Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:44

De meeste merken hebben wel een prima merriebrok. Ik heb alleen geen goede ervaring met dat breed en grow van vitablbix voor warmbloed paarden. Wel mooi voer voor sobere rassen of die echt dik worden van lucht maar die je toch wat extra's wil geven

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 09:47

Ik heb ze compleet op de metazoa staan, die hebben geen merriebrok maar wel een muscle brok met bijna 23% eiwit, hier kan ik aardig wat van bijvoeren indien nodig en ook de muesli mag ik flink ophogen dus hopelijk houden we de dames daarmee goed op gewicht. Voor mijn flinke tante van 180 geen probleem denk ik, voor mijn pittige tante van 167 even aankijken hoe zij zich verder houd, ze is nogal kieskeurig in haar eten. Verder lekker op onbeperkt voordroog en in de lichte arbeid.

Tot welke maand rijden jullie ze door of hebben jullie de merries als fokmerrie staan?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 09:59

2 pure fokmerries en 1 wordt zadelmak gemaakt dus geen zware arbeid. Ik hou niet van zware arbeid tijdens dracht.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:08

Ik kan hier weer opgelucht ademhalen gelukkig!

Julia is inmiddels 145 dagen drachtig, alles zag er goed uit op de gust-scan dus dat is top! Bijna halverwege dus ook al. Zo benieuwd!

Meiske is nu 67 dagen drachtig en ook daar zag alles er goed uit op de scan!

Ik kan voorlopig weer even goed slapen :+
Laatst bijgewerkt door Friesfanaat op 22-09-25 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:19

Hier helaas 1 alsnog leeg (niet verwacht omdat ze al echt een flinke buik heeft weer), ondanks mooie hartslag bij de 40 dagen...
De rest wel mooi drachtig en ook bezig met een nieuwe drachtige merrie. Dus hopelijk volgend jaar alsnog 4 veulens. :))

De eerste is alweer over de helft. :):)
Al hoop ik stiekem dat ze beetje over gaat.

Hier geen werk voor de drachtige merries, genoeg aan veulens maken. :j

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:33

Wij moeten vrijdag middag heen te scannen, dus nog eventjes geduld.
Zit nu in principe op 85 dagen dan.

Ik voer zelf al jaren naar tevredenheid Horsefood.

Merrie krijgt standaard multibeet om haar op gewicht te houden, hoog in eiwitten laag in suikers en zetmeel.
https://www.horsefoodthebest.nl/assorti ... mix-detail
Klein beetje gastro acrive care mix (nu voor de lekker, ze vertikt het om "kale" brok te eten :+ Nouja beter verwend als verwaarloosd :))),
https://www.horsefoodthebest.nl/assorti ... mix-detail
Tegen einde dracht en de zoog periode krijgt ze merrie-jaarling brok.
https://www.horsefoodthebest.nl/assorti ... rok-detail

Na het afspenen gaat ze dan van de merriebrok af, en gaat ze op de normale basis-sportbrok in combinatie met iets meer gastro mix & de multibeet.

Voordeel van dit merk is dat ik nog nooit kilo's voer heb moeten voeren. Ze krijgt in verhouding qua krachtvoer echt maar weinig vergeleken met wat ik soms van andere fokmerries hoor.
Oke de multibeet is dan extra, maar dat is eigenlijk gewoon een ruwvoervervanger.

Verder doet ze eigenlijk momenteel niks meer en is ze mer pensioen. Ben nog wel beetje zoekende waarmee ik haar gelukkiger kan houden. Wat werken aan de hand bvb, zou voor haar lijf ook beter zijn. Rijden is helaas al enige tijd over en uit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:42

Ergens snap ik dat wel dat drachtige merries niet aan het werk hoeven, maar zolang ze nog niet dik zijn is er niks mis mee om de spieren (met name de buik en rug spieren) te trainen . Mijn Friese merrie is altijd gewoon gereden tot ze zelf aangaf dat het niet meer wou/te zwaar werd en dan stoppen we ook. Ze ziet er geweldig uit na 5 veulens. Altijd snel het buikje er af en een sterke rug. Ik wil niet zo’n ’oude’ fokmerrie op stal hebben staan :o Meestal rijden we tot oktober/november/december bij maart veulens. Al moet ik zeggen dat ik dit jaar niet actief bezig ben met ze ivm eigen zwangerschap, merk wel dat ze dan gelijk buikiger is :+ Dus maar net wat ze aangeeft, maar gelieve geen zwaar werk. Maar dat doen we eigenlijk nooit :Y)
Mijn andere merrie is 3 jaar dus daar gebeurd nu nog niet zoveel mee. Ze is wel beleerd en zo nu en dan stap ik op of longeer ik even. Maar 1x per week zou al veel zijn :+ Ik heb helaas zelf weinig energie…
Dit is m’n 10 jarige merrie afgelopen voorjaar na 5 veulens
Afbeelding
En dit was haar zojuist, bijna 5 maanden drachtig
Afbeelding
Terwijl ze hier nog in training stond in december en nog ZZ voor de kar liep. 4 maanden later had ze haar veulen. Dit was enkel voor het sportpredikaat en IBOP wat we even doorgezet hadden
Afbeelding

Friesfanaat wat fijn dat alles goed is!! Toch fijn voor je hart :')

Quir oh nee wat balen zeg. Welke was niet meer drachtig? En een nieuwe merrie! Wat spannend. Ik ben erg benieuwd

Aatrox zolang ze aangeven dat ze het nog leuk vinden. Wordt het strijd of juist heel subtiel dat ze ineens niet meer voorwaarts zijn of niet meer willen buigen dat hou ik op
Wat handig dat je zo kan aansluiten :) Wat jammer dat ze bij jullie veel op stal staan als het nat is. Hier gaan ze er gewoon uit

Ciocolatto klinkt als een natte wei :+ Gek dat er zoveel verschil is in het land

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:00

Ze staan aan huis dus ik heb het zelf in de hand maar als het veel regent is het hier gewoon té nat om ze naar buiten te doen.. Daar ben ik afhankelijk van. Of als het ineens gaat vriezen en de grond is te hard dan kan het ook niet. En ik huur dus ik kan ook niet zeggen ik ga even investeren in een goede paddock die het hele jaar te doen is of ed. Tot nu toe staan ze gewoon van licht tot donker buiten, dat is voor mij prima.

Ja heel fijn dat het aansluiten zo kan! Scheelt een hoop voorrijkosten en misschien ook wel stres voor ze, we gaan er op aan de hand met het fietsje heen en zijn zo in 15 minuutjes op en neer en weer terug. Ik merk dat de dames nu wel wat meer energie beginnen te krijgen weer, ik had ze eigenlijk wat minder in het werk gezet omdat ik indd ook vond, lekker op een veulen maken focussen maar misschien dat ik ook even aankijk wat ze zelf aangeven tot waar ze het leuk vinden. Beide merries heb ik nog niet zoveel opgezeten voor we het proces van drachtig maken startte dus voor het vertrouwen kan het ook zeker geen kwaad denk ik.

Kabayo die ziet er zeer goed uit! Zou je zeker niet zeggen at ze er al 5 veulens op heeft zitten.

Quir die mening deel ik dus ook, maar mijn merries denken er volgens mij soms anders over. Jammer dat er eentje alsnog leeg is, maar leuk dat je er alsnog eentje bij hebt 4 is volgens mij ook meer dan zat denk ik!

Fijn friesfanaat, dat is weer lekker slapen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 13:21

Lekker rijden hoor kabayo, kan makkelijk :)
Zelf doe ik niets met de merries maar dat is ook puur omdat mijn lijf het niet meer kan.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:27

Ik had het topic blijkbaar ontstipt. Vond het al zo rustig :')

Vicome balen dat ze niet drachtig is. Hopelijk lukt het volgende jaar wel.

Kabayo gefeliciteerd met je eigen zwangerschap *\o/* wordt een drukke tijd voor je :+ Wat leuk dat je het veulen gevoeld hebt <3 . Hier zijn sommige merries ook echt bloed chagerijnig terwijl andere juist heel knuffelig zijn ineens. Hormonen :') hier werken de drachtige merries niet maar ze zijn ook inprincipe puur voor de fokkerij. Als we ooit een drachtige merrie hadden die verkocht werd na het veulen, dan reed ik gewoon door tot de merrie aangaf dat ze het zat was.

Juul23 welkom en dat schiet al aardig op bij jou kwa dracht

Lyona nogmaals veel sterkte met het verlies van aurora. Je andere merries zien er goed uit. De grasjes zullen ICE idd goed doen.

Friesfanaat Fijn dat de scans goed waren. Nu kun je rustig aftellen.

Mirjamalvaro je merries zien er goed uit. Sommige hebben al een mooie buik :D .

Lonniejj Rosa krijgt idd al een mooi buikje. Fijn dat het verloop nu al normaler lijkt als vorige x. Makani neemt het drachtig zijn gewoon erg serieus :+

Rowindie je oudste merrie is zeker rond zat :+ . Volgend jaar zal ze dr veulen idd slagroom kunnen geven :D . Je nieuwe merrie is ook erg mooi.

Retlaw ze ziet er prachtig uit <3 mooi glimmende vacht ook. Als je idd nog vollop traint zou ik een deken opleggen. Wel zo handig.

Paint_lover ze ziet er goed uit. Kun je rabianco ook testen eigenlijk?

Aatrox handig dat je zo kunt aansluiten met scannen.

Quir balen dat eentje toch verworpen heeft. Hoeveel heb je er dan voor volgend jaar?

Hier gaat alles zijn gangetje. De eerste 2 ( jackie en Nina) zitten deze week op de helft. Bij Jackie heb ik het veulen gisteren gevoeld <3 .

Voor de rest is Jessie nog een x gescand. In het verleden heeft ze 2x verworpen en nu helaas ook weer. We gaan met haar niet verder fokken, 3x verwerpen op rij is voor ons een teken dat het niet meer zo moet zijn (1x op 246 verworpen, 1x op 240 en nu tss de 30 en 100 dagen verworpen). Dus nu verwachten we nog 13 veulens, als al de rest nog drachtig is :+ In principe scannen we de merries niet meer later in het jaar. Tenzij er reden is voor twijfel dan scannen we nog een keer.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:00

Alle 2 nog drachtig! De ene is 109 dagen en de andere 60 dagen.

Nieky, jammer dat er toch nog 1 verworpen heeft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:06

En zo komt t weer tot leven. Hier ook laatste scan gehad en alles nog drachtig.
70, 79 en 154 dagen drachtig

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:40

Hier ook nog een grote blij, vanmiddag ook nog drachtig gescand met 75 dagen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:33

Gefeliciteerd iedereen, wat een fijn nieuws!

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:56

Wat fijn om te horen voor iedereen!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:33

Hier zijn ze ook gescand en netjes drachtig *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Wild Thing heb ik een keer geinsemineerd. Niet gelijk dichtgezet, deed ik voorheen wel. Ik heb het één kans gegeven en ja hoor gelijk drachtig. Dit zal dan wel echt haar laatste veulentje worden.
Ik kijk enorm uit naar de veulentjes. Moeder en dochter drachtig, hoe leuk <3

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:58

Jaaa gefeliciteerd allemaal *\o/*

Makani gaan we volgende week scannen, ik heb geen 2 paards dus we moeten even om en om naar de kliniek toe, maar die is zo bol al dat ik daar geen gekkigheid bij verwacht.

Vandaag Rosa op 129 dagen gescand en meteen ook iets beter gekeken of te zien of de ontwikkeling allemaal goed verloopt (voor zover dat natuurlijk kan)
En het ziet er allemaal fantastisch uit *\o/* *\o/*
Hier een stukje van de echo, heel duidelijk de ribbetjes in beeld én een prachtig kloppend hartje <3

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:10

Wat een mooie uitslagen al zeg!
Een heleboel merries nog mooi drachtig en een aantal echt al goed op weg.

Trouwens ook hele interessante maar ook ook hele mooie combinaties.

Hier is de drukte bijna voorbij,nog 1x grasmaaien en inkuilen en meteen daarna maïs hakselen en inkuilen en dan eindelijk in wat rustiger vaarwater.
Ik denk niet dat we ooit een drukkere zomer gehad hebben dan wat we nu hadden.

Pepper is inmiddels al op de helft van haar dracht en ze neemt dat uiterst serieus weer.
Afbeelding

Maar met die dikke buik en haar 20 jaar kan ze nog heel best gaan.
Afbeelding

Haar 3 jarige dochter is inmiddels STER merrie geworden op de CK.
heel blij mee,ze doet het goed.
Inmiddels bijna 5 maanden drachtig geloof ik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:37

Gefeliciteerd aan iedereen! Superleuk dat de beebies er nog zitten!

Iloortje is gister ook drachtig gescand op 95 dagen.
Zat een inimini veulentje in van (wat ik zo snel kon meekrijgen in het kijken) een cm of 8 bij 5 <3

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:39

Hier zijn ze ook gescand. Volgend jaar twee veulentjes <3
Moeder en dochter zijn drachtig
Afbeelding
Afbeelding

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:35

Gefeliciteerd allemaal met de drachten!
Mijn Beauvilina (v. Sander x Cinovo) heeft de laatste controlescan gehad vanmorgen en zij is nog steeds mooi drachtig. Ik heb het oog van het veulentje op de echo gezien :-)
Ze is dragend van So you can dance. Zoooo benieuwd!

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:02

Gefeliciteerd allemaal!!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:32

Ik krijg net de factuur binnen voor merriebegeleiding van de mijne, totaal komt neer op 334 euro voor alles wat ze gedaan hebben. Dat valt mij eigenlijk heel erg mee. Jullie hadden mij wat bang gemaakt met jullie bedragen :=

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:21

Ik heb al even niet op bokt gekeken 8)7 Wat leuk om te lezen,laatste keer zaten velen nog in de dekkingsfase, en opeens zijn de meesten al naar vele maanden dracht gepromoveerd <3

Even een lang stuk

Mijn Velvetje zit nu bijna op 180 dagen. Ik heb een paar flinke ritten afgelopen maand gemaakt (dat gaat hier snel, midden Frankrijk. Het is zo mooi in de bossen en flinke heuvels, en is/was endurance kl 3 fit), maar nu wel op lager tempo (wat mijn merrie totaal niet aanstaat, want als ze eenmaal op gang komt wil ze op snelheid.. :roll: )
In de dracht kunnen ze prima (aangepast) werken, wat mij betreft (tenzij ze zelf anders aanvoelt). Dat ik zelf 8 maanden zwanger was liep ik ook nog 6 uur lang door de Alpen met mijn peuter in de draagzak :+ Maar vooralsnog is ze eerder actiever dan rustiger geworden.

Mijn veearts (tevens mijn man, handig) heeft vd week rectaal even getoucheerd of ze nog dragend was. En het wriemelde flink vanbinnen :)

Ze wordt behoorlijk dik, maar neigt sowieso naar vraatzucht en is behoorlijk stevig gebouwd, en het gras groeit weer volop. Maar ze staat met ons oudje dat wat dunner wordt en een jaarling. Dus schraal laat ik even zitten.
Krijgt dagelijks een halve kilo onderhouds of sportbrok voor de vitaminen.

Ik ben een fan van mineralen blok in de wei, maar mijn paarden maken er in 1 dag korte metten mee helaas.

Ik lees weer lekker jullie verhalen verder. Ben benieuwd!

Oh, nog een vraag:
Mijn merrie vindt het niet tof als ik haar voor de uier aai (die zachte harige bult ervoor). Zijn er meer die dat hebben maar die met het veulen dag geen probleem vonden?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 23:21

Maribor schreef:
Ik heb al even niet op bokt gekeken 8)7 Wat leuk om te lezen,laatste keer zaten velen nog in de dekkingsfase, en opeens zijn de meesten al naar vele maanden dracht gepromoveerd <3

Even een lang stuk

Mijn Velvetje zit nu bijna op 180 dagen. Ik heb een paar flinke ritten afgelopen maand gemaakt (dat gaat hier snel, midden Frankrijk. Het is zo mooi in de bossen en flinke heuvels, en is/was endurance kl 3 fit), maar nu wel op lager tempo (wat mijn merrie totaal niet aanstaat, want als ze eenmaal op gang komt wil ze op snelheid.. :roll: )
In de dracht kunnen ze prima (aangepast) werken, wat mij betreft (tenzij ze zelf anders aanvoelt). Dat ik zelf 8 maanden zwanger was liep ik ook nog 6 uur lang door de Alpen met mijn peuter in de draagzak :+ Maar vooralsnog is ze eerder actiever dan rustiger geworden.

Mijn veearts (tevens mijn man, handig) heeft vd week rectaal even getoucheerd of ze nog dragend was. En het wriemelde flink vanbinnen :)

Ze wordt behoorlijk dik, maar neigt sowieso naar vraatzucht en is behoorlijk stevig gebouwd, en het gras groeit weer volop. Maar ze staat met ons oudje dat wat dunner wordt en een jaarling. Dus schraal laat ik even zitten.
Krijgt dagelijks een halve kilo onderhouds of sportbrok voor de vitaminen.

Ik ben een fan van mineralen blok in de wei, maar mijn paarden maken er in 1 dag korte metten mee helaas.

Ik lees weer lekker jullie verhalen verder. Ben benieuwd!

Oh, nog een vraag:
Mijn merrie vindt het niet tof als ik haar voor de uier aai (die zachte harige bult ervoor). Zijn er meer die dat hebben maar die met het veulen dag geen probleem vonden?

Mijn merrie wil ook absoluut niet dat ik aan haar uier zit. Maar veulens mogen er vanalles mee doen :+