merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:50

Rijpaarden. Met een Hemminghway heb je niks bij de geldersen te zoeken vind ik, qua type is ze luxe genoeg. Mijn Flemmingh uit een gelderse merrie gaat ook naar de rijpaarden. Zelfde typetje als die van jou trouwens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:34

Bella ben ik nu een paar keer in de week aan het longeren. Ik wil binnenkort met de dubbele lijnen beginnen.
Ze verhaart als een dolle en er komt een heus paard onder vandaan.

Hier was ik haar aan het longeren tijdens een voetbalwedstrijd. Het veld ligt letterlijk naast de longeerring.
20 lelijke mannen die heen en weer rennen en de lijnrechter met een fel gekleurd vlaggetje waren reuze spannend.

Afbeelding

Afbeelding

Ze is groter dan haar moeder en volle zuster. Die zijn bij stamboek opname 162 stm gemeten en Bella is al 165 stm.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:55

Ik vind haar overigens wel een gelders model hebben..

Hier is ze erg uhmm.. dikkig :+
Afbeelding

Ze is trouwens wel gelders ingeschreven bij het stamboek, kun je dat wel veranderen ?

Afbeelding

Ik vraag me trouwens ook af of het wel zin heeft om naar de keuring te gaan bij de dressuurpaarden.
Het echte type wat ze willen zien daar valt zij denk ik niet onder, maar als ik het vergelijk bij de gelderse denk ik dat ze daar meer past.. Of zie ik het verkeerd denk je ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:46

Wat is haar afstamming?

De merrie erboven, Bella, is gelders. Dan kan je mooi vergelijken.

Bella is nog net geen 3 he...die gaat nog zwaarder worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:45

Heel mooi gelders type Zaranka,die zou ik wel bij de gelderse aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:47

Zaranka schreef:
Afbeelding

Vet is wat anders dan een gelders type Elisa. Hierboven zie ik een rijpaard.
Natasja: Bella is dan ook wel een hele luxe gelder hé

Dit is mijn Flemmingh uit een gelderse merrie

Afbeelding
Afbeelding

Gaat naar de rijpaarden. Dat je een beetje tussen wal en schip valt met gelders x rijpaard dat is nu eenmaal zo.
Qua afstamming en type niet gelders, voor de rijpaarden niet zo luxe en hoogbenig als ze het tegenwoordig hebben willen.

En die ziet er in de zomer als ze vet is (gelders kwaaltje) zo uit:
Afbeelding

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:10

Mag je eigelijk wel met een gelders stamboek naar een dressuurpaarden keuring ?

Ik vind haar persoonlijk meer in het gelderse plaatje passen, dan doel ik voornamelijk op haar gangen en front (hihi en billen :D ).
Ik ga morgen bellen met kwpn, vragen wat zij denken !

@Janne waarom heb jij eigelijk een rijpaard hengst op een gelderse merrie gezet ? Is dat niet zonde omdat ''te mengen'' om het maar zo te noemen..
En is de flemming ster geworden bij de dressuurpaarden ?

@ Natasjav Volledige afstammeling hemmingway x donau x oran (gelderse elite moeder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:42

Met de afstamming van de moeder van mijn Flemmingh kan je binnen de gelderse paarden geen kant meer op. Bloedspreiding is een probleem. Van de moeder van jou merrie is het juist zonde, dat is een mooie vrije bloedvoering ;) , daar had zo'n beetje de hele generatie gelderse hengsten bijgepast.

Normaal gesproken wordt een veulen ingeschreven in de richting van de vader. In het geval van Hemminghway dus rijpaard. Je kan dus kiezen waar je registreert, al heb je wel de kans dat je op de gelderse keuring doorwezen wordt naar de rijpaarden als ze haar te luxe vinden. Wat betreft de billen van je merrie: ze is veel en veel te vet. Naar welke richting je ook gaat, ze moet er veel scherper voorstaan op de keuring.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:52

Hihi ja dat was vorig jaar zomer, toen was ze heeel dik ! :o
Ik zal wat nieuwe foto's maken !

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:45

ik zou met die van mij ook wel willen is alleen vb maar weet niet of ik ooit met haar ga fokken. foto's waren goed maar had haar niet bij een "prok"veearts laten doen dus het zou mij nog een keer een paar 100 euro aan keuring kosten voor alleen een certificaat terwijl zij geen enkele aanmerking had.

cavalier x beaujolais x ulster (leva stam). 6 jaar L2 startger en Lspr. res kamp vrijsp als 4 jarige vh noorden.
Het wordt mij echter afgeraden vanwege haar leeftijd en omdat zij met 1 voetje een klein beetje frans staat. Valt niet echt op.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:48

caroline78 schreef:
cavalier x beaujolais x ulster (leva stam). 6 jaar L2 startger en Lspr. res kamp vrijsp als 4 jarige vh noorden.
Het wordt mij echter afgeraden vanwege haar leeftijd en omdat zij met 1 voetje een klein beetje frans staat. Valt niet echt op.

Dit snap ik even niet, wordt het afgeraden omdat met haar te jong of te oud vind :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:51

Ik begrijp het ook niet helemaal. Je hebt niks te verliezen toch? Niemand die naar de keuring gaat weet van te voren of een paard ster wordt of niet.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:05

6 jarige worden amper ster zeggen verschillende mensen. te oud en vanwege haar licht franse voorvoetje.
Ik ben geen lid meer van het kwpn en twijfel heel erg of ik wel weer zoveel kosten moet gaan maken.
Voor de sport is het een superpaard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:20

Onzin. Als je haar goed keuringsklaar hebt maakt ze net zoveel kans dan als ze 3 jaar was geweest. Als 3 jarige vergeven ze een beetje jeugd nog, voor een 6 jarige moet er wel een goed bespierde merrie staan.
Alleen zijn de meeste goede paarden als 3 jarige direct al op de keuring geweest.

En over een lichte franse stand: daar kan de hoefsmid wat aan doen om te beginnen. En ten tweede: als het duidelijk te zien is dan komt het als bemerking op haar rapport, maar het hoeft een sterverklaring niet in de weg te staan als de merrie verder kwaliteit heeft.
Op haar papier staat veulenboek of stamboek, in het eerste geval is ze nog niet naar de keuring geweest.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:28

er staat vb op. Zij is van een oude man geweest die haar als 3,5 jarige zo heeft verkocht vanuit het land. Na het vrijspringen is zij weer verkocht al sportpaard. Het is een echte cavalier laatbloeier en slank met veel merrie uitstraling. Ik ga er maar eens over nadenken. Qua beweging en springkwaliteit zit het wel goed

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:51

Dames mag ik nog wat vragen?
09-5-2009 Adviesdag Paarden te Woubrugge
Dit staat in de agenda van het kwpn; wordt er dan advies gegeven over het naar de keuring toegaan etc?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:26

Marijkeeee schreef:
Idd voor sommige 3 jarige is het te vroeg, vind bij die van ons dat ze ook nog wel erg jeugdig is maar daarnaast wel krachtig en ja we hebben nog de tijd tot juni om haar op te geven ;)
altijd afwachten hoe ze zich ontwikkelen

Waarschijnlijk start het KWPN dit jaar als proef met een eenvoudige thuiskeuring.
Dit is een keuring aan de hand, stap en draf, en lineair scoren. Dus geen vrij bewegen- vrij springen.
Daar wordt dus ook geen cijfer voor gegeven en er wordt geen predicaat verstrekt, dus geen ster.
Wel kan worden geadviseerd of het zin heeft om naar de centrale stamboekopname te gaan, die mogelijkheid is er namelijk.
Meer informatie zal binnenkort wel in ids en op de regiovergaderingen bekend worden gemaakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:34

Janne: ik weet dat vet iets anders is dan gelders :+ ,vind het knap dat jij denkt dat ik daarop mijn mening baseer.Het paard van Varanka ziet eruit als een paard met veel kracht en een goede motor van achter.En inderdaad een mooi front daar baseer ik mijn mening op.Ik vind jouw Flemmingh luxer dan die van Varanka qua bouw,maar ook wel een mooi type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:02

UniFlap schreef:
Dames mag ik nog wat vragen?
09-5-2009 Adviesdag Paarden te Woubrugge
Dit staat in de agenda van het kwpn; wordt er dan advies gegeven over het naar de keuring toegaan etc?

Even contact opnemen met iemand van het bestuur uit de regio die het organiseert?
Overigens zal het ook wel bij het regio nieuws komen te staat tzt.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:57

Iedereen heeft het over merries.. :D Ik heb een hengst mei 2006 , B tje waarmee ik wel een en ander wil gaan doen , maar ben nu ook nog niet zo thuis in het KWPN, zat met mijn vorige merrie bij het NRPS waar ik sport etc gehaald had, maar heb wel de indruk dat het KWPN meer mogelijkheden geeft. Lees ook zaken als vrijspringen voor een beoordeling op de keuring ?? dit had het NRPS niet, (wel als wedstrijdje maar dat stelde weinig voor).
Ik heb wel rontgen foto's CD (van nov 08) maar weet niet of ik daarmee voor een PROK kan ?? als dat uberhaupt bestaat voor ruinen en hengsten ??
Ik ga me dus ook wat verder verdiepen en wil idd ook contact op gaan nemen met zo'n consulllent om thuis te komen kijken. Ook heb ik IBOPS gereden met mijn andere merries, maar nu met deze moet ik ook kijken of IBOPS en zo mogelijk zijn voor hengsten (die dus niet voor een HK gaan ;) , daar is de mijne niet grootramig gegoeg voor om als stamvader te gaan dienen)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:22

Zaranka
je kunt je paard gewoon opgeven voor de stamboekkeuring van de gelderse vind de jury haar te rijtypisch dan nemen ze haar op als rijpaard en bij voldoende punten wordt ze gewoon ster als gelders dan wel als rijpaard

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:58

Oke bedankt stoffel, ik begon al te twijffelen of ik wel zou gaan..
Ik heb trouwens een recente stand foto deze is van afgelopen vrijdag,

Afbeelding

Ze is nog wel iets dikkig, maar omdat ze veel ruwvoer krijgt houdt ze een beetje zo'n grasbuikje.. Maar ze lijkt ook snel wat dikkig, terwijl ze echt flink in training staat..

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:07

Lekker aan de longe zetten en dan kan je best met haar naar de keuring hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:26

Er zou nog wel iets af mogen,maar ik vind het een zeer aansprekend paard!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:44

Heb bij onze 3 jarige al even een bitje ingedaan.. ze vonden het helemaal niet erg :)
zal binnenkort als ik wat meer tijd heb en het weer beter word beginnen met longeren.. eerst lekker aan het halster en dan later met bitje..