Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:08

Hier afgelopen dinsdag Pietje naar huis gehaald! Hadden plotseling plek om hem thuis te hebben staan met mijn speelse ruin dus waarom niet?

De twee kunnen het echt al wel goed vinden samen!
Afbeelding
De halfbroertjes <3

Gelijk woensdag mest afgeleverd voor mestonderzoek. Piet bleek vol met wormen te zitten dus hij is gisteren gelijk ontwormd en over twee weken moest ik weer! Had al een vermoeden gezien hij slecht in zijn vacht zit, buikig is en niet echt gegroeid is de afgelopen maanden.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:13

Art_Ificious schreef:
Ik wist niet dat wolfstanden al doorbraken op 1 jaar?
Mijn 4 jarige heeft ze niet. Misschien wel blinde onder het tandvlees hoewel ik niks voel (ja ik voel in z'n mond). Zijn ruinentanden voelde ik ook op die manier doorkomen. Zijn nu hele kleine inmiddels.

Millyway is 1,4. De andere jaarling is 1 jaar, ook hij had aan dezelfde kant een wolfstand. Blijkbaar hebben niet alle paarden die. Ik denk dat ik ze ook uit voorzorg gewoon trek.

mirjamalvaro

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:19

Hier blijven wolfstandjes gewoon zitten.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:18

Mira mij 17 jarig die haar wolfstanden ook getrokken maar op 6 a 7 jarig leeftijd. Ook nooit echt een verschil gevoeld en ook altijd met bit gereden. Nova is nog niet door de tandarts gecontroleerd. Is dit iets wat ook standaard bij jaarlingen wordt gedaan?

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:25

Jaarlingen wordt t meestal niet gedaan tenminste in mijn omgeving. Wel met 3 jaar want ik heb heel veel 3 jarige gehad die er met bit echt veel last van hadden. Nadat ze eruit gehaald waren was er niks meer aan de hand. Ook vaak als ze 1 kant "lastiger" zijn kan het dat aan 1 kant een wolfstandje zit.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:33

Ik laat ook gewoon de jonkies controleren. :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:13

Mijn jonkies worden met 2,5 voor de eerste keer gezien door de tandarts. Tenzij er voor die tijd specifieke reden is om iets te ondernemen.
Maar ze hebben nu op dat melkgebit toch niet al haken?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:39

Vooral om te oefenen dat ze het al kennen van jongs af aan. Maar ook ter controle of er geen afwijkingen zijn. :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:03

mirjamalvaro schreef:
Vooral om te oefenen dat ze het al kennen van jongs af aan. Maar ook ter controle of er geen afwijkingen zijn. :)

Dit! Hier ook gewoon laten nakijken. Als alles goed groeide. En om ze te laten wennen, en nu weten we dus ook dat er een wolfstandje zit.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:13

Hier gaan ze mee vanaf 2,5 jaar, tenzij ze eerder reden geven om gecontroleerd of behandeld te worden. Tot nu toe heb ik het 'geluk' dat ik steeds pony's tref die op 2 jarige leeftijd iets krijgen waardoor ze moeten.
Ik heb tot nu toe een 2 jarige met gebroken kies gehad (die pas na 5 controles in 2 jaar tijd werd ondekt, sta je met je goede intenties van meerdere controles per jaar, dat was toen gelijk operatie op 4 jarige leeftijd), een 2 jarige die moest vanwege scherpe randjes die overmatig speekselen veroorzaakten en een bijna 2 jarige die scherpe randen had.

Veel oefenen is er trouwens niet bij, met elektrische apparatuur dus ze worden standaard gesedeerd. Heb niet het idee dat ze er dan wat van leren, dus voor de educatie zou ik het zelf niet meenemen.

Kijken of Swift het patroon kan doorbreken :+

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:41

Ik ga ook pas met 2,5 jaar de tandarts voor Cover laten komen. Hij heeft een goed gebit dus eerder was niet nodig. Maar zal volgend jaar wel als zijn moeder weer gaat even laten checken. Hij is dan 2. Ze vond hem erg groot voor een jaarling :-)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:18

Niet veel te vertellen hier.
Gisteren nog wel afspraak bij de smid gemaakt, al ziet het er naar uit dat die nie veel werk gaat hebben, de hoefwand is helemaal niet lang. Is thans van mei geleden.

Maar ook nog eens de voetjes allemaal opgetild. Cielo stond gewoon los.
Afbeelding

Dit is een achtervoetje.
Afbeelding

Vanaf de grond langs achter bekeken, lager moeten ze toch echt nie staan.
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:37

Hielen worden altijd veel te kort gezet. Maar je hebt ook beton, daar slijten ze meestal zelf al wat af. Ik denk ook dat je wormen had of ik heb het ergens mis. Hier heeft milkyway pas met het veranderen van stal groei gekregen in dr voeten. Dus kan beetje aan alles liggen :j

Hier ook niet veel te zeggen. Ik zet mn beide merries (de oude en Milkyway) nu samen, en dat gaat goed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:27

In mei is er wel zeker 1cm vanaf gekomen.
Maar hoefsmid zei toen wel in de zomer door droogte groeien hoeven minder snel.
Wormen had ik idd maar daarvoor had hij het ook al en groeiden ze toch.
Anyway liever minder werk dan dat het allemaal nog langer moet duren. Kort werk eraan is voor de jonkies aangenamer vind ik zelf.

Ben benieuwd of Cielo woensdag net zo braaf gaat zijn bij de smid als hij bij mij is.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:03

Hier moet ze ook weer eens naar de smid, ofja heel handig mijn vader is hoefsmid :=
Verder ook niet veel met d'r gedaan, zelf op vakantie geweest en druk met mijn andere pony's. Ook weer een tweewieler gekocht voor mijn grote shet dus we kunnen weer lekker buitenritjes gaan maken <3

Fiore groeit lekker, is heel fit en blij. En ze komt altijd naar me toe in de wei voor een krabbel.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:03

Aah, wat een leuk topic. Ik heb hem even doorgescand, leuk om te lezen waar jullie met je 2024 jonkies mee bezig zijn. Ik hoop dat ik me aan mag sluiten hier.

Ik heb sinds een paar maanden een Gelderse ruin van 2024. Mijn andere paard heb ik al 12 jaar en is inmiddels 17, dus het is weer even wennen dat deze zelfs het veulen abc nog moet leren. Hij kan inmiddels redelijk vast staan, voetjes geven voor gaat redelijk. Achter gaat steeds beter. Hij is inmiddels twee handen op een buik met mijn ruin, zo erg zelfs dat ik mijn andere ruin niet meer mee kan nemen op buitenrit. Dus daar zijn we voorzichtig mee aan het oefenen. :)) Ik heb ze thuis staan, hij blijft alleen achter als ik weg ben. Dus ik snap dat het lastig is voor hem. Maar het is een fantastisch paard, heel leergierig en mensgericht. Ik ben zo blij met hem. <3

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:41

Wat een knappe.
Het probleem met weg gaan met mijn andere paard heb ik ook. Hier staan ze ook alleen met hun 2 namelijk.

Ik vrees echter dat ik binnenkort eentje ga moeten verkopen (met zeer veel pijn en een zeer moeilijke keuze) door de ziekte van mijn vader. Het is afwachten hoe zijn operatie verloopt, maar de vooruitzichten zijn helaas niet goed.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 14:15

Ik hoop echt voor je dat het niet gaat moeten. Heel erg veel sterkte voor jou en je familie, ik weet helaas ook wat je doormaakt.

Niwla wat leuk, een gelderse, welkom!

Ik had een leuke herinnering van 1 jaar geleden, dus die hebben we net even over gedaan. Mijn conclusie is dat ik flink ben gekrompen _O-

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:43

Aah wat leuk.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik dacht misschien een sarcoid? Mag er gewoon aankomen.
Afbeelding

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:39

Ik lees net je topic, Art. Ik weet helaas ook uit ervaring wat je doormaakt, ook op die plek bij een ouder. :(:) Heel veel sterkte! :(
Geen idee verder wat het op je foto is.

Dankjewel Murionia! Wat ben jij klein geworden zeg. :))

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:00

Geweldige foto Muronia _O-

Heel veel sterkte Art!
Ik weet helaas niet wat het is op de foto…

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:20

Ik wou het mijn hoefsmid tonen, is dat grote ding eraf gevallen ergens in de wei.
Mijn smid denkt wel aan sarcoide. Er is nog een kleintje dus als die groeit ga ik dierenarts dat laten zien.