[WN] hengst laten of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:39

quarterH schreef:
drha/aqha ed mag idd vanaf 18 jaar (dus gewoon niet in de jeugd)

Ik dacht dat je pas een hengst mocht ná het jaar dat je 19 wordt?

quarterH

Re: hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:37

ja niels. dus niet meer jeugd mag starten.
peildatum in usa is altijd 1 januari.
dus dat kan idd pas met 19 zijn dan

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:54

_Vanes_ schreef:
We hebben (bijna) alles verkocht ,omdat we toe waren aan een andere wending in ons leven en dit was een juist moment om dat te doen! ;) Alleen FF zelf is nog in ons bezit en hij zal ook in dekdienst blijven, zolang er vraag is naar zijn dekkingen.

Het handigste is om dieren te fokken waar vraag naar is, en dus ook verkocht worden......
Dat kan dan best heel erg tegen je principes zijn,maar zo is de marktwerking nu eenmaal. Niemand wilt tenslotte met te veel paarden blijven zitten, want het risico, werk en onderhoudskosten loopt gewoon door en de boxen zijn ook een keer vol.

Binnen de reining is er vraag naar de nakomelingen (liefst direct) van de hengsten met een flinke LTE en/of offspring LTE. Hier een mooi overzicht van deze hengsten, even omlaag scrollen: http://www.nrha.com/milliondollar.php
Soms heb je ook bepaalde bloedlijnen, die in de "mode" zijn, dat zijn dan vaak hengsten die net een grote prestatie hebben geleverd of vernieuwend zijn in hun stijl, maar nog geen offspring-LTE hebben.(denk aan Einsteins Revolution) Wij combineerden deze hengsten dan ook nog met directe dochters van dit soort bloedlijnen. Wij selecteerden dus op verkoopverwachting en dus het u-vraagt-wij-fokken-principe! :D Op europees nivo werkte deze aanpak redelijk goed. ;)

Fok je een veulen voor jezelf, dan kan je meer principes/emotie meenemen in je hengste- en merriekeuze.

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb hierover al veel gesproken met mensen in de USA en wist dat de succesvolle fokkers ook op die manier werken. Ik wist niet dat Europa volledig op dezelfde lijn zat. Ik dacht dat er hier ook andere criteria zouden geweest zijn die in de wereld der extremen (= USA) minder belangrijk waren. Zoals diversiteit in de genenpoel, meer nadruk op de bouw van het paard (disciplineoverschrijdend, dus niet bouw in functie van 1 discipline), ...

In die discussies komen vaak de AQHA Supreme Champions terug of de rasverbeteraars die na al die tijd (Three Bars, Poco Bueno, King, ...) nog steeds terugkomen in de afstamming van hedendaagse quarters in diverse disciplines. De vrees van een aantal mensen is dat er met de hedendaagse prestatiecultuur een scheiding gaat optreden die de genenpoel in elke discipline zodanig gaat verkleinen dat het ongezond wordt. Denk bijvoorbeeld aan de overvloed aan Smart Little Lenas in de Cutting. Of Impressive in de Halter en Zippo Pine Bar in Western Pleasure. Maar natuurlijk kan niet elke fokker hier rekening mee houden. Om een verschil te maken op dit gebied moet je over een heel vermogen beschikken om een fokkerij te starten en in leven te houden. Want ik denk dat het zelfs niet eenvoudig is om te overleven als je voor de markt fokt, laat staan als je er dan nog principes gaat ingooien.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:10

hoi, zelf heb ik 4 paarden, waarvan 2 hengsten een ruin en een merrie.De ene hengst is 6 jaar de andere nog maar 5maand, onze ruin van 8 jaar is tot zen 5 jaar hengst geweest en hebben bij deze de beslissing genomen omdat het niet fijn was in de sport (Endurance) bij de vet in ook voor de andere ruiters met merries bracht dit problemen op, eens hij dus gecastreerd was hebben wij geen problemen meer onder vonden. Hij wil niet gaan dekken en kan perfeckt in groep staan hij is van gedrag naar ons nog steeds het zelfde "speels" maar dat is onze schuld , als veulen teveel verwend geweest en zeker van onze grootouders!!! onze hengst van 6jaar is hengst en die blijft hengst hij weet heel goe wat een merrie is en heeft al gedekt en toch kan ik er fijn mee rijden zelf op wedstrijd gaat het heel goe ik mag echter wel niet vergeten dat hij hengst is ook al is hij braaf!! ons veulen die blijft al zeker hengst tot zen drie jaar , een hengsten veulen die je zo laat opgroeien krijgt wel iets extra vind ik, ik zou zeggen zoals jullie nu bezig zijn zou ik hem hengst laten blijf wel steeds consuqent op je doen en laten

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:18

Mijn hengst is (duhh) ook gewoon nog hengst.

Hij is nu 3 1/4 jaar, zo'n 1m75 hoog.
de reden dat hij hengst is gebleven is dat hij anders echt te hoog zou gaan worden.
Nu is hij op een mooie hoogte gebleven en heeft een echte brede hengsten-bouw. Dat vind ik veel mooier.

Hij is zeer sociaal, staat tussen onze ruinen maar heeft tot zijn 2 1/2ste jaar bij onze merrie kunnen lopen.
Nu staat hij gescheiden van één enkel schrikdraadje van de merrie. Gaat perfect.

Ik denk dat ik hem zo rond zijn 4e laat ruinen. Voorlopig heeft het hengst-zijn nog 0,0 problemen opgeleverd.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 12:08

frank een paard groei tot aan de 6/7 jaar mijn ervaring is
dat als je een hengst castereer ook al is dat laat hij nog gaat groeien bij een paard van toen 8 jaar kwam er na casteratie nog 7 cm bij dus dat is geen garantie

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:13

Bovendien neemt een hengstenuiterlijk wel degelijk af na castratie! Die dikke kaken bij een quarter bijv. slinken aanzienlijk na castratie. Die eigenschappen zijn veelal hormonaal. Dus ballen weg, hengstenuiterlijk 'weg' ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:34

dat groei-verhaal kan gestaafd worden met 2 officiele meet bewijzen?
ik heb vaker dat soort verhalen gehoord, maar nog nooit bewijs ervoor....

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:16

Wat bedoel je spicegirl? Dat ze na hun 3e niet meer kunnen groeien? Of begrijp ik je verkeerd?
Mijn Paintruin is tussen zijn 4e en 6e nog 7 cm gegroeid en mijn KWPN ruin na zijn 3e nog 13 cm. Ik heb alleen meetbewijzen hoe groot ze nu zijn, maar wel foto's en getuigen die kunnen aantonen dat het waar is ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:18

Die van mij wordt helaas vrijdag geruind, zie er erg tegenop. Tis omdat ze op stal geen hengsten willen, maar tis zo n schat, hij is nu bijna 2½ jaar oud, en heeft nog totaal geen streken. Baal er zo van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:25

SusanW schreef:
Bovendien neemt een hengstenuiterlijk wel degelijk af na castratie! Die dikke kaken bij een quarter bijv. slinken aanzienlijk na castratie. Die eigenschappen zijn veelal hormonaal. Dus ballen weg, hengstenuiterlijk 'weg' ;)

Valt ook wel weer mee. Wel ietsjes maar als ik bijvoorbeeld naar Bo kijk (op zijn 11e geruind) is ie eigenlijk juist bespierder geworden. Kaken zijn ook niet minder oid. Hengstengedrag heeft ie ook nog wel (dekt alleen gelukkig niet meer zo heel veel). Maarja, dat was ook wel een late castratie.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:34

Niels schreef:
SusanW schreef:

Valt ook wel weer mee. Wel ietsjes maar als ik bijvoorbeeld naar Bo kijk (op zijn 11e geruind) is ie eigenlijk juist bespierder geworden. Kaken zijn ook niet minder oid. Hengstengedrag heeft ie ook nog wel (dekt alleen gelukkig niet meer zo heel veel). Maarja, dat was ook wel een late castratie.

Nou ik heb 2 ruinen, die allebei op hun 10e gecastreerd zijn en het hengstengedrag zit er nog steeds goed aan. De een heeft het nog meer als de ander maar het is zeker niet weggegaan. En Iron is naar zijn castratie juist BESPIERDER geworden.

Misschien dat het ook met de leeftijd te maken heeft wanneer ze gecastreerd worden, maar ik heb het niet zo mee gemaakt zoals je beschrijft Susanw.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:40

Oh maar nu word ik ook even verkeerd begrepen! Ik hou een paard geen hengst om hem gespierder te laten worden hoor! Ik heb twee ruinen (allebei op jonge leeftijd gecastreerd) en dat zijn allebei flink gespierde jongens! Ik had het over de typische hengstenuiterlijkheden, die bepaalde mensen hier blijken te wensen en ze daarom langer hengst houden. En dat is iets wat niet nodig is, omdat die zaken toch vaak afnemen na castratie.
Geen mij maar ruinen! Die worden groter én gespierd :D

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:48

[/quote][/quote]

kaken die slinken???? misschien dat ik mis ben maar is dat geen bot???
hank is niks afgenomen na castratie,eerder bijgekomen,hij is veel beter qua gewicht nu en zijn dikke nek is ook niks minder (11jr) zijn gedrag dat is er 100% op vooruit gegaan,
hij brult niet meer,hij maakt zich niet groot,hij verdraagt andere paarden beter om zich heen,hij bijt zichzelf niet meer,hij trekt zich niks aan van paarden die in een wei staan of op hem hinniken
qua rijden is hij nog steeds precies hetzelfde,misschien iets minder zijn zin willen doordrijven... maar toch niet spectaculair veel.
het enigste wat er nog in zit is het meppen met de voorbenen (naar andere paarden) maar hij reageert aanzienlijk minder snel als vroeger en dan te bedenken dat hij pas in april geruind is.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:53

SusanW schreef:
Geen mij maar ruinen! Die worden groter én gespierd :D

snap ik dit dan goed als je een paard heb van 1,78 en deze is hengst zou hij als ruin bv door de 1,84 geworden zijn :o
is dit niet een beetje weet niet hoe ik het moet omschrijven natte vinger werk.
of is dit daad werkelijk vastgesteld doormiddel van een onderzoek bij zoveel ruien en hengsten

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:25

Ben ook geen wetenschapper hoor, dus weet niet of je paard dan 1.84 zou zijn geworden ;) Maar over het algemeen is het wel zo dat ruinen langer doorgroeien in de hoogte, dan hengsten.

Wat betreft de brede kaken, een groot deel is spieren. Hoe ouder de hengst als je hem castreert hoe langer hij de hengstenverschijning waarschijnlijk zal behouden.
Hanks White, die van jou was toch al iets van 10 toen hij gecastreerd werd? Mijn idee is dat als je een 4 of 5 jarige castreert hij gewoon veranderd, als of je hem al jonger had gecastreerd. Maar hé, dat is mijn ervaring. Er zullen ongetwijfeld altijd uitzonderingen blijven en iedereen moet vooral lekker doen wat hij/zij zelf wil ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:33

Nou Niels, ik vind Bo een schattig dier hoor, maar zijn hengsten "look" is ie echt kwijt hoor ;)

Hengsten raken het inderdaad na het ruinen kwijt. Die opgeblazen kaken bij QPA's zijn direct aan hormonen gelinkt. Nee, geen bot.

Das ze beter bespierd worden of mooi op gewicht komen na het ruinen kan ik me goed voorstellen :j Ze hebben minder stress ;) Dus kan hun lijf de voeding enzo goed gebruiken ipv opmaken aan druk doen. Of we het nou zien of niet, een hengst is toch meer met zijn hormonen en alles wat daar bij komt kijken bezig als een ruin.

Ook is het inderdaad zo, dat is ook wetenschappelijk zo, dat ruinen meestal (ja, iedereen kent vast een uitzondering) hoger worden als hun hengsten vaders.

En verder moet men niet onderschatten wat de nr 1 doodsoorzaak van hengsten is, een hartaanval en/of koliek. Das allemaal van stress.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:49

Das ze beter bespierd worden of mooi op gewicht komen na het ruinen kan ik me goed voorstellen :j Ze hebben minder stress ;) Dus kan hun lijf de voeding enzo goed gebruiken ipv opmaken aan druk doen. Of we het nou zien of niet, een hengst is toch meer met zijn hormonen en alles wat daar bij komt kijken bezig als een ruin.

En verder moet men niet onderschatten wat de nr 1 doodsoorzaak van hengsten is, een hartaanval en/of koliek. Das allemaal van stress.[/quote]

klinkt logisch, heb meneer op vanalles laten onderzoeken ivm zijn bijtgedrag op zichzelf... dacht aan een allergie ofzo
maar deze zomer heeft hij voor het eerst geen deken opgehad (om te voorkomen dat hij het vel vanzichzelf afrukt)
en hij heeft ook geen nieuwe wondes en lidtekens meer dus dat is puur hormonaal geweest
hij had ook de gewoonte om zijn volle gewicht tegen de wanden te gooien (altijd naar rechts) dat is ook voorbij

verstoppingskoliek heeft hij ook al vaak gehad (afkloppen dit jaar niet) ben benieuwd of die stress dan de basis van het probleem zou zijn geweest

(het zou helemaal geweldig zijn als hij nu ook minder stress op de trailer maakt en het ding niet meer afbreekt, meneer nog maar eens laden komend jaar dan(want bang is hij er niet op het is puur stress)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:04

Ik hoop voor je dat het op de trailer ook beter zal gaan! En ja, zelf mutilatie is helaas vaak voorkomend onder gefrustreerde paarden. Zo sneu. Fijn dat het nu beter gaat! +:)+ Hij is je vast dankbaar voor de castratie!

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:17

Hij is je vast dankbaar voor de castratie![/quote]

ik denk dat menig mannelijk persoon het daar niet eens mee is :=
(we hebben afgesproken dat hij zijn dekcertificaat mag houden en bij het stamboek hengst mag blijven om zijn eer te redden ;) )

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 19:21

HANKS_WHITE schreef:
Hij is je vast dankbaar voor de castratie!

ik denk dat menig mannelijk persoon het daar niet eens mee is :=
(we hebben afgesproken dat hij zijn dekcertificaat mag houden en bij het stamboek hengst mag blijven om zijn eer te redden ;) )[/quote]

nou hij zal je zeker dankbaar wezen om zijn maanelijke status

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:23

@susan- nee, dat kan, zeker tot de 5e jaar!
maar castratie op 8, en dan nog 7 cm. groeien??
geloof t niet....

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 21:47

tja heb hetzelf gezien het was echt waar of ze hebben hem pokon gegeven of het kwam door de casteratie maar dat paard is echt gegroeid

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:05

raar paard

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 23:15

ja wat de boer niet kent dat eet hij niet
en wat jij niet gezien heb is raar
ik kom bij best veel paarden wegens een vriend die hoefsmid is dus tja je kan het geloven of niet maakt mij niets uit hoor