een hengstveulen is..). Dat is voor mij (ik heb maar één merrie en begin net met haar te fokken) een té grote gok, die ik gewoon niet wil nemen. En dat zal voor veel anderen evengoed gelden.

Niet als het je eigen merriestam is die je al generaties kent. Dan kan een gekochte merrie voor veel meer verrassingen zorgen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:50

sarabande schreef:
MargreetB schreef:

Niet als het je eigen merriestam is die je al generaties kent. Dan kan een gekochte merrie voor veel meer verrassingen zorgen.

Das waar! :j

Wie weet durf ik zo'n stap over een paar generaties (of eerder) ook aan..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 08:42

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:00

shan schreef:
tuigpaardenfokkers schijnen op dit moment wel rijpaarden te gebruiken in het kader van de bloedspreiding, dus wie weet, staan de zaken er over 10 jaar al heel anders voor. :D

Hebben ze voor Trento ook een doel gevonden ?

Ik zal er ff kort op in gaan omdat het eigenlijk offtopic is (gaat immers om bloedspreiding in de dressuur) Ik vraag me af of dit wel een goed plan is. Wat voor rijpaarden zouden dat dan zijn? Zjn dat geldersen of 'spring/dressuur' paarden. Ik denk niet dat deze veel aftrek vinden bij een hkcommissie.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:10

Sammie schreef:
shan schreef:

Hebben ze voor Trento ook een doel gevonden ?

Ik zal er ff kort op in gaan omdat het eigenlijk offtopic is (gaat immers om bloedspreiding in de dressuur) Ik vraag me af of dit wel een goed plan is. Wat voor rijpaarden zouden dat dan zijn? Zjn dat geldersen of 'spring/dressuur' paarden. Ik denk niet dat deze veel aftrek vinden bij een hkcommissie.

Ligt eraan welke tuigpaardfokkers zich hier mee bezig houden denk ik. ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:42

Vanavond de kans om hengsten te bekijken die eventueel voor de individuele fokker interessant kunnen zijn.

Zo heeft Now or Never (fokkerij..wijlen Frans Morsink) een eigen lijn ontwikkeld.

Vorschau Hengstshow Celle

Am Donnerstag geht es um 19.00 Uhr in der Niedersachsenhalle los! Die Hengste sind in Form und Hengste und Mitarbeiter sehen ihrem ersten öffentlichen Auftritt im neuen Jahr vor ihren Züchtern erwartungsvoll entgegen. Nach der Premiere am vergangenen Sonntag in Dänemark freuen wir uns, unseren hiesigen Züchtern bei der großen Hengstpräsentation im Rahmen der Ver-Dinale insgesamt 44 Vererber präsentieren zu können.

http://landgestuetcelle.de/cms/front_co ... idart=1660

Uitzending live:
http://www.clipmyhorse.de/live/

Valentino, dessen Vater Now or Never M von seinen weiteren Söhnen Uccello und Wilton begleitet wird.

Programma:

http://landgestuetcelle.de/cms/upload/p ... e_2010.pdf

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:03

Bedankt voor de tip, als ik de kans heb (morgen examen, dus dat is nog niet zeker) zal ik zeker kijken, enkele zeer interessante hengsten bij (Dancier, Statesman, Lorentio,...wel niet bepaald bloedspreiders, maar soit ;) ).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:28

Tja, er wordt hier sowieso toch met dat slag hengsten gefokt hoor ;)
Statesman was vorig jaar al een enorme kanshebber, zijn uiteindelijk voor z'n pappie gegaan. Al was ik enorm gecharmeerd door het bewegen van Statesman (ruimte zat) en z'n moederlijn (de Weissena stam).
En Dancier, da's De Niro en dat is zowiezo al een zeer interessante hengst, zeker met Rubinstein-bloed in je eigen moederlijn.

En nu ga ik terug ontopic, of ik krijg weer boze opmerkingen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:16

ceasario schreef:
s0173957 schreef:
wel niet bepaald bloedspreiders, maar soit ;) ).

Dan moet je maar met Ezels kruisen. :(:)

Of met een PRE
AfbeeldingAfbeelding

Trouwens die Statesman heb ik vorige week op de hengstenshow gezien, die is er achter al doorheen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:18

Moderatoropmerking:
Aantal offtopic posts verwijderd. Graag weer terug ontopic