Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:29

Cassidy schreef:
sportfokker schreef:
Zoals er voetballers en voetballers zijn en auto's en auto's, zo zijn er ook fokkers en fokkers. Er zijn fokkers die een veulen willen omdat "het paard dat zo leuk vindt" of omdat de merrie hoefkatrol heeft en ze toch erg lief is.. Die kun je niet op een lijn stellen met de fokkers die pas na gedegen onderzoek een tophengst selecteren voor hun kwaliteitsmerrie.

De hobbyfokker (wie weet er een mooie term voor?) verwacht dat het hem geld kost en dat vindt hij niet erg, de serieuze fokker verwacht dat het hem uiteindelijk geen of weinig geld kost en dat hij eventueel wat over houdt aan zijn hobby, zodat hij ook weer wat kan investeren.

kwaliteitsmerrie is een rekbaar begrip, want wie beslist dat? Wanneer is een merrie een kwaliteitsmerrie?

Inderdaad een zeer rekbaar begrip. Maar ook niet iedereen zoekt hetzelfde in een paard als hij op zoektocht naar een nieuw dier gaat. De ene is blij met een paardje waarbij hij wat mee door de bos kan hobbelen. Daar heb je geen GP paard voor nodig.

GELUKKIG zijn er ook nog mensen die van het principe "lol met je knol" uitgaan :)

Het is namelijk zo dat de meeste hobby's geen geld opbrengen (tennis, voetbal,...) enkel als het op proffessioneel niveau.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 10:37

Umeo schreef:
Cassidy schreef:
kwaliteitsmerrie is een rekbaar begrip, want wie beslist dat? Wanneer is een merrie een kwaliteitsmerrie?

Inderdaad een zeer rekbaar begrip. Maar ook niet iedereen zoekt hetzelfde in een paard als hij op zoektocht naar een nieuw dier gaat. De ene is blij met een paardje waarbij hij wat mee door de bos kan hobbelen. Daar heb je geen GP paard voor nodig.

GELUKKIG zijn er ook nog mensen die van het principe "lol met je knol" uitgaan :)

Het is namelijk zo dat de meeste hobby's geen geld opbrengen (tennis, voetbal,...) enkel als het op proffessioneel niveau.

Nou met een hoefkatrolknol valt er vaak weinig lol te beleven.
Een van de waardeoordelen voor een kwaliteitsmerrie is dat ze gezond is, een andere dat ze de wil en het talant heeft om te werken. En wellicht dat een goede ruiter daarmee GP kan worden, of een andere er gelukkig zonder complicaties door het bos kan rijden, dat is voor het dier ook prettiger dan met pijn rondlopen.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:41

Schijnt dat de crisis toch wel inpackt heeft ook voor sommige hengsten houders ... Zag Inspecteur gisteren op sporthorses staan ... dat geeft je toch wel even te denken hoor ...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:45

Citaat:
Nou met een hoefkatrolknol valt er vaak weinig lol te beleven.
Een van de waardeoordelen voor een kwaliteitsmerrie is dat ze gezond is, een andere dat ze de wil en het talant heeft om te werken. En wellicht dat een goede ruiter daarmee GP kan worden, of een andere er gelukkig zonder complicaties door het bos kan rijden, dat is voor het dier ook prettiger dan met pijn rondlopen.

Gezondheid zou zeker op plaats 1 moeten staan :j

Cassidy

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:35

Laten we er even van uitgaan dat de merrie waar je mee fokt gezond is.
Laten we er verder ook van uitgaan dat de merrie uit niet zo bijzonder bloedlijnen komt (en dan weer - wie beslist dat) en verder niet heeft gepresteerd omdat de eigenaar niet zo van wedstrijden houdt. Een correct dier, qua exterieur, super van character, mooie nakomelingen die makkelijk in omgang zijn.
Is dit een kwaliteitsmerrie? Voor de eigenaar wel. Voor degen die het liefst de HOT SHOT bloedlijnen (en ook dat is zeer modegevoelig) is ze dat niet.
Dus: mee fokken of niet mee fokken?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:19

Cassidy schreef:
Laten we er verder ook van uitgaan dat de merrie uit niet zo bijzonder bloedlijnen komt (en dan weer - wie beslist dat) en verder niet heeft gepresteerd omdat de eigenaar niet zo van wedstrijden houdt. Een correct dier, qua exterieur, super van character, mooie nakomelingen die makkelijk in omgang zijn.
Is dit een kwaliteitsmerrie? Voor de eigenaar wel. Voor degen die het liefst de HOT SHOT bloedlijnen (en ook dat is zeer modegevoelig) is ze dat niet.

Dat zal altijd een persoonlijke mening blijven :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:10

Zeer diplomatiek antwoord. En ik zeg dan maar: een paard dat zich (nog) niet bewezen heeft omdat de eigenaar geen interesse in wedstrijden heeft, kan gerust hele goede nakomelingen voortbrengen. En dan heb ik het niet over het hele waarderingssysteem binnen de warmbloedfokkerij zoals ster, elite en preferent, maar kijk dan ook over mijn bord heen naar bijv. de fokkerij van andere rassen (Quarters, Paint, Appaloosa).

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:56

Cassidy schreef:
Cassidy schreef:
Zeer diplomatiek antwoord. En ik zeg dan maar: een paard dat zich (nog) niet bewezen heeft omdat de eigenaar geen interesse in wedstrijden heeft, kan gerust hele goede nakomelingen voortbrengen. En dan heb ik het niet over het hele waarderingssysteem binnen de warmbloedfokkerij zoals ster, elite en preferent, maar kijk dan ook over mijn bord heen naar bijv. de fokkerij van andere rassen (Quarters, Paint, Appaloosa).

Hier heb ik een jaar geleden een serieuze discussie over gehad hier op bokt.
Ik heb dus zo'n merrie waarvan je zegt:"moet je daar wel mee fokken?".
Tof papier en uit een goed lijntje,maar niet top.
Goed springen,super in de manieren,maar te weinig vermogen.
Goed bewegen,super galop,maar wat weinig ruimte en souplesse.
Correct exterieur,maar beetje te klein(1m65 gemeten op de keuring maar ze is maar 1m62).
Nooit geprokt,maar nu op 16 jaar nog steeds gezond,das voor mij belangrijker dan goede foto's(waarmee ik het nut van rontgenfoto's niet in discussie wil stellen,maar daar gaat het hier niet over).

Merrie is met mij L springen en M dressuur geworden,maar had echt meer gekunnen met een goede ruiter.
Merrie is afgelopen zomer op de keuring geweest(op 15 jarige leeftijd)maar werd geen ster,misschien had dit er wel ingezeten moest ze als jonge merrie naar de keuring geweest zijn.
Maar toen interesseerde dit mij allemaal nog niet,dus het is niet gebeurd.

Ik kreeg toen heel verschillende reakties:sommigen vonden het zeker de moeite om met de merrie te fokken,anderen absoluut niet.

Mijn conclusie:voor mij is het een interessant merrie om mee te fokken,maar een kwaliteitsmerrie is het niet.Moesten haar nakomelingen super gaan presteren kan ze dat misschien nog wel worden(hoewel de kwaliteit van de merrie uiteraard niet zal veranderen,maar mijn (en anderen hun) mening wel.

Inderdaad...persoonlijke mening dus.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:09

Feelsoproud, jouw 16-jarige merrie komt uit een beste stam waar ik sporttechnisch het 1 en ander van verwacht.

Dat zou voor mij een merrie zijn waar ik zeker mee zou fokken, dat ze geen ster is geworden, so what.... om sportpaarden mee te fokken is ze des te meer waard.

Leuk die keuringsfokkers maar uiteindelijk is het toch de bedoeling dat er een zadel op gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:29

Je zult ze de kost moeten geven die een fokproduct van een dergelijke merrie geen tweede blik waardig achten, puur omdat ze de predikaten niet heeft...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:34

Cassidy schreef:
Je zult ze de kost moeten geven die een fokproduct van een dergelijke merrie geen tweede blik waardig achten, puur omdat ze de predikaten niet heeft...

Dat zijn er een hele hoop, ach mensen zijn een soort van kuddedieren en lopen graag een stamboek achterna, indien ze die leidraad niet hebben dan raken ze wat in de war :D

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:21

Cassidy schreef:

Dat ken ik!
Ik fok met een hulpstamboekmerrie!!
Maar ze werd wèl op haar 1e drie kinderen prestatie!
Later ook nog preferent....toch blijft het stamboek haar altijd een beetje met de nek aankijken.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:11

Cassidy schreef:

Er is niemand die ook maar iemand kan verbieden om te fokken.
Je kunt als mens aan de zijlijn enkel een advies geven!!!
En sommige STAMBOEK merries zijn interessanter om mee te fokken als sommige ELITE merries!!!
Ik vind niet dat je zonder pardon er van uit kunt gaan dat een STAMBOEK merrie niks is!!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:12

covergirl schreef:
Cassidy schreef:

Dat ken ik!
Ik fok met een hulpstamboekmerrie!!
Maar ze werd wèl op haar 1e drie kinderen prestatie!
Later ook nog preferent....toch blijft het stamboek haar altijd een beetje met de nek aankijken.

Net als Helena van Wiepke vd Lageweg!!!
Wie wil er nou niet een paard uit dat stammetje mits hij/zij gezond is.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:15

Wat is een kwaliteitsmerrie? Leuk onderwerp voor een ander topic. Als je het algemeen wilt houden, dan zou ik zeggen dat het de betere dieren uit de populatie zijn. Dus binnen een ras of stamboek heb je het dan over de exemplaren die goed aan de standaard voldoen.
Predikaten en premies zijn bedacht om onderscheid te kunnen aageven, ze zijn er dus niet voor niets. het maakt het ook makkelijker om de waarde van een afstamming aan te geven. Vroeger was een UTV merrie een begrip!(Een merrie die was afgevaardigd naar de Nationale Merriekeuring, ging naar de Utrechtse Tentoonstelling Vee, daar werd dit kampioenschap gehouden). Tegenwoordig wordt er meer naar sportprestaties gekeken. Waarom ? Omdat de markt daar naar vraagt. En is er vraag, dan kun je je fokprodukt kwijt. Geen enkele fokker kan zonder afzet. Daarom vermoeden velen dat er dit jaar minder zal worden gefokt. Klinkt toch vrij logisch? Er worden toch ook minder nieuwe auto's verkocht?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:21

Ik denk wel dat er dit jaar minder gefokt gaat worden ja, in ieder geval als de mensen slim zijn wel.
Boerkes laten de grasmaaier niet zomaar dekken door de hengst van de buurman want die raken ze aan de graskeien/straatstenen niet meer kwijt.

Naar kwaliteit blijft heus nog wel vraag maar iedereen vindt dat hij kwaliteit heeft en het is een relatief begrip. De ene vindt predikaten belangrijk, de andere de sportstam, de andere gezondheid. Ik persoonlijk ga voor allemaal, dat vind ik kwaliteit. Een gezonde merrie met predikaten uit een goede stam.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:25

eilander schreef:
Cassidy schreef:

Er is niemand die ook maar iemand kan verbieden om te fokken.
Je kunt als mens aan de zijlijn enkel een advies geven!!!
En sommige STAMBOEK merries zijn interessanter om mee te fokken als sommige ELITE merries!!!
Ik vind niet dat je zonder pardon er van uit kunt gaan dat een STAMBOEK merrie niks is!!

Precies al vind ik persoonlijk dat de minste vereiste toch wel een gezond moederdier en een gezonde vader is ... moet altijd wel lachen als ik eigenaren van veulens hier in de opfok spreek zulke verschillende meningen ... de een is helemaal van de ster elite enz predicaten ... de ander .. tja wat moet ik met een ster of wat voor predicaat merrie als ze niet over het hout wil ...

Dus denk ik dan gelukkig maar voor de fokkerij en verkoop ... zoveel mensen en gelukkig netzoveel verschillende wensen ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:15

sportfokker schreef:
Geen enkele fokker kan zonder afzet. Daarom vermoeden velen dat er dit jaar minder zal worden gefokt. Klinkt toch vrij logisch? Er worden toch ook minder nieuwe auto's verkocht?

Er worden minder auto's verkocht omdat de markt verzadigd raakt, en de auto's langer meegaan. De crisis is nog even een schepje er bovenop. Verder vind ik de vergelijking met een paard nogal scheef. Er zijn paardeneigenaren die een paard als een gebruiksvoorwerp zien, voldoet hij niet op wat voor gebied ook, heeft hij een blessure, dan komt er een ander.
Maar er zijn er genoeg die een paard hebben en hem houden, en dan komt er misschien nog eentje bij, maar dan houdt het ook op. De markt raakt verzadigd. Voor de gewone recreatieruiter, en voor de zogenaamde "topsport".

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:18

Cassidy schreef:
De markt raakt verzadigd. Voor de gewone recreatieruiter, en voor de zogenaamde "topsport".

Welke markt bedoel je en welke topsport is zogenaamd????

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:41

Ik las laatst in de Volkskrant een stuk over het KWPN, geschreven naar aanleiding van de hengstenkeuring. Daarin stond dat (eigenlijk net als bij onze overige landbouwsectoren) circa 70% van de geboren dieren wordt geexporteerd.
Met het wegvallen van de exportvraag (1 op de 12 amerikanen heeft al meer dan 1 maand betalingsachterstand op de hypotheek) zal de markt voor paarden waarschijnlijk instorten. Dus moet je voor de komende 3 jaar geen grote afzet verwachten.

De eerst prognoses van economen zijn dat pas in 2011 de economie weer gaat aantrekken, en dat betekent dat je pas in 2012 weer vraag naar luxe goederen mag verwachten.
Als je vandaag dekt, heb je in 2010 een veulen dat in 2013 ingereden kan worden. Dus als je bereid bent om een veulen aan te houden, heb je straks (naar verwachting) best weer een afzetmarkt.

De vraag met welke merrie je moet fokken lijkt mij niet in dit topic thuis horen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:51

De Amerikanen die hypotheek schuld hebben zijn niet de Amerikanen die hier paarden kopen, daarbij is de afzet naar het oosten en verre oosten veel groter geworden de laatste jaren.

De handel in goede en dure paarden loopt niet terug, het is het middensegment, het gewone spul waar de handel in stilligt.

In dat kader is de vraag of je met gewone merries moet fokken wel degelijk actueel en on topic.

Ik ga volledig met Suzanne F. mee.

Zit alleen nog steeds te wachten op wat nu zogenaamde topsport is :?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:56

kebie schreef:
Ik las laatst in de Volkskrant een stuk over het KWPN, geschreven naar aanleiding van de hengstenkeuring. Daarin stond dat (eigenlijk net als bij onze overige landbouwsectoren) circa 70% van de geboren dieren wordt geexporteerd.
Met het wegvallen van de exportvraag (1 op de 12 amerikanen heeft al meer dan 1 maand betalingsachterstand op de hypotheek) zal de markt voor paarden waarschijnlijk instorten. Dus moet je voor de komende 3 jaar geen grote afzet verwachten.

De eerst prognoses van economen zijn dat pas in 2011 de economie weer gaat aantrekken, en dat betekent dat je pas in 2012 weer vraag naar luxe goederen mag verwachten.
Als je vandaag dekt, heb je in 2010 een veulen dat in 2013 ingereden kan worden. Dus als je bereid bent om een veulen aan te houden, heb je straks (naar verwachting) best weer een afzetmarkt.

De vraag met welke merrie je moet fokken lijkt mij niet in dit topic thuis horen.

Als comercieel fokt wel toch ...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:59

sarabande schreef:
De Amerikanen die hypotheek schuld hebben zijn niet de Amerikanen die hier paarden kopen, daarbij is de afzet naar het oosten en verre oosten veel groter geworden de laatste jaren.

Toen in 2002 de euro werd ingevoerd en de dollar kelderde is de handel naar Amerika wel degelijk behoorlijk gestagneerd. Toen werden er nieuwe markten aangeboord, nu wordt dat een stuk lastiger.
Daarnaast hebben mensen met geld dat meestal via de beurs geinvesteerd, die hebben toch echt moeten inleveren. En niet alleen in de USA.

In het middensegment zal je een afzetdaling het eerst voelen, maar dat betekend niet dat de rest onberoerd blijft ....

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:07

[quote="elllis]De vraag met welke merrie je moet fokken lijkt mij niet in dit topic thuis horen.
[/quote]

Als comercieel fokt wel toch ...[/quote]

Jaaahaa, maar de vraag was of er minder gedekt zou gaan worden door de kredietcrisis ...
En de algemene teneur in dit topic lijkt te zijn dat dat zo is.

Maar als je commercieel fokt dan bekijk je dus je afzetmarkt, en als je dan een paard kan aanhouden dan zal je dus besluiten toch te fokken.

En als je een veulentje voor de leuk fokt, dan fok je voor je hobby en mag het dus geld kosten.
En die laatsten laten zich meer leiden door de eigen portemonnee dan door die van de rest van de wereld. Die eigen portemonnee wordt dit jaar nog niet zo hard getroffen tenzij je werkeloos raakt. En ook de kosten van een veulen komen redelijk verspreid.

Dus die besluiten ook te fokken.

Wat gebeurt er nu met de afzetmarkt over 3 jaar????
Ooit van de varkenscyclus gehoord??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 17:43

Dat is een vrij scherpe analyse, en je hebt waarschijnlijk gelijk.
Punt is dat ondanks de dagelijkse doem berichten op radio en TV veel mensen nog niets merken van de crisis, integendeel de benzinepomp is een stuk beter te betalen dan vorig jaar zomer ;)
Dat zal anders worden als bijvoorbeeld sponsors van evenementen en sportpaarden zich massaal gaan terugtrekken, maar of fokkers die daar nauwelijks bij betrokken zijn daarop gaan reageren, ik zou het niet weten eigenlijk.