Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 00:37

Nicky1963 schreef:
Maribor schreef:
Ik heb al even niet op bokt gekeken 8)7 Wat leuk om te lezen,laatste keer zaten velen nog in de dekkingsfase, en opeens zijn de meesten al naar vele maanden dracht gepromoveerd <3

Even een lang stuk

Mijn Velvetje zit nu bijna op 180 dagen. Ik heb een paar flinke ritten afgelopen maand gemaakt (dat gaat hier snel, midden Frankrijk. Het is zo mooi in de bossen en flinke heuvels, en is/was endurance kl 3 fit), maar nu wel op lager tempo (wat mijn merrie totaal niet aanstaat, want als ze eenmaal op gang komt wil ze op snelheid.. :roll: )
In de dracht kunnen ze prima (aangepast) werken, wat mij betreft (tenzij ze zelf anders aanvoelt). Dat ik zelf 8 maanden zwanger was liep ik ook nog 6 uur lang door de Alpen met mijn peuter in de draagzak :+ Maar vooralsnog is ze eerder actiever dan rustiger geworden.

Mijn veearts (tevens mijn man, handig) heeft vd week rectaal even getoucheerd of ze nog dragend was. En het wriemelde flink vanbinnen :)

Ze wordt behoorlijk dik, maar neigt sowieso naar vraatzucht en is behoorlijk stevig gebouwd, en het gras groeit weer volop. Maar ze staat met ons oudje dat wat dunner wordt en een jaarling. Dus schraal laat ik even zitten.
Krijgt dagelijks een halve kilo onderhouds of sportbrok voor de vitaminen.

Ik ben een fan van mineralen blok in de wei, maar mijn paarden maken er in 1 dag korte metten mee helaas.

Ik lees weer lekker jullie verhalen verder. Ben benieuwd!

Oh, nog een vraag:
Mijn merrie vindt het niet tof als ik haar voor de uier aai (die zachte harige bult ervoor). Zijn er meer die dat hebben maar die met het veulen dag geen probleem vonden?

Mijn merrie wil ook absoluut niet dat ik aan haar uier zit. Maar veulens mogen er vanalles mee doen :+

Oh dat is wel fijn nieuws *D ik voorzag al van alles..

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:12

Ik vind t ook geen probleem. Als we er wel bij moeten komt dat op moment zelf wel goed.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:01

Eilinora schreef:
Wat een mooie uitslagen al zeg!
Een heleboel merries nog mooi drachtig en een aantal echt al goed op weg.

Trouwens ook hele interessante maar ook ook hele mooie combinaties.

Hier is de drukte bijna voorbij,nog 1x grasmaaien en inkuilen en meteen daarna maïs hakselen en inkuilen en dan eindelijk in wat rustiger vaarwater.
Ik denk niet dat we ooit een drukkere zomer gehad hebben dan wat we nu hadden.

Pepper is inmiddels al op de helft van haar dracht en ze neemt dat uiterst serieus weer.
[ Afbeelding ]

Maar met die dikke buik en haar 20 jaar kan ze nog heel best gaan.
[ Afbeelding ]

Haar 3 jarige dochter is inmiddels STER merrie geworden op de CK.
heel blij mee,ze doet het goed.
Inmiddels bijna 5 maanden drachtig geloof ik.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Zooo wat is Pepper al dik zeg!!

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:48

nieky1993 schreef:
Ik had het topic blijkbaar ontstipt. Vond het al zo rustig :')

Juul23 welkom en dat schiet al aardig op bij jou kwa dracht

Hier gaat alles zijn gangetje. De eerste 2 ( jackie en Nina) zitten deze week op de helft. Bij Jackie heb ik het veulen gisteren gevoeld <3 .

Dankjewel!
Ja het gaat erg snel, inmiddels is ze al bijna 6 maanden drachtig.
Wat bijzonder dat je het veulen gevoeld hebt! Vanaf wanneer kan dat doorgaans? Ik kan het veulen er wel bijna uit kijken Zie nog niets bewegen. Schijnt dat dat de laatste twee maanden pas te zien is?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:20

Ik heb de afgelopen 2 drachten helaas nog nooit iets zien bewegen bij de merrie, ook op het laatst niet.

Voelen wel al vrij snel en veel vanaf 6 a 7 maand ofzo een beetje denk ik?
Al moet ik zeggen dat Vince veel minder heb gevoeld in de buik. Bij Un hoefde je je hand er maar tegen te leggen en je had een kick te pakken. :+

Hier vandaag ook een positieve scan en een mooi bewegend spring in t veld zien rondzwemmen. Oefent vast al zn mooie tuig bewegingen daarbinnen :)) Zag er allemaal goed uit en passend bij 3 mnd dracht. *\o/*

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:57

magic_lover schreef:
Ik heb de afgelopen 2 drachten helaas nog nooit iets zien bewegen bij de merrie, ook op het laatst niet.

Voelen wel al vrij snel en veel vanaf 6 a 7 maand ofzo een beetje denk ik?
Al moet ik zeggen dat Vince veel minder heb gevoeld in de buik. Bij Un hoefde je je hand er maar tegen te leggen en je had een kick te pakken. :+

Hier vandaag ook een positieve scan en een mooi bewegend spring in t veld zien rondzwemmen. Oefent vast al zn mooie tuig bewegingen daarbinnen :)) Zag er allemaal goed uit en passend bij 3 mnd dracht. *\o/*

Gefeliciteerd! Hahaha al zijn ‘tuig’ bewegingen inderdaad

Dan ga ik toch nog eens vaker de buik voelen, lijkt mij bijzonder om te ervaren als er dan geschopt wordt..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:13

Hier zijn ze alle 3 nog drachtig. Altijd fijn als dat nog steeds zo is. De eerste zit alweer op de helft
168 - 151 en 127 dgn zijn ze.

Solid Rock x Cover Story
Denver US x Uphill
Secret USB x Il divo

Hop naar maart 26

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 23:11

Hier is Annika ook nog netjes drachtig. Ook voor kraamstal zitten we in maart/april/mei vol

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:09

Gefeliciteerd iedereen met alle positieve scans *\o/* fijn dat alles nog inorde is bij iedereen.

Am_horse wat leuk dat moeder en dochter samen drachtig zijn <3 .

Lonniejj Wat gaaf zeg die scan <3 fijn dat alles inorde is kwa ontwikkeling.

Eilinora jeetje wat is Pepper weer breed zeg := lijkt alsof ze elke keer vroeger breed wordt :+

Ania Fijn dat ze mooi drachtig is *\o/* die factuur valt idd nog mee.

Nicky1963 wat apart dat je het oog kon zien op de scan. Fijn dat alles inorde is

Maribor leuk om te horen dat je zo actief bezig bent met je merrie. Ik oefen altijd van te voren dat ik de uier kan aanraken. Zeker handig als het veulen het drinken niet onder de knie krijgt en je moet helpen of de merrie melken. Ik oefen altijd met wat lekkers en start eerst voor de uier. Als ze braaf zijn direct belonen en zo uitbreiden naar de uier. Heb eigenlijk zo alle merries het kunnen leren. Zolang ze maar een snoepje krijgen achteraf :+

Juul23 Ik zie voel meestal tussen 170 en 200 dagen het veulen bewegen. Vooral als ze drinken of eten lijkt het veulen meer te bewegen. Als je je hand onder de buik legt, voor de uier, voel je het soms al vrij vroeg bewegen.

Magic_lover Fijn dat de scan positief was *\o/*

Baudyh mooi dat ze alle 3 nog drachtig zijn.

Corinadrenth dat wordt een drukke tijd voor jullie. Hoeveel merries heb je dan staan om te bevallen?

Gisteren was Jackie op de helft van dr dracht en vandaag zit Nina op de helft. Bij Jackie heb ik het veulen al gevoeld, bij Nina nog niet. Jackie is nog super bescheiden maar zij is dan ook een Maiden.
Afbeelding

Nina lijkt van opzij bescheiden tot je erachter gaat staan :+

Afbeelding
Afbeelding

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:06

Hier een bewogen week ... Woensdag een paardje moeten inslapen :n
Hij was het eerste en tot nu toe enige veulen wat ik gefokt heb, en is maar 10 jaar geworden. Op jonge leeftijd al een botbreuk gehad en was al jaren met pensioen maar nu kreeg hij er steeds meer last van.

Zaterdag gelukkig goed nieuws, merrie is nog drachtig :)) daar was ik wel aantoe.

Nu rustig aan opzoek naar een brave shet of kinder/knuffel pony voor erbij. Mocht iemand iets weten... Vind het nog niet mee vallen om iets te vinden.

Ik kom er niet toe om een bijleespost te maken. Kindjes zijn alweer wakker >;)

Lezen doe ik wel bijna dagelijks.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:21

Cioccolato : drie veulentjes op komst , Gefeliciteerd, dat wordt vast een leuke club in de wei.

Nowylover: 75 dagen, dat is echt een latertje wat fijn dat het gelukt is!

Am horses: weer leuke kleurtjes op komst <3

Lonniejj: ontwikkeling kijken? Ik wist niet eens dat dat kom bij paardjes. Hier gescand en al over de 160 dagen, we konden niet eens de ribben zien omdat het al zo diep lag.

Oke nu moet ik echt stoppen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:32

Carika, ohh wat erg zo jong nog, heel veel sterkte met het verlies :knuffel:

Nieky, wat zien ze er super uit, Nina heeft een dwarsligger zo te zien :D

Corina, super nieuws! Jullie krijgen weer een duk voorjaar. Ben ook wel benieuwd hoeveel merries je in totaal hebt zo'n voorjaar, hoe doe je dat met waken? Hou je toch geen slaap meer over lijkt me..

baudyh, heel fijn, alle 3 nog drachtig. Alweer op de helft, gaat snel!

Magiclover, haha wat heerlijk zo'n actief veulen

Maribor, wat bedoel je precies met zachte bult voor de uier? Mijn paarden hebben daar geen bult maar stevige buikwand voelbaar. Of bedoel je iets anders?
Ik heb een merrie die het niet geweldig vindt als ik aan dr uier kom maar het wel toelaat. Veulens zijn geen enkel probleem.

Ania, ohh nu wordt ik zo jaloers :Y) Ik heb een nulletje meer mogen betalen aan mijn merriebegeleiding van 2 merries, eentje leeg.

Nicky1963, super nieuws!

AM, prachtige combi's, ben heel benieuwd naar die van Sis. Leuk Wild nog een veulen.

Ania, wat fijn nieuws dat alles goed zit

Eilinora, jullie hebben het maar druk gehad zo te lezen.
Pepper :') Ze heeft een mooi ruime slaapkamer ingericht zo te zien voor de kleine...
Voor 20 jaar ziet ze er wel top uit.

Lonniejj, mooi filmpje! Heel fijn dat alles zich goed ontwikkeld.

Vraagje over placentitis, dat herken je meestal aan te vroeg groeiende uier. Maar hoe herken je dat bij nog zogende merries of is dat totaal kansloos? Ik verwacht dat alles goed zit bij mijn dames maar wel benieuwd eigenlijk, placentitis is toch wel de reden dat ik elke zoveel dagen even spiek bij ze.

Ik twijfel of ik gustscan ga doen. Is een dik half uur rijden en weet eigenlijk wel zeker dat ze nog dragen. Iedereen heeft een mooi buikje al en anders is het gedrag ook duidelijk.
Anderszijds ook fijn om te weten dat alles goed zit.
Svala ga ik na de vlucht misschien wel laten scannen, zo'n vlucht is altijd spannend. Hoewel ik het liefst haar ook wat rust gun en lekker hier wennen aan Zweden en haar nieuwe omgeving. Ze kent geen bomen op IJsland, ik woon midden in een bos. Dat alleen al wordt een intressante ervaring voor haar :P

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:09

Lyona schreef:
Carika, ohh wat erg zo jong nog, heel veel sterkte met het verlies :knuffel:

Nieky, wat zien ze er super uit, Nina heeft een dwarsligger zo te zien :D

Corina, super nieuws! Jullie krijgen weer een duk voorjaar. Ben ook wel benieuwd hoeveel merries je in totaal hebt zo'n voorjaar, hoe doe je dat met waken? Hou je toch geen slaap meer over lijkt me..

baudyh, heel fijn, alle 3 nog drachtig. Alweer op de helft, gaat snel!

Magiclover, haha wat heerlijk zo'n actief veulen

Maribor, wat bedoel je precies met zachte bult voor de uier? Mijn paarden hebben daar geen bult maar stevige buikwand voelbaar. Of bedoel je iets anders?
Ik heb een merrie die het niet geweldig vindt als ik aan dr uier kom maar het wel toelaat. Veulens zijn geen enkel probleem.

Ania, ohh nu wordt ik zo jaloers :Y) Ik heb een nulletje meer mogen betalen aan mijn merriebegeleiding van 2 merries, eentje leeg.

Nicky1963, super nieuws!

AM, prachtige combi's, ben heel benieuwd naar die van Sis. Leuk Wild nog een veulen.

Ania, wat fijn nieuws dat alles goed zit

Eilinora, jullie hebben het maar druk gehad zo te lezen.
Pepper :') Ze heeft een mooi ruime slaapkamer ingericht zo te zien voor de kleine...
Voor 20 jaar ziet ze er wel top uit.

Lonniejj, mooi filmpje! Heel fijn dat alles zich goed ontwikkeld.

Vraagje over placentitis, dat herken je meestal aan te vroeg groeiende uier. Maar hoe herken je dat bij nog zogende merries of is dat totaal kansloos? Ik verwacht dat alles goed zit bij mijn dames maar wel benieuwd eigenlijk, placentitis is toch wel de reden dat ik elke zoveel dagen even spiek bij ze.

Ik twijfel of ik gustscan ga doen. Is een dik half uur rijden en weet eigenlijk wel zeker dat ze nog dragen. Iedereen heeft een mooi buikje al en anders is het gedrag ook duidelijk.
Anderszijds ook fijn om te weten dat alles goed zit.
Svala ga ik na de vlucht misschien wel laten scannen, zo'n vlucht is altijd spannend. Hoewel ik het liefst haar ook wat rust gun en lekker hier wennen aan Zweden en haar nieuwe omgeving. Ze kent geen bomen op IJsland, ik woon midden in een bos. Dat alleen al wordt een intressante ervaring voor haar :P

Heb je voor Svala iets van een gust regeling afgesproken? Anders zou ik haar denk ik met rust laten en pas in het voorjaar eens scannen of voelen als je echt twijfelt!?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:48

Hier allebei de merries drachtig gescand! Eerste zit nu op 106 dagen en de 2e op 81 dagen.

We verwachten de eerste dan hopelijk eind mei van Iʻm Special de Muze en de 2e half juni van Taran de la Pomme als alles meezit en goed gaat. <3

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 00:07

carika schreef:
Lonniejj: ontwikkeling kijken? Ik wist niet eens dat dat kom bij paardjes. Hier gescand en al over de 160 dagen, we konden niet eens de ribben zien omdat het al zo diep lag.

Ja Rosa wordt extra in de gaten gehouden gezien haar capriolen die ze heeft uitgehaald met haar 1e dracht (392 dagen geduurd en toen een extreem klein, dysmatuur veulen geboren met veel zorgen).
Dus die houden ze even extra in de smiezen deze dracht.

En heel veel sterkte met het verlies van je paard. Wat verdrietig Y;(

Ik denk dat het wel goed zit deze keer bij Rosa, ze is echt al enorm gegroeid en is nu al dikker dan dat ze was op het einde van de dracht met Y’ur :j

vandaag op 134 dagen:
Afbeelding

Iedereen weer gefeliciteerd met alle bevestigde drachten en mooie buikjes <3

Lyona: gustscan heb ik wel laten doen, ik rij er 20 minuten op. Maar als je er van overtuigd bent dat het goed zit lijkt het me ook prima?

Maribor; mijn ene merrie vond het eerst niet oké dat ik aan het uier zat, dat veel geoefend en nu is ze daar helemaal oké mee. Was ik ook erg blij mee gezien haar 1e veulen. We hebben heel veel en vaak aan haar uier moeten rommelen, helpen, stimuleren etc.

De andere die ik nu ook drachtig heb vind het helemaal oké als ik eraan zit, anders had ik ook dat wel getraind. Ik vind het meerwaarde dat ik er zonder nadenken aan kan en mag zitten op de momenten dat het echt nodig is :j

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:55

Beetje laat, maar een paar weken geleden is mijn merrie drachtig gescand! Super blij *\o/* ga proberen mee te lezen & af en toe kletsen :)
Afbeelding

Zijn er hier mensen die een app gebruiken om alles bij te houden? Ik heb filiumapp geprobeerd maar die lijkt niet te werken..
Laatst bijgewerkt door EdkingEnzo op 30-09-25 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:58

Edkingenzo, welkom! Geweldige combi, ben heel erg benieuwd, zag het al op fb voorbij komen. Hele knappe merrie ook, heeft ze papier?

Lonniejj, ze ziet er mooi rond uit al inderdaad, heel fijn dat het nu soepel lijkt te lopen

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:59

Lyona schreef:
Edkingenzo, welkom! Geweldige combi, ben heel erg benieuwd, zag het al op fb voorbij komen. Hele knappe merrie ook, heeft ze papier?

Lonniejj, ze ziet er mooi rond uit al inderdaad, heel fijn dat het nu soepel lijkt te lopen

Dankjewel! Ja ze heeft alle papieren en is apta goedgekeurd, de hengst ook. Beide trouwens op de röntgen ook helemaal goed :D

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:00

Echt hele aansprekende merrie en Sonador is natuurlijk ook ontzettend gaaf <3 Ga je het veulen houden?

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:02

EdkingEnzo schreef:
Beetje laat, maar een paar weken geleden is mijn merrie drachtig gescand! Super blij *\o/* ga proberen mee te lezen & af en toe kletsen :)
[ Afbeelding ]

Zijn er hier mensen die een app gebruiken om alles bij te houden? Ik heb filiumapp geprobeerd maar die lijkt niet te werken..

Wat tof, ik verwacht ook een veulen van Sonador!
Ik gebruik nu de "my foals" app.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:32

Ook hier bedrijvig.Ik merk van de zijkant eigenlijk nog niet veel, rond als ze meestal is. (180 dgn nu). Grappig genoeg gister met rijden had ik opeens veel meer paard tussen mijn benen.
Mijn merrie heeft ook opeens flinke witte plekken van het zadel ;( het lijkt wel of haar smalle schouders fors breder zijn geworden... Herkenbaar? (Gelukkig heb ik maar 4 zadels voor haar omdat het altijd al zo een druif was met zadels.. :+

@juul23
6 mnd drachtig, net als mijne. Hoe leuk! Ik voelde denk ik vd week wat bewegen. Het was bijzonder, voelde net als wanneer je zelf een baby draagt. Zo een vreemde wriemel onder je armen. Kippenvel momentje.maar goed, overige keren voel je weer niks.

@ Magic, corina, baudyh, edking en aatrox: Gefeliciteerd!!

@ lyona: succes met alle verandering. Reizen kan wel wat stress veroorzaken, Scan geeft dan idd wel zekerheid. Begrijpelijk als je dan meer wilt weten. Als ze verder in de dracht is kan de DA ook toucheren zonder scan. Gewoon of het veulen voelbaar is en leeft.
Misschien makkelijker om in te plannen?

@ nieky, Lonnie: goeie tip! Thnx. Ga er zeker op voorbereiden.

@ Carika: wat heftig zeg! Echt naar, gelukkig gebeurt er nu wel weer wat moois. Succes met zoeken naar een kinderpony. Onze Criollo hebben we zo gehad van vrienden, hij was toen al 21 je maar gezond en zo braaf. Al 5 jaren heel veel plezier van hem voor onze kids.

@ pomski:
Ik heb ook MyFoals. Wel overzichtelijk. Maar voor zover ik zie heeft het alleen aan wanneer het veulen verwacht wordt, als het de eerste keer is? Of mis ik iets?
Stiekem zou ik wel een willen die net als een voor mensen per week aangeeft wat er verandert :D

Hier nog een foto van mijn dikker wordende paard van 6 mnd..

Afbeelding

Afbeelding

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:17

Dag allemaal, bij dezen wil ik mij ook graag melden.. :o

Ik heb in Juli een jonge Friese merrie gekocht en zij zou drachtig zijn van de Friese hengst Kees 531.

Bij aankoop in juli is ze drachtig gescand en ze verwacht in februari haar eerste veulen. :)

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Daar ben ik weer hoor
Het is toch allemaal weer anders gelopen
Ze zou naar een ijslander hengst gaan met het W21 kleuren gen omdat de dubbel splash hengst weinig interesse in haar leek te hebben
Maar ze kregen haar een maand lang niet te pakken.
Toen ze haar eindelijk te pakken hadden, wilde de nieuwe hengstenhouder dat ze eerst gescand zou worden, wat ik natuurlijk begrijp want als ze in die maand toch wel drachtig is heeft het ook geen zin haar nog naar een andere hengst te brengen. Maar dat scannen dat is er niet van gekomen. Feestdagen, daarna alles en iedereen vrij ivm wereldkampioenschappen in de ijslandersport in zwitserland dus het lukte me ook niet om transport te regelen. Ze heeft uiteindelijk de laatste periode bij de eerste hengstenhouder in de ‘voortuin’ gestaan met 5 andere merries nadat ze na het vangen nog eens door het draad was gegaan.

Inmiddels is ze van Ijsland overgevlogen en staat ze eindelijk bij mij! Ze is al super vriendelijk. Ik wil denk ik toch wel nog een scan uitvoeren om nou zeker te weten of ze nu wel of niet drachtig is want dat is toch wel handig om rekening mee te houden. Ik baal er wel van want de dekkings kosten zouden inclusief scan zijn en dat is er dus helemaal niet van gekomen terwijl het daar de helft kost om te laten scannen….

Nou hier maar een paar mooie klikjes van mijn nieuwe zwarte parel ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

@PandorJ, Gefeliciteerd en met de aankoop en de dracht!

@deracine:
Ik begrijp uit je verhaal dat er heel veel gebeurd is, maar dat ze nu eindelijk bij jou staat :) . Heerlijk! Leuk paardje! Altijd fijn als ze bij je in de buurt staan.
En de kosten zullen idd oplopen, met internationale transporten, dekkingen en echo's.