Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:04

Was die van jou die vos McLaren? Heb ik ook gezien namelijk en vond het een erg fijn veulen. Kon de plaatsing ook niet helemaal volgen.

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:28

Elisa2 schreef:
Was die van jou die vos McLaren? Heb ik ook gezien namelijk en vond het een erg fijn veulen. Kon de plaatsing ook niet helemaal volgen.


Ja klopt! Leuk dat je er ook was.
Ik ben er totaal niet bekend mee. Maar hoorde vooral veel geroezemoes. Ik vond het heel leuk dat ik door verschillende mensen werd aangesproken over ons veulen.

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 00:45

[***] schreef:
Dat je er al in meegaat om zo’n jong veulen op de foto te zetten
Als iedereen nou zegt dat we weer een beetje normaal moeten doen dan is zulke mensen nee verkopen een goed begin. Ik zou er niet eens een veulen aan willen verkopen.


Naja, veulen was al aan hun verkocht dus kan moeilijk zeggen dat het niet mag… ze hebben alleen nog niet het volledige bedrag betaald.


carola schreef:
Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen gewrichten met veel bot / grove gewrichten en gewrichten die overvuld zijn of afwijkend van vorm. Ook kunnen veulens soms een tijdje heel grove groeischijven hebben. Dit onderscheid is vooral te maken door het voelen en veel ervaring daar in te hebben. Sommige dingen zijn helemaal niet klinisch van belang, andere dingen wel.
Bij een afwijkende vorm (bijvoorbeeld de sprong) is het soms wel degelijk zinvol om een rontgenfoto te maken bij bijvoorbeeld een reebeen / hazehak.

Ik ben zéker niet voor een volledige rontgenkeuring bij de aankoop van een veulen. Dat heeft echt geen zin. Maar als er bij het klinisch onderzoek iets afwijkends word gevonden aan een gewricht kan het soms echt wel zinvol zijn om dat gewricht op de foto te zetten. Andere optie is dat de koper direct al afhaakt.

In dit specifieke geval heb ik het veulen niet gezien en onderzocht, dus daar wil ik geen uitspraken over doen. Maar enige nuance wil ik wel even inbrengen.

Bedankt voor je reactie, bij klinische afwijkingen snap ik ook echt wel dat mensen het op foto zetten hoor, zou ik zelf ook doen!

Elisa2 schreef:
Mee eens.

En inspuiten..niet aan beginnen zolang ze jou niet het volledige aankoopbedrag hebben betaald.

Heb nog niks van ze gehoord dus ik heb geen idee wat ze van plan zijn, maar ik ben ook niet perse een voorstander van spuiten als het niet nodig is… als ze nou zichtbaar kreupel was of giga zwelling/warmte/ wat dan ook, dan zou ik wel behandelen natuurlijk.
Technisch gezien is het alleen wel al hun veulen… ze hebben het alleen nog niet afbetaald.
(En dit doe ik nooit weer zo :') gewoon hele bedrag in een keer betalen, of niet :P )

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 00:47

Xritt gefeliciteerd, mooi resultaat maar inderdaad heel jammer dat ze niet door mocht… snap ik ook niet…

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:10

Libera schreef:
[***] schreef:
Dat je er al in meegaat om zo’n jong veulen op de foto te zetten
Als iedereen nou zegt dat we weer een beetje normaal moeten doen dan is zulke mensen nee verkopen een goed begin. Ik zou er niet eens een veulen aan willen verkopen.


Naja, veulen was al aan hun verkocht dus kan moeilijk zeggen dat het niet mag… ze hebben alleen nog niet het volledige bedrag betaald.


carola schreef:
Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen gewrichten met veel bot / grove gewrichten en gewrichten die overvuld zijn of afwijkend van vorm. Ook kunnen veulens soms een tijdje heel grove groeischijven hebben. Dit onderscheid is vooral te maken door het voelen en veel ervaring daar in te hebben. Sommige dingen zijn helemaal niet klinisch van belang, andere dingen wel.
Bij een afwijkende vorm (bijvoorbeeld de sprong) is het soms wel degelijk zinvol om een rontgenfoto te maken bij bijvoorbeeld een reebeen / hazehak.

Ik ben zéker niet voor een volledige rontgenkeuring bij de aankoop van een veulen. Dat heeft echt geen zin. Maar als er bij het klinisch onderzoek iets afwijkends word gevonden aan een gewricht kan het soms echt wel zinvol zijn om dat gewricht op de foto te zetten. Andere optie is dat de koper direct al afhaakt.

In dit specifieke geval heb ik het veulen niet gezien en onderzocht, dus daar wil ik geen uitspraken over doen. Maar enige nuance wil ik wel even inbrengen.

Bedankt voor je reactie, bij klinische afwijkingen snap ik ook echt wel dat mensen het op foto zetten hoor, zou ik zelf ook doen!

Elisa2 schreef:
Mee eens.

En inspuiten..niet aan beginnen zolang ze jou niet het volledige aankoopbedrag hebben betaald.

Heb nog niks van ze gehoord dus ik heb geen idee wat ze van plan zijn, maar ik ben ook niet perse een voorstander van spuiten als het niet nodig is… als ze nou zichtbaar kreupel was of giga zwelling/warmte/ wat dan ook, dan zou ik wel behandelen natuurlijk.
Technisch gezien is het alleen wel al hun veulen… ze hebben het alleen nog niet afbetaald.
(En dit doe ik nooit weer zo :') gewoon hele bedrag in een keer betalen, of niet :P )


Een heel ander ras, dus we praten over heel andere bedragen. Ik heb mijn Haflinger veulen ook verkocht, hij is voor de helft betaald. In ons contract staat duidelijk dat zolang hij hier op het erf staat onder mijn verantwoordelijkheid, ik bepaal wat ermee gebeurd.
In jouw geval; de foto's zijn nu gemaakt, dat kan je niet meer wijzigen. Die spuiten geven ze maar mooi als hij van hun is en dan ook echt van hun. Stel dat het misgaat, dan heb jij straks helemaal niets meer. Dit is ook een risico dat hoort bij het vroegtijdig aankopen van een veulen.

Willemiens

Berichten: 953
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:37

Mooi resultaat Xritt! Geen ervaring met keuringen maar idd vreemd.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:24

Nou dat denk ik dus ook, als het mis gaat met die spuiten en ze hebben niet het volledige aankoopbedrag betaald dan zit je met de gebakken peren.

Ze hebben nog niet afbetaald dus..lastige situatie.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:27

Xritt schreef:
Elisa2 schreef:
Was die van jou die vos McLaren? Heb ik ook gezien namelijk en vond het een erg fijn veulen. Kon de plaatsing ook niet helemaal volgen.


Ja klopt! Leuk dat je er ook was.
Ik ben er totaal niet bekend mee. Maar hoorde vooral veel geroezemoes. Ik vond het heel leuk dat ik door verschillende mensen werd aangesproken over ons veulen.



Keuringen zijn wel vaker lastig te volgen, iedereen heeft ook een eigen mening. :) Ik vond zelf de Totilas de beste beweger en had die van jou in mijn hoofd op plek 2 gezet. Was zeker het veulen met het beste model en een fijn veertje en lossigheid in de draf. De JW zou ik dan op 3 zetten, die had een lang achterbeen en bleef hoog in het kruis maar wel een zeer aansprekend front en voorbeen en de Dutch Dream op 4. Die liep erg goed maar model en beweging waren wat neerwaarts.

Maar goed, de jury kan van dichterbij kijken en ziet soms natuurlijk hele andere dingen dan het publiek.

supertammy

Berichten: 2239
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:07

Gefeliciteerd Xritt! Toch een hele mooie uitslag!

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 05:05

Ondertussen goed gesprek gehad met de nieuwe eigenaren, ze willen haar nog steeds graag kopen maar ze wilden graag opnieuw onderhandelen over de prijs.
Zij vonden zelf die spuiten gelukkig ook geen goed idee en dat gaan we dus ook niet doen.
Hier de foto’s trouwens, als mensen dat interessant vinden :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

s0173957

Berichten: 5402
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:55

Ik vind dat echt je reinste onzin van die dierenarts Libera. Gewrichten inspuiten bij een veulen, compleet gek.
Ik zou dan ook echt niks van de prijs doen.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:26

Ja ja, ik zou lekker aan een ander verkopen.

Jullie hadden al een contract en prijsafspraken en nu begint dit gedonder.

Lavitabella

Berichten: 1757
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:55

Heeft een andere dierenarts ook deze foto's gezien?
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord maar wellicht dat ze bij jullie anders te werk gaan?

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:35

Hmmm, ik zou geen water bij de wijn doen. Het is een mooi veulentje, zwart is zeer gewild en daar waar jij woont, heb je niet zoveel concurrentie. Ik zou gewoon zeggen dat je meer gegadigden hebt en een ander bod hebt gehad, wat ook klopt als je het andere topic leest. Graag of niet. Gewoon je poot stijf houden, je hebt al meegedacht. Je raakt het veulen echt wel kwijt.

Umeo
Berichten: 2248
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:44

Zie je aan de buitenkant ook iets Libera?

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:40

Dank jullie wel. We gingen voor de ervaring. Ik wilde dit een keer meemaken. Normaal zie ik haar nooit draven omdat ze onder werktijd op de wei staat. Als ik er ben staan ze beiden op stal. Ik was zelf ook blij verrast.
Ik vond het leuk dat er zoveel verschillende veulens waren net verschillende afstamming

karinna
Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:14

Weet niet of de vraag hier op zijn plaats is, maar wat zijn de voors- en tegens om een hengst vroeg te ruinen?
En dan bedoel ik zo rond 1 jaar.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:32

Voordeel is dat ze de energie dan in de groei steken ipv in hormonen/ hengst zijn. Hengstengedrag ben je voor.

Nadeel is dat ze wat minder bespierd kunnen zijn/ worden en hengstenuitdrukking missen.

Nina_vd
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:29

karinna schreef:
Weet niet of de vraag hier op zijn plaats is, maar wat zijn de voors- en tegens om een hengst vroeg te ruinen?
En dan bedoel ik zo rond 1 jaar.


Het verschilt erg per paard/pony, mijn D/E pony is geruind met 3 jaar en was toen al groter dan beide zijn ouders, maar had geen echte hengsten uitstraling of bespiering. Hij vertoonde wel licht hengstengedrag maar na het ruinen is dat ook weggegaan :D

Mer1980

Berichten: 19025
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 21:00

Mijn (nu niet meer) jonkie heb ik geruind met 9 maanden dat pakte perfect uit! Hij is nog steeds prachtig met veel front alleen het hengstengedrag is weg. Het is de grootste braafste goedzak ter wereld.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 00:08

Vraagje.. is er hier iemand die wat kan vertellen over de prinseslijn / blekvogellijn?

En iemand die een nakomeling heeft van Rocky Lee en daar iets meer over kan vertellen qua karakter etc.?

Dank _/-\o_

Diortje_vds

Berichten: 561
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:46

Hoi, weet er iemand of er een topic loopt met verslag/bevindingen over het WK jonge dressuurpaarden?
Kon er dit jaar niet bij zijn, en ook de livestream kan ik maar met vlagen volgen helaas.
Ga wel proberen wat van de hengsten te zien, zo meteen Opoque.

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:40

Diortje_vds schreef:
Hoi, weet er iemand of er een topic loopt met verslag/bevindingen over het WK jonge dressuurpaarden?
Kon er dit jaar niet bij zijn, en ook de livestream kan ik maar met vlagen volgen helaas.
Ga wel proberen wat van de hengsten te zien, zo meteen Opoque.

De verslagen/filmmateriaal komen meestal daarna op bokt.

Maar de ruiters en hengstenhouders posten meestal wel genoeg beeldmateriaal, dus ik zou die socials even goed in de gaten houden.

Ik ben er trouwens zondag weer te vinden. Vorig jaar het hele WK, maar zat dit jaar wat lastig qua werk en iemand die mijn paard kon doen als ik weg was.

Zijn er trouwens nog mensen van hier op de halve finale van de Pavo volgende week donderdag?

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:28

Diortje_vds schreef:
Hoi, weet er iemand of er een topic loopt met verslag/bevindingen over het WK jonge dressuurpaarden?
Kon er dit jaar niet bij zijn, en ook de livestream kan ik maar met vlagen volgen helaas.
Ga wel proberen wat van de hengsten te zien, zo meteen Opoque.


Op Horses houden ze alles bij.

En idd, de socials is ook een goede tip.

Mijn plan voor volgende week is de vrijdag naar Ermelo.

WK moet ik nog kijken, ga er wellicht nog heen maar niet zeker nog.

FSchermer
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:40

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit paardenforum en dit is mijn eerste post! Ik zie dat het onderwerp "Kletstopic dressuurfokkerij II" is, en ik ben erg benieuwd naar de discussies die hier plaatsvinden. Dressuurfokkerij is een onderwerp waar ik veel interesse in heb, dus ik kijk ernaar uit om met jullie mee te praten en van jullie kennis te leren. Hopelijk kan ik ook mijn bijdrage leveren aan de gesprekken. Bedankt voor het verwelkomen en ik zie jullie in de discussies!

Groetjes, Fabian. :) :)