waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:49

Als Jantje van de brug springt, spring je dan na Snoevie? ;)

En ik heb het idee dat fjordenmensen denken dat zij alleen dit soort dingen hebben.... Wake up call: ELK ras heeft dit soort dingen, maar niet alle eigenaren van die rassen doen daar zo moeilijk om. Die halen hun schouders eens op en lopen door.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:51

oh oke,ik snap m!
nee,als een ander het doet hoef jij het niet te doen,maar dan is het wel zo eerlijk om beiden ook aan te spreken zegmaar,er word vaak genoeg ook alleen maar gezegd dat fjordenmensen erover zeuren,terwijl er ook zat anderen over zeuren.
achja en soms is het gewoon frustrerend dat mensen je paard als minderwaardig zien om wat voor reden ook.

en het valt best mee dat alleen fjordenmensen dat idee hebben,hier in de buurt hoor ik ook genoeg;
mijn paard is een schimmel,dat vinden mensen niet leuk,mijn paard is een arabier,dat vinden mensen niet leuk,enz enz

Ayasha
Blogger

Re: waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:53

Ik hoor het vnl van Fjorden en Haflingers := De jury rekent ze af, de manege breekt ze af en ze hebben alles bereikt ondanks al die rottige kritiek :j Dan vraag ik me altijd af of het op zo'n moment niet tijd is om even bij jezelf stil te staan....

Waarom is dat eerlijk? Wil je dan zeggen dat het ook eerlijk was dat die persoon dat deed?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:55

nee,maar jij spreekt nu alleen over de fjord eigenaren die zeuren,terwijl het ook naar is van de mensen die die opmerkingen maken,en dat er dus ook genoeg mensen zijn die ook over hun paard zeuren(schimmel,vos,fries enz)

ik hoor het helemaal niet zo vaak van fjord/haflingerrijders,eerder van mensen die klagen dat de jury de kleur van hun paard niet mooi zou vinden
maar daarmee zeg en oordeel ik nog niet dat fjordrijders niet zeuren,wat je hoort is niet altijd de meerderheid.
ik zeg toch ook niet dat vooral mensen met kwpn-ers zeuren dat de jury hun paard niet mooi vind vanwege de kleur,alleen maar omdat ik dat vaker hoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:06

Ik denk ook dat het gewoon is dat als je bijvoorbeeld bij een wedstrijd bent, en als er dan mensen naar je kijken, dat je dan bij jezelf al zo denkt van: oh die hebben het vast over mijn Fjord/Haflinger of wat dan ook.

Laatst had ik wel zoiets, ik zei tegen iemand die zelf voornamelijk KWPN'ers rijdt, dat er waarschijnlijk een Fjord komt. Toen kreeg ik ook zo'n reactie van: Wil je dan geen écht paard? :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:07

ach dat heb ik ook niet hoor,dat ik meteen denk dat mensen het meteen over mijn fjord hebben.
aan de andere kant,ze heeft een bijzondere kleur,dus ze trekt wel de aandacht!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:50

Ik snap soms helemaal niets meer van deze vreemde wereld..

Ik zoek dus een ander paard, eigenlijk een AV of KWPN, op de een of andere onwaarschijnlijke wijze ben ik nu verliefd op Knabstruppers..

Ben dus lukraak gaan mailen in mijn zoektocht..
Als mensen nog zo over hun ras praten, is het niet raar, dat we af en toe niet voor vol aan worden gezien..

Jammer................................ , en 158 is misschien wel klein voor wat je allemaal wil .
???????? :Z :Y) :(:) Die 1.58 gaat dus over dat ras, dat ca op die maat blijft hangen...
En dat over je eigen ras??? Is namelijk een fokker, dit heb ik een fjorden iemand nog niet vaak horen zeggen..
Dus terug gemaild....en uitgelegd dat ik nu een fjord had van 1.47...die het ook kon....
Roepen dus blijkbaar voor groot deel onheil over ons zelf af....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:51

dat snap ik niet?wat een rare figuur is die fokker

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:58

Ik snapte hem ook niet....
Vond blijkbaar mijn eisen lijstje voor mijn volgende paard te lang, maar ach als een 1.47 het kan, kan een 1.58 het toch ook???
Heb met mijn vader en een vriendin heel dom naar de tekst zitten kijken....
Nou wist zij niet dat ik een fjord had, denk dus dat ze dachten dat ik een KWPN had en dat allemaal met een kleinere wou, maar 1.58 is groter.. vond het wel humor..

Snapte hem ook in zijn geheel niet.....
Heb zoiets nog niet van een fjorden fokker gehoord, dat kan hij niet want daar is ie misschien te klein voor... (ja om over 2 m te springen..)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:59

nee,ik vind het ook een vreemde zaak dat een fokker zoiets zegt.
knabstruppers zijn wel super gaaf,ik hoop dat je een leuke vind

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:42

Weer die negatieve insteek he... volgens mij wilde de fokker enkel waarschuwen dat het ras relatief klein blijft, nederlanders zijn over het algemeen nogal groot en dan is 1.58 gewoon klein. IMO bedoelde die man het volgens mij gewoon goed...

Zie je hoeveel het kan doen als je het vanuit een andere insteek bekijkt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:17

Maar 1.58 is toch helemaal niet klein?
Bovendien had ik al geschreven dat ik bijna een 1.58 gekocht had.. (helaas afgekeurd op de foto's grrrrr.)
Ik zie namelijk het probleem van dat klein niet, klein van stuk, zegt niets over hoe een dier kan lopen of niet.
(Die die ik wou hebben, kon echt wel bewegen en goed ook....baal dus ook enorm.)
En dat is toch waar het om gaat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:45

Tuurlijk niet, maar als jij tegen de 1.90 bent dan is zo'n klein barokke paard vaak net wat te klein. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 07:23

jeetje phara,het kwam gewoon negatief over,en nu praten we niet eens over fjorden?
misschien bedoelde de fokker het wel zo?

ik ben het normaal best met je eens,maar het lijkt nu alsof je alleen maar probeert te bewijzen hoe negatief iedereen wel niet is.
waarom is onze insteek negatief???soms bedoelen mensen het ook weleens negatief hoor.

jij zegt: zie je hoeveel het kan doen als je het met een andere insteek bekijkt.
wake up,dat werkt dus niet altijd.
het is knap dat jij het wel altijd positief kan bekijken,en dat is ook belangrijk,maar zo werkt het dus helaas ook niet altijd.
als jij het topic een stukje terug leest,dan zie je ook dat ik het in veel punten met je eens was.
ik vind ook niet dat je altijd hoeft te denken dat mensen negatief over je paard denken,en ik ben ook wel van mening dat sommigen negativiteit oproepen op die manier,maar jij doet voorkomen alsof iedereen die negatieve opmerkingen krijgt zelf ook een negatieve insteek heeft.
en dat stuit me een beetje tegen de borst.

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:19

ik vindt het menselijk! als iemand comentaar geeft al is het niet slecht bedoeld over iets dat je heel graag ziet voel jeje altijd een beetje aangevallen en gekwetst! dat wil alleen maar zeggen dat je van je fjord houdt!
zou het raar vinden moesen ze comentaar geven en het zou je helemaal koud laten. het gaat wel om je grootste lieveling! sommige mensen zouden beter 2 keer nadenken ze iets zeggen! alle smaken verschillen nu eenmaal!
(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:34

Snoevie schreef:
jeetje phara,het kwam gewoon negatief over,en nu praten we niet eens over fjorden?
misschien bedoelde de fokker het wel zo?

ik ben het normaal best met je eens,maar het lijkt nu alsof je alleen maar probeert te bewijzen hoe negatief iedereen wel niet is.
waarom is onze insteek negatief???soms bedoelen mensen het ook weleens negatief hoor.

jij zegt: zie je hoeveel het kan doen als je het met een andere insteek bekijkt.
wake up,dat werkt dus niet altijd.
het is knap dat jij het wel altijd positief kan bekijken,en dat is ook belangrijk,maar zo werkt het dus helaas ook niet altijd.
als jij het topic een stukje terug leest,dan zie je ook dat ik het in veel punten met je eens was.
ik vind ook niet dat je altijd hoeft te denken dat mensen negatief over je paard denken,en ik ben ook wel van mening dat sommigen negativiteit oproepen op die manier,maar jij doet voorkomen alsof iedereen die negatieve opmerkingen krijgt zelf ook een negatieve insteek heeft.
en dat stuit me een beetje tegen de borst.

Ik vind ook dat iedereen hier ontzettend negatief doet. Als je het eens van een andere kant bekijkt kan het meteen heel anders over komen. Als iemand tegen mij zegt dat Pret een bitch is waar niets mee aan te vangen is dan lach ik en geef ik die persoon gelijk :+ IPV te gaan brullen en janken dat iemand mijn paard negatief benaderd heeft. :') We lachen er dan samen om en voila, de negatieve sfeer is meteen verdwenen. Je kan je paard wel de hemel in prijzen en geheel fantastisch vinden, vind ik ook van Pret, maar ik snap ook dat een ander daar niet zo over denkt en ik ga niet moeilijk doen als iemand me dat zegt. Hoevaak ik bovenstaande al gehoord heb is niet meer op 1 hand te tellen :') Maar kan me daar echt niet druk om maken. Is toch prima als die mensen dat vinden? Snap niet dat je daar moeilijk over moet doen in een topic en nog zelf moet gaan veroordelen ook (en dan grijp ik even terug naar de hoeveelheid vooroordelen over KWPN'ers die hier staan)
En ja, ik denk dat iemand die zooooo vaak negatieve opmerkingen krijgt als sommige mensen hier in het topic idd zelf een negatieve insteek hebben. :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:11

oh ik geloof ook wel dat degenen die het hardst zeuren zelf uiteindelijk best een negatieve blik hebben.

maar je maakt het er zelf nu ook niet echt leuker op door het nu over brullen en janken te hebben.
het stoorde me gewoon dat aan iedereen die er wat over te zeggen heeft meteen een negatieve insteek zou hebben volgens jou.
verder niets vervelends

idd de vooroordelen over kwpn-ers zijn ook jammer.
en dus net zo jammer als de vooroordelen over fjorden

sommige mensen moeten gewoon altijd wat negatiefs te zeggen hebben over andermans paard,en dat is niet altijd even leuk,en niet iedereen kan zn schouders ophalen en erom lachen
ikzelf heb er weinig moeite mee hoor,maar soms kan ik me het stiekem weleens voorstellen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:13

Ik kan me dat niet voorstellen, ik kan me niet voorstellen hoe je je daar zo druk om kan maken dat je jezelf gaat verlagen tot dat niveau... Echt niet. Dat je dingen gaat doen waar je het hardst van roept dat je er niet tegen kan :(:)

En ik zeg nergens dat iedereen die er wat over te zeggen heeft een negatieve insteek heeft, quote me maar waar ik dat zeg. Wie het schoentje past, trekke het aan, het valt me gewoon op dat een hoop opmerkingen in het negatieve worden getrokken terwijl die ook perfect positief opgevat kunnen worden. Da's jammer want zo zorg je inderdaad voor het "iedereen kijkt neer op mij" ^) gevoel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:18

pharagirlke schreef:
Als Jantje van de brug springt, spring je dan na Snoevie? ;)

En ik heb het idee dat fjordenmensen denken dat zij alleen dit soort dingen hebben.... Wake up call: ELK ras heeft dit soort dingen, maar niet alle eigenaren van die rassen doen daar zo moeilijk om. Die halen hun schouders eens op en lopen door.

vooroordeel?en ergens hieronder zeg jij: weer die negatieve insteek he

dan mag je dus nooit meer eens iets zeggen. ga jij dit ook melden aan de eigenaar van een kwpn die praat over de vooroordelen die al die mensen over zijn/haar paard hebben?

begrijp me niet verkeerd,ik ben met je eens dat als de een het doet,je het zelf niet na hoeft te doen.
ik zeg alleen dat ik het rotte gevoel soms weleens snap.

noem eens een voorbeeld van een negatieve opmerking die je ook best in het positieve kan zien?
als iemand tegen een fjord eigenaar zegt: dat paard van jou hoort niet thuis in de dressuur,ziet er niet uit,zet m gewoon voor de kar
of als iemand tegen een kwpn eigenaar zegt: dat knottenpaard van jou schrikt ook altijd maar overal van en moet voor elk verkeerd stapje naar de DA

kan jij hier werkelijk iets positiefs uithalen?zoja,dan ga ik je emile ratelband de 2e noemen,haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:23

Ja hoor :j Als iemand tegen mij komt zeuren dat iemand hem afrekende omwille van de kleur, de grootte of de afstamming van zijn of haar paard zeg ik rustig dat ie niet zo moet zeuren, voor elke jury die hem er voor afrekent is er ook eentje die hem er te veel punten voor geeft. :+ Ben daar echt heel kortaf in in het echt.

Nou, mijn merrie heeft net zes maanden stil gestaan (overigens wel de 1e keer in de 3 jaar dat ik haar heb :') ) en inderdaad, op vreemd terrein schrikte ze van elk lintje :') Dus dan zeg ik gewoon: "Ja hoor, ze heeft net zes maandjes stil gestaan als mankepoot, heb je gelijk in, en jep, voor elk stofje schiet ze een meter de lucht in. Maar dat maakt dat ik er nog meer van geniet dan normaal als ze gezond is en normaal doet, bovendien leer ik daar goed van zitten :j".

Echt, je wil niet weten hoe vaak ik dat al gehoord heb :j Waarom zou ik dan gemeen terug gaan doen? Ik weet dat mijn paard ook mankementjes heeft... Net als elk paard, een fjord zal nu eenmaal nooit zo'n dressuurtalent zijn als een KWPN'er die daar voor gefokt is. Maar een KWPN'er zal ook nooit zo'n sterk koel peerd zijn als de Fjord dat is. Elk ras heeft zijn voor en zijn nadelen. Je moet ook die nadelen durven zien. :) Ik word echt niet boos van zulke opmerkingen. Snap zelfs niet dat je daar boos van kan worden, vaak hebben mensen niet eens door dat ze iets zeggen dat eigenlijk nergens op slaat. Door daar boos om te worden zet je gewoon kwaad bloed, ik zal er ook wel eens wat lomps uit gooien... Dan heb ik liever dat mensen gewoon zeggen "nou maar...." en daar op een positieve manier op reageren zodat ik kan zeggen "ja, daar heb je gelijk in :j" Als iemand dan gaat schreeuwen of de lippen stijf op elkaar pitst en vervolgens bij een ander gaat klagen, tja... Da's toch zonde?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:26

natuurlijk ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik heel goed de nadelen weet van mijn fjord,ik denk ook dat iemand met redelijk verstand dat ook best kan zeggen van zijn eigen paard.
achja mensen die alleen maar rechtuit kijken en nooit eens links of rechts,die zien/horen alleen wat ze willen zien,rotte appels heb je overal bij.

maar die opmerkingen die ik in mijn post hierboven plaatste.
als iemand dat steeds maar weer tegen je zegt,sorry,maar daar word ik toch niet vrolijk van,om je eerlijk te zeggen.
of ik nu een fjord of kwpn heb.
natuurlijk snoer je vervelende mensen beter de mond met een korte en bondige opmerking

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:28

Ik zie het positief, volgens mij valt dat neerkijken op fjorden reuze mee
en durf na een fjord ook nog steeds gewoon wederom een kleiner ras te gaan kopen.
Zegt genoeg denk ik, wordt dus niet op neergekeken,
anders zou ik allicht het aanschaffen van een kleiner van stuk exemplaar niet overwegen.

Elk paard heeft zijn voor en nadelen, zelfs binnen een ras.

(overigens nog steeds geen idee, waar ik uiteindelijk echt mee thuis kom.... zocht vorige keer een AV of springpaard, werd fjord..
Zocht nu AV of KWPN, werd bijna Knabbi, wil nu eigelijk een Knabbi.. Zul je zien dat ik met een KWPN thuis kom, ook niets mis mee..)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:30

nou zou ik mijn keus voor een paard nooit laten afhangen van de (voor)oordelen van een ander.

spannend Sjolvir,ben benieuwd waar je uiteindelijk voor zal vallen.

ik wist altijd al wel dat ik een fjord wilde hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:33

Waarom niet? Vrijheid van meningsuiting is een basisrecht... Dat is opgenomen in de Europese rechten van de mens. Als zij vinden dat ik een ontzettende rotknol heb die geen pas kan lopen zonder 4x te overdenken of ze de volgende pas wel zou zetten, of dat ze gewoon zou omdraaien om het op een rennen te zetten dan mogen ze dat zeggen. Het is zelfs nog waar ook :') Hoor dat vrijwel elke wedstrijd weer, dat ze niet snappen hoe ik het uit houd met dat peerd... Tja, snap dat zelf ook niet maar goed, tis mijn peerd en het al dan niet doorgaan met haar is mijn keuze en niet die van iemand anders. :) Zolang je zelf het beslissingsrecht hebt en niemand je kan verplichten om je paard te verkopen om hun mening hoef je er toch niet moeilijk om te doen?

Bovendien kennen die mensen haar ook niet zoals ze thuis is... Want zoals ze zich op wedstrijd soms misdraagt, zo lief en betrouwbaar is ze thuis... Pret heeft gewoon een kort lontje en heel gevoellige zenuwtjes... Alles wat er bij komt aan prikkels is te veel... Kan ze ook niets aan doen dat er vanboven een paar draadjes niet goed aangesloten zijn :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:35

op wie reageer je nu?
ik vind juist dat ieder het voor zichzelf moet beslissen,en dat ik mijn keus nooit zomaar van een ander zou laten afhangen