Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:36

s0173957 schreef:
Wat vinden jullie van deze:
https://www.youtube.com/watch?v=oCjlu1bu0D4

Z'n bloedopbouw vind ik om van te watertanden, in elk geval.
Heb hem vorig jaar op de keuring gezien en staat mooi recht op de benen met goeie voeten dus da's ook een pluspunt.
Voor de rest... meningen?

Ik vind er eerlijk gezegd niet zoveel aan eigenlijk. Wel fijne tact in de drie gangen maar ik zou hem zelf nooit gebruiken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:37

Mijn SH was heel onzeker, daarom had ik hem ook gekregen. Ze durfden er niet meer op bij de stallen waar hij zadelmak gemaakt zou worden en het was zo spannend dat de eigenaren euthanasie passender vonden. Net op dat moment was mijn twenter niet goed en heb ik de SH als project op stal gekregen. Voorwaarde was dat ik er eerst een prof op moest zetten, maar die kon niet eens opstappen, dus toen heb ik het zelf gedaan en doorgereden tot Z-niveau. Paard heeft nooit een misse stap gezet. Loopt nu Inter1. Het duurde wel even voordat hij de juiste ruiter had gevonden. Grappig genoeg vond hij zijn vertrouwen bij een springruiter die helemaal geen ervaring had op dat niveau. Veel dressuurruiters vond hij spannend. Dat ze niet altijd makkelijk zijn, geloof ik graag, maar het 'gemiep' om mogelijk traagheid, afhaken in het werk, e.d. vond ik niet zo terecht, gezien het aantal SH's op hoog niveau en destijds eens 3 op de Olympische Spelen (beste vertegenwoordiging van alle hengsten). Ik snap wel dat ze het niet voor iedereen willen doen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:41

s0173957 schreef:

Heb hem vorig jaar op de keuring gezien en staat mooi recht op de benen met goeie voeten dus da's ook een pluspunt.

Ik heb deze hengst 2 weken geleden live gezien. Hij is heel degelijk, super braaf en veel bot. Maar ik vond zijn stalgenoot Bellany wel beter in de beweging.
Laatst bijgewerkt door simpie94 op 25-02-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:48

Ik vind dit een heel fijn en degelijk paard om te zien. Ik hou er van.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:49

Ook niet mijn hengst. Ik vind vooral de galop te neerwaarts.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:53

Vulina schreef:

En de draf te weinig afdruk, souplesse en knie. Vind hem een fijne tact hebben maar beetje simpel eigenlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:55

Ik vind juist dat simpele een verademing of zo. Een hengst die normaal tactmatig loopt zonder dat gezwaai.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:56

Ik volg de negatieve punten volledig.
Maar is dit nu geen paard, met deze bloedopbouw, met hengsten die laatbloeiers maar toppers geven, waarvan je normaal gezien zegt: dit wordt een GP paard?

Hij valt me op de filmpjes ook absoluut niet zo mee als ik had gehoopt na z'n goedkeuring nl.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:19

s0173957 schreef:
Maar is dit nu geen paard, met deze bloedopbouw, met hengsten die laatbloeiers maar toppers geven, waarvan je normaal gezien zegt: dit wordt een GP paard?

Hij valt me op de filmpjes ook absoluut niet zo mee als ik had gehoopt na z'n goedkeuring nl.

Hij komt uit dezelfde moederlijn als Rubin Royal, zou best kunnen dat hij wat tijd nodig heeft.

Ik vind 'm iig wel heel aansprekend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:07

KahluaB schreef:
Vulina schreef:
Welke bloedlijn of hengsten dan Elisa?
Dat vroeg ik me ook af,al heb ik wel een vermoeden...

Ik praat over circa 14 jaar geleden nu, wat er veel voorbij kwam qua lastige bloedlijnen waren oa: Goodtimes, Jazz, Indoctro, Ulft, Lancet, Larome, Lux

Hier kwamen echt veel paarden van voorbij, sommige konden met consequente opvoeding/ training nog wel gecorrigeerd worden. Anderen ook totaal niet, waarbij ze soms ook ronduit link waren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:11

s0173957 schreef:

Hij valt mij ook nog niet zo mee, vooral ook omdat het achterbeen achter blijft en hij inderdaad neerwaarts beweegt. Met het draven aan de losse teugel wordt hij wel beter. Of dit een GP paard gaat worden daar durf ik niets over te zeggen. Hij heeft wel zijn bloedopbouw mee en het Donnerhall bloed lijkt sowieso mega bewerkbaar te zijn en veel GP aanleg te hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:29

Elisa2 schreef:
Ik praat over circa 14 jaar geleden nu, wat er veel voorbij kwam qua lastige bloedlijnen waren oa: Goodtimes, Jazz, Indoctro, Ulft, Lancet, Larome, Lux

Het valt me op dat er veel goede paarden, waaronder de nodige ggk hengsten, uit een Jazz moeder komen. Met Vivaldi als bekendste voorbeeld. Komt dat omdat er zoveel merries zijn met Jazz als vader of speelt er meer mee?
Rex_Rolfo schreef:
Het zou de eerste keer niet zijn dat een merrie voor de fok wordt verkocht omdat ze gevaarlijk is ohz.
En dat hoeft dan niet meteen staatsgevaarlijk te zijn, het kan natuurlijk ook dat de ruiter de motivatie verliest om een sensibel paard te rijden en er daarom voor kiest ermee te fokken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:49

Als er veel nakomelingen van zijn, zul je er ook meer van zien. Positief of negatief..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:59

Bedoel je "veel nakomelingen van Jazz" of wil je zeggen zeggen "veel nakomelingen uit een Jazz moeder"? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig of Jazz merries bovengemiddeld veel als fokmerrie zijn ingezet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:31

Bucephalus schreef:
Een groot, zwart paard van een populaire hengst met een spectaculair voorbeen, staat natuurlijk beeldig bij een cap met glitters en dito jasje, lederen laklaarzen, een frêle popje erop dat eerder op een erg goede en dure, goed opgeleide pony ZZ heeft gereden en paps koopt hem wel voor haar.. Doe even een rondje handelsstallen en vraag dan ook even waar dat vaak op uitdraait..

Nooit klagen dat mensen geld willen verliezen paarden, want alleen zo kunnen andere mensen iets verdienen aan paarden! }:0

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:34

Jazz, en nog vele van die andere namen zijn simpelweg veel gebruikt. Daardoor zul je ze vaker voorbij komen, als hengsten moeder, maar ook als probleem paard. Omdat er gewoon veel van zijn. Knock Out van hierboven zal bijvoorbeeld nooit zo genoemd worden, want er zijn er niet genoeg van om zoveel ervaring mee op te doen.

Mijn ervaring is trouwens niet dat Jazzjes moeilijk zijn. Iemand zei ooit; Met een Jazz kun je heel goed dansen, maar je moet ze niet op de tenen gaan staan. Jazz heeft zich niet voor niks op alle fronten al dik bewezen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:59

Ik heb toch echt een geflipte Jazz gekend hoor, dier was echt gek. Die nam je mee naar buiten aan de hand en ineens stopte hij. Dan dacht je wat hoor ik nou maar dat was zijn hart wat ineens heel hard begon te bonken. En dan ineens draaide hij zijn ogen weg en ging hij er vandoor, rennen rennen en niet meer stoppen. Door alle heiningen heen. Is nooit wat geworden.
En ik heb er ook wel echt zeikbokken van gezien hoor. Kijkerig en zeurderig. Wel met kwaliteit maar altijd blijven spoken en zeuren. En sommige waren ook stakers. Een echte goede Jazz ervaring heb ik persoonlijk dus nooit gehad maar dat zal toeval geweest zijn, er zijn natuurlijk waanzinnig goede nakomelingen van gekomen.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:00

Vulina schreef:
Jazz, en nog vele van die andere namen zijn simpelweg veel gebruikt. Daardoor zul je ze vaker voorbij komen, als hengsten moeder, maar ook als probleem paard. Omdat er gewoon veel van zijn. Knock Out van hierboven zal bijvoorbeeld nooit zo genoemd worden, want er zijn er niet genoeg van om zoveel ervaring mee op te doen.

Mijn ervaring is trouwens niet dat Jazzjes moeilijk zijn. Iemand zei ooit; Met een Jazz kun je heel goed dansen, maar je moet ze niet op de tenen gaan staan. Jazz heeft zich niet voor niks op alle fronten al dik bewezen..

Ik heb ook zeer veel jazz als vader zadelmak gemaakt en deze waren zeker niet de moeilijke paarden.
Eigenlijk zeer eerlijk en een wil om te leren en meewerken.
Ja ze zijn niet voor iedereen maar als je er mee om kan gaan zijn het fijne paarden.
De lastige vond ik gribaldi (in het begin lastig te overtuigen veel steigeren ook zelf in de box en buiten in de paddock)
na dat deze gingen mee werken bleven ze ook meewerken.
Indoctro paarden waren ook in het begin wat lastig.
Houston ook een aantal zadelmak gemaakt ook in het begin zeer wantrouwend.
scandic ook niet altijd de makkelijkste maar wel eerlijke paarden.
Zo zijn er nog wel een aantal maar het ligt ook zeker aan de merrielijn.
En daarbij uitzonderingen na gelaten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:01

Suzanne F. schreef:
Vulina schreef:

En de draf te weinig afdruk, souplesse en knie. Vind hem een fijne tact hebben maar beetje simpel eigenlijk.

Kort geleden was iedereen er over eens dat een paard op zijn 4 jaar best een beetje gewoon mocht lopen. Hier is er nu zo eentje en bijna niemand krijgt het er warm van.
Meteen is duidelijk dat ook wij beïnvloed zijn door het extreme.

Over de bloedopbouw: zijn grootmoeder maakte fantastische kinderen, maar zijn moeder heeft volgens horsetelex nog niets klaargemaakt.
Verder is dit weer een kleinkind van Donnerhall. Hij is bijna alomtegenwoordig.
Rubinstein zit er ook in, maar dat bloed vind je steeds minder terug.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:10

Het is zeker zo op de film een fijne hengst met prima gangen.
wat neerwaarts maar gewoon goede souplesse in alle gangen.
En ook zo te zien fijn te rijden.
En zeker zijn er steeds veel meer mensen die naar het extreme kijken.
En denken dat dat normaal is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:14

Er zit ook echt een enorm fijne ruiter op, vind ik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:21

Dit is nog een paard in ontwikkeling. Ik persoonlijk hou niet van die grote bewegers. Je mag er zelf best nog wat aan rijden als ruiter vind ik, dat is toch dressuur? Een paard mooier maken in lijf en beweging, zodat het gehoorzaam en fijn te rijden is tot op hoge leeftijd.
Het is inderdaad geen spectaculair paard, maar in mijn ogen wel een heel functioneel paard. Ik geloof dat dit soort paarden minder blessure gevoelig zijn. Hij heeft genoeg lossigheid in zijn lijf, beweegt niet extreem, maar wel met een hele fijne takt en balans en biedt op het oog niet meer aan dan wat voor een paard van die leeftijd gebruikelijk is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:23

s0173957 schreef:

Ik vind hem erg neerwaarts in al zijn gangen en mis hengstenuitdrukking. Dit door de niet al te lange en ook niet zwaar bespierde hals.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:42

koend schreef:
Kort geleden was iedereen er over eens dat een paard op zijn 4 jaar best een beetje gewoon mocht lopen. Hier is er nu zo eentje en bijna niemand krijgt het er warm van.
Meteen is duidelijk dat ook wij beïnvloed zijn door het extreme.

Ik ben niet beïnvloed, maar deel de mening ook niet.. Het gros van de merries is gemiddeld. Dan een percentage beter en slechter dan gemiddeld. Als we daar dan een gewone/gemiddelde hengst bij zetten, wordt het dus eigenlijk nooit beter..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:01

Vulina schreef:

Klopt, ik ken(de) daarnaast ook een aantal zeer fijne Jazzen maar die kwamen niet op de handelstal. Degene die daar stonden dat was een beetje zoals Suzanne het omschrijft.

Van alle paarden krijg je inderdaad goede en slechte en hoe meer ze dekken hoe groter de kans op beide. Deze namen zijn me gewoon bijgebleven omdat er veelvuldig nakomelingen van voorbij kwamen.

Rex: hij heeft natuurlijk en ontzettend veel gedekt en hij bracht ook de nodige kwaliteit mee.