Totilas KWPN-erkend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merelhof

Re: Totilas KWPN-erkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:00

"OC wordt in principe niet geaccepteerd binnen onze fokkerij. Er zijn echter altijd uitzonderingsmogelijkheden geweest voor bewezen hengsten.........." verder gaat het over de United x Gribaldi........"om de hengstenkeuringscommissie de bevoegdheid te geven bij uitzondering een jonge hengst in de klasse C te accepteren, mits de hengst dit op andere onderdelen ruimschoots compenseert"

zegt hij dus niet, dat maak jij ervan.Ofweel citeer je hem fout.

Vandaar dat ik zeg: bij ons is hij welkom, we breken hem niet af voor hij er is :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:03

Laat ons nu maar gewoon over onze fokkerij oordelen. Wij willen helderheid

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:19

zeker doen en lezen wat de mensen schrijven:) ik heb gewoon geschreven dat hij bij ons welkom is en dat het een fantatisch paard is.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:33

Een goed paard is nog lang geen goede dekhengst, ik ben het helemaal met sarabande eens duidelijkheid moet er komen.
En geen duidelijkheid dan doe hem maar naar Belgie.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:11

stoffel schreef:
Een goed paard is nog lang geen goede dekhengst, ik ben het helemaal met sarabande eens duidelijkheid moet er komen.
En geen duidelijkheid dan doe hem maar naar Belgie.

Het persbericht van het KWPN over de erkenning van Totilas en de veterinaire status is volgens mij volstrekt duidelijk.
Totilas voldoet aan dé KWPN eisen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:48

Eisen die per paard verschillen, is geen duidelijkheid.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:31

nee dat is een beleid :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:45

Slecht beleid; geef simpelweg de conrete cijfers van de röntgenologische keuring en klaar ik Kees.. uhhh Knaap. :P
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel geïnvesteerd wordt in een paard met een röntgenologische bemerking, maar als men zo vaag doet en niet met de concrete gegevens over de brug komt, dan blijft het gerucht toch rondgaan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:52

Straks als hij voor de verkoop op de foto moet weet een ieder hoe het zit..
Dan zakt de vraagprijs van Visser misschien wel. ;) ( nu 15 milj.)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:34

Hij is al op de foto geweest (anders kunnen ze ook niet zeggen dat hij aan de röntgenologische eisen van het KWPN voldoet)dus Visser weet vast meer dan wij... ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:55

Lante schreef:
Slecht beleid; geef simpelweg de conrete cijfers van de röntgenologische keuring en klaar ik Kees.. uhhh Knaap. :P
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel geïnvesteerd wordt in een paard met een röntgenologische bemerking, maar als men zo vaag doet en niet met de concrete gegevens over de brug komt, dan blijft het gerucht toch rondgaan.

Als je niet op de hoogte bent van het "beleid" dan moet je er ook niet over oordelen.
Geldt niet alleen voor Lante maar ook voor anderen die blijkbaar niet op de hoogte zijn.
Van goedgekeurde hengsten worden al jaren geen rontgenologische rapporten meer gepubliceerd. Dus ook geen cijfers.
Alleen van hengsten met een bemerking wordt dit vermeld, bijv. van hengsten die, vanaf dit jaar dus mogelijk, een oc klasse C hebben.

Indertijd heeft men van een aantal jaargangen wel de volledige rapporten gepubliceerd.
Vanaf de B(URGGRAAF) tot en met de L(ARINO), daarna niet meer.

Van Totilas komt er dus GEEN rapport.
Nu duidelijk?
Daar heb je Knaap niet voor nodig, kan je allemaal zelf uitzoeken. Als je er een beetje moeite voor wilt doen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 10:02

MisterA: misschien weet jij dan hoe we de precieze betekenis van "voldoet aan de eisen van het KWPN" moeten uitleggen? Die zin valt volgens mij op 2 manieren te interpreteren:
1. Voldoet 'gewoon' aan de normale eisen
2. Voldoet aan de 'eisen' = normale eisen of de eventuele versoepeling met C-klasse. (Want dat zijn immers de 'nieuwe' eisen?)
Dat wordt hier nu niet helemaal duidelijk gemaakt. Persoonlijk zou ik graag zien dat, wanneer men het heeft over 'voldoet aan de eisen van het KWPN', het om de eerste definitie gaat, maar kennelijk hebben sommigen daar twijfels over (want heel duidelijk gesteld is het nou eenmaal niet).

Normaal gesproken zou er bij de 2e categorie duidelijk in het rapport worden vermeld dat er een bepaalde 'afwijking' is en op welke plek (maar dat de hengst dat compenseert); zoals nu bij Bordeaux ook het geval was. Heel duidelijk. In dit geval ligt het wellicht anders, omdat Totilas niet op verzoek van de eigenaar is erkend, maar geheel op initiatief van het KWPN. Het zou toch vreemd zijn dat het KWPN daarmee de eigenaren min of meer verplicht om de gegevens bekend te maken, terwijl zij niet degene zijn die om erkenning hebben gevraagd...

Als je zélf om goedkeuring of erkenning vraagt, accepteer je m.i. ook dat heel het land weet dat jouw hengst niet -helemaal- schoon is, dus is publicatie in het rapport iets dat men voor lief neemt, in ruil voor de goedkeuring/erkenning. Wanneer het KWPN op éigen initiatief jóuw hengst erkent, word je min of meer verplicht om dat dier (nogmaals) te röntgenen en de resultaten óók nog eens bekend te maken.

Puur fictief! (Voordat me verweten wordt te insinueren) Als ik een miljoenen-hengst zou hebben die ergens een C had, en het KWPN wil hem zo nodig erkennen (zonder dat ik daar om heb gevraagd), en zij moeten volgens hun beleid de gegevens bekend maken, dan weet ik zo net nog niet of ik daar wel toestemming voor zou geven. Zeker niet wanneer je bedenkt welke gevolgen (verzekering, evt verkoop, etc) zoiets kan hebben. In zo'n geval kan definitie 2 voor zowel KWPN als eigenaar even beter uitkomen.

Enige manier om duidelijkheid te krijgen is volgens mij: de daadwerkelijke definitie van "voldoet aan de eisen van het KWPN" uitleggen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:25

Nog maar eens geprobeerd, ik zal wel niet duidelijk genoeg zijn geweest :(:)
Op de kwpn-site staat het volgende vermeld bij "nieuws" erkenning van Totilas.

Individueel erkende hengsten hoeven reglementair niet te voldoen aan de KWPN-eisen t.a.v. de constitutie.
(rontgenfoto's, ademhalingsapparaat etc.)
Indien zij hieraan niet voldoen wordt hier melding van gemaakt

En verder:
De hengst voldoet aan de rontgenologische eisen én aan de eisen van het ademhalingsapparaat zoals het KWPN die stelt.

Nu wel duidelijk?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:00

Citaat:
"OC wordt in principe niet geaccepteerd binnen onze fokkerij. Er zijn echter altijd uitzonderingsmogelijkheden geweest voor bewezen hengsten.........."

Dit is de onduidelijkheid, dit zijn dus DE KWPN EISEN (ik zal het niet zo groot en dik doen) :D . En gezien wat Margreet heel treffend opmerkt, zou het wel eens zo kunnen zijn dat de heet Visser not amused was.
Op Bokt liepen 2 topics over de mogelijke verkoop van Totilas die zijn beide gelijk gesloten.... omdat zo zeggen de mods Totilas niet verkocht is. Terwijl men daar in de media andere berichten staan.
Ingreep van hogerhand...

Of Totilas nu wel of niet een C tje heeft is vooralsnog helemaal niet interessant want men heeft gezegd (voor wat het waard is) hij gaat niet dekken.

Wat voor de fokkers wel belangrijk is, wat bedoelt het KWPN met uitzonderingsmogelijkheden voor oudere hengsten????

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:32

sarabande schreef:
[Of Totilas nu wel of niet een C tje heeft is vooralsnog helemaal niet interessant want men heeft gezegd (voor wat het waard is) hij gaat niet dekken.

Of hij gaat dekken bepaald straks de nieuwe eigenaar..en men kan het dat leuk vinden of niet..
Maar te roepen onder de 15 milj gaat ie niet weg is het zelfde dat een ander zegt oke. dan beginnen we eens met 10 milj..
Visser had zijn mond moeten houden..Zoiets heeft in het verleden ook al eens gespeeld met Lingh..
Toen liep het circus via van Uytert en Schoeckemohle en door een hoop miscomm. ook over foto's ging het niet door en de betrokken persoon blijkt achteraf een betere deal gedaan, in het aankopen van Lancet..
Ik ben benieuwd hoe deze soap zich verder gaat ontwikkelen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:54

misterA schreef:
Nog maar eens geprobeerd, ik zal wel niet duidelijk genoeg zijn geweest :(:)
Op de kwpn-site staat het volgende vermeld bij "nieuws" erkenning van Totilas.

Individueel erkende hengsten hoeven reglementair niet te voldoen aan de KWPN-eisen t.a.v. de constitutie.
(rontgenfoto's, ademhalingsapparaat etc.)
Indien zij hieraan niet voldoen wordt hier melding van gemaakt

En verder:
De hengst voldoet aan de rontgenologische eisen én aan de eisen van het ademhalingsapparaat zoals het KWPN die stelt.

Nu wel duidelijk?

Nee.... :D

(Ik geloof dat Sarabande wel begrijpt hoe ik het bedoel)

Ik snap wat er staat hoor, de vraag is alleen: wát zijn nou precies die eisen?!?! Zijn die eisen:
1. 'normaal', dus gewoon voldoen, zonder uitzonderingen ?
of de ruimere interpretatie:
2. normaal + uitzondering met eventueel een C-klasse ?

er is namelijk ook nog een derde groep, te weten:
3. voldoet niet, óók niet aan de uitzonderingen. (Maar wellicht toch erkend, want ook deze hengsten kunnen formeel gezien wél worden erkend.)

Dus als men met jouw dikgedrukte zinnen bedoelt: 'voldoet aan de eisen' = groep 1 of 2, dan zou alleen melding van het 'niet voldoen' gemaakt worden bij groep 3; dit betekent dat het ook mogelijk is dat hij een C-heeft, maar dat dat niet gemeld wordt omdat dat ook als 'voldoet' geldt.
Als men met deze zinnen echter bedoelt 'voldoet aan de eisen' = enkel groep 1, dan zou dat betekenen dat bij zowel groep 2 als groep 3 melding wordt gemaakt van 'niet voldoen'. En dat Totilas dus écht helemaal 'schoon' is, aangezien er geen melding is gemaakt.

Dus (nogmaals): voldoet hij omdat hij 'gewoon voldoet' of voldoet hij aan de ruimere eisen...

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:16

djesus :( Als eigenaar ik zou zelfs niet meer willen dat ze hem keurden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:20

De crux in dit verhaal, als ik het wel heb????, is het verschil tussen een oudere hengst die erkend is en een goedgekeurde hengst.

Wat is dat verschil dus, zeker als in de regels staat dat kinderen van een erkende hengst gewoon ingeschreven worden??????

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:50

sarabande schreef:
De crux in dit verhaal, als ik het wel heb????, is het verschil tussen een oudere hengst die erkend is en een goedgekeurde hengst.

Wat is dat verschil dus, zeker als in de regels staat dat kinderen van een erkende hengst gewoon ingeschreven worden??????

Er is geen verschil. Uit het selectiereglement:
Citaat:
KWPN erkende hengsten worden na erkenning op de lijst met KWPN erkende hengsten geplaatst. KWPN erkende hengsten hebben in het KWPN registratieschema dezelfde status als KWPN goedgekeurde hengsten.

Het enige verschil is de manier van selectie; goedgekeurde hengsten doorlopen het hele traject, erkende hengsten niet.

Nog een stukje van de KWPN-site:
Citaat:
Individuele erkenning hengsten
Sommige hengsten, die zich al bewezen hebben als een vererver van goede dressuurpaarden of zelf bijzonder succesvol zijn in de dressuursport, kunnen op advies van de hengstenkeuringscommissie worden erkend voor de KWPN-fokkerij. Deze hengsten hoeven niet aan alle criteria voor exterieur of het röntgenonderzoek te voldoen, omdat ze op het gebied van aanleg of vererving al zoveel extra hebben bewezen. Individueel erkende hengsten krijgen dezelfde status als goedgekeurde hengsten. Dit betekent dat de veulens worden geregistreerd in het veulenboek en merries kunnen vanaf driejarige leeftijd zonder aanvullende eisen in het stamboek worden opgenomen. Individuele erkenning van een hengst is alleen mogelijk voor exceptioneel goede hengsten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:56

Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen, en dan stop ik er mee.
ik merk nu dat ik educatief niet erg sterk ben helaas

De hengsten (en ook de merries) kun je indelen in twee groepen,

A, Zij die aan DE eisen voldoen, dat is dus uitsluitend OC-klasse Aen B.
B, Paarden die daar niet aan voldoen.
Weer onder te verdelen in:
-Uitsluitend hengsten, met maximaal OC-klasse C, kunnen bij uitzondering gekeurd worden indien ze op andere terreinen dat ruimschoots compenseren.
Echter, hier wordt bij goedkeuring altijd melding van gemaakt!!!!!!!! Voldoen dus óók niet aan de prok eisen.
-Erkende hengsten die niet aan de eisen voldoen zie A, bij erkenning wordt daar ook melding van gemaakt.

Dus als we het hebben over voldoen aan de KWPN-eisen, dan gaat het uitsluitend over A. (dus óók Totilas)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:03

je bent nochthans heel duidelijk hoor :)

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:07

misterA schreef:
Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen, en dan stop ik er mee.
ik merk nu dat ik educatief niet erg sterk ben helaas

De hengsten (en ook de merries) kun je indelen in twee groepen,

A, Zij die aan DE eisen voldoen, dat is dus uitsluitend OC-klasse Aen B.
B, Paarden die daar niet aan voldoen.
Weer onder te verdelen in:
-Uitsluitend hengsten, met maximaal OC-klasse C, kunnen bij uitzondering gekeurd worden indien ze op andere terreinen dat ruimschoots compenseren.
Echter, hier wordt bij goedkeuring altijd melding van gemaakt!!!!!!!! Voldoen dus óók niet aan de prok eisen.
-Erkende hengsten die niet aan de eisen voldoen zie A, bij erkenning wordt daar ook melding van gemaakt.

Dus als we het hebben over voldoen aan de KWPN-eisen, dan gaat het uitsluitend over A. (dus óók Totilas)

Nou, als dat het geval is, dan is hij dus schoon.

Heeft niets met snappen te maken hoor, gewoon met interpretatie van een zin... (die gewoon op twee manieren uit te leggen is...)

Nog één vraagje heb ik wel, misterA (als het mag...) Waar staat dat???? Ik kan het namelijk niet vinden op de KWPN-site. Maar zou natuurlijk goed kunnen dat jij andere documentatie hebt. (Of is dit gewoon jouw interpretatie?)

*edit* Gaat zoeken in het veterinair reglement.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:15

Uit het Veterinaire reglement:
Citaat:
5. NORM
Het paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling:
Kogelarthrose klasse 0-1-2-3
Spat klasse 0-1-2
Straalbeen klasse 0-1-2
Sesambeentjes klasse 0-1-2-3-4
Een paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek in het kader van osteochondrose indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling:
Spronggewricht klasse A of klasse B
Kniegewricht klasse A of klasse B
Kogels vóór klasse A t/m E
Kogels achter klasse A t/m E

Daar wordt dus niets genoemd over een C-klasse. Dat betekent dus dat hetgeen hierboven staat DE norm is, en dat het toestaan van een C-tje betekent 'niet voldaan aan de norm' = melding maken indien van toepassing. Het selectiereglement verwijst (óók t.a.v. erkenning van hengsten) gewoon naar het veterinair reglement:
Citaat:
Selectiereglement, G-40 (betreft erkenning), lid 3, onder e:
De hengst heeft bij voorkeur tevens voldaan aan de voorwaarden voor röntgenologisch onderzoek zoals omschreven in het Veterinairreglement of de uitslag van het onderzoek is bekend zodat deze openbaar gemaakt kan worden. Aanwijzing als KWPN erkende hengst kan bij uitzondering ook indien geen resultaten van röntgenologisch onderzoek bekend zijn.

MisterA: dank u voor de uitleg!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:03

misterA schreef:
Lante schreef:

Als je niet op de hoogte bent van het "beleid" dan moet je er ook niet over oordelen.
Geldt niet alleen voor Lante maar ook voor anderen die blijkbaar niet op de hoogte zijn.
Van goedgekeurde hengsten worden al jaren geen röntgenologische rapporten meer gepubliceerd. Dus ook geen cijfers.
Alleen van hengsten met een bemerking wordt dit vermeld, bijv. van hengsten die, vanaf dit jaar dus mogelijk, een oc klasse C hebben.

Indertijd heeft men van een aantal jaargangen wel de volledige rapporten gepubliceerd.
Vanaf de B(URGGRAAF) tot en met de L(ARINO), daarna niet meer.

Van Totilas komt er dus GEEN rapport.

En dat mag ik best wel 'slecht beleid' noemen neem ik aan..??
Ik ben een grote voorstander van transparantie naar de mensen toe die krom moeten liggen voor het dekgeld en hun kostbare merries insemineren met de sperma van deze paarden, vervolgens krom liggen voor de kosten die het opfokken van de veulens met zich mee brengt en de kosten die het PROK certificaat met zich mee brengt. Ik vind gewoon dat wij recht hebben op inzage in de rapporten.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:19

uit de uitleg van mister a blijkt toch duidelijk dat er geen bemerking is, als die er was zouden ze het vermelden. Moeten ze nu een exposé gaan houden met de foto's waarop iedereen zijn eigen veearts kan meebrengen om een oordeel te vellen. Moet er misschien koffie voorzien worden om daarna nog even door te bomen? :)