zegt hij dus niet, dat maak jij ervan.Ofweel citeer je hem fout.
Vandaar dat ik zeg: bij ons is hij welkom, we breken hem niet af voor hij er is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stoffel schreef:Een goed paard is nog lang geen goede dekhengst, ik ben het helemaal met sarabande eens duidelijkheid moet er komen.
En geen duidelijkheid dan doe hem maar naar Belgie.
Lante schreef:Slecht beleid; geef simpelweg de conrete cijfers van de röntgenologische keuring en klaar ik Kees.. uhhh Knaap.
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel geïnvesteerd wordt in een paard met een röntgenologische bemerking, maar als men zo vaag doet en niet met de concrete gegevens over de brug komt, dan blijft het gerucht toch rondgaan.
Citaat:"OC wordt in principe niet geaccepteerd binnen onze fokkerij. Er zijn echter altijd uitzonderingsmogelijkheden geweest voor bewezen hengsten.........."
sarabande schreef:[Of Totilas nu wel of niet een C tje heeft is vooralsnog helemaal niet interessant want men heeft gezegd (voor wat het waard is) hij gaat niet dekken.
misterA schreef:Nog maar eens geprobeerd, ik zal wel niet duidelijk genoeg zijn geweest![]()
Op de kwpn-site staat het volgende vermeld bij "nieuws" erkenning van Totilas.
Individueel erkende hengsten hoeven reglementair niet te voldoen aan de KWPN-eisen t.a.v. de constitutie.
(rontgenfoto's, ademhalingsapparaat etc.)
Indien zij hieraan niet voldoen wordt hier melding van gemaakt
En verder:
De hengst voldoet aan de rontgenologische eisen én aan de eisen van het ademhalingsapparaat zoals het KWPN die stelt.
Nu wel duidelijk?
sarabande schreef:De crux in dit verhaal, als ik het wel heb????, is het verschil tussen een oudere hengst die erkend is en een goedgekeurde hengst.
Wat is dat verschil dus, zeker als in de regels staat dat kinderen van een erkende hengst gewoon ingeschreven worden??????
Citaat:KWPN erkende hengsten worden na erkenning op de lijst met KWPN erkende hengsten geplaatst. KWPN erkende hengsten hebben in het KWPN registratieschema dezelfde status als KWPN goedgekeurde hengsten.
Citaat:Individuele erkenning hengsten
Sommige hengsten, die zich al bewezen hebben als een vererver van goede dressuurpaarden of zelf bijzonder succesvol zijn in de dressuursport, kunnen op advies van de hengstenkeuringscommissie worden erkend voor de KWPN-fokkerij. Deze hengsten hoeven niet aan alle criteria voor exterieur of het röntgenonderzoek te voldoen, omdat ze op het gebied van aanleg of vererving al zoveel extra hebben bewezen. Individueel erkende hengsten krijgen dezelfde status als goedgekeurde hengsten. Dit betekent dat de veulens worden geregistreerd in het veulenboek en merries kunnen vanaf driejarige leeftijd zonder aanvullende eisen in het stamboek worden opgenomen. Individuele erkenning van een hengst is alleen mogelijk voor exceptioneel goede hengsten.
misterA schreef:Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen, en dan stop ik er mee.
ik merk nu dat ik educatief niet erg sterk ben helaas
De hengsten (en ook de merries) kun je indelen in twee groepen,
A, Zij die aan DE eisen voldoen, dat is dus uitsluitend OC-klasse Aen B.
B, Paarden die daar niet aan voldoen.
Weer onder te verdelen in:
-Uitsluitend hengsten, met maximaal OC-klasse C, kunnen bij uitzondering gekeurd worden indien ze op andere terreinen dat ruimschoots compenseren.
Echter, hier wordt bij goedkeuring altijd melding van gemaakt!!!!!!!! Voldoen dus óók niet aan de prok eisen.
-Erkende hengsten die niet aan de eisen voldoen zie A, bij erkenning wordt daar ook melding van gemaakt.
Dus als we het hebben over voldoen aan de KWPN-eisen, dan gaat het uitsluitend over A. (dus óók Totilas)
Citaat:5. NORM
Het paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling:
Kogelarthrose klasse 0-1-2-3
Spat klasse 0-1-2
Straalbeen klasse 0-1-2
Sesambeentjes klasse 0-1-2-3-4
Een paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek in het kader van osteochondrose indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling:
Spronggewricht klasse A of klasse B
Kniegewricht klasse A of klasse B
Kogels vóór klasse A t/m E
Kogels achter klasse A t/m E
Citaat:Selectiereglement, G-40 (betreft erkenning), lid 3, onder e:
De hengst heeft bij voorkeur tevens voldaan aan de voorwaarden voor röntgenologisch onderzoek zoals omschreven in het Veterinairreglement of de uitslag van het onderzoek is bekend zodat deze openbaar gemaakt kan worden. Aanwijzing als KWPN erkende hengst kan bij uitzondering ook indien geen resultaten van röntgenologisch onderzoek bekend zijn.
misterA schreef:Lante schreef:Slecht beleid; geef simpelweg de conrete cijfers van de röntgenologische keuring en klaar ik Kees.. uhhh Knaap.
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel geïnvesteerd wordt in een paard met een röntgenologische bemerking, maar als men zo vaag doet en niet met de concrete gegevens over de brug komt, dan blijft het gerucht toch rondgaan.
Als je niet op de hoogte bent van het "beleid" dan moet je er ook niet over oordelen.
Geldt niet alleen voor Lante maar ook voor anderen die blijkbaar niet op de hoogte zijn.
Van goedgekeurde hengsten worden al jaren geen röntgenologische rapporten meer gepubliceerd. Dus ook geen cijfers.
Alleen van hengsten met een bemerking wordt dit vermeld, bijv. van hengsten die, vanaf dit jaar dus mogelijk, een oc klasse C hebben.
Indertijd heeft men van een aantal jaargangen wel de volledige rapporten gepubliceerd.
Vanaf de B(URGGRAAF) tot en met de L(ARINO), daarna niet meer.
Van Totilas komt er dus GEEN rapport.